طب سنتی

آشنایی با خواص دانه چیا

دانه چیا با نام علمی salvia Hispanic)) در سال های اخیر به یکی از مغذی ترین و پرطرفدارترین مواد غذایی ارگانیک تبدیل شده است. دانه های چیا به راحتی هضم می شوند. افزودن این دانه به انواع غذاها و نوشیدنی ها و میان وعده ها بهترین راه کنترل اشتها ، افزایش سوخت و ساز و کاهش وزن می باشد. برای ورزشکاران دانه های چیا به معنی کسب انرژی فراوان و افزایش متابولیسم است. دانه های چیا برای داشتن پوستی سالم، تقویت دستگاه گوارش و پیشگیری از پوکی استخوان بسیار موثر می باشد. همچنین برای کنترل قند خون هم پیشنهاد می شود. دانه چیا سرشار از فیبر، امگا ۳، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

سلامت سیستم قلب و عروق

دانه چیا ضد التهاب، کاهنده کلسترول و فشار خون است. از همه مهمتر با مصرف دانه چیا از تصلب شریان ها پیشگیری خواهید کرد. دانه چیا حاوی اسید لینولئیک است. این نوع اسید به جذب بهتر ویتامین A ،D و K کمک می کند. امگا ۳ دانه چیا از ماهی سالمون نیز بالاتر است. داشتن امگا ۳ به قلب کمک می کند تا فشار خون بدن، کلسترول بد و التهاب بدن کم شود.

تنظیم قند خون

 دانه چیا بدلیل غنی بودن فیبر و اسید لینولئیک از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می کند. این خاصیت مقاومت به انسولین در بدن را کاهش داده و از دیابت پیشگیری می کند.

همچنین بخوانید:  راهنمای انتخاب پروتئین های گیاهی

تقویت استخوان ها

۱۰۰ گرم دانه چیا حاوی ۶۳۱ میلی گرم کلسیم است. داشتن کلسیم از پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند.ماده ای دیگر به نام بور در دانه چیا وجود دارد که برای سلامت استخوان ها بسیار مهم است.این ماده به متابولیسم کلسیم،منگنز،منیزیم و فسفر کمک می کند تا استخوان هایی مقاوم و عضلاتی قوی داشته باشیم.

کاهش وزن و لاغری

یکی از خواص منحصر به فرد دانه چیا برای لاغری در این است که حدود ده برابر آب بیشتری به خود جذب می کند و داشتن این خاصیت به جذب بهتر مواد غذایی کمک می کند. همچنین مدت زمان ببیشتری احساس سیری می کنید که این عامل لاغری آن و کاهش وزن خواهد بود.

دلیل دیگر دانه چیا برای لاغری داشتن زینک فراوان است. داشتن زینک فراوان، لپتین بدن را افزایش می دهد. لپتین هورمونی است در بدن که نقش آن مدیریت اشتها و چگونگی مصرف کالری جهت سوخت و ساز بدن است.پس برای داشتن اندامی زیبا حتما از دانه چیا استفاده کنید.

دانه هـای چـیا در میـان منـابـع گـیـاهـی حاوی پروتئین بالا  قرار دارند. این یـکی دیـگر از دلایل استـفاده از ایـن دانـه سودمند اسـت و مناسب کسانی است که سعـی در عضله ســــازی ، سوزاندن چربی و تـعـادل سـطح قـند خـون را دارند .دانه چیـا حـاوی آنتی اکسیدان زیادی است و بهترین جایگزیـن طبیعـی انــواع پـــــودر هـایـی اسـت که امـروزه ورزشـکاران بـرای عضله سازی استفـاده می کننـد ماننــد (کلیسم، منیزیم، منگنز، مس، روی، آهن و  نیـاسـین) دانـه های چیا دارای میزان بالای روی هستند که به بدن شـما کمــک می کند میـزان لیپتین را افزایش دهــید لـیپتین یــک هورمـون کلـــیدی است کـه اشتـــهـا را کنـتـرل میـکـند، بــدن انـرژی میگیـرد و سطـــوح انـرژی را تنـظیـم میکـند و بـاعـث افـزایش اسـتقامـت میشود.

همچنین بخوانید:  خواص روغن درخت چای از نگاه طب سنتی

ضد سرطان سینه و رحم

دانه چیا سرشار امگا ۳ و آنتی اکسیدان ها بوده و مصرف آن از رشد سلول های سرطانی سینه و رحم جلوگیری و رادیکال های آزاد را از بین می برد.

سلامت دندان ها

دانه چیا بدلیل داشتن کلسیم، فسفر، ویتامین A و زینک برای سلامت دندان ها بسیار مفید می باشد. کلسیم عامل داشتن دندان های سالم است. زینک خاصیت ضد باکتری دارد و این امر از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند. ویتامین A و فسفر نیز برای داشتن دندان هایی مقاوم بسیار موثر هستند.

 

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا