روانشناسی

با چرخ زندگی، تعادل و شادی را به زندگی‌ خود بازگردانید

وقتی زندگی پرمشغله‌ای دارید، دور از تصور نیست که این تعادل را از دست بدهید و به بخش‌های مهم زندگی به‌اندازه‌ کافی توجه نکنید.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

با وجود اینکه برای انجام کارها به انگیزه و تمرکز نیاز دارید، اما اگر در این کار زیاده‌روی کنید، دچار ناامیدی و استرس شدید خواهید شد. اینجاست که برای ایجاد دوباره تعادل در زندگی باید به فکر چاره باشید. در این مطلب از مجله ماورای سلامت به بررسی نکات در مورد چرخ زندگی می‌پردازیم.

چرخ زندگی چیست؟

 

چرخ زندگی قدرتمند است، زیرا نمایانگر تصویر روشنی از زندگی کنونی‌ شما در مقایسه با زندگی ایده‌آل‌تان است. نام آن به این دلیل چرخ زندگی است که نقشه‌ هر حیطه از زندگی شما روی شکل دایره ‌مانندی شبیه به میله‌های چرخ رسم شده است. این مفهوم، در اصل توسط پُل جِی. مِیِر بنیان‌گذار موسسه‌ انگیزه موفقیت شکل گرفت.

استفاده از این ابزار

برای ترسیم چرخ زندگی خودتان، مشخص کنید که نمره‌ زندگی کنونی شما (براساس میزان توجه شما) در مقیاس یک تا ده در هرکدام از موارد مربوط به چرخ زندگی چقدر است. با این روش می‌توانید ابعاد زندگی‌ را خودتان تعریف کنید. برای اینکه حال خوبی را تجربه کنید به مطلب در یک چشم به هم زدن حالتان را خوب کنید سر بزنید.

همچنین بخوانید:  چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

 

اندیشیدن درباره‌ حیطه‌های زندگی

 

کار خود را با اندیشیدن به شش تا هشت بعد از زندگی‌ خود آغاز کنید که برای‌ شما مهم هستند. رویکردهای مختلف به این موضوع عبارت‌اند از:

  • نقش‌هایی که در زندگی دارید؛ برای مثال: همسر، پدر/مادر، مدیر، دوست، همکار، عضو تیم، بازیکن ورزشی، رهبر یک جامعه.
  • حیطه‌هایی از زندگی که برایتان مهم هستند؛ برای مثال: هنر و هنرآفرینی، مهارت‌آموزی و مهارت‌پروری، تحصیلات، خانواده، دوستان، آزادی مالی و غیره.
  • ترکیب این نمونه‌ها (یا نمونه‌های دیگر) توسط خود شما، بازتاب چیزهایی است که در زندگی شما اولویت‌ بیشتری دارند.

نوشتن این حیطه‌ها روی نمودار چرخ زندگی

هر یک از ابعاد زندگی‌تان را در انتهای هر میله‌ چرخ (روی خط نقطه‌چین) بنویسید.

ارزیابی هر یک از حیطه‌ها

فرض این رویکرد بر این است که اگر شما بتوانید بین هر یک از این ابعاد، تعادل درستی برقرار کنید، شاد و راضی زندگی خواهید کرد. حیطه‌های مختلف زندگی در زمان‌های مختلف، نیازمند سطوح متفاوتی از توجه هستند. بنابراین، گام بعدی این است که میزان توجهی را که هم‌اکنون به هر یک از این حیطه‌ها اختصاص می‌دهید، ارزیابی کنید.

هر بخش را به‌نوبت بررسی کنید و در مقیاس ۰ (پایین) تا ۱۰ (بالا) به میزان توجه‌تان به این حیطه‌ها نمره دهید. نمره‌ هر بخش را در امتداد میله‌‌ مربوط به خودش وارد کنید.

اتصال نمرات به یکدیگر

حالا نمراتی را که در گرداگرد چرخ علامت زده‌اید، با یک خط به هم وصل کنید. آیا چرخ زندگی شما در ظاهر متعادل به‌نظر می‌رسد؟

فکر کردن به سطح ایده‌آل خودتان

حالا زمان مقایسه‌ هر یک از این حیطه‌ها با سطح ایده‌آل خودتان است. زندگی متعادل به معنی گرفتن نمره‌ ۵ برای هر یک از حیطه‌های زندگی نیست. برخی از حیطه‌ها به توجه و تمرکز بیشتری نیاز دارند. از آنجا که ذخیره‌ وقت و انرژی شما محدود است، پس بدون‌شک برای تمرکز روی تمام این حیطه‌ها، باید تصمیمات جدی بگیرید.

همچنین بخوانید:  زنان چه چیزی از مردان می‌خواهند؟

حالا سؤال این است: سطح توجه ایده‌آل شما برای هر یک از حوزه‌های زندگی چیست؟

نمرات «ایده‌آل» خود را نیز دور چرخ بنویسید و آن‌ها را به هم وصل کنید.

وارد عمل شوید

حالا، تصویری از تعادل زندگی کنونی و تعادل زندگی ایده‌آل‌تان پیش روی شما است. شکاف بین این دو چقدر است؟ بدون شک، این شکاف مربوط به حوزه‌هایی است که به توجه بیشتری نیاز دارند. البته به یاد داشته باشید که با وجود این، حوزه‌هایی هم هستند که فراتر از سطح ایده‌آل‌ خود به آن‌ها توجه می‌کنید. این حوزه‌ها، انرژی و اشتیاقی را که بهتر است صرف حوزه‌های دیگر کنید، به هدر می‌دهند. پس از تشخیص حوزه‌هایی که نیازمند توجه شما هستند، باید برای دستیابی دوباره به تعادل، برنامه‌ریزی کنید.

منبع : deltapayam.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا