سلامتی

۲۰ بهترین داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی

متاسفانه با نزدیک شدن به فصل‌های سرد سال امکان سرماخوردگی در میان افراد نیز بیشتر می‌شود.

اجازه ندهید چنین شرایطی شما را اذیت کند. به جای اینکه به دنبال داروهای شیمیایی باشید و خود را با چنین مواردی درمان کنید می‌توانید از گیاهانی که در این مقاله بیان می کنیم استفاده کنید. این گیاهان می‌توانند درد گلو را بهتر کنند و احساس خوبی در شما ایجاد نمایند.

مجله زیبایی ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

هشدار: اگر باردار هستید یا به نوزاد خود شیر می‌دهید، قبل از مصرف گیاهان دارویی با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

  1. گَوَن (Astragalus):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,astragalus-گَوَن

این گیاه از تیره نخود است. شما می‌توانید از ریشه این گیاه استفاده کنید تا به سیستم ایمنی خود شانس مبارزه با بیماری‌ها را بدهید.

ریشه زردرنگ آن حاوی ترکیباتی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند، تشکیل آنتی بادی‌ها را ترویج نماید، تشکیل سلول‌های تی را افزایش دهد و در نهایت مقدار گلبول‌های سفید مبارزه کننده با عفونت را افزایش دهد. شما می‌توانید ریشه این گیاه را برش دهید و به سوپ و آب سبزیجات اضافه کنید.

نکته مهم: اگر باردار هستید یا در حال شیر دادن به نوزاد خود می‌باشید از مصرف این گیاه خودداری کنید.

  1. ریحان (Ocimum basilicum):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,basil-ریحان

ریحان، (نام علمی: Ocimum basilicum) نام گیاهی یک‌ساله از تیره نعناعیان است. برای اینکه بتوانید از خاصیت این گیاه در فصل زمستان نیز استفاده کنید، برگ‌های آن را به صورت ریز خرد کنید و در ظرف مخصوص یخ قرار دهید. سپس این ظرف را با آب پر کنید و در فریزر بگذارید. ریحان به کاهش تب کمک می‌کند و نشانه های سرماخوردگی، سرفه و آنفلونزا را کاهش می‌دهد.

  1. فلفل سیاه (Piper nigrum):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,black-pepper-فلفل سیاه

این ادویه احتمالا در آشپزخانه همه افراد پیدا می‌شود. در چین که فلفل سیاه با عنوان hu jiao شناخته شده است، برای تسکین سرماخوردگی و نشانه‌های آن بسیار محبوب است. به همین خاطر شما نیز می‌توانید این ادویه را به سوپ یا غذاهای خود بیفزایید و از مزایای آن لذت ببرید.

  1. نعنای گربه‌ای (Nepeta cataria):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,catnip-نعنای گربه‌ای

نعناع گربه‌ای، (نام علمی: Nepeta cataria) نام یک گونه از تیره نعناعیان است. این گیاه تنها برای گربه‌های کوچک به کار نمی‌رود. از آنجایی که این گیاه تعریق را تحریک می‌کند، در درمان تب نیز مفید خواهد بود. شما می‌توانید آن را در سالاد خود بریزید یا از این گیاه برای تهیه چای استفاده کنید.

نکته مهم: اگر باردار هستید از مصرف این گیاه خودداری کنید.

  1. دارچین:

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,cinnamon-دارچین

زمانی که دچار سرماخوردگی شدید تنها قسمت بیرونی بدن خود را گرم نکنید. در چنین شرایطی گرم کردن درون بدن نیز می‌تواند موثر باشد.دارچین برای گرم نگه داشتن بدن و پاک کردن احتقان مخاطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته مهم: اگرچه این گیاه به عنوان ادویه آشپزی امن و بی خطر است اما اگر باردار هستید از دارچین به عنوان گیاه دارویی استفاده نکنید.

همچنین بخوانید: دارچین چه خواصی دارد؟
  1. پریمولا وریس:

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,cowslip-پریمولا وریس

پریمولا وریس (نام علمی: Primula veris) نام یک گونه از سرده پامچال است. ریشه این گیاه زیبا می‌تواند به هنگام سرماخوردگی به شما کمک کند. ریشه این گیاه حاوی triterpenoid saponins(ساپونین‌‌های تری‌ترپنوئیدی) است که خواص خلط اوری قدرتمندی دارد.

از این گیاه برای درمان خلط و احتقان سینه استفاده کنید. ریشه آن را در آب بریزید(یک پیمانه آب برای هر اونس ریشه این گیاه) و سپس بجوشانید. دما را پایین بیاورید و به مدت ۲۰ دقیقه آهسته بجوشانید. سپس آن را ابکشی کنید و بنوشید.

همچنین بخوانید:  چای زنجبیل و لیمو؛ درمان گلودرد و سرماخوردگی

نکته مهم: اگر باردار هستید یا داروهایی همچون اسپرین یا داروهای ضد انعقاد همچون وارفارین را مصرف می‌کنید از مصرف این گیاه باید پرهیز کنید.

  1. سرخار گل:

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,echinacea-سرخار گل

سرخار گل (نام علمی: Echinacea purpurea) نام یک گونه از زیرخانواده کاسنیان آستروئیده است. این لیست بدون وجود گیاه سرخار گل تکمیل نخواهد بود.

این گیاه زمانی که در مراحل اولیه عفونت مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار موثر خواهد بود. شما می‌توانید با جوشاندن ریشه این گیاه در آب به مدت ۱۰ دقیقه، از خواص آن لذت ببرید.

نکته مهم: اگر به گیاهانی که در خانواده کاسنیان قرار دارند حساسیت دارید بهتر است مراقب این گیاه نیز باشید.

  1. آقطی کانادایی(Sambucus Canadensis):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,elderberry-آقطی کانادایی

آقطی کانادایی(نام علمی: Sambucus nigra subsp. canadensis) نام یک زیرگونه از گونه آقطی سیاه است. به خاطر خواص درمانی زیادی که این گیاه دارد در میان افراد محبوب است. مطالعات مختلف نشان می‌دهد که شربت و عصاره این گیاه می‌تواند نشانه‌ها و دوره آنفلونزا را کاهش دهد. شما می‌توانید از گل این گیاه نیز در تهیه چای استفاده کنید.

  1. اکالیپتوس (Eucalyptus globulus):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,eucalyptus-اکالیپتوس

در حقیقت این گیاه اغلب برای به عنوان یک داروی بدون نسخه به کار می‌رود. استشمام بخار روغن اکالیپتوس که در آب ریخته شده است می‌تواند سینوس‌ها را تمیز کند و از عفونت آن‌ها بکاهد.

  1. سیر (Allium sativum):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,garlic-سیر

مردم سال‌هاست که از سیر به عنوان یک ماده درمانی استفاده می‌کنند. اینکار دلایل بسیار زیادی دارد.

به خاطر وجود خواص آنتی ویروسی، ضد التهابی و ضد قارچی این گیاه، می‌توان از آن به عنوان یک درمان خانگی در سرماخوردگی و آنفلونزا استفاده کرد.

به همین خاطر جای تعجب و شگفتی نیست که مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان داده است که مکمل سیر می تواند از سرماخوردگی جلوگیری کند.

همچنین بخوانید: سیر چه خواصی دارد؟
  1. زنجبیل (Zingiber officinale):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,ginger-زنجبیل

زنجبیل یکی از مواردی است که برای تعریق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه برای پایین آوردن تب و تسکین سایر نشانه‌های سرماخوردگی و آنفلونزا مفید است. یک پیمانه آب جوش را بر روی نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید. مایع را در لیوان بریزید و پودر آن را دور بیندازید. شما می‌توانید از این مایع برای غرغره کردن نیز استفاده کنید. در چنین شرایطی گلودرد بهبود می‌یابد.

نکته مهم: زنجبیل زمانی که به عنوان ادویه در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد امن و بی خطر است اما اگر باردار هستید یا سنگ صفرا دارید از آن به عنوان یک گیاه درمانی استفاده نکنید.

 
  1. گندنای کوهی (Marrubium vulgare):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,horehound-گندنای کوهی

گندنای کوهی یا فراسیون سفید، گیاهی گلدار از خانواده نعناعیان است. این گیاه بومی اروپا، شمال آفریقا و آسیا می‌باشد. دیگر نیازی نیست از شربت سرفه استفاده کنید.

شما می‌توانید به کمک این گیاه شربت سرفه خود را در منزل تهیه کنید. برای انجام اینکار کافیست ۲۸ گرم از برگ این گیاه را در ۲ پیمانه آب بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید.برگ‌های ان را در بیاورید و از صافی رد کنید. مایع باقی مانده را اندازه گیری کنید. به آن عسل بیفزایید و خوب ترکیب کنید. مطمئن شوید که از عسل طبیعی استفاده می‌کنید. شما می‌توانید این شربت را به مدت ۲ ماه در بطری سربسته در یخچال نگه دارید. مقدار مصرف آن حدود یک قاشق چایخوری و ۴ بار در روز است.

نکته مهم: اگر باردار هستید یا در حال شیر دادن به نوزاد خود می‌باشید از مصرف این گیاه خودداری کنید.

  1. ترب کوهی (Armoracia rusticana):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,horseradish-ترب کوهی

ترب کوهی (نام علمی: Armoracia rusticana) نام یک گونه از تیره شب‌بویان است.این ریشه ارزشمند نه تنها حاوی ویتامین C است بلکه در برگیرنده ایزوتیوسیانات و sulforphane است. این دو ترکیب برای پاک کردن خلط مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با رنده کردن این ریشه و اضافه کردن زنجبیل به آن یک ماده درمانی عالی بسازید.

همچنین بخوانید:  چگونه گرفتگی گردن را در ۶۰ ثانیه بهبود دهیم؟

نکته مهم: اگر باردار هستید یا در حال شیر دادن به نوزاد خود می‌باشید بهتر است از مصرف این گیاه پرهیز کنید. همچنین اگر از بیماری‌هایی همچون اختلالات کلیوی و گوارشی رنج می‌برید بهتر است این گیاه را مصرف نکنید.

  1. زوفا(Hyssopus officinalis):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,hyssop-زوفا

معمولا افرادی که در حوزه طب سنتی فعالیت دارند از این گیاه برای تسکین نشانه های سرماخوردگی، آنفلونزا و سایر عفونت‌های تنفسی استفاده می‌کنند. این گیاه طعمی بین نعناع و مریم گلی دارد و می توان از آن در سوپ و سایر غذاها استفاده کرد.

نکته مهم: اگر باردار هستید از این گیاه استفاده نکنید.

  1. فرنجمشک (Melissa officinalis):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,lemon-balm-فرنجمشک

فرنجمشک یا وارنگ بو مسکن و ضد اگزمای پوستی ناشی از استرس می‌باشد. از فرنجمشک برای تسکین و رفع درد و ناراحتی ناشی از گوارش شامل گاز و باد معده نیز بهره می‌گیرند.

این گیاه حاوی ویتامین C است و می توان از آن یک چای خوشمزه تهیه کرد. یک پیمانه از آب جوش را روی ۵ الی ۶ عدد برگ تازه این گیاه یا یک قاشق چایخوری از برگ‌های خشک آن بریزید. به مدت ۵ دقیقه در آب بخیسانید و سپس برگ های آن را بردارید(از صافی رد کنید). این چای می‌تواند به تسکین دل درد کمک کند.

نکته مهم: اگر شرایط تیروئیدی دارید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

  1. پوتار (Cymbopogon citrates):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,lemongrass-پوتار

پوتار(نام علمی: Cymbopogon citratus) نام یک گونه از سرده علف لیمو است. معمولا بیشتر افراد از برگ های این گیاه برای تهیه چای استفاده می‌کنند. مصرف این چای می‌تواند به بهبود تب، سرفه و سرماخوردگی کمک کند. یک پیمانه آب جوش را روی ۵ الی ۶ عدد از برگ‌های تازه پوتار یا یک قاشق چایخوری از برگ‌های خشک آن بریزید.

روش دیگری نیز برای استفاده کردن از این گیاه وجود دارد. شما می‌توانید آن را در وان حمام بریزید و در داخل آن بنشینید.

  1. ریشه شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,licorice-ریشه شیرین بیان

این گیاه همانند یک ماده خلط آور عمل می‌کند. شما می‌توانید از این گیاه برای ساخت شربت سرفه استفاده کنید. این گیاه خاصیت تسکین دهندگی دارد و می‌تواند گلو درد و سرفه را درمان کند. یک قاشق چایخوری از ریشه شیرین بیان را در یک پیمانه آب بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه با دمای کم بجوشانید. سپس ابکشی کنید. شما می‌توانید به مدت ۷ روز، ۲ الی ۳ پیمانه از آن را در روز بنوشید.

نکته مهم:اگر باردار هستید، بیماری قلبی، کبدی یا پرفشاری خون دارید از این گیاه استفاده نکنید.

  1. مرزنجوش (Origanum majorana):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,marjoram-مرزنجوش

دیگر نیازی نیست از داروهای ضداحتقان استفاده کنید. زمانی که این گیاه به سیستم تنفسی می‌رسد، می‌تواند به پاک شدن سینوس‌ها و تسکین درد کمک کند. شما می‌توانید روغن مرزنجوش را به وان حمام اضافه کنید و سپس از مزایای آن بهره مند شوید.

  1. پنیرک پف‌نبات (Althaea officinalis):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,marshmallow-پنیرک پف‌نبات

پنیرک پف‌نبات (نام علمی: Althaea officinalis) نام یک گونه از تیره پنیرکیان است. قبل از اینکه افراد بخواهند از ژلاتین یا سایر محصولات برای تهیه شیرینی‌ها استفاده کنند، این گیاه مورد استفاده قرار می‌گرفت. چای تهیه شده از ریشه این گیاه می‌تواند به تسکین گلودرد کمک کند.

یک پیمانه آب را با ۲۸ گرم از ریشه این گیاه ترکیب کنید و به مدت ۲۰ دقیقه با دمای کم بجوشانید. سپس آن را ابکشی کنید و از آن لذت ببرید.

نکته مهم: این گیاه ممکن است جذب سایر داروها را به تعویق بیندازد.

  1. گل ماهور اروپایی (Verbascum Thapsus):

داروی گیاهی درمان سرماخوردگی,mullein-گل ماهور اروپایی

گل ماهور اروپایی (نام علمی: Verbascum thapsus) نام یک گونه از تیره گل‌میمونیان است. این گیاه به طور سنتی درمانی برای مشکلات تنفسی محسوب می‌شود و یکی از روش‌های طبیعی است که می‌توان از آن برای درمان عفونت گوش استفاده کرد.

معمولا متخصصان توصیه می‌کنند از این گیاه برای درمان مشکلات تنفسی و نیز تسکین گلودرد استفاده شود. یک پیمانه آب جوش را بر روی یک الی دو قاشق چایخوری از برگ‌های تازه آن بریزید. سپس به مدت ۱۰ دقیقه بخیسانید. سعی کنید آن را از صافی رد کنید.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا