رژیم غذایی

خواص توت فرنگی ، مربای توت فرنگی چه خواصی دارد؟!

خواص توت فرنگی به قدری زیاد است که شاید هرگز تصورش را هم نمی‌کردید این میوه کوچک و ظریف بتواند این حجم از اعجاز را به همراه داشته باشد. اگرچه ظاهر زیبای این میوه، طعم متفاوت آن و همچنین مصرف آسان و بی‌دردسرش، سبب شده است تا این میوه توجه طرفداران بسیاری را به خود جلب نماید، اما در بین این طرفداران، کودکان حرف اول را می‌زنند.
 

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 
اگر بخواهیم اشاره مختصری به خواص توت فرنگی داشته‌باشیم، باید بگوییم که توت فرنگی برای کاهش بیماری‌های قلبی توصیه می‌گردد و به علت وجود آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنرها و ویتامین‌ K، پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین‌ C و فیبر، خاصیت دارویی دارد. از این رو باعث سلامت پوست و مو شده و می‌تواند به کاهش وزن و بهبود هضم غذا کمک کند. این میوه باعث تنظیم میزان قند خون، افزایش سیستم ایمنی و کاهش کلسترول می‌گردد.

توت فرنگی وحشی

 

توت فرنگی وحشی

توت فرنگی وحشی همان توت فرنگی جنگلی است. این بوته تمام تابستان به‌طور مداوم گل و میوه می‌دهد، دانه‌های آن از توت فرنگی معمولی بزرگ‌تر است و برای تولید میوه خشک می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در طب سنتی معتقدند که این بوته از بوته‌های گلخانه‌ای ارزش غذایی بالاتری دارد. توت فرنگی وحشی را در درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی موثر می‌دانند. توت فرنگی وحشی نسبت به توت فرنگی معمولی درشت‌تر، شیرین‌تر، روان‌تر است. همچنین پرورش آن نیز راحت‌تر است.

 

مصرف توت فرنگی برای زنان باردار

 

مصرف توت فرنگی برای زنان باردار

توت فرنگی دارای ترکیبی بنام فولات است. محققان ثابت کرده‌اند که مصرف فولات در دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند نقایص لوله عصبی نوزاد را از بین ببرد و به سلامت مادر باردار کمک کند.

از این رو پزشکان همواره به مصرف توت فرنگی در بین میوه‌ها و غذاهایی که مادر باردار از آن‌ها تغذیه می‌کند، توجه خاصی دارند.

خطرات مصرف توت فرنگی در بارداری

اما گاهی نیز ممکن است بنا به صلاحدید پزشک مصرف توت فرنگی در دوران بارداری متوقف و ممنوع اعلام شود. توت فرنگی یکی از مواردی است که اگر در دوران بارداری متعادل مصرف شود، باعث ایمنی و اگر مصرف آن بیش از حد باشد، عوارضی را در پی دارد. از مضرات توت فرنگی می‌توان به خونریزی، کبودی و یا لخته شدن خون در عروق اشاره کرد.

همچنین بخوانید:  خواص زیتون

 

خواص توت فرنگی برای مردان

 

خواص توت فرنگی برای مردان

توت فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌ C است، آنتی‌اکسیدان باعث افزایش گردش خون در مردان می‌شود و برای سلامت جنسی مفید است و ویتامین  C هم عامل افزایش تعداد اسپرم در مردان محسوب می‌شود.

 

خواص توت فرنگی برای کودکان

 

خاصیت توت فرنگی برای کودکان

۱-توت فرنگی منبع غنی ویتامین‌ C برای کودکان

توت فرنگی یکی از میوه‌هایی است که ویتامین‌ C زیادی دارد و مصرف آن توسط کودکان باعث افزایش سیستم ایمنی بدن، جلو گیری از سرما خوردگی و بیماری های چشمی می‌شود.

 

۲-توت فرنگی منبع کلسیم و فسفر

توت فرنگی حاوی کلسیم و فسفر بوده لذا جهت مصرف مداوم توصیه می‌شود آن را به صورت میوه تازه، یا توت فرنگی خشک شده و یا مربای توت فرنگی صرف کرد.

 

۳- توت فرنگی از کبد کودکان محافظت می‌کند

توت فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان هایی است که باعث می‌شوند رادیکال‌های آزاد بتوانند به کبد آسیب برسانند آب توت فرنگی ادرار آور بوده و چون ادرار حاوی مقدار زیادی اوره است این مسئله می‌تواند فشار روی کبد را کم کند و به کارکرد کبد کمک کند.

 

۴-توت فرنگی منبع فولات برای کودکان

توت فرنگی سرشار از فولات و اسید فولیک است. اسید فولیک برای نوزادان و کودکان نوپا بسیار ضروری است و باعث تولید گلبول قرمز می‌شود و برای توسعه مغز مفید است.

 

۵-توت فرنگی برای رشد کودکان

توت فرنگی حاوی ویتامینC، ویتامین‌K، آنتی‌اکسیدان، منیزیم، کلسیم و فسفر است که برای رشد کودکان فوایدی بسیاری دارد.

 

خواص مربای توت فرنگی

 

ارزش غذایی و خواص مربای توت فرنگی

خواص توت فرنگی برای سلامت قلب

توت فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنل می باشد و این مواد توت فرنگی را به یک ماده غذایی برای محافظت و سلامت قلب تبدیل نموده‌اند، وجود آنته‌سیانین در توت فرنگی از ایجاد پلاک در رگ ها جلو گیری میکند و باعث تنظیم فشار خون می‌گردد.

 

خواص توت فرنگی برای بهبود حافظه

توت فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان است و این آنتی‌اکسیدان از سلول‌های مغزی در برابر صدمه دیدن از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و از تغییرات نورون‌ها جلوگیری می‌نماید و به نوعی کاهش حافظه را به تاخیر می‌اندازد.

 

توت فرنگی موثر در لاغری

آنتی‌اکسیدان موجود در توت فرنگی برای کاهش وزن مناسب است یک ماده کم کالری است و سرشار از الیاف که با خوردن چند عدد از آن احساس سیری می‌کنید و این ماده برای افرادی که غذای رژیمی دارند توصیه می‌گردد.

همچنین بخوانید:  روغن سبوس ‌برنج و هرآنچه باید از این معجزه بدانید!

 

خواص توت فرنگی برای افزایش سیستم ایمنی بدن

توت فرنگی حاوی ویتامین‌ سی بالایی است که باعث ایجاد آنتی‌بادی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می‌شود و در نهایت سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عفونت افزایش می‌دهد؛ به عبارتی این ویتامین‌ سی باعث افزایش غلظت ایمونوگلوبولین می‌گردد که یک آنتی‌بادی بوده و برای مبارزه با آلرژی و آسم مفید است.

 

خواص توت فرنگی برای تنظیم قند خون و دیابت

توت فرنگی حاوی اسید الاگیگ است این اسید یا آنتی‌اکسیدان به کاهش هضم غذاهای نشاسته‌ای کمک می‌کند و باعث کنترل افزایش قند خون می‌گردد.

 

خواص توت فرنگی برای سفید شدن دندان

توت فرنگی حاوی اسید مالیک است که این ماده از تغییر رنگ دندان‌ها جلوگیری می‌کند. پس توصیه می‌شود برای سفید کردن دندان‌ها از توت فرنگی استفاده کنید.

 

فواید توت فرنگی برای پوست و مو

توت فرنگی دارای مقدار زیادی اسیدسالیسیلیک است که می‌تواند سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و در نتیجه باعث صافی پوست و کوچک شدن منافذ پوستی می‌شود و پوست شما را روشن می‌کند.

این میوه یک لایه‌بردار خیلی ملایم است که می‌تواند سلول‌های مرده و آلودگی‌ها را از بین ببرد. در نتیجه توت فرنگی را می‌توان به عنوان ماسک برای پوست استفاده‌ کرد.

 

مضرات توت فرنگی

 

مضرات توت فرنگی

ایجاد کهیر از مضرات خوردن زیاد توت فرنگی است. اگر در خوردن توت فرنگی افراط شود باعث ایجاد تب در فرد می‌شود. این میوه ممکن از باعث آلرژی در بعضی از افراد شود که علائم آن اگزما، دانه‌های قرمز روی پوست، سردرد، آبریزش بینی، ریزش اشک، سرگیجه، اختالال در سیستم گوارشی است.

افرادی که دارای ناراحتی پوستی هستند ممکن است باعث تشدید شدن آن شود. توت فرنگی ممکن است باعث تحریک شدن کبد یا مثانه شود و جوش هایی مثل کهیر به‌وجود‌آورد. کسانی که معده‌ای حساس دارند یا از بیماری آسم رنج می‌برند بهتر است از خوردن توت فرنگی پرهیز کنند.

 

رژیم لاغری

 

توت فرنگی و تاثیر آن بر لاغری

آنتی‌اکسیدان موجود در توت فرنگی برای کاهش وزن مناسب است. توت فرنگی یکی از غذاهای ضدالتهاب است و قابلیت کاهش وزن را دارد. وجود انتوسیانین‌ها که در حقیقت آنتی‌اکسیدان اصلی هستند باعث افزایش تولید هورمون و باعث سوزاندن چربی‌ها می‌شوند. از این رو افرادی که ورزش می‌کنند یا رژیم غذایی و  لاغری سریع را آغاز کرده‌اند، حتما از توت فرنگی در بین وعده‌های غذایی خود بهره می‌جویند.

 

 

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا