سلامتی

درمان و جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو و یا داشتن موهای ضعیف و آسیب دیده، می تواند نشانه عدم سلامتی باشد. برخی شرایط و داروهای مصرفی، تاثیر مستقیم بر بدن و خصوصاً موها می‌گذارند. دلایل ریزش مو می‌تواند بسیار متنوع باشد. استرس، تغذیه غلط و حتی کمبود برخی از مواد مغذی در بدن می‌توانید به ریزش مو منجر شود. در ادامه دلایل ریزش مو را بررسی می‌کنیم. برای جلوگیری از ریزش مو راه‌کارهایی را ارائه می‌دهیم و در نهایت درمان ریزش مو را بررسی می‌کنیم.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

فهرست

ریزش مو

ریزش مو یا آلوپسی یک اصطلاح برای ریزش موهای سر یا هر بخش دیگری از بدن است. ریزش صد تار مو در روز از تمام نقاط بدن کاملا طبیعی است. اگر ریزش بیشتر از این میزان شود باید به دنبال راه حل بود. حدود ۹۰ درصد از صد هزار فولیکول مو، در هر زمانی در حال تولید مو هستند. ۱۰ درصد دیگر در حال استراحت (تلوژن) هستند و پس از دو الی سه ماه می‌ریزند و موی جدیدی جایگزین موهای ریخته می‌شود و این چرخه رشد ادامه خواهد داشت.

دلیل طولانی شدن جریان تلوژن چیست؟

از عواملی که باعث طولانی شدن حالت استراحت (تلوژن) می‌شود جراحی، زایمان، برخی داروها، رژیم غذایی اشتباه، استرس شدید و مشکلات تیروئید را اشاره کرد. این عوامل پس از دو ماه، ریزش و نازک شدن موها را به همراه خواهند داشت. در برخی موارد موهای جدید به سرعت جایگزین خواهند شد.

کچلی موضعی

در کچلی‌های موضعی سیستم ایمنی بدن به اشتباه با فولیکول‌های مو به مبارزه می‌پردازد و نتیجه آن ریزش مو در آن مناطق است. داشتن یک یا دو قسمت کوچک از این کچلی طبیعی است اما برخی از افراد به دلیل این مشکل تمام موهای خود را از دست بدهند و یا به دفعات دچار این مشکل می‌شوند. کچلی موضعی مسری نیست و به داروهای تجویزی پاسخ می‌دهد و حتی ممکن است به خودی خود درمان شود.

 

ریزش موی مردانه

نود درصد ریزش موی مردان به عامل وراثت بر می‌گردد. این نوع وراثت بیشتر از خانواده مادری به ارث می‌رسد. پس موهای اجداد مادری خود را در نظر بگیرید و آینده موهای خود را همانگونه تصور کنید! الگوی طاسی مردانه اغلب با خالی شدن شقیقه‌ها، سپس فرق سر شروع شده و اگر از بالا نگاه کنید، سرانجام موها شبیه به یک نعل اسب در دو طرف سر باقی می‌مانند. از داروهایی که معمولا برای کاهش سرعت ریزش مو تجویز می‌شوند، می‌توان به ماینوکسیدیل (minoxidil) و فیناستراید (finasteride) اشاره کرد.

ریزش موی زنانه

معمولا الگوی ریزش موی زنان، نازک شدن تمام موهاست. برخلاف مردان، زنان به ندرت دچار طاسی می‌شوند و روند ریزش موی زنان بسیار آهسته‌تر از مردان صورت می‌گیرد. برخلاف باور عموم، موی بلند دلیل اصلی آسیب دیدن موی زنان نیست بلکه عوامل دیگری در این امر سهیم هستند. شامپوهای ضد ریزش مو تنها به رویش مویی که به تازگی ریخته است کمک می‌کند و ماینوکسیدیل گزینه‌ای مناسب برای کاهش سرعت این نوع ریزش است.

دلیل ریزش مو در رژیم و به صورت کلی

این درست است که ریزش مو در مردان بیشتر از زنان شایع است، دلیلش هم بیشتر به الگوی ریزش مو در آقایان مربوط می‌شود. اما نازک شدن مو و ریزش آن در زنان نیز شایع است. دلایل ریزش مو زیاد است از یک دلیل ساده و گذرا مانند کمبود ویتامین گرفته تا دلایل پیچیده مانند یک مشکلات اساسی سلامتی. در ادامه دلایل ریزش مو را بررسی می‌کنیم.

 

۱- دلیل ریزش مو؛ استرس فیزیکی

هر نوع زخم فیزیکی مانند جراحی، تصادف ماشین، یا یک بیماری مزمن و حتی سرماخوردگی می‌تواند باعث ریزش مو موقت شود. به این نوع از ریزش مو تلوژن افلوویوم گفته میشود. دکتر مارک گلشوفر متخصص امراض پوست در نیویورک می‌گوید مو یک چرخه زندگی برنامه ریزی شده دارد: مرحله رشد، مرحله استراحت، و مرحله ریزش. وقتی یک اتفاق فوق العاده استرس زا را سپری می‌کنید ممکن است به چرخه موها شوک وارد شود و بعد از آن موها به چرخه‌ی ریزش کشیده شوند. ریزش مو بعد از ۳ تا ۶ ماه از زخم قابل تشخیص می‌شود. خبر خوب این است که مو پس از ریکاوری بدن دوباره رشد می‌کند.

۲- دلایل ریزش مو؛ زایمان

زایمان یکی از نمونه‌های استرس فیزیکی است که منجر به ریزش مو می‌شود. البته هورمون‌ها نیز دخیل هستند. ریزش مو معمولا بعد از به دنیا آمدن نوزاد اتفاق می‌افتد. بخشیدن زندگی به یک کودک سختی‌های خاص خود را برای مادر دارد. اگر تجربه ریزش مو را دارید، مطمئن باشید موها پس از چند ماه دوباره رشد خواهند کرد. این اتفاق طبیعی است و به همین شکل هم ترمیم می‌شود و نیازی به درمان ندارد.

۳- دلایل ریزش مو در رژیم؛ ویتامین A بیش از حد

بر اساس تحقیقات موسسه امراض پوستی آمریکا استفاده بیش از حد مکمل‌ها و داروهای حاوی ویتامین A می‌تواند باعث تحریک ریزش مو شود. مقدار مصرف روزانه ویتامین A برای افراد بالغ و برای کودکان بزرگ‌تر از ۴ سال ۵۰۰۰IUاست. مکمل‌ها می‌توانند حاوی ۲۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ IU ویتامین A باشند. این نوع ریزش مو قابل بازگشت است. همین که مقدار ویتامین A اضافی متوقف شود، مو به رشد طبیعی خود بازمی‌گردد.

۴- دلایل ریزش مو در رژیم؛ کمبود پروتئین

اگر در برنامه غذایی خود به اندازه کافی پروتئین دریافت نکنید، ممکن است بدن با خاموش کردن رشد موها پروتئین را جیره بندی کند. این اتفاق دو تا سه ماه پس از افت مصرف پروتئین اتفاق می‌افتد. منابع زیادی از جمله، ماهی، گوشت، و تخم مرغ وجود دارد که پروتئین را به خوبی تامین کنند. اگر گوشت و محصولات حیوانی مصرف نمی‌کنید باید به دنبال منابع دیگری از پروتئین باشید تا نیاز بدن را برآورده کنید.

 

۵- دلایل ریزش مو؛ الگوی کچلی آقایان

حدودا ۳/۲ مردان با رسیدن به ۶۰ سالگی کچلی را تجربه می‌کنند و در بیشتر موارد علت الگوی کچلی در مردان است. این نوع ریزش مو به علت ترکیبی از ژن‌ها و هورمون‌های جنسی مردانه اتفاق می‌افتد. معمولا الگوی کلاسیکی را دنبال می‌کند به گونه‌ای که موهای جلوی سر خالی می‌شود و حالتی M شکل را به جا می‌گذارد. کرم‌های موضعی مانند مینوکسیدیل و داروهای خوراکی مانند فیناستراید وجود دارد که می‌توانند شدت ریزش مو را کم کنند. حتی باعث رشد نیز بشوند. کاشت مو نیز یکی از گزینه‌هاست.

۶- دلایل ریزش مو؛ وراثت

به الگوی ریزش مو در خانم‌ها آلوپسی آندروژنیک یا آندروژنیک می‌گویند که اساسا ورژن زنانه الگوی کچلی مردان است. اگر از خانواده‌ای هستید که در آن زنان از سن خاصی شروع به ریزش مو می‌کنند و بیشتر در معرض این نوع ریزش مو هستید. بر خلاف مردان خط موی زنان به عقب کشیده نمی‌شود. در عوض بخشی از موی سر می‌ریزد و گسترش پیدا می‌‌کند یا موها به شکل قابل توجه‌ای نازک می‌شوند. مانند مردان، زنان هم ممکن است از مینوکسیدیل کمک بگیرند تا موهای‌شان مجدد رشد کند. یا حداقل موهای باقی مانده را ثابت نگه دارند. این دارو بدون نیاز به نسخه در داروخانه‌ها موجود است.

۷- دلایل ریزش مو؛ هورمون‌های زنانه

درست مانند زایمان تغییر هورمون نیز می‌تواند باعث ریزش موها شود. داروهای جلوگیری از بارداری نیز چنین تاثیری دارند. این هورمون‌ها می‌توانند باعث تلوژن افلوویوم شوند. اگر سابقه خانوادگی دارید بیشتر در خطر این نوع ریزش مو هستید. تغییر در تعادل هورمون‌ها که در زمان یائسگی اتفاق می‌افتد نیز ممکن است همین نتیجه را داشته باشد. آندروژن (هورمون مردانه) گیرنده‌های روی پوست سر فعال می‌شوند. فولیکول‌های مو کوچک خواهد شد و سپس شروع به ریزش مو می‌کنید. اگر داروی ضد بارداری که استفاده می‌کنید که مشکل ساز است با پزشک صحبتی داشته باشید تا نوع دیگری را به شما معرفی کند. توقف استفاده از قرص‌های ضد بارداری نیز گاهی می‌تواند باعث ریزش مو شود. اما این مورد به کل موقتی است. مشکلتان را با استفاده از برنامه‌های غذایی ناسالم بدتر نکنید.

۸- دلایل ریزش مو؛ استرس عاطفی

استرس عاطفی مانند طلاق، از دست دادن یکی از عزیزان، و یا نگهداری از یک فرد بیمار یا کهنسال کمتر از استرس فیزیکی باعث ریزش مو می‌شود اما بازهم بی‌تاثیر نیست. در بیشتر موارد استرس عاطفی به خودی خود باعث ریزش مو نمی‌شود بلکه مشکلی که از قبل داشتید را بدتر می‌کند. همانطور که ریزش مو بر اثر استرس فیزیکی به مرور کم می‌شود این نوع ریزش نیز موقتی است. برای نجات پیدا کردن از استرس و اضطراب خود باید قدم بردارید. مثلا می‌توانید ورزش کنید، با یک مشاور صحبت و یا از حمایت دیگران استفاده کنید.

 

۹- دلایل ریزش مو در رژیم؛ کم خونی

از هر ۱۰ خانم ۲۰ تا ۴۹ ساله حداقل یکی به علت فقر آهن (شایع‌ترین نوع کم خونی) از کم‌خونی رنج می‌برد که به سادگی باعث ریزش مو می‌شود. پزشک ابتدا باید آزمایش بگیرد تا مطمئن شود فرد به این نوع از کم خونی مبتلا است یا خیر. یک مکمل آهن ساده می‌تواند مشکل را حل کند. علاوه بر ریزش مو کم خونی علائم دیگری نیز دارد از جمله، خستگی، سردرد، سرگیجه، پوست رنگ پریده و دست و پاهای یخ کرده.

۱۰- دلایل ریزش مو؛ کم کاری تیروئید

اصطلاح هیپوتیروئیدی به معنی داشتن غده تیروئید کم کار است. این غده کوچک واقع در گردن هورمونی تولید می‌کند که برای سوخت و ساز و رشد بسیار ضروری است. وقتی به اندازه کافی هورمون بیرون ندهد، می‌تواند باعث ریزش مو نیز بشود. داروهای تیروئید می‌تواند مشکل را حل کند. همین که سطح هورمون به حالت عادی بازگشت رشد موها نیز درست می‌شود.

۱۱- دلایل ریزش مو در رژیم؛ کمبود ویتامین B

این مشکل زیاد شایع نیست اما فقر ویتامین B نیز یکی از دلایل ریزش مو است. درست مانند فقر آهن یک مکمل می‌تواند مشکل را حل کند. تغییر نوع برنامه غذایی نیز کارساز است. می‌توانید ویتامین B طبیعی را در ماهی، گوشت، سبزیجات نشاسته‌ای و میوه‌ها غیر از مرکبات پیدا کنید. داشتن برنامه غذایی حاوی میوه و سبزیجات، پروتئین بدون چربی و چربی‌های خوب مانند آجیل‌ها برای سلامت موها و کل بدن بسیار مفید است.

۱۲- دلایل ریزش مو؛ خود ایمنی منسوب به ریزش مو

این مشکل آلوپسی آره آتا نیز نام دارد و اساسا به علت سیستم ایمنی بیش از حد فعال رخ می‌دهد. بدن گیج می‌شود، موها را به عنوان دشمن می‌بیند و به اشتباه هدف قرارشان می‌دهد. تزریق استروئید از اولین اقدامات برای درمان برای آلوپسی آره آتا است که به صورت تکه‌های خالی از مو در اطراف سر خود را نشان می‌دهد. دیگر داروها از جمله روگین نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرخه این بیماری غیر قابل پیش بینی است یعنی مدتی رشد موها باز می‌گردد اما ممکن است دوباره بریزند.

۱۳- دلایل ریزش مو؛ لوپوس

دیگر مشکلات خود ایمنی مانند لوپوس نیز می‌توانند باعث ریزش مو شوند. در این مورد هم مشکل اشتباه گرفتن وجود دارد. سلول‌های بیش فعال ایمنی به موها حمله می‌کنند. متاسفانه این نوع ریزش مو وحشتناک است چون مو دیگر رشد نمی‌کند. اگر ریزش مو کم است مدل موی جدیدی را امتحان کنید تا ناحیه آسیب دیده را بپوشانید. برای مثال موهای کوتاه از موهای بلند قوی‌تر است و می‌تواند جاهای خالی را بپوشاند.

۱۴- دلایل ریزش مو در رژیم؛ کاهش وزن شدید

کاهش وزن ناگهانی بر اثر زخم فیزیکی می‌تواند باعث نازک شدن موها شود. حتی اگر کاهش وزن برای سلامتی‌تان خوب باشد باز هم احتمال این اتفاق هست. ممکن است دچار استرس شدن بدن بر اثر کاهش وزن، درست غذا نخوردن، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث این مشکل شوند. ریزش شدید مو همراه با کاهش وزن سریع و قابل مشاهده می‌تواند نشانه‌هایی از اختلالات تغذیه از جمله اناروکسی یا بولیمیا باشد. کاهش وزن ناگهانی باعث شوک به سیستم بدن می‌شود و شاید این ریزش مو تا ۶ ماه طول بکشد. بعد از این دوره مشکل خود به خود حل می‌شود.

 

 

۱۵- دلایل ریزش مو؛ شیمی درمانی

برخی داروهای ضد سرطان متاسفانه می‌توانند باعث ریزش موها نیز بشوند. شیمی درمانی درست مانند بمب اتم است. تقسیم سلول‌ها را به صورت مداوم از بین می‌برد. این سلول‌ها شامل سلول‌های سرطانی می‌شود اما سلول‌های مو نیز در امان نیستند. همین که شیمی درمانی متوقف شود، موها دوباره رشد خواهند کرد. با این حال اغلب با بافتی متفاوت ( احتمالا اگر قبلا مویی صاف داشتید این بار مویی مجعد خواهید داشت) و یا رنگی دیگر باز خواهند گشت. محققان در تلاشند داروهایی بسازند که عوارض جانبی کمتری داشته باشد.

۱۶- دلایل ریزش مو؛ سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک ( PCOS ) دیگر مشکل عدم تعادل در هورمون جنسی زنان و مردان است. آندروژن اضافی می‌تواند به کیست تخمدان، اضافه شدن وزن، بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت، تغییر در دوره‌های قاعدگی، ناباروری و همچنین نازک شدن موها منجر شود. ازآنجا که در سندروم تخمدان پلی کیستیک هورمون‌های مردانه بیش از حد بالا می‌روند. شاید خانم‌ها موهای بیشتری را در صورت و بدن خود مشاهده کنند. درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌تواند عدم تعادل هورمون‌ها را درست کند و مقداری از این تغییرات را برگرداند. درمان‌ها شامل، رژیم غذایی، ورزش، به طور بالقوه قرص‌های جلوگیری از بارداری و همچنین درمان‌های خاص برای جلوگیری از ناباروری و دیابت می‌شود.

همچنین بخوانید:  روش‌های کاهش فشار خون بالا و کنترل آن

 

۱۷- دلایل ریزش مو؛ داروهای ضد افسردگی، رقیق کننده خون و غیره

دیگر انواع خاص دارو نیز ممکن است باعث ریزش مو بشوند. داروهایی که بیشتر در این میان شایع هستند شامل رقیق کننده‌های خون و داروهای فشار خون (بتابلاکر) می‌شوند. دیگر داروهایی که ممکن است باعث ریزش مو شوند عبارتند از متوترکسات (مورد استفاده برای روماتیسم و برخی بیماری‌های پوستی)، لیتیوم (برای اختلال دو قطبی استفاده می‌شود) داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی از جمله ایبوپروفن و احتمالا داروهای ضد افسردگی. اگر پزشکتان تشخیص دهد که یک یا چند مورد از داروهایی که مصرف می‌کنید باعث ریزش مو هستند با او صحبت کنید تا یا دوز داروها را پایین بیاورد و یا تغییرشان بدهد.

۱۸- دلایل ریزش مو؛ مدل دادن بیش از حد

مدل دادن‌های شدید به مو و یا استفاده زیاد از مواد حالت دهنده و غیره روی موها باعث ریزش آن‌ها می‌شود. نمونه‌های مدل دادن شدید عبارتند از سفت بافتن و کشیدن موها. حرارت بالا و استفاده از انواع مواد شیمیایی روی موی سر نیز از دیگر عوامل هستند. از آنجا که این موارد می‌توانند روی ریشه مو تاثیر بگذارند ممکن است موی سرتان دیگر هیچ وقت رشد نکند. توصیه می‌شود از این مدل موها تا جایی که ممکن است بپرهیزید و از شامپوهای مناسب استفاده کنید. سشوار را دور از موها بگیرید و از محصولاتی مانند اتو مو یک بار در هفته بیشتر استفاده نکنید.

۱۹- دلایل ریزش مو؛ تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا به عنوان یک اختلال کنترل تکانه است و باعث می‌شود فرد موهای خود را به طرف بیرون بکشد. این حالت مانند نوعی تیک است و فرد دائم با موهای خود بازی می‌کند و آن‌ها را می‌کشد. متاسفانه این بازی کردن مستمر با موها سر را از حفاظت طبیعی خود خارج می‌کند. تریکوتیلومانیا قبل از ۱۷ سالگی شروع می‌شود و در زنان چهار برابر بیشتر از مردان شایع است. برخی داروهای ضد افسردگی ممکن است تاثیر گذار باشند. درمان اصلاح رفتاری نیز گزینه‌ دیگری است.

۲۰- دلایل ریزش مو؛ بالا رفتن سن

مشاهده ریزش مو و نازک شدن مو در خانم‌هایی که وارد ۵۰ تا ۶۰ سالگی می‌شوند، عجیب نیست. اما متخصصان درست نمی‌دانند چرا این اتفاق می‌افتد. متخصصان می‌گویند نباید انتظار ترمیم چنین شرایطی را داشت. خانم‌ها در این سنین می‌توانند با استفاده از روسری، کلاه گیس و یا مدل موهایی که این نقاط را بپوشاند وضعیت را برای خود بهبود ببخشند.

 

۲۱- دلایل ریزش مو؛ استروئیدهای آنابولیک

اگر از استروئیدهای آنابولیک – مورد استفاده برخی ورزشکاران برای افزایش عضله – استفاده می‌کنید در خطر ریزش مو هستید. استروئیدهای آنابولیک می‌توانند همان تاثیری که تخمدان پلی کیستیک روی بدن دارد را برای فرد داشته باشند. این حالت پس از مصرف نکردن دارو بهبود پیدا می‌کند.

جلوگیری از ریزش مو

۱- جلوگیری از ریزش مو؛ اجتناب از نور خورشید

قرار گرفتن مداوم در معرض تابش خورشید موها را خشک و شکننده می‌کند. همچنین افرادی که موهای نازکی دارند بیشتر دچار خشکی مو و آفتاب سوختگی پوست سر می‌شوند. پوشیدن روسری یا کلاه ایده خوبی برای دوری از اشعه‌های مضر خورشید است.

۲- جلوگیری از ریزش مو؛ رژیم غذایی نادرست

پروتئین و آهن از مواد معدنی ضروری برای سالم و شاداب ماندن مو به شمار می‌آیند. همچنین امگا۳، اسیدهای چرب، روی و ویتامین A موجود در مواد غذایی از ریزش مو جلوگیری می‌کنند. رژیم‌های غذایی کم کالری اغلب فاقد مواد مغذی لازم هستند. در نتیجه رشد مو به تعویق افتاده، پیاز مو سست شده و مو حالت آسیب دیده و شکننده به خود می‌گیرد. عادت‌های غذایی نادرست مانند به تعویق انداختن وعده‌های غذایی و یا شام نخوردن نیز می‌توانند به ریزش مو کمک کنند.

طراوت و درخشندگی موها را با خوردن ماهی آزاد (Salmon)، امگا۳ و اسیدهای چرب را با خوردن گردو، ویتامین A را با اسفناج و هویج، سلنیُم را با خشکبار و روی مورد نیاز را با مصرف صدف و بادام هندی تامین کنید. علاوه بر موارد اشاره شده مصرف لبنیات کم چرب، غلات سبوس دار و سبزیجات تازه را برای حفظ سلامت پوست و مو و همچنین قلب خود از یاد نبرید.

 

۳- جلوگیری از ریزش مو؛ ماساژ سر

با اینکه تاثیر ماساژ بر کاهش ریزش مو اثبات نشده، اما ماساژ سر منجر به کاهش شگفت انگیز استرس خواهد شد. وجود رشته‌های عصبی فراوان دلیل حساس بودن پوست سر به لمس شدن و در نتیجه رهایی از تنش و استرس است. همچنین ماساژ باعث آزاد شدن هورمون‌های مفیدی مانند سروتونین و دوپامین می‌شود که برای سلامت موها مفید هستند.

۴- جلوگیری از ریزش مو؛ آنالیز کردن مو

برخی از شرکت‌ها ادعا می‌کنند که با آنالیز برشی از مو می‌توانند عدم سلامتی و یا کمبود ویتامین مو را تجزیه و تحلیل کنند. اگرچه آنالیز کردن می‌تواند وجود برخی سموم مانند سرب و آرسنیک را تشخیص دهد اما نتایج آزمایش ممکن است تحت تاثیر شامپو و یا آلودگی هوا متفاوت باشد. به همین دلیل بعضی از پزشکان معتقد هستند آنالیز مو برای تعیین درمان است. پس در این خصوص دقت بیشتری به خرج دهید.

ریزش مو به دلیل کاهش وزن و رژیم گرفتن

بدن انسان نزديك به ۱۰۰۰۰۰۰ تار مو دارد. اين تارهای مو از داخل پيازچه‌ها مي‌رويند. گفته شد که روزانه نزديك به صد تار مو در حالت معمولی (بدون رژيم) از کل بدن مي ريزد. ولی پيازچه‌ها مجدداً تارهای موی جديدی درمي‌آورند كه جای موی ريخته را پر می‌کند. پيوندی كه بين پيازچه و مو وجود دارد با مصرف ويتامين‌ها تقويت می‌شود. همچنین مو یک تیرک است که داخل ظرف دارای املاح و ویتامین‌ها نگه داری می‌شود. در زمان کاهش وزن مو از ویتامین‌های ذخیره شده برای جبران کمبود ویتامین‌ها استفاده می‌کند. در نتیجه پیازچه مو هم با کمبود روبه رو می‌شود و شروع به سست شدن می‎کند و آغازی برای ریزش مو است.

نزديك به يك ماه پس از شروع رژيم، افراد دچار كمبود ويتامين مي‌شوند و پيوندهای موجود ميان مو و پيازچه در نتيجه كمبود ويتامين سست شده، ريزش مو از مرز معمولی ۷۰ عدد در روز می گذرد. همين امر باعث نگرانی افراد تحت رژيم می‌شود. در حقیقت بعد از كاهش اولين ۶ تا ۷ كيلوگرم از وزن حتماً دچار ريزش مو خواهند شد.

سرعت بالای کاهش وزن باعث کم شدن ویتامین‌های بدن و در نتیجه آن ریزش مو می‌شود. البته ریزش مو هنگام رژیم مقطعی و برگشت پذیر است. مگر اینکه فردی از قبل شروع رژیم این مشکل را داشته باشد. عدم مصرف روغن مثل دانه‌های روغنی در رژیم نیز سبب خشکی پوست سر و خارش می‌شود که ریزش مو را هم به همراه دارد.

چه رژیمی باعث ریزش مو نمی‌شود؟

افراد دارای اضافه وزن ممکن است بر اساس نظر پزشک یا رژیم‌های تک غذایی شروع به کاهش وزن کنند. در رژیم‌هایی که پزشک شرایط جسمانی فرد را در نظر می‌گیرد، تمام مواد مغذی لازم مثل پروتئین وجود دارد. اما در رژیم‌های غیر اصولی که فرد تنها یک ماده غذایی مصرف می‌کند یا بسیاری از گروه های غذایی حذف می‌شود، ریزش مو امر طبیعی است. مثلا در بعضی از رژیم‌های غذایی نان و برنج حذف می‌شوند و اولین مشکل آن ریزش مو است.

کسانی که از رژیم لاغری پیروی می‌کنند دو دسته هستند. گروهی که براساس نظر متخصص تغذیه رژیم اصولی را در پیش می‌گیرند و در مقابل افرادی که از رژیم‌های اینترنتی استفاده می‌کنند یا رژیمی را که از دوستان و آشنایان شنیده‌اند، ادامه می‌دهند. همچنین گاهی اوقات رژیم‌هایی وجود دارد که فرد گوشت یا تخم مرغ را حذف می‌کند؛ در نتیجه فولیکول‌های مو ضعیف و ریزش مو شروع می‌شود.

افراد دارای رژیم کاهش وزن ممکن است مصرف برخی مواد غذایی را محدود کنند و در نتیجه دچار کمبود آهن می‌شوند. همانطور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین علل ریزش مو، فقر آهن و پروتئین است و پزشکان اکثرا مکمل‌های آهن، ویتامین‌های گروه B، D، روی، کلسیم و پروتئین را تجویز می‌کنند. بنابراین از میوه‌ها و سبزیجات، کربوهیدرات‌ها، نان، برنج و پروتئین حبوبات در رژیم غذایی استفاده کنید تا سلامت موها حفظ شود.


راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو در رژیم

۱- جلوگیری از ریزش مو؛ استفاده از مولتی ویتامین مینرال

این مولتی ویتامین مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و املاح است که می تواند کمبودهایی را که فرد به دلیل رژیم به آن دچار شده است را برطرف کند. افرادی که رژیم افزایش وزن دارند، بهتر است این مولتی ویتامین را شب‌ها و افرادی که قصد کاهش وزن دارند و یا احساس خستگی دارند، صبح‌ها مصرف کنند.

۲- جلوگیری از ریزش مو؛ مصرف زینک پلاس

از آنجا که خانم‌ها گوشت و حبوبات کمتری مصرف می‌کنند باید این کمبود زینک را با مصرف یک روز در میان مکمل‌ها جبران کنند. زینک پلاس یکی از مکمل‌های مفید برای تامین روی بدن است. البته باید بدانید که خانم‌های باردار به دلیل افزایش سطح پروژسترون رشد موی خوبی دارند و ریزش ندارند. اما بعد از زایمان موهای فیریز شده وارد مرحله ریزش می‌شود که طبیعی است. ریزش مو تا ۳ ماه بعد از زایمان به علت کمبود پروتئین، کلسیم و آهن طبیعی است.

۳- جلوگیری از ریزش مو؛ افزایش مصرف پروتئین

غذاهای گوشتی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی حاوی پروتئین بسیار زیادی هستند. از آنجا که در رژیم غذایی محدودیت‌هایی برای میزان غذای مصرفی وجود دارد، می‌توانید همان مقدار کالری مجاز در رژیم را که قرار است از غذاهای کم ارزش به دست بیاورید با پروتئین‌ها جا به جا کنید.

۴- جلوگیری از ریزش مو؛ افزایش مصرف لبنیات

لبنیات سرشار از کلسیم و پروتئین هستند. این دو ماده برای افزایش رشد موها برای اینکه در رژیم دچار ریزش مو نشوید، توصیه می‌شود. از سهمیه لبنیات خود حتما بهره مند شوید و برای جذب بهتر کلسیم آن را همراه با ویتامین D مصرف کنید.

۵- جلوگیری از ریزش مو؛ مصرف ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B نه در آب محلول هستند و نه در چربی. در بسیاری از غذاهای ما ویتامین‌های B وجود دارد اما مقدار کمی از آنها در بدن ذخیره می‌شوند. چرا که همانند ویتامین C یا در بدن جذب و یا از آن دفع می‌شوند.

۶- جلوگیری از ریزش مو؛ رژیم مدیترانه‌ای

محققان در سال ۲۰۱۸ نشان دادند رژیمی که دارای سبزیجات خام و گیاهان تازه مانند رژیم مدیترانه‌ای باشد خطر ابتلا به آلوپسی آندروژنی (الگوی ریزش مو در خانم‌ها یا الگوی ریزش مو در آقایان) را کاهش و یا شروعش را آهسته می‌کند. بهترین نتایج این تحقیق مربوط به زمانی بود که شرکت کنندگان مقدار زیادی جعفری، ریحان، سالاد و سبزیجات را بیش از سه روز در هفته مصرف می‌کردند.

۷- جلوگیری از ریزش مو؛ پروتئین

ساختار بیشتر فولیکول‌های مو از پروتئینی به نام کراتین است. محققان در سال ۲۰۱۷ با تحقیق بر روی ۱۰۰ نفر که مشکل ریزش مو داشتند، متوجه شده‌اند کمبود مواد مغذی در ریزش مو از جمله آمینو اسیدها (به عنوان مصالح ساختمان پروتئین عمل می‌کنند) نقش اساسی دارند.

با اینکه محققان می‌گویند به تحقیقات بیشتری نیاز است اما استفاده از یک برنامه غذایی سرشار از پروتئین به کاهش وزن کمک می‌کند. انتخاب‌های سالم از جمله غذاهایی مانند تخم مرغ، آجیل‌ها، لوبیاها و نخود، ماهی، محصولات لبنی کم چرب، مرغ و بوقلمون در این رژیم قرار می‌گیرند.

۸- جلوگیری از ریزش مو؛ ویتامین A

قسمتی از ویتامین A از رتینوئید تشکیل شده است که به افزایش سرعت رشد مو کمک می‌کند. این ویتامین به تولید سبوم (چربی طبیعی پوست) کمک می‌کند. در نتیجه پوست کف سر را سالم نگه می‌دارد و رشد مو بیشتر می‌شود. بشقاب خود را با غذاهایی سرشار از ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین، فلفل شیرین و اسفناج پر کنید.

۹- جلوگیری از ریزش مو؛ بیوتین

بیوتین (B7) با ترکیب اسید چرب‌ها در بدن ارتباط دارد و در چرخه رشد موها اثرگذار است. اگر از کمبود بیوتین رنج ببرید ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. با پزشک خود صحبتی داشته باشید تا روزی سه تا پنج میلی گرم بیوتین دریافت کنید.

۱۰- جلوگیری از ریزش مو؛ شستشوی مرتب

شستشوی روزانه موها و تمیز نگه داشتن پوست کف سر از ریزش موی سر جلوگیری می‌کند. مهم این است که از یک شامپو با قدرت خفیف استفاده کنید. فرمول‌های سخت موها را خشک می‌کنند و سبب شکستگی و ریزش آن‌ها می‌شوند.

 

۱۱- جلوگیری از ریزش مو؛ روغن نارگیل

محققان در سال ۲۰۱۸ به این باور رسیدند که روغن نارگیل به واسطه مراقبت از مو در برابر اشعه‌های UV از آسیب به مو جلوگیری می‌کند. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل از پروتئین مو محافظت و مانع از شکستگی در ریشه تارهای مو می‌شود. ماساژدادن روغن نارگیل به کف سر به جریان خون بهتر و رشد مجدد موها کمک می‌کند.

۱۲- جلوگیری از ریزش مو؛ روغن زیتون

روغن زیتون به نرم کنندگی عمیق موها کمک می‌کند و مانع از خشکی و شکنندگی موها می‌شود. روغن زیتون یکی از مواد اصلی رژیم مدیترانه‌ای است که سرعت ژن ریزش مو را کاهش می‌دهد. چند قاشق چای خوری روغن زیتون را مستقیما به موهای سر بمالید و قبل از شستن موها اجازه دهید ۳۰ دقیقه روی سرتان بماند. کسانی که کف سر چرب دارن به هیچ عنوان نباید درمان با روغن را برای کف سر انجام بدهند. فقط ساقه مو را با روغن ماساژ دهند.

۱۴- جلوگیری از ریزش مو؛ آرام حالت بدهید

اگر می‌خواهید موها را از پشت ببندید، بیش از حد موی خود را نکشید. این کار به ریشه موها فشار می‌آورد و سبب ریزش شدید مو می‌شود. اجازه دهید موها با هوای عادی خشک شوند و از تحریک پوست کف سر پرهیز کنید. وسایل زیباسازی مو مانند اتو و سشوار که با گرما کار می‌کنند سبب آسیب رسیدن به بدنه مو می‌شوند.

۱۴- جلوگیری از ریزش مو؛ رنگ و فر کردن مو

مواردی مانند فر کردن شدید مو و استفاده از مواد شیمیایی برای رنگ کردن موها نیز آسیب بسیاری به موها و کف سر می‌زنند. از رنگ موهای طبیعی که در آنها از مواد شیمیایی استفاده نشده کمک بگیرید.

 

درمان ریزش مو

۱- درمان ریزش مو؛ لیزر درمانی

لیزرهای کم توان به بهبود تراکم مو در افرادی که ژنتیکی یا به واسطه شیمی درمانی موهای خود را از دست داده‌اند، کمک می‌کند. به این روش درمان با نور قرمز نیز می‌گویند که با تحریک سلول‌های بنیادی اپیدرمال جواب می‌دهد.

۲- درمان ریزش مو؛ پلاسما غنی شده از پلاکت یا PRP

تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت به پوست کف سر به تحریک رشد در قسمت‌هایی که توسط ریزش مو تحت تاثیر قرار گرفته‌اند کمک می‌کند. در این روش ابتدا خون فرد گرفته و پلاسمای آن جدا می‌شود. سپس پزشک پلاسما را به پوست کف سر بیمار تزریق می‌کند. در سال ۲۰۱۷ یازده نفر از افرادی که پی آر پی را تجربه کردند، پس از ۴ دوره شاهد ۳۰ درصد رشد بیشتر در نواحی تحت تاثیر ریزش مو قرار گرفته بودند.

۳- درمان ریزش مو؛ ماینوکسیدیل

بر اساس تحقیقات کلینیک مایو این دارو بدون نیاز به نسخه تقریبا برای دو سوم زنانی که از آن استفاده کرده‌اند جواب داده است. هر روز مایع یا فوم مینوکسیدیل را روی پوست کف سر بمالید. عوارض جانبی این دارو، تحریک پوست یا ایجاد آکنه در محل استفاده است. عوارض جانبی نادر آن نیز ضربان قلب نامنظم و تاری دید است.

۴- درمان ریزش مو؛ فیناستراید

این دارو با نام پروپتیا نیز شناخته می‌شود. فیناستراید به تجویز پزشک نیاز دارد چون سبب کند شدن روند ریزش مو و رشد مجدد مو می‌شود. بر اساس تحقیقات کلینیک مایو فیناستراید این دارو برای آقایان زیر ۶۰ سال بهتر جواب می‌دهد. خانم‌هایی که باردار هستند یا قصد بارداری دارند از مصرف این قرص پرهیز کنند.

همچنین بخوانید:  فشار خون در بارداری؛ فشار خون بالا یا پایین در بارداری چه عواقبی را در پی دارد؟

۵- درمان ریزش مو؛ فنیل افرین

فنیل افرین با تحریک و انقباض عضلات فولیکول‌های مو مانع از ریزش مو به دلیل حالت دادن می‌شود. برای مثال مصرف موضعی این دارو از ریزش مو در حال بُرس کشیدن جلوگیری می‌کند. متاسفانه باید همچنان منتظر محلول این دارو باشید. دانشمندان فرمولی خاص برای فنیل افرین درست کرده اند که AB-102 نام دارد اما هنوز به صورت عمومی تولید نشده است.

۶- درمان ریزش مو؛ آب پیاز

افراد مبتلا به الگوی کچلی ممکن است بعد از اینکه دوبار در روز آب پیاز را به کف سرشان بمالند، شاهد رشد مجدد موهایشان خواهند بود. با اینکه تحقیقات روی این مورد محدود است اما درسال ۲۰۱۴ محققان نتیجه استفاده از آب پیاز را روی سر ۸۷ درصد شرکت کنندگان دیدند. محققان بر این باورند دلیل تاثیر آب پیاز روی رشد مو سولفور موجود در آن است.

 

۷- درمان ریزش مو؛ ماساژ

ماساژ پوست کف سر احساس خوبی دارد و شاید به رشد مجدد موها نیز کمک کند. یک تحقیق کوچک در سال ۲۰۱۶ نشان داد داوطلبان بعد از اینکه به مدت ۲۴ هفته هر روز ۴ دقیقه کف سرشان را ماساژ دادند، شاهد بهبود رشد مو بودند.

۸- درمان ریزش مو؛ یوگا

یوگا برای ریزش مویی که به دلیل استرس باشد، اثر خوبی دارد. سعی کنید از حرکات آرامش بخش و ضد استرس یوگا استفاده کنید تا سطح کورتیزول بدنتان پایین بیاید.

بهترین غذاها برای رشد مو

بسیاری از مردم ، مخصوصا وقتی سنشان بالاتر می‌رود، می‌خواهند مویی قوی و سالم داشته باشند.جالب است بدانید ماهی ۱.۲۵ سانت و سالانه ۱۵ سانتی متر مو رشد می‌کند.اینکه مو چقدر سریع رشد می‌کند بستگی به فاکتورهایی مانند سن، سلامت، ژنتیک و برنامه غذایی دارد. با اینکه نمی‌توانید فاکتورهایی مانند سن و ژنتیک را تغییر دهید اما همچنان کنترل برنامه غذایی در دستتان است.در واقع برنامه غذایی که مواد مغذی مناسب در خود نداشته باشد موجب ریزش مو می‌شود.

از سوی دیگر استفاده از برنامه غذایی متعادل که مواد مغذی درستی داشته باشد می‌تواند به بهبود رشد مو کمک کند. مخصوصا اگر به دلیل ضعف مواد مغذی ریزش مو را تجربه کرده باشید.در ادامه می خواهیم بهترین غذاهایی که به رشد بهتر موها کمک می‌کنند را به شما معرفی کنیم.

۱- تخم مرغ

تخم مرغ منبع غنی پروتئین و بیوتین هستند، دو ماده مغذی که می توانند رشد موها را بهبود ببخشند. خوردن مقدار زیادی پروتئین برای رشد موها مهم است چون فولیکول ها غالبا از پروتئین درست می شوند. کمبود پروتئین در برنامه غذایی نشان داده که می تواند موجب ریزش مو شود.بیوتین برای تولید پروتئین مو که کراتین نام دارد بسیار ضروری است. به همین دلیل است که مکمل های بیوتین را معمولا برای بهبود رشد مو تجویز می کنند.

با این حال اگر برنامه غذایی متعادلی را دنبال کنید احتمال اینکه دچار کمبود بیوتین شوید بسیار کم است. تخم مرغ همچنین منبع غنی زینک، سلنیوم و دیگر مواد مغذی مناسب رشد مو است. به همین دلیل تخم مرغ یکی از بهترین غذاها برای کمک به رشد بهتر مو شناخته می شود.

۲- توت

توت‌ها سرشار از ترکیبات و ویتامین‌هایی هستند که می‌توانند به بهبود رشد مو کمک کنند. توت ویتامین C و آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان می‌تواند فولیکول‌ها را در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند. رادیکال‌های آزاد به صورت طبیعی در بدن و محیط وجود دارند. برای مثال یک فنجان (۱۴۴ گرم) توت فرنگی می‌تواند ۱۴۱ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را تامین کند.

 

۳- اسفناج

اسفناج از سبزیجات سبز سالم و سرشار از مواد مغذی مفیدی مانند فولات، آهن و ویتامین A و Cاست. تمام این موارد برای رشد مو مفید هستند. ویتامین A به غده‌های پوستی در تولید روغن کمک می‌کنند.این ماده روغنی پوست سر را مرطوب می‌سازد تا موها سالم بمانند. یک فنجان اسفناج (۳۰ گرم) می‌تواند ۵۶ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین کند.اسفناج همچنین از بهترین منابع گیاهی آهن است و برای رشد مو ضروریست.آهن به سلول‌های قرمز خونی کمک می‌کند اکسیژن را در بدن به حرکت در بیاورند تا سوخت و ساز بدن را تقویت کرده و به رشد و ترمیم کمک می‌کند.

۴- ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون، شاه ماهی و ماهی خال‌خالی مواد مغذی در خود دارند که می‌تواند به رشد موها کمک کند. این‌ها منابع عالی اسید چرب‌های امگا ۳ هستند که با رشد موها در ارتباطند. در یک تحقیق که روی ۱۲۰ نفر انجام گرفت مشخص شد مکمل‌های حاوی اسید چرب امگا ۳ و امگا ۶ به خوبی آنتی اکسیدان‌ها ریزش مو را کم می‌کنند و تراکم موها را افزایش می‌دهند.

در یک تحقیق دیگر مشخص شد دریافت مکمل روغن ماهی به صورت چشم گیری ریزش مو را کاهش می‌دهد و موجب رشد مو در خانم‌هایی می‌شود که موهایی نازک دارند. ماهی‌های چرب همچنین سرشار هستند از پروتئین، سلنیوم، ویتامین D3 و ویتامین‌های B هستند، مواد مغذی که همگی به رشد موهایی قوی و سالم کمک می کنند.

۵- سیب زمینی شیرین

سیب زمینی‌های شیرین منبعی غنی از بتا کاروتن هستند. بدن این ترکیب را به ویتامین A تغییر می‌دهد که رشد مناسب مو در ارتباط است. یک سیب زمینی شیرین متوسط (۱۱۴ گرم) آنقدر بتا کاروتن دارد که می‌تواند چهار برابر نیاز بدن در یک روز ویتامین A برساند. تحقیقات نشان داده ویتامین A به تولید بهتر سبوم (غدد چربی پوست) کمک می‌کند که موجب سالم ماندن موها می‌شود. به علاوه ویتامین A می‌تواند سرعت رشد مو را افزایش دهد و موهایی ضخیم بسازد.

۶- آجیل‌ها

آجیل‌ها خوشمزه هستند و مصرفشان ساده است. همچنین حاوی مواد مغذی متنوعی هستند که می‌توانند به رشد موها کمک کنند. برای مثال ۲۸ گرم بادام می‌تواند ۳۷ درصد از ویتامین E مورد نیاز بدن در یک روز را تامین کند. به علاوه آجیل‌ها حاوی انواع مختلف ویتامین B، زینک و اسید چرب‌های ضروری هستند. کمبود هر کدام از این مواد مغذی می‌تواند موجب ریزش مو شود. به همین دلیل است که آجیل‌ها منبعی بسیار مناسب برای کمک به رشد موها هستند.

۷- دانه‌ها

دانه‌ها می‌توانند با مقدار کالری کم مواد مغذی بسیاری را به بدن برسانند که بسیاری از این مواد مغذی به رشد موها کمک می‌کنند. این مواد مغذی عبارتند از ویتامین E، زینک و سلنیوم. ۲۸ گرم دانه‌های آفتابگردان می‌تواند حدود ۵۰ درصد از ویتامین E مورد نیاز بدن در طول روز را تامین کند. علاوه بر ویتامین E انواع ویتامین‌های B نیز در این دانه‌ها یافت می‌شود. دانه‌هایی خاص مانند بذر کتان و دانه چیا می‌توانند اسید چرب‌های امگا ۳ به بدن برسانند.

۲۸ گرم بذر کتان می‌تواند ۶٫۳۸۸ میلی گرم اسید چرب امگا ۳ به بدن برساند. با این حال اسید چرب امگا ۳ که بذر کتان به شما می‌دهد به خوبی امگا ۳ که ماهی وارد بدن می‌کند، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

 

۸- فلفل شیرین

فلفل شیرین منبع عالی ویتامین C است که می‌تواند به رشد موها کمک کند. در واقع یک فلفل زرد می‌تواند ویتامین C بیشتری نسبت به یک پرتقال وارد بدن کند.ویتامین C به تولید کلاژن و تقویت تارهای مو کمک می‌کند.

۹- میگو

میگو یکی از غذاهای محبوب دریایی است که مواد مغذی بسیاری برای رشد مو در خود جای داده است. برای مثال میگو از منابع عالی پروتئین، ویتامین‌های B، زینک، آهن و ویتامین D است. یک وعده ۱۰۰ گرمی میگو می‌تواند حدود ۳۸ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین کند. تحقیقات کمبود ویتامین D3 را با ریزش مو مرتبط دانسته‌اند. با وجود اینکه میگو چربی بسیار پایینی دارد اما مقداری اسید چرب امگا ۳ نیز به بدن منتقل می‌کند. برنامه‌های غذایی سرشار از اسید چرب امگا ۳ با بهبود رشد مو در ارتباط هستند.

۱۱- لوبیاها

لوبیاها یکی از بهترین منابع گیاهی پروتئین هستند که برای رشد مو ضروری است. لوبیاها منابع غنی زینک هستند که به رشد مو و چرخه ترمیم کمک می‌کند. یک وعده ۱۰۰ گرمی لوبیا می‌تواند ۷ درصد نیاز روزانه بدن به زینک را تامین کند. لوبیاها همچنین مواد مغذی مناسب دیگری مانند آهن، بیوتین و فولات برای رشد مو دارند. در صدر تمام این مزایا، لوبیاها به سادگی در دسترس و ارزان هستند. به همین خاطر می‌توانید به سادگی در برنامه غذایی مورد استفاده قرارشان دهید.

۱۱- دانه‌های سویا

تحقیقات نشان داده ترکیبات موجود در دانه‌های سویا می‌توانند رشد مو را بهبود ببخشند. یکی از این ترکیبات اسپرمیدین است که در دانه سویا فراوان است. مصرف بالای اسپرمیدین در برنامه غذایی می‌تواند موها را وارد فاز رشد کند. یک فولیکول هرچه بیشتر در فاز رشد بماند، بیشتر می‌تواند رشد کند.

۱۲- گوشت

گوشت یکی از اجزاء اساسی برنامه غذایی بسیاری از افراد است که می‌تواند به رشد مو کمک کند. پروتئین موجود در گوشت به رشد و ترمیم و قوی ساختن فولیکول‌های مو کمک می‌کند. یک وعده ۱۰۰ گرمی استیک چیزی حدود ۲۹ گرم پروتئین در خود دارد.

گوشت قرمز نوعی آهن دارد که جذبش برای بدن ساده است. این ماده معدنی به سلول‌های قرمز خونی کمک می‌کند اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن از جمله فولیکول‌های مو ارسال کند.

 

رشد مو با داروهای گیاهی

درمان جادویی برای ریزش مو وجود ندارد اما تحقیقات نشان داده برخی گیاهان می‌توانند روند ریزش مو را آهسته کنند و حتی موجب رشد موهای جدید شوند. اما باید به این نیز اشاره کرد که این تحقیقات روی حیوانات انجام شده است. بنابراین به تحقیقات بیشتری نیاز است تا تاثیر آن‌ها روی انسان‌ها اثبات شود. در ادامه گیاهانی که به رشد مو کمک می‌کنند را به شما معرفی خواهیم کرد.

۱- روغن‌های گیاهی

روغن‌های مو معروف به تونیک مو در واقع عصاره‌های گیاهی ترکیب شده با روغن حاملند. برخی از روغن‌های مو حاوی چندین روغن گیاهی به علاوه روغن حامل هستند. روغن‌های حامل شایعی که برای ترکیب با روغن‌های گیاهی استفاده می‌شوند عبارتند از:

  • روغن نارگیل
  • روغن بادام شیرین
  • روغن گردو
  • روغن زیتون
  • روغن معدنی
  • روغن جوجوبا
  • روغن جوانه گندم

برخی گیاهانی که در روغن گیاهی استفاده می‌شوند عبارتند از:

۱- هیبیسکوس چینی

هیبیسکو چینی یک درختچه همیشه سبز است. گل‌های خوراکی و پرطراوت آن معمولا برای درست کردن چای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هیبیسکو معمولا برای کمک به تحریک فولیکول‌های مو، افزایش سایز فولیکول‌ها و رشد مو استفاده می‌شود.

۲- برهمی

برهمی گیاهی خزنده است که در داروهای آیورودا مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنها حاوی آلکالوئیدها هستند که تصور می‌شود پروتئین‌های مربوط به رشد مو را فعال می‌کنند.

۳- جاتامانی

جاتامانی یک درختچه کوچک است که می‌تواند موجب بالا رفتن سرعت رشد مو شود. تحقیقات نشان داده روغن این گیاه در درمان آلوپسی ناشی از شیمی درمانی موثر است.

 

۴- جینسنگ

جنسینگ یک گیاه بسیار قدیمی است که در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه حاوی ترکیباتی است که رشد مو را تشویق می‌کند.

برخی روغن‌های مو فرموله شده‌اند تا به عنوان شامپو یا ترمیم کننده مو استفاده شوند؛ پس از دستورالعمل روی بسته بندی آن‌ها استفاده کنید. این راهنما به شما می‌گوید روغن را روی موهای خشک یا مرطوب بزنید. هنگام استفاده از روغن دست‌ها را تمیز کنید، همچنین روغن را درست روی پوست کفِ سر ماساژ دهید.

۲- پمادهای گیاهی

پمادهای گیاهی را معمولا از ترکیب گیاهان با روغن‌هایی مانند لانولین، وازلین و آب درست می‌کنند. دیگر محتویات می‌تواند شامل موم زنبور یا کره کاکائو باشد. پمادهای گیاهی معمولا شامل چندین نوع گیاه هستند. برخی گیاهانی که در پمادهای گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • انگور فرنگی: انگور فرنگی یک گیاه آیورودا است. از آن برای قوی کردن موها و بهبود رشد مو استفاده می‌شود. همچنین این گیاه چندین نوع آنتی اکسیدان در خود دارد.
  • گوتو کلا: گوتو کلا یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان آیورودا است. تصور می‌شود این گیاه بتواند طول موها را افزایش داده و رشد مو را تحریک کند. این کار توسط تحریک جریان خون در کف سر انجام می‌شود.
  • آلوئه ورا: آلوئه ورا یک گیاه گرمسیری است و از آن برای درمان سوختگی و مشکلات گوارشی نیز استفاده می‌شود. این گیاه به مرطوب و سالم نگه داشتن پوست کفِ سر کمک می‌کند که در نتیجه رشد مو تقویت می‌شود.
  • ریحان: ریحان گیاهی معطر و انطباق پذیر است که خواص درمانی زیادی دارد. این گیاه به بهبود ریزش مو به دلیل شوره سر، خارش و مشکلات هورمونی کمک می‌کند.

معمولا این پمادها را مستقیم روی پوست کفِ سر می‌مالند. دست‌ها هنگام مصرف تمیز باشد.

۳- کرم‌های گیاهی

کرم‌های گیاهی از روغن‌های گیاهی و آب درست می‌شوند. کرم‌ها نسبت به پمادها روغن کمتر و آب بیشتری دارند به همین خاطر پوست سریع‌تر آن‌ها را جذب می‌کند. چند مورد از گیاهانی که برای ساخت کرم گیاهی استفاده می‌شود:

  • کلوکنیت: کلوکنیت یک گیاه صحرایی میوه‌دار است. از پالپ‌های خشک میوه‌های آن برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. این گیاه حاوی گلیکوزیدها است که ترکیباتش به رشد مو کمک می‌کند.
  • یاسمن شب بو: زیستگاه این درخچه کوچک گل دار در جنوب آسیا است. بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۶ این گیاه به رشد مو در موش‌ها کمک کرده و می‌تواند در درمان آلوپسی موثر باشد.

با دست‌هایی تمیز کرم را روی پوست کفِ سر و همچنین از ریشه تا بالای مو بمالید.

۴- ژل‌های گیاهی

ژل‌های گیاهی حاوی عصاره گیاهی در پایه ژل هستند. معمولا این ژل‌ها روغن ندارند. گیاهانی که در ساخت ژل‌های گیاهی کاربرد دارند عبارتند از:

  • شنبلیله: شنبیله از اعضای خانواده نخود فرنگی است. این گیاه یکی از ادویه‌جات محبوب غذایی است که پتانسیل کمک به رشد مو را دارد. گفته می‌شود عصاره دانه شنبلیله حجم موها را تقویت کرده و باعث ضخیم شدن تارهای مو می‌شود.

مراقبت از مو

۱- موهای خود را بشناسید

نظرات مختلفی درباره اینکه هر چند وقت یکبار باید موها را شست وجود دارد. همه این‌ها به نظر شخصی و نیاز فرد باز می‌گردد و به مواردی مانند نوع مو و بافتشان، دفعات استفاده از محصولات مو و سطح فعالیت بستگی دارد. برای مثال، افرادی که موهایی چرب دارند شاید نیاز داشته باشند که هر روز از شامپو استفاده و افرادی که موهایی خشک دارند ممکن است کمتر به شامپو احتیاج پیدا کنند.

۲- شامپوی درست را انتخاب کنید

استفاده از شامپو و استایل اشتباه برای موها می‌تواند باعث آسیب شدید به آن‌ها شود. به دنبال محصولاتی باشید که برای نوع موهایتان مناسب باشند – چرب، معمولی یا خشک – و تمام مشکلاتی که دارید مانند شوره سر را هدف قرار دهد. از شامپوهایی که ترکیبات سنگین دارند مانند لوریل سولفات آمونیوم یا لوریل سولفات سدیم استفاده نکنید. همچنین به خاطر بسپارید که قیمت همیشه تضمین کننده کیفیت بالای محصول نیست.

 

۳- استفاده از نرم کننده

استفاده از نرم کننده پس از شامپو زدن گام مهمی برای نرم، درخشان و انعطاف پذیر نگه داشتن موها است. می‌توانید نرم کننده را جدا استفاده کنید و یا از شامپویی بزنید که خود حاوی نرم کننده باشد. با شانه نرم کننده را به داخل موها بفرستید تا همه جا به صورت مساوی آغشته شود. قبل از اینکه آب بکشید اجازه دهید ۲ تا ۳ دقیقه روی موها بماند.

درست مانند شستن موها، تمام افراد نیاز ندارند هر بار که سرشان را شستند از نرم کننده استفاده کنند. خودتان آزمایش کنید و ببینید چه چیزی بهتر روی موها جواب می‌دهد.

۴- بشویید و بُرس بکشید

متخصصان می‌گویند بسیاری از افراد بیش از حد شامپو می‌زنند و یا به درستی از آن استفاده نمی‌کنند. قانون استاندارد استفاده از شامپو به شکل زیر است: بیش از یک بار در روز موهای خود را نشویید.

  • به اندازه‌ای از شامپو استفاده کنید که سرتان را بپوشاند.
  • از آب خیلی سرد یا خیلی داغ استفاده نکنید.
  • وقتی موها خشک هستند به نرمی با آنها رفتار کنید چون در این حالت سه برابر نسبت به شکسته شدن آسیب پذیرتر هستند. موهای مرطوب خود را با حوله به شدت نسابید. از یک شانه با دندانه‌های درشت استفاده کنید تا رطوبت موها آرام گرفته شود اما بیش از حد شانه نکنید و یا هنگامی که موها مرطوب هستند برس نکشید.

در آخر برای داشتن ظاهری سالم این نکات را به خاطر بسپارید:

۱- برای سشوار کشیدن ابتدا با کمترین حرارت شروع کنید و به مرور اگر لازم بود حرارت را افزایش دهید.

۲- هر زمان ممکن بود اجازه دهید موها در هوای آزاد خشک شوند.

۳- جاهایی که از گیره و کلیپس استفاده می‌کنید را تغییر دهید تا در آن منطقه موها دچار شکستگی نشوند.

۴- مرتب پوست کفِ سر خود را ماساژ دهید تا رشد مو را بهبود ببخشید و جریان خون را افزایش دهید.

۵- مرتب موهای خود را کوتاه کنید – هر ۱۰ تا ۱۲ هفته – تا موها سالم بمانند و دچار موخوره نشوید.

سوالات متداول درباره ریزش مو و درمان آن

۱- آیا ریزش مو در خانم‌های باردار عادی است؟

ریزش مو پس از بارداری شایع است. مشخصات هورمونی شما پس از به دنیا آوردن کودک تغییر می‌کند و بیشتر در معرض کمبود آهن قرار می‌گیرید. این کمبود آهن، با استرس نگهداری از یک کودک ترکیب می‌شود و روی کیفیت رشد موها تاثیر می‌گذارد. بعد از به دنیا آوردن کودک، پریود سنگین‌تر می‌شود که این مورد نیز روی سطح آهن تاثیر می‌گذارد. کمبود آهن در بیش از ۷۰ درصد خانم‌هایی که مشکل ریزش مو دارند دیده می‌شود. کم خونی خطرناکی که شامل کمبود ویتامین B12 می‌شود نیز در میان خانم‌هایی که ریزش مو دارند شایع است. در هر چیزی که دچار کمبود باشید، بدن مواد مغذی را ابتدا به ارگان‌های حیاتی خود مانند قلب ارسال می کند. بنابراین ممکن است چیزی به جاهایی مانند مو نرسد.

۲- آیا نازک شدن موها ارثی است؟

بله. یکی از شایع‌ترین عوامل نازک شدن مو در خانم‌ها، ریزش مو با الگوی زنانه آندروژنی است. اگر مادرتان با بالا رفتن سن متوجه نازک شدن موهایش شد، شما نیز ممکن است همین اتفاق را تجربه کنید. هر بار که یک فولیکول طبیعی مو می‌افتد، مویی ظریف‌تر و نازک‌تر جایگزین آن می‌شود تا زمانی که دیگر رشد نکند.
ریزش موی ژنتیک یا مربوط به افزایش سن را می‌توان با مینوکسیدیل درمان کرد. شامپوهای کافئینه که ریشه مو را تحریک
می‌کنند نیز می‌توانند مفید باشند، با این حال برای همه کار نمی‌کنند. همچنین در صورت اقدام به درمان فراموش نکنید که
مشاهده نتیجه، نیاز به زمان دارد چون رشد موها کند است.

در این مقاله هر آنچه که لازم بود درباره دلیل ریزش مو در رژیم و به صورت کلی بدانید، خواندید. از راه‌کارهایی که گفته شد برای درمان ریزش مو استفاده کنید. البته به یاد داشته باشید پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. پس بهتر است قبل از آنکه دیر شود روش‌های جلوگیری از ریزش مو را به کار بگیرید.

 

منبع : kermany.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا