زیبایی

بیماری گال یا جرب؛ علائم، پیشگیری و درمان

 

اگر پوست شما مرتب و بویژه در شب‌ها دچار خارش شده یا لکه‌ها و زائده‌هایی مانند جوش بر روی آن به وجود آمده‌‌ است، شانس بالایی وجود دارد که به بیماری پوستی «گال» یا همان «جرب» مبتلا شده باشید. در این مقاله از مجله پزشکی سلامتی ماورای سلامت با استفاده از جدیدترین اطلاعات پزشکی بررسی خواهیم کرد که بیماری گال چیست و چگونه درمان می‌شود و همچنین تلاش خواهیم کرد به همه جوانب این بیماری پوستی بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

بیماری گال چیست؟

بیماری گال یا جرب (به انگلیسی scabies) نوعی انگل پوستی انسانی است که بویسله‌ی نوعی بندپا به نام هیره خارشی به وجود می‌آید. در صورت عدم درمان گال، این انگل می‌تواند برای ماه‌ها به زندگی خود بر روی پوست شما ادامه دهد. انگل گال بر روی سطح پوست انسان تکثیر شده و سپس به داخل آن نفوذ کرده و تخم گذاری می‌کند.

 

تقریبا در هر بازه زمانی که انتخاب کنیم، حدود 130 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری گال مبتلا هستند. با اینکه بیماری گال به راحتی می‌تواند خیلی راحت از طریق تماس مستقیم پوستی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند، خوشبختانه این بیماری یک بیماری مقاربتی نبوده و رابطه جنسی به عنوان راهی برای انتقال آن از فردی به فرد دیگر شناخته نمی‌شود.

انگل جرب همچنین ممکن است از طریق لباس آلوده و خونریزی نیز از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند و برای انتقال آن حتما به یک تماس نزدیک یا صمیمی نیاز نیست.

درمان بیماری گال با وجود آزار دهنده بودن این بیماری بسیار ساده است و معمولا تجویز دارو برای از بین بردن انگل و تخم‌های آن را می‌شود. از آنجایی که انتقال بیماری گال بسیار راحت است‌، معمولا پزشک، درمان را به همه افرادی که فرد مبتلا با آن‌ها زیاد در ارتباط است، توصیه می‌کند.

 

علائم بیماری گال یا جرب چیست؟

بعد از تماس اولیه با گال، ممکن است بروز علائم آن تا 6 هفته به طول انجامد. شایع‌ترین علائم بیماری گال دانه و خارشی است که در شب‌ها شدیدتر می‌شود . خاراندن مداوم محل‌هایی که دچار خارش هستند، ممکن است سبب بروز زخم‌های عفونی شود که به احتمال زیاد برای مقابله با این پدیده، آنتی بیوتیک‌ها برای سرکوب عفونت پوست تجویز خواهند شد.

همچنین بخوانید:  سرم صورت: اشتباهاتی که نباید انجام دهید

برخی از قسمت‌های پوست که در کودکان بزرگتر و افراد بالغ بیشتر مستعد ابتلا به جرب هستند عبارتند از:

  • مچ دست
  • آرنج
  • زیر بغل
  • نوک پستان
  • آلت تناسلی
  • کمر
  • باسن
  • بین انگشتان دست

گال در کودکان و نوزادان و یا در برخی افراد خیلی مسن ممکن است در قسمت‌های زیر نیز به وجود بیاید:

  • سر
  • صورت
  • گردن
  • دست‌ها
  • کف پاها

 

 

درمان بیماری گال

درمان بیماری گال عمدتا تجویز دارو به منظور از بین بردن انگل این بیماری را شامل می‌شود. در این روش از پماد، کرم و لوسیون‌هایی که مستقیما بر روی پوست مالیده می‌شوند و حتی داروهای خوراکی استفاده خواهد شد. پزشک معالج معمولا استفاده از دارو را در شب‌ها، زمانی که انگل بیشتر فعال است توصیه می‌کند.

از جمله داروهایی که ممکن است در درمان بیماری گال به کار روند عبارتند از:

  • کرم پرمترین 5 درصد
  • لوسیون 10 درصد بنزیل بنزوات
  • کرم 10 درصد کروتامیتون
  • لوسیون 10 درصد لیندان

علاوه بر این داروها، پزشک شما ممکن است داروهایی نیز برای کنترل علائم آزاردهنده گال تجویز کند. این داروها عبارتند از:

  • آنتی هیستامین‌ها، مانند بنادریل (دیفن هیدرامین) یا لوسیون پراموکسین برای کمک به کنترل خارش.
  • آنتی بیوتیک‌ها برای کشتن هر گونه عفونت که نتیجه خراشیده شدن پوست در اثر خارش‌های مداوم هستند.
  • کرم‌های استروئیدی که برای از بین بردن سوزش و خارش تجویز می‌شوند.

 

استفاده از قرص آیورمکتین برای درمان گال

قرص آیورمکتین برای درمان گال می‌تواند مفید باشد اما مسئله‌ای که توجه به آن بسیار مهم بوده این است که استفاده خوراکی از آیورمکتین برای درمان گال مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) نیست. بنابراین، توصیه می‌شود که حتما از استفاده از این قرص به صورت خودسرانه پزهیز کنید. استفاده از قرص آیورمکتین برای درمان گال، تنها در شرایطی در دستور کار پزشک قرار می‌گیرد که همه راه‌های درمانی مورد تایید FDA بر روی بیمار اثر نکرده و یا جواب دهی لازم را نداشته باشند.

طول درمان بیماری گال

طول درمان بیماری گال در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد اما به طور کلی، حدود یک هفته پس از شروع درمان بیماری گال، ممکن است که تصور کنید علائم شما در حال افزایش هستند اما در حقیقت، این یک نشانه از بهبودی است. با شروع هفته دوم، خارش‌های کم‌تری را احساس خواهید کرد و به احتمال زیاد تا هفته چهارم کاملا از شر بیماری گال رهایی پیدا خواهید کرد.

آیا درمان سریع بیماری گال امکان پذیر است؟

متاسفانه، درمان سریع بیماری گال ممکن نیست و برای از بین رفتن این انگل باید طول درمان بیماری گال به صورت کامل طی شود. برخی محصولات پوستی که درمان سریع بیماری گال را تبلیغ می‌کنند، تنها قادرند برخی علائم آن را کاهش دهند و تاثیر چندانی بر روی خود انگل ندارند.

گال در ناحیه تناسلی

گال در ناحیه تناسلی ممکن است باعث بروز خارش شدید در اطراف اندام جنسی و همچنین جوش‌های ریز در اطراف بیضه‌ها در مردان شود. حدود 6 هفته بعد از به وجود آمدن گال در ناحیه تناسلی ممکن است که این خارش‌ها و جوش‌ها در فرد مبتلا ظاهر شوند. معمولا درمان گال در ناحیه تناسلی با درمان این بیماری در سایر نواحی بدن متفاوت نبوده و استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم، از سوی پزشک تجویز خواهند شد.

همچنین بخوانید:  پیشگیری و درمان ریزش موی آندروژنیک یا ریزش مو ارثی

درمان طبیعی بیماری گال

برخی ترکیبات طبیعی نیز می‌توانند برای درمان بیماری گال مفید باشند. البته، ممکن است که این ترکیبات در افراد مختلف عوارضی ناخواسته مانند سوزش، قرمزی و حتی بی حسی را، هرچند موقت، در پی داشته باشند. این ترکیبات برای درمان طبیعی بیماری گال عبارتند از:

روغن درخت چای

برخی مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که روغن درخت چای می‌تواند سبب بهبودی خارش و جوش‌های ناشی از گال باشد. البته، به نظر نمی‌رسد که این روغن چندان بر روی انگل‌های فرو رفته در پوست موثر باشد.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا به خواص پاک کنندگی و بهبود بخشی خود برای پوست معروف است. اما علاوه بر این، برخی مطالعات به این نتیجه‌ رسیده‌اند که این گیاه می‌تواند به اندازه داروهای نسخه‌ای برای درمان بیماری گال در خانه مفید باشید.

کپسایسین

با اینکه کپسایسین به طور مستقیم نمی‌تواند سبب بهبودی گال بشود اما کرم‌های این ماده ممکن است برای کم‌تر شدن عوارض گال مفید باشند.

 

بهترین روش برای پیشگیری از گال یا جرب چیست؟

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری گال این است که از تماس پوستی مستقیم با افرادی که این بیماری را دارند، خودداری کنید. علاوه براین، همیشه بهتر است که از پوشیدن لباس نشسته یا خوابیدن روی تخت سایر افراد، بخصوص کسانی که از ابتلای آن‌ها به گال آگاه هستید، بپرهیزید.

انگل‌های گال تا 3 الی 4 روز بعد از جدا شدن از بدن انسان می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند و به همین دلیل، بهتر است به منظور جلوگیری از ابتلای مجدد به آن‌ها تمام لوازم زیر را در آب گرمی که به دمای 50 درجه سانتیگراد رسیده است، شستشو دهید:

  • لباس‌ها
  • لوازم خواب
  • حوله‌ها

بعد از شستشو، تمام لوازم را با دمای بالا خشک کرده یا آن‌ها را در معرض آفتاب قرار دهید.

کلام آخر

بیماری گال یک بیماری مبتنی بر انگل است که می‌تواند سبب خارش شدید و به وجود آمدن جوش‌های بسیار ریز آزار دهنده بر روی پوست شود. طول درمان بیماری گال حدود 4 هفته است و در بیشتر مواقع از کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوص این بیماری استفاده می‌شود. قرص ایورمکتین نیز برای درمان گال مورد استفاده قرار می‌گیرد اما استفاده از آن مورد تایید FDA نبوده و تنها در مواردی که روش‌های مورد تایید بر روی فرد جواب ندهند، از این قرص برای درمان گال مقاوم استفاده می‌شود.

 

آیا انگل گال قابل دیدن است؟

اندازه انگل گال کم‌تر از نیم میلی‌متر است که این کار دیدن آن‌ها را بسیار سخت می‌کند.

آیا گرفتن گال از حیوان خانگی امکان پذیر است؟

گال حیواناتی مثل سگ و گربه با انسان متفاوت است و علیرغم امکان انتقال آن‌ها به بدن انسان، اما امکان تکثیر برای گال حیوانی در بدن انسان وجود نخواهد داشت.

آیا گال مسری است؟

بله از طریق تماس مستقیم پوستی انتقال می‌یابد.

امکان عفونت جوش ناشی از گال وجود دارد؟

بله در صورت خارش شدید ممکن است زخم‌های عفونی به وجود بیایند.

منبع : seebmagazine.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا