طب سنتی

تاثیر ویتامین ب کمپلکس بر افسردگی

آیا کمبود ویتامین های گروه B میتواند باعث بروز افسردگی شود ؟

ویتامین ها جزعی از رژیم های غذایی به غیر از کربوهیدرات ها ، چربی ها ، مواد معدنی و پروتئین های لازم برای زندگی هستند. آنها نقش عمده ای در سلامتی دارند و کمبود آنها با اختلالات روانپزشکی مرتبط است. ویتامین های گروه B برای عملکرد صحیح چرخه متیلاسیون ، تولید مونوآمین اکسیداز ، سنتز DNA ، ترمیم و نگهداری فسفولیپیدها مورد نیاز است.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

مونوآمین اکسیداز نقش مهمی در غیرفعال کردن انتقال دهنده های عصبی دارد و به نظر می رسد اختلال در عملکرد مونوآمین اکسیداز مسئول تعدادی از اختلالات روانپزشکی و عصبی از جمله افسردگی است. کمبود ویتامین B می تواند بر عملکرد حافظه و اختلال شناختی و زوال عقل تأثیر بگذارد. به طور خاص ، ویتامین B1 ، B3 ، B6 ، B9 و B12 برای عملکرد سیستم عصبی ضروری هستند و کمبود آن ها با افسردگی مرتبط استدر این مقاله شواهدی ارائه میشود که نشان می دهد ویتامین ب کومپلکس با ایجاد علائم در ارتباط است.

 

بیماری افسردگی 

افسردگی تک قطبی چهارمین بیماری شایع در بین جوامع امروزی است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند. بیمارانی که از افسردگی یک قطبی رنج میبرند، علائمی مانند عدم توانایی در عملکرد کارآمد در محل کار و خانه ، احساس بدبختی ، عدم اعتماد به نفس ، احساس بی ارزشی و علائم جسمی مانند بی خوابی ، خستگی ، سردرد و درد عضلانی را تجربه می کنند.

 

تاثیر ویتامین ب کمپلکس بر افسردگی

در صورت عدم درمان افسردگی، این بیماری می تواند در طولانی مدت منجر به اختلال درعملکرد فرد شود. بروز افسردگی در بین کودکان و جوانان بیشتر دیده می شود.

افسردگی در جوانان می تواند فرصتهای شغلی و تحصیلی را محدود کرده و وابستگی بالقوه به مواد مخدر و الکل را در آن ها افزایش دهد. در اغلب اوقات پرخاشگری ، خشونت و سایر رفتارهای ضد اجتماعی در افرادی که دچار افسردگی هستند رخ می دهد و این می تواند به طور کلی بر روی خانواده ، دوستان و جامعه تاثیر گذار باشد.

دلایل افسردگی 

  • ژنتیک 

  • اختلالات بیوشیمیایی 

در صورت بوجود آمدن اختلال در انتقال دهنده های عصبی که به تنظیم خلق و خو فرد کمک میکنند، ممکن است افسردگی ایجاد شود. کاهش عملکرد مونوآمین نقش اصلی در افسردگی دارد. علاوه بر این ، کاهش یا قطع شدن انتقال سروتونین یک علت موثر برای همه انواع افسردگی است.

  • بیماری 

  • پیری و زوال عقل

  • استرس

  • نوع شخصیت فرد

بطور معمول افرادی که شخصیتی مضطرب، نگران، خجالتی و .. دارند بیشتر از افراد دیگر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند.

 

کدام ویتامین برای افسردگی مفید است ؟

ویتامین B1 یا تیامین

 

تاثیر ویتامین ب کمپلکس بر افسردگی

 

زنانی که کمبود ویتامین B1 در آن ها درمان شده است ، با کاهش خستگی ، بهبود الگوهای خواب و بهبود علائم افسردگی روبرو شده اند.
طبق مطالعات انجام شده در افراد سالمندی که به افسردگی مبتلا هستند، مکمل تیامین و ریبوفلاوین B2 به کاهش علائم افسردگی در مقایسه با دارو های دیگر بهتر عمل کرده است.
از این رو ، مشخص است که کمبود تیامین در افسردگی نقش دارد و مکمل آن علائم افسردگی را بهبود می بخشد.

همچنین بخوانید:  راجع به بادام هندی چه می دانید؟ خواص بادام هندی

ویتامین B3 یا نیاسین

 

تاثیر ویتامین ب کمپلکس بر افسردگی

 

نیاسین در طیف گسترده ای از غذاها از جمله گوشت و سبزیجات یافت می شود. مطالعات بیشماری در دهه های اخیر، بهبود افسردگی خوش خیم و اضطراب را همراه با مصرف مکمل نیاسین نشان داده است.

 

ویتامین B6 یا پیریدوکسین

 

تاثیر ویتامین ب کمپلکس بر افسردگی

 

ویتامین B6 (پیریدوکسین) در تنظیم عملکرد ذهنی و خلق و خو نقش دارد. این ماده بر روی انتقال دهنده های عصبی تأثیر می گذارد ، که باعث کاهش افسردگی ، درک درد و اضطراب می شوند. کمبود آن به میزان هموسیستئین زیاد منجر شده و با تشنج ، میگرن و افسردگی ارتباط دارد. مکمل ویتامین B6 باعث کاهش سطح هموسیستئین خون و بهبود خلق و خو ، علائم روانی در اسکیزوفرنی ، خستگی و افسردگی می شود.

ویتامین B12 یا کوبالامین

 

تاثیر ویتامین ب کمپلکس بر افسردگی

 

ویتامین B12 توسط باکتریها ساخته شده و در بافت حیوانات ذخیره می شود و به همین دلیل در منابع گیاهی وجود ندارد این بدان معنی است که افرادی که رژیم غذایی گیاه خواری را دنبال میکنند ممکن است با کمبود ویتامین B12 روبرو شوند. البته برخی از غلات وجود دارند که به آن ها B12 اضافه میشود و میتواند جایگزین مناسبی برای پروتئین های حیوانی باشد. مکمل های ویتامین B نیز برای جبران کمبود این ویتامین موثر خواهند بود. B12  در برابر حرارت پایدار است ، محلول در آب بوده و به نور حساس است.

برخی افراد نیز ویتامین B12 را به اندازه کافی مصرف میکنند اما بدن آن ها این ویتامین را به درستی جذب نمیکند. کمبود این ویتامین به صورت های مختلفی بر روی سلامتی فرد تاثیر گذار است.

ارتباط بین ویتامین B12 و افسردگی 

محققان در سال 2005 کمبود ویتامین B12 و تاثیر آن بر افسردگی را مورد بررسی قرار داده اند. آن ها به نتایجی دست پیدا کردند که نشان میدهد کمبود ویتامین B12 با افزایش افسردگی در ارتباط است. همچنین به این موضوع اشاره کرده اند که با افزایش ویتامین B12 در بدن میتوان علائم افسردگی را کاهش داد. البته برای درک کامل این موضوع تحقیقات و شواهد بیشتری نیاز است.
ویتامین B12 (کوبالامین) نقش اساسی در عملکرد طبیعی مغز و سیستم عصبی دارد. این ویتامین در ترکیب و تنظیم DNA و متابولیسم اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب نقش اساسی  دارد. کمبود ویتامین B12 منجر به علائم شدید افسردگی ، خودکشی ، تحریک پذیری و مشکلات روانپزشکی می شود ، بنابراین کمبود آن بر سلامتی افراد تأثیر می گذارد. در حقیقت ، کمبود ویتامین B12 در حدود یک سوم بیماران افسرده مشاهده می شود و سطح بالای ویتامین B12 نتایج مثبتی در روند درمان این بیماری دارد. علاوه بر این ، کمبود ویتامین B12 خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش می دهد و با افزایش 5 برابری میزان آتروفی مغز (کاهش سلول های مغز یا کوچک شدن مغز) مرتبط است. سطح بالای B12 از فرد در برابر آتروفی مغز که با بیماری آلزایمر مرتبط است محافظت میکند.

 

 

ویتامین B12 و B6 با میزان سروتونین در مغز نیز در ارتباط است

سروتونین یک مولکول سیگنال دهنده است که در رگ های خونی ، روده و سایر قسمت های بدن یافت می شود. این ماده به طور عمده در مغز در هسته رافه (هسته ای که در ساقه مغز قرار دارد) تولید می شود. سروتونین یک ماده شیمیایی تعدیل کننده است ، که می تواند در طیف گسترده ای از شرایط از جمله خلق و خو ، اضطراب ، ریتم شبانه روزی ، مشکلات روده ، میگرن ، حافظه ، حالت تهوع ، درد و گرفتگی عروق خونی اثر بگذارد.

همچنین بخوانید:  روش های طبیعی برای پاکسازی ریه

واکنش متیلاسیون

متیلاسیون مکانیزمی است که بدن از طریق آن با استرس ، سموم و عفونت ها مقابله می کند. چرخه متیلاسیون به تعادل انتقال دهنده های عصبی و همچنین فرآیندهای سم زدایی در بدن می پردازد و التهاب را کنترل می کند. واکنشهای متیلاسیون تقریباً در هر واکنش شیمیایی انجام شده در بدن نقش دارند. نتیجه واکنشهای بی اثر متیلاسیون در بدن بسیار گسترده است و می تواند منجر به بسیاری از شرایط از جمله اختلالات عصبی مانند اضطراب ، افسردگی ، اختلال دو قطبی ، بیماری آلزایمر، نقص لوله عصبی ، اسکیزوفرنی و اختلالات خواب شود.

سطح پایین فولات به خصوص در دوران بارداری می تواند باعث نقص لوله عصبی ، اسپینا بیفیدا ، ناهنجاری مادرزادی و نقص هنگام تولد در نوزادان شود. هموسیستئین ، که محصول واکنش متیلاسیون است ، به عنوان یک نشانگر حساس ویتامین B12 و فولات عمل می کند . مطالعات بیشماری سطح فولات پایین را به افسردگی مرتبط کرده است ، در حقیقت تقریباً یک سوم بیماران افسرده دچار کمبود فولات هستند  ، در حالی که مکمل فولات علائم افسردگی و جسمی را در بیماران افسرده کاهش می دهد.

 

 

آیا شما دچار کمبود ویتامین B12 هستید ؟

ویتامین B12 به عنوان ویتامین انرژی زا شناخته میشود و به تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد مغز شما کمک میکند. برخی از علائم کمبود ویتامین B12 مشابه علائم افسردگی میباشد.

علائم کمبود ویتامین B12 که مشابه علائم افسردگی است :

 

  • خستگی و کرختی

  • تپش قلب

  • عدم تمرکز

  • سردرگرمی و اختلال در تفکر

  • ضعف و ناتوانی جسمی

  • سرگیجه

  • عدم علاقه به فعالیت هایی که قبلا از انجام ان لذت میبردید

  • اختلال خواب

  • فراموشی

  • افزایش یا کاهش اشتها

  • درد غیر قابل توضیح در بدن

  • احساس گناه یا عصبانیت

کمبود ویتامین B12 در چه افرادی اتفاق میفتد ؟ 

ویتامین B12 معمولا در محصولات حیوانی مانند گوشت و ماهی یافت میشود به همین دلیل افراد گیاه خوار باید از دانه و غلاتی استفاده کنند که با ویتامین B12 غنی شده باشد.

چه کسانی در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند ؟

  • افرادی که عمل جراحی کوچک کردن معده جهت کاهش وزن انجام داده اند ، زیرا این عمل توانایی بدن در جذب ویتامین ها را تا حد زیادی کاهش میدهد.
  • افرادی که به بیماری کرون یا سلیاک مبتلا هستند ، زیرا شرایطی ایجاد میشود که بر نحوه جذب مواد مغذی در بدن تاثیر گذار خواهد بود.
  • افرادی که بالای 50 سال سن دارند ، زیرا با افزایش سن میزان اسید معده کاهش پیدا کرده و جذب B12 نیز کاهش پیدا میکند.
  • افرادی که داروهایی برای رفلاکس و از بین رفتن سوزش معده مصرف میکنند، زیرا این دارو ها اسید معده را کاهش میدهند و ممکن است بر جذب ویتامین B12 تاثیر بگذارد.

چگونگی تشخیص کمبود ویتامین B12 

با توجه به علائم گفته شده اگر مشکوک به کمبود این ویتامین هستید، برای اطمینان میتوانید با انجام آزمایش خون میزان ویتامین های موجود در بدن خود را بررسی کنید. 

اگر متوجه شدید که کمبود ویتامین B12 دارید میتوانید رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

 

درمان های موثر برای کمبود ویتامین B12 

تغییر در رژیم غذایی یکی از موثر ترین راه های درمان کمبود ویتامین B12 میباشد. اگر گیاه خوار نیستید، سفیده تخم مرغ، سینه مرغ و گوشت قرمز بدون چربی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. غذاهای دریایی منبع غنی از ویتامین B12 هستند پس به هیچ عنوان از مصرف ماهی در رژیم غذایی خود غافل نشوید. 

مصرف مکمل B12 نیز میتواند کمبود این ویتامین را جبران کند. قبل از مصرف B12 با پزشک خود مشورت کنید زیرا برخی از ویتامین های گروه B ممکن است با دارو های دیگر تداخل داشته باشند.

خوردن وعده صبحانه نیز در رفع کمبود ویتامین B12 تاثیرگذار است. برای مثال صبحانه ای مانند اوتمیل منبع مناسبی برای دریافت ویتامین B12 در وعده صبحانه میباشد.

افسردگی نوعی اختلال چند وجهی است. اختلال متابولیک ، اختلال قلبی عروقی ، اختلال غدد درون ریز ، اختلال استرس و اختلال تغذیه ای. واضح است كه مجموعه ویتامین B در کاهش علائم بیماری نقش دارد ، اما برای تعیین اثرات ویتامین B بر افسردگی مطالعات بیشتری لازم است. 

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا