طب سنتی

بررسی روغن درخت چای برای سلامت پوست

روغن درخت چای – Tea Tree Oil چیست؟ 

روغن درخت چای از برگ درخت Melaleuca alternifolia از طریق فرایند تقطیر گرفته میشود. این درخت را اولین بار تعدادی ملوان در قرن هجدهم نام گذاری کردند که در سواحل شرقی استرالیا رشد میکند.
درخت چای را با گیاه چای که برای تهیه چای سبز و سیاه کشت میشود اشتباه نگیرید زیرا کاملا متفاوت از یکدیگر هستند.
این روغن قرن ها است که در طب سنتی به عنوان داروی گیاهی استفاده میشود.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

بررسی روغن درخت چای برای سلامت پوست

اشخاصی که بومی استرالیا هستند برگ های درخت چای را برای تهیه روغن خرد میکنند و در این مرحله از برگ های خرد شده برای درمان سرماخوردگی و سرفه از طریق استنشاق و بهبود برخی بیماری های پوستی بصورت ضماد استفاده میشود.

موارد استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای را می توان برای درمان برخی شرایط و علائمی که بر روی پوست ، ناخن ها و مو تأثیر می گذارد ، استفاده کرد. همچنین می تواند به عنوان دئودورانت ، دافع حشرات یا دهانشویه مورد استفاده قرار بگیرد. در صورت استفاده موضعی ، روغن درخت چای توانایی درمان برخی مشکلات پوستی را خواهد داشت.
روغن درخت چای معمولا برای جوش و آکنه، قارچ ناخن پا، بیماری پای ورزشکاران، شوره سر، از بین بردن شپش، رفع بوی بد دهان و … استفاده میشود.

مکانیزم عملکرد روغن درخت چای چگونه است ؟

این روغن دارای مواد شیمیایی از جمله Terpinen-4-ol است که توانایی از بین بردن انواع قارچ و باکتری را دارد و واکنش های آلرژیک پوستی را نیز کاهش میدهد. این ماده همچنین فعالیت گلبول های سفید را برای مبارزه با میکروب ها و سایر محاجمان خارجی افزایش میدهد.

روغن درخت چای چگونه به پوست شما کمک میکند ؟

این محصول ارزشمند از درخت Melaleuca alternifolia برای ترمیم و تسکین طیف گسترده ای از مشکلات پوستی استفاده میشود و به عنوان یک درمان طبیعی و موثر، برای رسیدن به پوستی سالم شما را تا انتهای راه همراهی میکند.

درمان خشکی پوست و اگزما با روغن درخت چای

روغن درخت چای با کاهش خارش و سوزش می تواند به تسکین پوست خشک کمک کند. 
این روغن با داشتن خواص ضد التهابی تحریک پوست را کاهش میدهد و خاصیت ضد قارچی آن خارش پوست را کنترل میکند. 
ترکیبات ضد میکروبی روغن درخت چای با مبارزه با عفونت های پوستی از عفونت و انتشار آن به نقاط دیگر جلوگیری میکند.
همچنین آنتی اکسیدان های موجود در این روغن از پوست شما در برابر آسیب سلول های رادیکال های آزاد محافظت خواهد کرد.
مطالعات انجام شده بر روی روغن درخت چای نشان میدهد که این روغن یکی از بهترین روغن های اساسی برای درمان خشکی و اگزمای پوست است. طبق گزارش مجله بین المللی پوست، روغن درخت چای دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ترمیم کننده است.

 

بررسی روغن درخت چای برای سلامت پوست

 

نحوه استفاده : چند قطره روغن درخت چای را با مقدار کمی مرطوب کننده یا روغن حامل مانند روغن نارگیل و یا روغن بادام شیرین مخلوط کنید. این مخلوط را بلافاصله پس از خارج شدن از دوش و حداقل یک بار در روز در مناطق آسیب دیده بمالید.

همچنین بخوانید:  مصرف قره قات و خداحافظی با مشکلات قلبی

تاثیر روغن درخت چای برای پوست های چرب

خاصیت ضدعفونی کننده این محصول میتواند با چربی اضافی پوست مبارزه کند. 
ترشح بیش از حد چربی توسط غدد چربی پوست موجب ایجاد آکنه میشود. روغن درخت چای با نفوذ به پوست صورت، منافذ بسته شده پوست را باز میکند و از انسداد غده های چربی جلوگیری میکند.

 

بررسی روغن درخت چای برای سلامت پوست

 

نحوه استفاده : چند قطره روغن درخت چای را در تونر ، مرطوب کننده یا ضد آفتاب خود مخلوط کنید. برای تهیه ماسک می توانید دو قطره روغن درخت چای را به خاک رس مخصوص ماسک اضافه کنید.

خارش پوست را با روغن درخت چای تسکین دهید

خاصیت ضد التهابی روغن درخت چای در رفع ناراحتی های پوستی مانند خارش مفید است. این محصول پوست را تسکین داده و در بهبود عفونت هایی که باعث خارش پوست می شوند بسیار موثر است.

نحوه استفاده : چند قطره روغن درخت چای را درون یک مرطوب کننده یا روغن حامل مانند روغن نارگیل یا روغن بادام شیرین مخلوط کنید و آن را چند بار در روز روی پوست خود بمالید.

از بین برنده التهاب پوست

خواص ضد التهابی روغن درخت چای به تسکین پوست هایی که دچار التهاب، آسیب و یا تحریک شده اند کمک می کند. همچنین ممکن است قرمزی و تورم را نیز کاهش دهد. توصیه می شود قبل از استفاده از آن ، روغن درخت چای را با روغن حامل رقیق کنید.

نحوه استفاده: 1 قطره روغن درخت چای را به روغن حامل یا مرطوب کننده اضافه کنید و آن را چند بار در روز روی منطقه آسیب دیده بمالید.

درمان عفونت ها، بریدگی و بهبود زخم 

خاصیت ضد باکتریایی روغن درخت چای باعث بهبودی زخم خواهد شد.
طبق یک مطالعه در سال 2013 ، روغن درخت چای به بهبود زخم های ناشی از باکتری ها کمک می کند. 9 نفر از 10 نفری که علاوه بر درمان معمولی از روغن درخت چای استفاده کرده بودند ، در مقایسه با بیماران معمولی ، سریع تر بهبود یافتند. 

 

بررسی روغن درخت چای برای سلامت پوست

 

طرز استفاده: 1 قطره روغن درخت چای را با مقداری روغن حامل ترکیب کرده و 2 بار در روز بر روی زخم ماساژ دهید.

روغن درخت چای برای جوش و آکنه

آکنه از نظر علمی به عنوان یک بیماری التهابی پوستی تعریف می شود. این تعریف ، آکنه را به عنوان یک بیماری پوستی نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن ما به آن واکنش نشان می دهد و باعث ایجاد لکه های ملتهب و صورتی و قرمز بر روی پوست می شود. 

دلایل ایجاد آکنه چیست؟

ترشح بیش از حد سبوم یا چربی بر روی پوست

منافذ پوست دارای غده های چربی ای هستند که از خود چربی ترشح می کنند. تولید بیش از حد چربی ، آغاز چرخه ایجاد آکنه است ، به همین دلیل پوست های چرب مستعد جوش و آکنه هستند.

پوست مرده به دام افتاده در داخل منافذ

سلول های پوستی ما تقریباً به طور کامل هر 30 روز یکبار ریخته می شوند و سلول های جدید جایگزین آن ها خواهد شد. اما این روند طبیعی لایه برداری در بعضی مواقع می تواند کمی کند باشد که اغلب منجر به تجمع پوست مرده در داخل منافذ پوست شده و نتیجه آن ایجاد آکنه است.

افزایش سطح باکتریهای ایجاد کننده جوش و آکنه

این نوع باکتری معروف به پروپیونی باکتریوم آکنس (Propionibacterium acnes) معمولاً در داخل منافذ پوست از جایی شروع می شود که سلول های مرده پوست و منافذ مسدود شده با چربی، این نوع باکتری ها را تغذیه میکنند.
این باکتری اغلب پروتئین های ایمنی را به همراه آنزیم های تخریب كننده پوست تولید می کند. سیستم ایمنی بدن ما نسبت به این پروتئین های ایمنی واکنش نشان می دهد و باعث بروز التهاب می شود. این حالت به صورت جوش ، لکه یا آکنه ایجاد خواهد میشود.
پوست های چرب همواره مستعد جوش و آکنه هستند اما تغییرات هورمونی نیز احتمال ایجاد آکنه را افزایش میدهند به همین دلیل است که آکنه و جوش در دوران بلوغ و در زنان در دوران قاعدگی شایع است.

آیا روغن درخت چای به از بین رفتن جوش و آکنه کمک میکند؟

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. به همین ترتیب ، می تواند به کاهش التهاب همراه با آکنه کمکم کرده و از ایجاد ضایعات پوستی جلوگیری کند.
به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی ، روغن درخت چای توانایی مقابله با ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها را دارد. با مبارزه با چنین میکروب هایی به جلوگیری از بروز جوش و آکنه و چندین مشکل پوستی دیگر کمک می کند که بسیاری از آنها ممکن است منجر به ایجاد جای زخم بر روی پوست شود.
به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی ، روغن درخت چای پوست را مرطوب کرده و به ترمیم تعادل چربی طبیعی پوست کمک می کند. 
این محصول طبیعی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و همچنین سایر مواد مغذی است که همگی به زیبایی و سلامت پوست شما کمک خواهند کرد.

همچنین بخوانید:  فوبیا را بهتر بشناسید

بررسی روغن درخت چای برای سلامت پوست

روغن درخت چای باعث حذف آلودگی و همچنین سلولهای قدیمی و مرده پوست از فولیکول های مو شده و به بازسازی بافت پوست کمک می کند. این امر باعث رشد سریع پوست جدید و سالم می شود و احتمال ایجاد زخم ناشی از جوش و آکنه را کاهش می دهد.
این روغن گیاهی التهاب را کاهش می دهد ، سلول های مرده پوست را از بین می برد و به رشد سلول های جدید پوست ، بازگرداندن خاصیت ارتجاعی پوست و به حداقل رساندن ظاهر زخم های پوستی کمک می کند.
همچنین در اعماق منافذ پوست نفوذ کرده و سموم را از بین می برد و از گرفتگی هایی که منجر به ایجاد جوش و آکنه می شود ، جلوگیری می کند. این فرایند ضد عفونی کننده روغن درخت چای می تواند به روشن شدن نواحی زخم های پوستی کمک کند.
درست است که زخم های ناشی از آکنه اغلب می توانند در زیر سطح پوست ایجاد شوند اما استفاده از این روغن ضروری برای جلوگیری از ایجاد جای زخم های ناشی از آکنه موثر است.

طریقه مصرف روغن درخت چای برای جوش و آکنه

مقداری روغن نارگیل را درون یک ظرف بریزید ، دو یا سه قطره روغن درخت چای را به آن اضافه کنید و سپس با یکدیگر بخوبی مخلوط کنید. از نوک انگشتانتان استفاده کنید تا ترکیب را مستقیماً روی جوش ها بمالید. صبح پوست را شستشو دهید.

درمان پسوریازیس با روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده در بهبود بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس موثر خواهد بود.

 

بررسی روغن درخت چای برای سلامت پوست

نحوه استفاده : 1 تا 2 قطره روغن درخت چای را به مقدار کمی روغن حامل مانند روغن نارگیل و یا روغن بادام شیرین ترکیب کنید. به آرامی آن را چندین بار در روز روی منطقه آسیب دیده ماساژ دهید.

درمان شوره سر

روغن درخت چای با از بین بردن آلودگی و سلول های مرده بر روی پوست سر میتواند برای از بین بردن شوره سر مفید باشد. استفاده از این روغن همچنین به افزایش سلامت و رطوبت پوست سر و همچنین افزایش رشد مو نیز کمک میکند.

نحوه استفاده : مخلوطی از روغن درخت چای و روغن حامل مانند روغن نارگیل و یا روغن بادام شیرین را بر روی مو و پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید 20 دقیقه بر روی موهای شما بماند.سپس موهارا با شامپو گیاهی چهل گیاه شستشو دهید. چند دقیقه قبل از شستشو آن را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید. 

 

عوارض جانبی و موارد قابل احتیاط در استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای را با دو برابر میزان معمول رقیق کنید یعنی هر 1 قطره روغن درخت چای را با 12 قطره روغن حامل مانند روغن بادام شیرین یا روغن کنجد مخلوط کنید.
در حالی که مصرف روغن درخت چای برای اکثر مصرف کنندگان بی خطر است ، اما بهتر است قبل از مصرف برای جلوگیری از عوارض احتمالی کمی از آن را بر روی پوست دست خود امتحان کنید.

نحوه تست روغن درخت چای به این صورت است که :

مقدار کمی روغن را بر روی پوست مچ دست خود بمالید.
بعد از گذشت 24 ساعت اگر پوست شما دچار حساسیت و قرمزی نشد، به مصرف روغن ادامه دهید.

روغن درخت چای نباید بلعیده شود. مصرف آن به صورت خوراکی می تواند باعث بروز علائم جدی مانند سرگیجه، مسمومیت و حالت تهوع شود.
استفاده بیش از حد از روغن درخت چای می تواند باعث تحریک پوست شود، اما در صورت استفاده در غلظت مناسب می تواند بسیار مفید باشد. به یاد داشته باشید، جای زخم جوش و آکنه برای درمان و از بین رفتن نیاز به مدت زمانی طولانی (حداقل 6 ماه) دارد. بنابراین در این مورد باید صبور باشید.
روغن درخت چای به طور معمول در کنار سایر گزینه های درمانی قابل استفاده است. اما بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

آیا روغن درخت چای برای استفاده برای نوزادان یا خردسالان بی خطر است؟

 

بررسی روغن درخت چای برای سلامت پوست

 

تا به امروز ، هیچ تحقیقی در مورد ایمنی یا کارآیی استفاده از روغن درخت چای برای معالجه اگزما نوزادان انجام نشده است.مصرف این روغن برای نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمیشود. بهتر است قبل از استفاده برای کودکان با پزشک یا متخصص کودک خود صحبت کنید.
 

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا