رژیم غذایی

مهمترین خواص قیسی و فرق آن با زرد آلو چیست؟!

قیسی یا برگه زرد آلو در واقع از خشک کردن میوه زردآلو به دست می‌آید. برگه زرد آلو با توجه به داشتن مواد مغذی و ویتامین‌ها خواص و فواید فراوانی برای بدن دارد و از جمله محبوب‌‌ترین و مفیدترین میوه‌های خشک است. قیسی طعم شیرینی دارد و از جمله خواص قیسی می‌توان به تقویت سیستم ایمنی، کمک به کاهش وزن، درمان کم‌خونی، افزایش شیر مادران باردار، مراقبت از پوست، بهبود بینایی، درمان یبوست، رفع سوءهاضمه، خواص ضد سرفه، جلوگیری از خون‌ریزی، بهبود متابولیسم، تامین انرژی بدن و غیره اشاره کرد.
 

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

در این مطلب از ماورای سلامت که در رابطه با خواص قیسی است به بررسی مواردی از جمله خواص درمانی قیسی، خواص قیسی برای یبوست، خواص قیسی برای کودکان و نوزادان، خواص قیسی برای ریه و سرفه، خواص قیسی برای کبد، خواص قیسی برای کم خونی، خواص قیسی در بارداری، خواص قیسی برای لاغری، فرق قیسی و زردآلو، قیسی سیاه چیست، طرز تهیه قیسی می‌پردازیم.

مهمترین خواص قیسی و فرق آن با زرد آلو چیست؟!

خواص درمانی قیسی

قیسی یا برگ زردآلو سرشار از کلسیم، پتاسیم، فسفر، ویتامین A، بتاکاروتن، فیبر رژیمی، آهن، ویتامین C و ویتامین K است و  از همین رو خواص و فواید فراوانی برای سلامت بدن دارد. خواص قیسی فراوان است و در ادامه به بررسی برخی از خواص قیسی می‌پردازیم.

 

طبع قیسی

متخصصان طب سنتی بر این باورند که طبع قیسی گرم و خشک است.

 

خواص قیسی برای یبوست

قیسی یا برگه زرد آلو منبعی غنی از پکتین و سلولز است که از این رو می‌تواند به عنوان یک ملین طبیعی عمل کرده و به درمان یبوست کمک  کند. مصرف قیسی یک گزینه مناسب برای تقویت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش است‌‌. همچنین فیبر موجود در قیسی برای بهبود فرآیند گوارش در بدن مفید بوده و موجب درمان یبوست می‌شود. درنتیجه از جمله خواص قیسی می‌توان به تاثیر آن در درمان یبوست اشاره کرد.

 

خواص قیسی برای کودکان و نوزادان

یکی از خواص قیسی این است که حاوی مقادیر بالایی  از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی ضروری برای رشد کودکان است. برگه زرد آلو سرشار از فیبر بوده که به تقویت دستگاه گوارش کودک و همجنین درمان یبوست کودکان و نوزادان کمک می‌کند. پس از اتمام شش ماهگی نوزاد می‌توانید کم کم به نوزاد خود قیسی یا برگه زرد آلو بدهید. فقط نکته‌ای که باید توجه داشته باشید این است که به دلیل بالا بودن میزان فیبر در قیسی یا برگه زرد آلو باید از زیاده روی و افراط در مصرف آن پرهیز کنید زیرا ممکن است موجب بروز عوارضی مانند اسهال و ایجاد نفخ در نوزادان گردد.

 

خواص قیسی برای ریه و سرفه

از جمله خواص قیسی این است که دارای خواص ضد سرفه بوده و همچنین برای ریه مفید است. با توجه به مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته نتایج حاکی از آن است که مصرف ریه می‌تواند در جلوگیری از سرطان ریه نقش مفید و موثری داشته باشد.

همچنین بخوانید:  رژیم لاغری یک روز در میان ، یک نمونه رژیم فستینگ رایگان

 

خواص قیسی برای کبد

قیسی یا برگ زرد آلو موجب افزایش فعالیت کبد می‌شود و می‌واند در درمان و پیشگیری از بیماری‌های کبد مانند کبد چرب مفید و موثر باشد.  از خواص قیسی این است که موجب تسریع دفع مواد زائد از بدن شده و به بهبود عملکرد سم‌زدایی کبد کمک می‌کند.

 

خواص قیسی برای کم خونی

قیسی یا برگه زرد آلو منبعی غنی و آلی از آهن است و می‌تواند به افزایش تولید گلبول‌های قرمز کمک کرده و به درمان کم خونی کمن کند. قیسی یک میان وعده مناسب است و علاوه بر درمان کم خونی می‌تواند برای کنترل فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا نیز گزینه‌ای موثر باشد. بنابراین کنترل فشار خون و درمان کم خونی از دیگر خواص قیسی هستند.

 

خواص قیسی در بارداری

مصرف قیسی یا برگ زرد آلو می‌تواند از ابتلا به کم خونی در خانم‌های باردار  در طول بهرداری جلوگیری کند. از دیگر خواص قیشی این است که حاوی مس و پتاسیم است و به همین دلیل توصیه می‌شود که در دورلن بارداری در رژیم لاغری و رژیم غذایی مادران باردار قرار گیرد. درمان ناباروری، خونریزی پس از زایمان، اسپاسم در دوران بارداری و درمان عفونت واژن از دیگر خواص قیسی است. علاوه بر این قیسی می‌تواند موجب افزایش شیر مادر در دوران شیردهی شود.

فرق قیسی و زرد آلو

فرق قیسی و زرد آلو

در واقع زرد آلو جمله میوه‌های خوش‌طعم، لذیذ و پرطرفدار تابستانی است که قیسی به عنوان یک خوراکی از این میوه تهیه می‌شود. قیسی یا برگه زرد آلو در واقع خشک شده میوه زرد آلو است. تفاوت و فرق زردآلو و قیسی در میزان آب، مزه و خواصی است که هر کدام برای سلامتی بدن دارند.

 

قیسی سیاه چیست ؟

قیسی سیاه به طور معمول محصول آلوی سیاه است و منبع خوبی از آهن است و به همین علت یک خوراکی مناسب برای افرادی است که کم خونی دارند و می‌توان گفت یکی از خواص قیسی سیاه برای بدن کمک به درمان کم خونی است. قیسی سیاه درجه یک خواص و فواید فراوانی برای بدن دارد و از همین رو فروش آن را افزایش داده است. در واقع از خواص قیسی سیاه این است که دارای پتاسیم و آهن است و از همین رو بسیار مورد توحه قرار گرفته است.

طرز تهیه قیسی

طرز تهیه قیسی

طرز تهیه قیسی یا برگه زرد آلو روش‌های مختلفی دارد. برای تهیه قیسی به این صورت است که به سینی توری مخصوص خشک کردن میوه یا شرینی نیاز دارید. سپس سینی توری را روی سینی شیرینی پزی قرار دهید و دقت کنید که سینی توری حتماً به شکلی قرار بگیرد که هوا اطراف میوه جریان داشته باشد.

 

روش اول

پس از آماده کردن سینی، بهترین و با کیفیت‌ترین زرد آلو‌ها را جدا کنید و آن ها را از وسط نصف کنید، هسته زرد آلو را خارج کرده و زرد‌آلو‌ها را له چهار قسمت تقسیم کنید. زردآلوهای خرد شده را به صورتی که داخل زرد آلو رو به بیرون باشد روی سینی بچینید و اجازه دهید برای مدت زمان سه تا هفت روز در آفتاب مانده و خشک شوند.

همچنین بخوانید:  شیرین کننده های مصنوعی و سلامتی!

 

روش دوم

در این روش از طرز تهیه قیسی باید دو قاشق غذاخوری نمک را در ۴ لیتر آب حل کنید. سپس زردآلوی رسیده را در محلول آب و نمک قرار دهید و با دست زردآلوها را نصف کنید و هسته آن‌ها را خارج کنید. سپس کمی زردآلو‌ها را فشتر دهید تا داخل آن‌ها بیرون بیاید و سپس آن‌ها را در سینی بچینید. یک پارچه با بافت توری روی زردآلوها بکشید تا حشرات روی آنها ننشینند. می‌توانید به جای محلول آب و نمک از محلول آب و لیموترش نیز استفاده کنید.

 

روش سوم

این طرز تهیه قیسی به صورت خشک کردن زردآلو در فر است. زرد آلوها را شسته و خشک کنید، سپس آن‌ها را نصف کرده و هسته میوه را خارج کنید. بعد زردآلو‌ها را به صورت یک لایه در سینی مخصوص خشک کردن قرار دهید به صورتی که قسمت برش خورده‌ی میوه رو به بالا باشد که آب آن داخل فر نریزد. فر را روی درجه ۵۰ درجه سانتی گراد بگذارید و سینی زردآلو‌ها را داخل فر قرار دهید. پس از اینکه پوست زردآلوها شروع به جمع شدن کرد، دمای فر را تا ۶۵ درجه سانتی گراد زیاد کنید و تا انتهای فرایند خشک شدن زردآلوها روی همین درجه نگه‌دارید. در فر را کمی باز بگذارید تا رطوبت از آن خارج شود. پس از خشک شدن کامل زردآلوها سینی را از فر خارج کردخ و اجازه دهید برای مدت زمان ۱۲ ساعت در دمای اتاق مانده و خنک شوند.

 

روش چهارم

در این روش زردآلو را با مایکروویو خشک می‌کنید. ابتدا زردآلو‌ها را شسته و خشک کنید و سپس آن‌ها را به صورت نازک برش بزنید اما نه آنقدر نازک که سطح سینی مایکروویو بچسبند. برش‌های زرد آلو را پس از شست و خشک کردن سبنی مایکروویو در آن بچینید و بین آن‌ها فاصله مناسب بگذارید. مایکروویو را روی حالت Defrost یا یخ زدایی گذاشته و مدت زمان را هم برای سی دقیقه تنظیم کنید. پس از گذشت سی دقیقه به زردآلو‌ها سر بزنید اگر هنوز خشک نشده بودند برای پنج تا ده دقیقه دیگر مجددا همین‌ کار را تکرار کنید‌.

 

روش پنجم

در این روش از طرز تهیه قیسی یا برگه زردآلو، زردآلو را به کمک میوه خشک کن، خشک می‌کنید. ابتدا زردآلوها را شسته و خشک کنید و سپس هسته آن‌ها را بگیرید. سپس  زرد آلو‌ها را به شکلی که طرف برش خورده‌ی آن‌ها رو به بالا باشد داخل سینی دستگاه بچینید و بین آن‌ها فضای کافی برای عبور جریان هوا بگذارید. زمان و دمای دستگاه را طبق راهنمای آن تنظیم کنید. عموما برای این کار دمای میوه خشک کن را روی ۵۷ درجه سانتی گراد و زمان را به مدت ۱۲ ساعت تنظیم می‌کنند.

خواص قیسی برای لاغری

خواص قیسی برای لاغری

وجود مقادیر بالای فیبر در قیسی موجب می‌شود تا با مصرف قیسی احساس سیری کرده و از پرخوری و وارد کردن کالری اضافی به بدن جلوگیری شود. قیسی یا کاهش اشتها به کاهش وزن سریع کمک می‌کند. توجه داشته باشید که نباید در مصرف قیسی زیاده‌روی کنید زیرا در این صورت از این خواص قیسی بی‌بهره مانده و بر عکس موجب چاقی و افزایش وزن می‌شود.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا