رژیم غذایی

از خواص تا طریقه مصرف گوجی بری برای لاغری را بخوانید!

گوجی بری یک نوع میوه قرمز است که گوجی بری را به نام و عنوان توت گرگی نیز می‌شناسند. گوجی بری یا Goji berry و با نام ولک بری Wolf بری نیز شناخته می‌شود گیاه بومی چین است و در مناطق جنوب چین تا مناطق سرد و خشک مغولستان می‌روید.
 

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 
گوجی بری خواص و فواید زیادی ی ای بدن و سلامت پوست دارد و از همین رو از گوجی بری در صنایع آرایشی و بهداشتی مانند لوسیون بدن، شامپو یا هر نوع محصول پوستی دیگر استفاده می‌کنند. در ادامه به بررسی بیشتر گوجی بری می‌پردازیم. در این مطلب از ماورای سلامت به بررسی خواص گوجی بری، گوجی بری برای تقویت سیستم ایمنی، گوجی بری برای افزایش قدرت جنسی، گوجی بری برای کنترل قند خون، گوجی بری برای بهبود قدرت بینایی، گوجی بری برای سلامت پوست، گوجی بری برای حفظ سلامت قلب، گوجی بری برای تنظیم سطح کلسترول، گوجی بری برای پیشگیری از سرطان، گوجی بری برای حفظ سلامت کبد، گوجی بری برای لاغری، طریقه مصرف گوجی بری برای لاغری، طبع گوجی بری سرد است یا گرم و در نهایت عوارض گوجی بری می‌پردازیم.

 

خواص گوجی بری

 

خواص گوجی بری

گوجی بری سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی است. گوجی بری سرشار از بتاکاروتن است. گوجی بری حاوی ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و ویتامین C، مواد معدنی مانند آهن، روی، زینک، فسفر و کلسیم، فیبر و آنتی اکسیدان‌ها است. گوجی بری حاوی تمامی هشت نوع اسیدآمینه ضروری بدن است.  از همین رو خواص گوجی بری برای سلامت بدن فراوان است. کمک به کاهش وزن، حفظ سلامت و زیبایی پوست، کنترل و کاهش قند خون از جمله خواص گوجی بری است. در ادامه به بررسی برخی از خواص گوجی بری می‌پردازیم.

 

گوجی بری برای تقویت سیستم ایمنی بدن

گوجی بری منبعی غنی از ویتامین C، ویتامین A و آنتی اکسیدان‌هو است و تز این طریق می‌تواند موجب بهبود و تقویت قدرت سیستم ایمنی بدن شود. مصرف گوجی بری در بزرگسالان می‌تواند از وقوع عفونت‌های متعاقب تزریق واکسن آنفولانزا جلوگیری کند.

 

گوجی بری برای افزایش قدرت جنسی

یکی از خواص مسهوروجی بری تاثیرگذاری این میوه قرمز در افزایش قدرت باروری است. گوجی بری می‌تواند موجب افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها، افزایش سطح بازیابی تستوسترون، افزایش توانایی جنسی و رفع و درمان مشکلات نعوظ و انزال شود. گوجی بری می‌تواند یک گزینه درمانی مناسب برای رفع اختلالات نعوظ باشد.

همچنین بخوانید:  سبزیجاتی برای لاغری که هنگام رژیم باید همیشه در یخچال داشته باشید

 

گوجی بری برای کنترل قند خون

از دیگر خواص گوجی بری تاثیرگذاری آن در کاهش قند خون و کنترل آن است. گوجی بری موجب بهبود تحمل گلوکز، کاهش مقاومت به انسولین، بهبود سلول‌هتی کمک کننده به تولید انسولین و کاهش بالقوه قند خون می‌شوند و از این طریق از افزایش مقدار قند خون جلوگیری کرده و آن را کنترل می‌کند. اگر از گوجی بری استفاده می‌کنید مرتب قند خون خود را چک کنید و افرادی‌که با افت قند خون مواحه هستند و افراد دیابتی که دارو‌های شیمیایی برای کنترل قند خون مصرف می‌کنند در رابطه با مصرف گوجی بری باید با پزشک متخصص مشورت کنند.

 

گوجی بری برای بهبود قدرت بینایی

گوجی بری حاوی بتاکاروتن، ویتامین A و آنتی اکسیدان.ها است و از این طریق به بهبود بینایی کمک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌ها از چشم‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد موجود در بدن که ممکن است به قدرت بینایی آسیب برسانند و یا موجب بروز آب مروارید و سایر اختلالات بینایی شوند محافظت می‌کنند.

 

گوجی بری برای سلامت پوست

گوجی بری با داشتن خواص آنتی اکسیدانی می‌تواند التهابات و آسیب‌های پوستی جلوگیری کند. همچنین آنتی لکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در گوجی بری موجب خنثی سازی رادیکال‌های آزاد و در نتیجه از بین رفتن چین و چروک پوست و جوان سازی می‌شوند‌.

 

گوجی بری برای حفظ سلامت قلب

از دیگر ارگان‌هایی که می‌تواند مورد حمله رادیکال‌های آزاد و آسیب آن قرار بگیرد مب‌توان به قلب اشاره کرد. گوجی‌بری حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند از قلب در برابر حمله‌ی رادیکال‌های آزاد محافظت کنند و موجب از بین رفتن رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های ناشی از آن‌ها شود.

 

گوجی بری برای تنظیم سطح کلسترول

کلسترول موجب تشکیل ساختار‌های پلاک مانندی  در عروق و رگ‌های خونی شده که مانع جریان آزادانه‌ی خون می‌شوند و می‌تواند مشکلاتی از جمله حمله قلبی را برای قلب به دنبال داشته باشد. مصرف گوجی بری می‌تواند موجب کاهش سطح کلسترول بد خون یا LDL شده و از مشکلات قلبی جلوگیری کند.

 

گوجی بری برای پیشگیری از سرطان

گوجی بری دارای خواص ضد سرطانی است و اثرات کنترلی قابل‌توجهی بر رشد سلول‌های سرطانی دارد. رادیکال‌های آزاد با تخریب DNA از جمله عواملی است که منجر به بروز سرطان می‌شود و گوجی بری به کمک خواص آنتی اکسیدانی خود موچب خنثی سازی رادیکال‌‌های آزاد و پیشگیری از ابتلا به سرطان می‌شود. بر اساس تخقیقات انجام شده با مصرف گوجی بری و مشتقات گوجی بری سلول‌های سرطانی دچار آپوپتوسیس یا مرگ ناگهانی سلولی می‌شوند.

همچنین بخوانید:  مهمترین خواص قیسی و فرق آن با زرد آلو چیست؟!

 

گوجی بری برای خفظ سلامت کبد

گوجی بری با تاثیر خود بر ضد رادیکال‌های می‌توانند به حفظ سلامت کبد کمک کنند زیرا کبد نیز از حمله ارگان‌هایی است که مورد حمله رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرد.

 

طبع گوجی بری سرد است یا گرم ؟

در پاسخ به این سوال که طبع گوجی بری سرد است یا گرم باید بگوییم که گوجی بری طبیعتی سرد و طعمی شیرین دارد.

 

عوارض گوجی بری

 

عوارض گوجی بری

گوجی بری در کنار تمام خواص و فواید بی‌نظیری که دارد ممکن است عوارضی را نیز به دنبال داشته باشد. ب خی از افراد به گوجی بری حساسیت دارند و مصرف گوجی بری در این افراد منجر به بروز واکنش‌های آلرژیک مانند آنژیوادم صورت، تنگی نفس، کهیر، خارش دهان یا گوش‌ها یا زیر بغل، خارش‌های پوستی، آنافیلاکسی و انواع دیگر واکنش‌های آلرژیک می‌شود. همچنین گوجی بری ممکن است با دارو‌های رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل دارویی داشته باشد. مصرف همزمان مصرف وارفارین و گوجی بری  ممکن است موجب خون ریزی شود.

بروز عوارضی مانند خون‌دماغ، کبودی و خونریزی مقعدی از جمله عوارضی است که در صورت مصرف همزمان گوجی بری و وارفارین گزارش شده است. گوجی بری علاوه بر وارفارین ممکن است با داروهایی از جمله آسپیرین، هپارین، ایبوپروفن و ناپروکسین نیز تداخل دارویی داشته باشد.

 

طریقه مصرف گوجی بری برای لاغری

 

گوجی بری برای لاغری

مصرف گوجی بری موجب ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها شده و از این طریق از پرخوری جلوگیری کرده و موجب کاهش وزن و لاغری می‌شود. مصرف گوجی بری در وعده صبحانه موجب کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری تا وعده شام می‌شود.

 

طریقه مصرف گوجی بری برای لاغری

یکی از روش‌های مصرف گوجی برای برای لاغری مصرف دمنوش گوجی است. برای این‌ کار ابتدا گوجی بری‌های خشک را در قوری ریخته و سپس حدودا دو فنجان آب جوش را به قوری اضافه کنید و اجازه دهید برای مدت زمان سه تا پنج دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس دمنوش را از صافی رد کنید و در صورت تمایل می‌توانید کمی عسل نیز به آن اضافه کرده و نوش جان کنید. یک روش دیگر این است که ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلی لیتر آب را به جوش آورید و سپس مقداری لیمو ترش حلقه شده، دو تا چهار عدد میخک و یک قاشق غذاخوری گوجی بری را به آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید برای مدت زمان پنج دقیقه با هم بجوشند، سپس شعله گاز را حاموش کرده و بگذارید ده دقیقه بماند.

سپس این مواد را از صافی رد کنید و دمنوش خود را میل کنید. می‌توانید از این دمنوش قبل از وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام بنوشید، این کار موجب کاهش حس گرسنگی می‌شود. مصرف گوجی بری به صورت آبمیوه همراه با میوه‌های دیگر مانند لیمو و کیوی و کمی آب معدنی می‌تواند منجر به کاهش وزن و تقویت سیستم ایمنی شود. همپنین از گوجی بری می‌توانید همراه با کشمش و یا دانه چیا در تهیه سالاد استفاده کنید.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا