سلامتی

واریس؛ ارتباط واریس و چاقی چیست؟

افزایش وزن و چاقی می‌تواند عواقب غیر منتظره‌ای بر سلامتی شما داشته باشد. وزن اضافی فشار زیادی بر سیستم گردش خون شما وارد می‌کند و منجر به بیماری معروف به نام رگ‌های واریسی می‌شود. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که دریچه‌های سیاه‌رگ‌های شما ضعیف می‌شوند و دیگر عملکرد صحیحی ندارند. به این ترتیب خون می‌تواند ریفلاکس یا در رگ‌ها جمع شود. معمولاً از ما درباره ارتباط واریس و چاقی سوال می‌شود. واریس از شخصی به شخص دیگر متفاوت است اما رگ‌های واریسی ممکن است همیشه با کاهش وزن قابل برگشت نباشند. در این مقاله درباره واریس می‌خوانیم و راه‌های درمان واریس را ببرسی می‌کنیم.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

چگونه مشکلات سیاه‌رگی و واریس ایجاد می شود؟

سیاه‌رگ‌ها قسمت مهمی از سیستم گردش خون بدن شما هستند. آن‌ها خونی که از قلب به واسطه سرخ رگ‌ها به تمام بدن ارسال شده بود را به قلب باز می‌گردانند. سیاه‌رگ‌ها دریچه‌های یک طرفه دارند که باز و بسته می‌شوند تا خون به سمت قلب شما حرکت کند.

اگر این دریچه‌ها خراب شوند دیگر به طور موثر کار نمی‌کنند. در صورت باز نشدن دریچه، جریان خون کاهش می‌یابد. در نتیجه خون شما ممکن است در رگ‌ها جمع شود و دیواره‌های سرخ رگ را تحت فشار قرار دهد. اگر دریچه‌های سیاه‌رگ‌های شما آنطور که باید باز و بسته نشوند، خون می‌تواند به عقب بازگردد. به این بیماری نارسایی مزمن وریدی (CVI) گفته می‌شود.

CVIمی‌تواند در سیاه‌رگ‌های سطحی نزدیک به پوست و سیاه‌رگ‌های عمیق قرار گرفته در داخل پا رخ دهد. غالبا نارسایی مزمن وریدی هنگامی اتفاق می‌افتد که از ناحیه پا آسیبی دیده‌اید. این آسیب منجر به لخته شدن خون شده یا رگ‌های واریسی می‌شود.

واریس جزئی از CVI است. هنگامی که دریچه‌های سیاه‌رگ‌های شما آسیب می‌بینند، سیاه‌رگ‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و می‌توانند بصورت برون زدگی‌های دراز، پیچ خورده و برجسته از پای شما بیرون بیایند. این‌ها واریس هستند. به هر وریدی نزدیک به سطح پوست شما ورید سطحی گفته می‌شود که می‌تواند به واریس تبدیل و باعث CVI شود.
غالبا رگ‌های سطحی پاها تحت تأثیر قرار می‌گیرند زیرا ایستادن فشار بر آن رگ‌ها را افزایش می‌دهد.

علائم نارسایی مزمن وریدی و واریس

همه موارد زیر علائم واریس هستند:

  • درد در ساق‌ها، پاها یا مچ پا
  • تورم ساق‌ها، پاها یا مچ پا
  • گرفتگی عضلات پا
  • رگ‌های واریسی
  • بی‌حسی در پاها
  • خارش روی پاها
  • پای بی‌قرار
  • پاهایی که احساس ضعف و سنگینی می کنند
  • زخم روی پاها

عوارض واریس چیست؟

واریس اغلب دردناک است. در صورت عدم درمان، بیماری مزمن وریدی ممکن است به دو وضعیت خطرناک منجر شود که هر دوی این شرایط تهدید کننده زندگی هستند:

  • لخته شدن خون در پای شما که در نهایت می‌تواند به قلب شما راه یابد، یا
  • آمبولی ریوی که لخته خون منتقل شده از پا در ریه است.


ارتباط چاقی و واریس چیست؟

اگر اضافه وزن دارید، به احتمال زیاد به واریس مبتلا می‌شوید. همراه با ایستادن به مدت طولانی، اضافه وزن روی رگ‌های شما فشار می‌آورد. وزن اضافی فشار زیادی به مفاصل زانوی شما وارد می‌کند و دریچه‌های سیاه‌رگ‌های شما را تحت فشار قرار می‌دهد. در نهایت ممکن است رگ‌های یکطرفه خراب شوند. چربی اضافی روی پاها ممکن است واریس را پنهان کند. چاقی همچنین می‌تواند باعث CVI در رگ‌های عمیق پاها شود و زخم‌های دردناکی ایجاد کند که بهبود آن ماه‌ها طول می‌کشد.

همچنین بخوانید:  نشانه های خاموش تنبلی چشم در کودکان

اگرچه کاهش وزن می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد و به بهبود سیستم گردش خون بینجامد، اما این تغییرات شاید به اندازه کافی برای ترمیم دریچه‌های ضعیف یا سو ء عملکرد ورید کافی نباشد. علاوه بر این،
شاید دلایل دیگری برای واریس وجود داشته باشد که ممکن است به افزایش وزن مربوط باشد یا نباشد.

دلایل عمده واریس چیست؟

۱- ژنتیک

تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط مشخصی بین واریس و سابقه خانوادگی شما وجود دارد. به عنوان مثال اگر مادر یا عمه شما به این بیماری مبتلا شده باشد، احتمال ابتلا به واریس پنجاه درصد بیشتر از کسی است که این ژن را در ژنتیک خود ندارد. به این دلیل است که می‌توان دریچه‌های ضعیف سیاه‌رگ را مانند رنگ چشم یارنگ مو را به ارث برد.

۲- سن

همه با افزایش سن دچار رگ‎های واریسی نمی‌شوند اما این یک عامل خطر است. ساییدگی و پارگی روزانه رگ‌های شما می‌تواند باعث دریچه‌هایی که خون را به سمت قلب هدایت می‌کند، بشود. به همین دلیل است که حفظ وزن سالم و عادات غذایی مناسب می‌تواند در برابر واریس محافظت کند حتی اگر سابقه خانوادگی بیماری داشته باشید.

۳- دوره‌های طولانی بی‌تحرکی

چه در حالت نشسته و چه در حالت ایستاده باشید، مدت طولانی در یک وضعیت ماندن فشار زیادی را بر عروق شما می‌آورد و سیستم گردش خون را به کار بیشتر وادار می‌کند. اگر تمام روز پشت میز کار می‌کنید، بهتر است در طول روز استراحت داشته باشید و کمی دراطراف قدم بزنید. به همین ترتیب، اگر شغل شما نیاز دارد

که تمام روز را روی پاهایتان باشید، نشستن و بالا آوردن پاها می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد.

۴- جنسیت و بارداری

نوسانات هورمونی که زنان تجربه می‌کنند مانند قرص‌های جلوگیری از بارداری و بارداری، می‌تواند خطر ضعیف شدن دریچه‌های سیاه‌رگ را افزایش دهد. به ویژه بارداری یک عامل خطر عمده است؛ زیرا یک کودک در حال رشد به رگ‌های پای شما فشار می‌آورد. اگرچه بعد از تولد کودک گردش خون شما به حالت طبیعی برمی‌گردد، اما ممکن است رگ‌های واریسی شما برای همیشه باقی بماند.

 

چرا افزایش وزن می‌تواند منجر به واریس شود؟

رگ‌های واریسی هنگامی که دریچه‌های داخل رگ‌های شما ضعیف می‌شوند، به وجود می‌آیند. این بیماری باعث می‌شود که سیاه‌رگ‌ها برای بازگرداندن خون به سیستم جریان خون دچار مشکل بشوند. در نتیجه، خون در داخل رگ‌های آسیب دیده جمع می‌شود و در نتیجه ظاهری بزرگ، مایل به آبی و برآمده ایجاد می‌کند.

در بعضی موارد، سیاه‌رگ‌های آسیب دیده باعث ناراحتی و علائم دیگری خواهند شد که با گذشت زمان بدتر می‌شود. وزن اضافی به رگ‌های شما فشار وارد می‌کند و خطر تخریب کلی دریچه‌های آسیب دیده یا ضعیف شده را افزایش می‌دهد.

دریچه‌های داخل رگ‌های موجود در این ناحیه از بدن شما در حال حاضر برای غلبه بر نیروی جاذبه و عبور خون سخت کار می‌کنند. افزایش وزن باعث می‌شود جریان خون از طریق این سیاه‌رگ‌های شما برای این دریچه‌ها دشوارتر شود و خطر واریس را افزایش دهد.

درمان واریس چیست؟

رگ‌های واریسی ممکن است در ابتدا باعث ناراحتی نشوند. با این حال، در صورت بدتر شدن ممکن است باعث خارش، سوزش، درد و سایر مشکلات شوند. اگر از قبل با این مشکل ورید روبرو هستید، می‌توانید اقدامات خاصی را برای جلوگیری از بدتر شدن آن انجام دهید. این مراحل شامل موارد زیر است:

۱- درمان واریس؛ ورزش کنید

انجام فعالیت‌های بدنی، مانند پیاده روی یا انجام سایر فعالیت‌های قلبی می‌تواند به کاهش خطر افزایش وزن اضافی کمک کند. ورزش منظم همچنین می‌تواند باعث کاهش وزن شود که علائم واریس را کاهش می‌دهد.

 

۲- درمان واریس؛ رژیم غذایی

خوردن یک رژیم غذایی سالم، به ویژه رژیم کم نمک و سرشار از فیبر می‌تواند خطر وخیم شدن واریس را کاهش دهد. یک رژیم غذایی مغذی همچنین می‌تواند به شما کمک کند وزن سالم‌تری داشته باشید و از اضافه وزن شما جلوگیری کند.

همچنین بخوانید:  چگونه کبد چرب و رفلاکس اسید خود را درمان کردم

۳- درمان واریس؛ پاهایتان را حرکت دهید

هنگام نشستن یا ایستادن به مدت طولانی، خون تمایل بیشتری به جمع شدن در مناطق پایین‌تر (پاها) دارد. جابجایی اغلب به جریان خون در رگ‌های شما کمک می‌کند. این کار از علائم قابل توجه رگ‌های واریسی می‌کاهد. برخاستن و جابجایی بیشتر را در طول روز برنامه ریزی کنید.

۴- درمان واریس؛ جوراب‌های فشاردهنده بپوشید

جوراب‌های فشار دهنده برای فشار آوردن به پاها طراحی شده‌اند تا حرکت خون در رگ‌های شما را آسان‌تر کند. پوشیدن این نوع جوراب‌ها در طول روز ممکن است به کاهش علائم واریس کمک کند؛ زیرا خون شروع به جمع شدن کمتر در رگ‌های آسیب دیده می‌کند.

۵- درمان‌های دیگر

درمان‌هایی مانند Closurefast ، Venaseal و Varithena در برخی موارد می‌توانند تفاوت زیادی در ظاهر و احساس پاهای شما ایجاد کنند.

آیا با ورزش یا کاهش وزن از واریس خلاص می شویم؟

بسته به عوامل خطر با داشتن یک سبک زندگی فعال و سالم می‌توان از واریس جلوگیری کرد. ورزش منظم می‌تواند فشار خون شما را کاهش داده و گردش خون را بهتر هدایت کند. ورزش در وهله اول خطر ابتلا به واریس را کاهش می‌دهد. بیمارانی که از قبل با رگ‌های واریسی زندگی می‌کنند، متوجه شده‌اند که ورزش منظم به کاهش برخی از علائم آن‌ها کمک می‌کند و از وخیم شدن شرایط جلوگیری می‌کند. برای بیمارانی که دارای اضافه وزن هستند، ورزش و کاهش وزن می‌تواند کمک کند تا فشار بر رگ‌های کم شده و گردش خون سالم را تشویق کند. بالا بردن پاها و پرهیز از نشستن طولانی مدت یا ایستادن نیز می‌تواند دردی را که به رگ‌های واریسی مرتبط است کاهش دهد و از وخیم شدن درد جلوگیری کند. استفاده از جوراب‌های فشاری همچنین می‌تواند مفید باشند. از آنجا که جوراب‌ها به طور مداوم پاهای شما را فشار می‌دهند، به رگ ها و عضلات پا کمک می‌کنند تا خون را به طور موثرتری حرکت دهند.

ورزش، کاهش وزن و سایر روش‌های درمانی در خانه می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند اما آن‌ها همیشه برای جلوگیری یا درمان رگ‌های واریسی به تنهایی کافی نیستند. در ضمن همه اشکال ورزشی برای کسانی که رگ‌های واریسی دارند ایمن یا مفید نیستند. به عنوان مثال بلند کردن وزنه‌های سنگین می‌تواند میزان فشار وارد شده به وریدها را افزایش داده و وضعیت شما را بدتر کند.

هنگامی که رگ‌های واریسی ظاهر شد، درمان پزشکی به طور کلی مطمئن‌ترین و موثرترین روش برای حل این مشکل است. در حقیقت، اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند به میزان قابل توجه‌ای بدتر و منجر به عوارض بیشتر شود. درمان مناسب با واریس می‌تواند فواید دگرگونی را برای ظاهر و سلامتی شما فراهم و به بازگرداندن گردش خون سالم کمک کند.

ایـن شـرایط کرونایـی باعـث شـده همـه خونـه نشـین بشـیم و فرصـت خوبیـه کـه یـه تغییـر بـزرگ بدیـم و بـرای مهمونیا و عروسیای بعد از کرونا همه رو سوپرایز کنیم.

کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که میخـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه ارزوشو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

ثبت نام و دریافت رژیممشاوره خرید رژیم

چرا درمان واریس مهم است؟

از آنجا که رگ‌های واریسی می‌توانند ظاهری ناخوشایند ایجاد کنند، بسیاری از بیماران این مشکل را بیشتر مسئله زیبایی می‌دانند و بر اعتماد به نفس آن‌ها تأثیر می‌گذارد. با این حال، بدون معاینه کامل نمی‌توان فهمید که آیا این مشکل نشانه‌ای از یک بیماری جدی‌تر است یا خیر. در حالی که رگ‌های بیرون زده شاید فقط از نظرظاهر آزار دهنده باشند اما می‌توانند باعث درد، التهاب، تغییررنگ و خستگی در پاها شوند. فراتر از ناراحتی‌های موضعی واریس می‌تواند به طور قابل توجه‌ای بر جریان خون تأثیر بگذارد و به سلامت کلی شما آسیب برساند.

در صورت عدم درمان، مزاحمت زیبایی و طبی واریس می‌تواند بر راحتی شما و عملکرد صحیح بدن تأثیر منفی بگذارد. به همین دلیل انجام معاینه ورید و واریس بسیار مهم است. جستجوی مراقبت‌های پزشکی زودهنگام و فعال در مورد سلامت وریدها، از بروز عوارض شدیدتر یا دائمی جلوگیری می‌کند.

حالا هرآنچه که نیاز بود را درباره واریس می‌دانید. اگر نشانه‌های این بیماری را مشاهده کردید بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان واریس اقدام کنید. همانطور که می‌دانید ارتباطی بین واریس و چاقی وجود دارد. پس بهتر است برنامه غذایی متعادل و سالمی را دنبال کنید تا از ابتلا به این بیماری پیشگیری شود.

 

منبع : kermany.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا