سلامتی

پیشگیری و درمان سردرد ها

این درد چیست

پیشگیری و درمان سردرد ها

هر کسی که تا به حال سردرد را تجربه کرده ( کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که چنین تجربه ای نداشته باشد ) می داند یک سردرد، در محدوده آزار دهنده تا ناتوان کننده قرار دارد. شایع ترین نوع آن سردرد بر اثر تنش است، احساس گرفتگی خفیف در اطراف سر می کنید که دلیلش نگه داشتن گردن در موقعیتی تنگ و محدود است.
میگرن نیز در میان افراد زیاد به چشم می خورد و معمولا شدید است و مدت زمان معینی دارد. داروها می توانند به بهتر شدن این ناراحتی کمک کنند اما راه های طبیعی نیز وجود دارد که می تواند به کاهش سردرد کمک کند. در ادامه این روش های طبیعی را به شما آموزش می دهیم.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

استراحت

پیشگیری و درمان سردرد ها

الیزابت لودر متخصص اعصاب در بیمارستان بریگهام بوستون می گوید: سردرد ها معمولا نشانه ی این هستند که بدنتان به استراحت نیاز دارد. بسیاری از مردم آنقدر مشغول کارهایشان هستند که کمتر وقت می کنند به استراحت بپردازند، برای اینکه از سردرد پیشگیری کنید اگر احساس کردید علائم سردرد در حال ظاهر شدن هستند به مدت ۱۰ دقیقه چشمان خود را ببندید و دراز بکشید، با این کار پیش از آنکه سردرد بدتر شود می توانید جلوی آن را بگیرید.
دکتر مارک گرین مدیر مرکز پزشکی در بیمارستان کوه سینا در نیویورک توصیه می کند در یک اتاق تاریک دراز بکشید، اتاقی که به خوبی تهویه شود. اگر می توانید یک ساعت یا بیشتر استراحت کنید، این کار بهتر از این است که برای به خواب نرفتن تلاش کنید و اوضاع بدتر شود.

مرتب وعده های کوچک میل کنید

پیشگیری و درمان سردرد ها

اگر مدتی غذا نخورده باشید، احساس درد و خواب آلودی خواهید کرد و دلیلش هم ممکن است قند خون پایین باشد. برخی متخصصین توصیه می کنند غذاهای سرشار از منیزیم از جمله، اسفناج، روغن زیتون، و یا دانه های آفتابگردان یا کدو می توانند در چنین شرایطی مفید واقع شوند. به افرادی که چنین مشکلی دارند توصیه می شود به جای خوردن سه وعده ی بزرگ چندین وعده کوچک در طول روز میل کنند. با این کار قند خونتان بیشتر در حالت ثابت می ماند و دیگر سردرد و خواب آلودی را تجربه نمی کنید.

یخ گذاشتن روی پیشانی

پیشگیری و درمان سردرد ها

دراز بکشید و یک لیف خیس و خنک یا یک کمپرس سرد را روی پیشانی یا چشمان خود بگذارید، با این کار می توانید به صورت موقت سردرد را متوقف کنید، حتی ممکن است مشکل به طور کلی از بین برود. بسیاری از افراد فکر می کنند یخ با تنگ کردن رگ های خونی باعث بدتر شدن درد می شود، اما در مورد سردرد اینطور نیست، یخ در چنین شرایطی باعث می شود مغز توجهش به سرما جلب شود و دیگر به درد توجهی نکند.

دوش آب گرم

پیشگیری و درمان سردرد ها

بیشتر افراد درمان های سرد را به انواع گرم آن ترجیح می دهند اما گاهی تنها چیزی که احتیاج دارید یک دوش آب گرم است. افرادی که با سردرد از خواب بیدار می شوند معمولا از جای خود تکان نمی خورند و سعی می کنند نشان دهند این درد واقعی نیست و یا امیدوارند که خود به خود از بین برود. این کار هیچ وقت کارساز نیست. چیزی که به خوبی می تواند نجاتتان دهد این است که روز خود را با یک فنجان قهوه ( اگر قهوه دوست دارید ) کمی صبحانه و یک دوش آب گرم آغاز کنید. اگر سردردتان مربوط به سرماخوردگی یا فشار سینوس ها بود، استنشاق هوای گرم و مرطوب می تواند راه بینی تان را تمیز کند.

ماساژ

پیشگیری و درمان سردرد ها

یکی از راه های قدیمی متوقف کردن سردرد همچنان از موثرترین ها به حساب می آید. بسیاری از افراد به این نتیجه رسیده اند که فشار دادن آرام دو طرف پیشانی می تواند حداقل به صورت موقت درد را التیام دهد. در واقع هر نوع ماساژی می تواند سردرد را آرام تر کند. در یک تحقیق مشخص شد بیماران میگرنی که به مدت چند هفته ماساژ می گرفتند سردرد کمتری را تجربه کردند و توانستند بهتر بخوابند.

همچنین بخوانید:  هنگام بیماری هم باید ورزش کنیم؟

طب فشاری

پیشگیری و درمان سردرد ها

با توجه به آموزه های طب سنتی چین فشار آوردن روی نقطه ی بین انگشت شست و انگشت اشاره می تواند سردرد را التیام دهد. کاره ساده ایست تنها کافیست با انگشت شست و اشاره دست مخالف این فضا را به شکل دایره ای و به مدت ۵ دقیقه فشار دهید، سپس برای دست دیگر نیز همین کار را تکرار کنید. این کار آُسیبی به شما نمی رساند پس ارزش امتحان کردن دارد، حداقلش این است که حواستان را از سردرد پرت می کند. حتی می توانید از سوزن درمانی نیز استفاده کنید، در این روش سوزن های مخصوصی را در نقاط خاصی از بدن فرو می کنند که به کاهش سردرد کمک می کند.

آب بدن خود را تامین کنید

پیشگیری و درمان سردرد ها

سردرد یکی از نشانه های اولیه کم آب شدن بدن است. برای اینکه از تامین آب بدن خود مطمئن شوید، سعی کنید در طول روز چندین مرتبه مایعات بنوشید، و تنها موقع وعده های غذایی یا بعد از یک فعالیت فیزیکی شدید این کار را انجام ندهید. متخصصان توصیه می کنند افراد بالغ روزانه ۱۱ تا ۱۵ فنجان آب بنوشند، اما این مقدار آب از دیگر منابع مانند چای، شیر، میوه ها و سبزیجات نیز تامین می شود.

تثبیت وزن سالم

پیشگیری و درمان سردرد ها

تحقیقات نشان داده داشتن اضافه وزن خطر ابتلا به میگرن را افزایش می دهد. این یافته ها مخصوصا درباره خانم ها، افراد سفید پوست، و افراد ۵۰ سال و جوانتر صدق می کند. همچنین می دانیم که چاقی سردرد های دوره ای را تبدیل به سردرد های مزمن می کند. کاهش وزن با یک برنامه غذایی متعادل و ورزش مرتب می تواند تا اندازه زیادی روی کاهش سردرد ها تاثیر داشته باشد.

کاهش سطح استرس

پیشگیری و درمان سردرد ها

بر اساس تحقیق محققان آلمانی هرچقدر در زندگی بیشتر استرس داشته باشید سردرد بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد. در این تحقیق داوطلبان به استرس خود از ۱ تا ۱۰۰ نمره داده بودند و همچنین تعداد و نوع سردرد خود را نیز اطلاع دادند. هر ۱۰ امتیاز که به سطح استرس اضافه می شد تعداد سردرد ها در ماه نیز افزایش پیدا می کرد. استرس روانی می تواند تنش های فیزیکی ایجاد کند که حتی از آن آگاه هم نیستید. سعی کنید برای رهایی از استرس به صورت مرتب استراحت کنید، زمانی را با کسی که دوست دارید بگذرانید، و یا فعالیت های آرامش بخش نظیر یوگا، مدیتیشن، و یا باغبانی انجام دهید.

کمی کافئین بگیرید ( اما نه خیلی زیاد )

پیشگیری و درمان سردرد ها

نوشیدن قهوه پس از مشاهده اولین نشانه های سردرد شیوه ی جدیدی نیست، چون کافئین خاصیت مسکن دارد و در اولین مراحل سردرد می تواند مفید واقع شود. اما سعی کنید زیاده روی نکنید چون باعث می شوید تحمل بدن در برابرش بالا برود. کافئین یک شمشیر دو لبه است، اگر به صورت مرتب زیاد استفاده شود در روزهایی که استفاده نشود احساس بدی می کنید، اما اگر درست و متعادل استفاده شود هنگام سردرد می تواند به عنوان یک سلاح مخفی مورد استفاده قرار بگیرد. اگر روزی شش فنجان استفاده می کنید خودتان را دلخوش به تاثیرش نکنید.

کنار گذاشتن موقتی کامپیوتر

پیشگیری و درمان سردرد ها

خستگی چشم به خودی خود نمی تواند باعث سردرد شود، اما گذراندن ساعت ها پشت کامپیوتر می تواند فرد را به سردرد حساس کند. تحقیقات زیادی روی این مسئله نشده اما صحبت با بیماران نشان داده دوره های طولانی مدت تمرکز ذهنی می تواند روی سر درد تاثیر گذار باشد. نحوه درست قرار گرفتن فرد پشت کامپیوتر و هر ۳۰ دقیقه استراحت و منعطف کردن حواس از کامپیوتر می تواند تا حدود زیادی از سر درد و همچنین گردن درد پیشگیری کند.

دور از آفتاب بمانید

پیشگیری و درمان سردرد ها

اگر میگرن دارید و قرار است مدتی زیر آفتاب قرار بگیرید حتما با خود مایعات و چیزی برای ایجاد سایه ببرید. تحقیقات نشان داده درجه حرارت هرچقدر بالا برود احتمال سردرد های شدید نیز بالاتر می رود. نور آفتاب، گرما و کم آبی بدن همگی در این نوع سردرد نقش دارند. استفاده از عینک آفتابی و کلاه آفتابگیر در چنین مواقعی می تواند کمک کند.

همچنین بخوانید:  راهنمای کامل برای شناخت، تشخیص و درمان میگرن

ورزش مرتب

پیشگیری و درمان سردرد ها

انجام ورزش شدید هنگامی که در تلاطم سردرد هستید ممکن است ایده ی خوبی نباشد و در واقع پالس اضافی می تواند مقدار فشار را بیشتر و اوضاع را بدتر کند. اما در مواقعی که سردرد ندارید ورزش مرتب می تواند کمک کند در چنین حالتی باقی بمانید. تحقیقات نشان داده ورزش مرتب به بیماران میگرنی کمک کرده است که سردرد های کمتری را تجربه کنند، و البته میزان شدت سردرد در این افراد را نیز کاهش داده. گفته می شود یوگا نیز به پیشگیری از سردرد کمک می کند.

آدامس را بیرون بنداز

پیشگیری و درمان سردرد ها

جویدن زیاد آدامس می تواند روی فکر فشار وارد کند، و تحقیقات نشان داده جویدن شدید آدامس با سردرد در ارتباط است. در واقع استفاده بیش از حد عضلات ناحیه سر و گردن باعث سردرد است. سعی کنید مقدار جویدن آدامس را کنترل کنید و مخصوصا مواقعی که سردرد دارید از آن استفاده نکنید.

مواظب تحریک کننده های غذایی باشید

پیشگیری و درمان سردرد ها

معمولا به افرادی که میگرن دارند توصیه می شود از برخی غذاهای خاص پرهیز کنند، مواردی مانند گوشت هایی که مواد نگه دارنده دارند ( سوسیس و کالباس ). اما پشت این ادعا مدارک محکمی قرار ندارد، چون مشکل است که از افراد پرسیده شود چه چیزهایی می خورند. از چنین بیمارانی خواسته می شود به الگوی غذایی خود توجه کنند و غذاهایی که باعث تحریکشان می شود را شناسایی و کنار بگذارند. غذاهای تحریک کننده برای هر فرد متفاوت است یعنی ممکن است غذایی باعث تحریک شما بشود و روی فردی دیگر تاثیری نداشته باشد.

اجتناب از موقعیت های تحریک کننده

پیشگیری و درمان سردرد ها

یکی دیگر از علل شایع تحریک میگرن نور بسیار درخشان ، سریع و یا فلش زدن نور است. صدای بلند، الگوهای شلوغ، عطرهای قوی، تماشای یک فیلم اکشن در سینمای تاریک همه اینها موارد شناخته شده ایست که باعث تحریک میگرن در افراد می شود. بهترین انتخاب این است که تا جای ممکن از چنین موقعیت هایی اجتناب کنید. البته برخی تحقیقات نشان داده این عوامل تنها تا ۲۲ درصد می توانند در تحریک میگرن نقش داشته باشند.

سواری در صندلی جلو

پیشگیری و درمان سردرد ها

سردرد معمولا با حالت تهوع همراه است، مخصوصا در کسانی که مستعد به میگرن و تهوع هستند، و برای گرفتار شدن به این حالت حتما لازم نیست در هواپیما یا قایق ( کشتی ) باشید. تهوع بر اثر بودن در اتومبیل کاملا شایع است. داروهای ضد تهوع مانند درامامین و مکمل هایی که حاوی زنجبیل هستند می توانند کمک کنند، اما گاهی تنها نشستن در صندلی جلو می تواند چاره کار باشد. یکی از سریع ترین راه ها برای سردرد گرفتن نشستن در صندلی عقب است. در حالی که سوار ماشین هستید سعی نکنید چیزی بخوانید یا ویدئو تماشا کنید. این کار باعث می شود یک اختلاف داخلی بین چشم و گوش به وجود بیاید، که می تواند تعادل را مختل کند و باعث سردرد و حالت تهوع شود.

روند معمول را حفظ کنید

پیشگیری و درمان سردرد ها

میگرن تغییر را دوست ندارد، و معمولا زمانی که روتین معمول خود را تغییر می دهید اتفاق می افتد. یکی از شایع ترین محرک ها در واقع کم خوابیدن است. یک تحقیق جامع که در سال ۲۰۰۵ انجام شد نشان داد افرادی که تنها ۶ ساعت در شب می خوابند بیشتر در معرض سردرد های شدید میگرنی قرار دارند تا آنهایی که بیشتر می خوابند. البته نباید زیاده روی هم بکنید، خواب زیادی که مطابق روتین همیشگی تان نباشد نیز می تواند باعث تحریک میگرن شود. بهترین کار این است که زمان مشخصی به رختخواب بروید و در زمان مشخصی نیز بیدار شوید – بله این شامل آخر هفته ها هم می شود.

در نظر گرفتن ویتامین ها

پیشگیری و درمان سردرد ها

برخی تحقیقات نشان داده انواع خاصی از مکمل های غذایی و ویتامین ها می توانند از وقوع سردرد جلوگیری کنند. استفاده روزانه از باتربور (butterbur ) می تواند حملات میگرنی را به نصف کاهش دهد، همین نتایج در ویتامین B2 و ریبوفلاوین نیز دیده شده است. کوآنزیم Q10 ویتامینی که در گوشت و غذاهای دریایی پیدا می شود و ماده معدنی منیزیم نیز در کاهش سردرد ها تاثیر مثبت دارند. قبل از استفاده ی هر کدام از این موارد ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید تداخلی با داروهایی که استفاده می کنید نداشته باشد.

منبع : kermany.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا