طب سنتی

آیا خروپف قابل درمان است ؟

بررسی خروپف و دلایل ایجاد آن

عبور جریان هوا از بافت های نرم در گلو ، باعث ارتعاشات بافت گلو درهنگام تنفس می شود و صدای خشن و ناخوشایندی را تولید میکند که به آن خروپف میگویند. 

مجله ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

هرکسی ممکن است در حال حاضر یا در آینده به این مشکل دچار شود اما در بعضی افراد ممکن است نشان دهنده یک بیماری باشد.
 تغییر در سبک زندگی ، مانند کاهش وزن ، پرهیز از نوشیدن الکل نزدیک به زمان خواب یا خوابیدن به پهلو می تواند باعث متوقف شدن خروپف شود.

علاوه بر این برای افرادی که به خروپف های مزمنی که خواب را مختل میکند دچار هستند روش های نوین پزشکی پدیدار شده است که به از بین رفتن خروپف در این افراد کمک میکند. با این حال این روش ها برای همه کسانی که به خروپف دچار هستند مناسب و ضروری نخواهد بود.

علائم و نشانه های خروپف چیست

خروپف اغلب با اختلال خواب به نام آپنه انسدادی خواب (OSA) همراه است. همه خروپف ها OSA ندارند ، اما اگر خروپف با علائم زیر همراه باشد، باید برای بررسی بیشتر اختلال آپنه انسدادی خواب به پزشک مراجعه کنید : 

خواب آلودگی زیاد در طول روز
مشکل در تمرکز
سردردهای صبحگاهی
گلودرد هنگام بیدار شدن از خواب
بی قراری در خواب
نفس نفس زدن یا خفگی در شب
فشار خون بالا
درد قفسه سینه در شب
خروپف شما آنقدر بلند است که خواب اطرافیان را مختل می کند
در کودکان ، عدم تمرکز ، مسائل رفتاری یا عملکرد ضعیف در مدرسه مشاهده میشود.

اختلال آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی (آپنه به معنای بدون تنفس و اکسیژن است) یک اختلال جدی در خواب است که مجاری تنفسی مرتبا بسته میشود و تا زمانی که بیدار شوید اکسیژن به بدن نمیرسد. این بیدار شدن به معنای بیدار شدن کامل نیست و ممکن است فرد چندین بار در طول شب از خواب بیدار شود اما متوجه آن نشود.
 افرادی که دچار این اختلال میشوند به این دلیل که بطور مکرر از خواب بیدار میشوند ، خواب عمیق را تجربه نمیکنند و در طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی با آن ها همراه است.
افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب معمولاً دوره هایی را تجربه می کنند که قطع شدن تنفس تا پنج بار در ساعت نیز برای آن ها اتفاق میافتد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

در صورت مشاهده علائم فوق به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است این علائم نشان دهنده خروپف همراه با اختلال آپنه انسدادی خواب (OSA) باشد.

اگر فرزندتان خرخر می کند ، از پزشک متخصص اطفال در این باره سوال بپرسید. کودکان نیز می توانند به این اختلال دچار شوند. مشکلات بینی و گلو مانند بزرگ شدن لوزه ها و چاقی می تواند راه تنفسی کودک را باریک کند و منجر به ایجاد OSA در فرزند شما شود.

دلایل خروپف چیست

خروپف می تواند به دلیل وجود عوامل مختلفی مانند نوع آناتومی دهان و سینوس ها ، مصرف الکل ، آلرژی ، سرماخوردگی و افزایش وزن شما ایجاد شود.

وقتی از یک خواب سبک به یک خواب عمیق می روید ، عضلات سقف دهان (کام نرم) ، زبان و گلو شل می شوند. بافت های گلو شما می توانند به اندازه ای شل شوند که مجاری تنفسی شما را مسدود کند.
هرچه مجاری تنفسی شما باریک تر شود ، جریان هوا با شدت بیشتری وارد مجاری تنفسی شده و لرزش بافت پشت گلو را که منجر به خروپف با صدای بلند میشود افزایش میدهد.

همچنین بخوانید:  روغن مار و خواص منحصر به فرد آن برای پوست و مو

شرایط زیر می تواند بر مجاری تنفسی تأثیر بگذارد و باعث بروز خروپف شود :

آناتومی دهان

داشتن کام نرم و ضخیم (سقف دهان) می تواند راه تنفسی شما را باریک کند. افرادی که دارای اضافه وزن هستند ممکن است بافت های اضافی در پشت گلو داشته باشند که باعث باریک شدن مجاری تنفسی میشود.

مصرف الکل

خروپف می تواند با مصرف بیش از حد الکل قبل از خواب ایجاد شود. الکل باعث شل شدن عضلات گلو و کاهش قدرت دفاعی طبیعی شما در برابر انسداد مجاری تنفسی می شود.

مشکلات بینی

احتقان مزمن بینی یا انحراف تیغه بینی ممکن است در خروپف شما نقش داشته باشد.

کم خوابی

کم خوابیدن می تواند منجر به شل شدن بیشتر عضلات گلو شود.

وضعیت خواب

خروپف معمولاً هنگام خوابیدن به پشت بیشترین و بلند ترین صدا را دارد زیرا اثر جاذبه بر روی گلو  موجب باریک تر شدن مجرای تنفسی میشود.

مرد بودن

مردان بیش از زنان خرخر می کنند و یا دچار آپنه انسدادی خواب می شوند.

اضافه وزن داشتن

افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند بیشتر دچار خرخر یا اختلال آپنه انسدادی می شوند.

داشتن مجرای تنفسی باریک

بعضی از افراد ممکن است کام (سقف دهان) یا لوزه های بزرگی داشته باشند که می تواند مجرای تنفسی را باریک کرده و باعث خروپف شود.

داشتن سابقه خانوادگی خروپف یا آپنه انسدادی خواب

وراثت یک عامل جدی برای خروپف و اختلال آپنه انسدادی است.

عوارض جانبی و خطرات خروپف چیست ؟

خروپف عادی ممکن است چیزی فراتر از یک اختلال باشد. جدا از برهم زدن خواب ، اگر خروپف با اختلال آپنه خواب همراه باشد ، ممکن است در معرض عوارض دیگری از جمله :

خواب آلودگی روزانه
ناامیدی یا عصبانیت مکرر
مشکل در تمرکز
فشار خون بالا ، بیماری های قلبی و سکته باشید.
همچنین افزایش خطر مشکلات رفتاری ، مانند پرخاشگری یا مشکلات تمرکز و یادگیری در کودکان مبتلا به OSA نیز اتفاق خواهد افتاد.

آیا خروپف قابل درمان است ؟

خروپف هایی که ناشی از عوامل ساده ای مانند وضعیت خواب و .. هستند با درمان های خانگی ساده برطرف میشوند.

 

آیا خروپف قابل درمان است ؟

 

درمان خروپف چیست؟

روش های درمانی با توجه به علت ایجاد خروپف تجویز میشوند و شامل موارد زیر هستند :

اگر اضافه وزن دارید، وزن کم کنید

این امر به شما کمک می کند تا فشاری که تجمع سلول های چربی به بافت گلو میاورند و موجب باریک شدن مجاری تنفسی میشوند از بین برود. شما می توانید با کاهش کالری دریافتی خود و مصرف غذا های سالم وزن خود را کاهش دهید. حتماً روزانه ورزش منظم داشته باشید. 

پیشنهاد میشود : لاغری بدون عوارض جانبی با قرص لاغری هزال

به پهلو بخوابید

خوابیدن به پشت گاهی باعث حرکت زبان به پشت گلو می شود و تا حدی جریان هوا را از طریق گلو مسدود می کند. خوابیدن به پهلو آسان ترین کاری است که میتوانید انجام دهید تا هوا به راحتی در مجاری تنفسی شما جریان داشته باشد و خروپف شما را کاهش یا متوقف کند.

به بالای تخت خود ارتفاع دهید

قسمت بالایی تخت را که سر در هنگام خواب برروی آن ناحیه قرار میگیرد را به اندازه 4 تا 5 سانتی متر افزایش ارتفاع دهید تا با باز نگه داشتن راه های تنفسی به کاهش خروپف کمک کند.

از نوارهای چسب دار بینی استفاده کنید

نوارهای چسب دار بینی را می توانید بر روی تیغه بینی قرار دهید تا به افزایش فضای مجرای درون بینی کمک کند. این نوارچسب ها تنفس شما را بهتر کرده و خروپف شما را کاهش یا از بین میبرند. 

آلرژی را درمان کنید

آلرژی با کاهش دادن جریان هوا از طریق بینی، فرد را مجبور میکند تا از دهان تنفس کند و احتمال خروپف را افزایش می دهد. با پزشک خود در این مورد مشورت کنید تا وضعیت شما را با تجویز دارو های ضد آلرژی مناسب بهبود ببخشد.

مشکلات ساختاری بینی خود را اصلاح کنید

برخی از افراد با آسیب دیدگی یا انحراف تیغه بینی متولد می شوند. این ناهماهنگی دیواره ای بینی است که هر دو طرف بینی را جدا کرده و جریان هوا را محدود می کند. همچنین باعث تنفس دهانی در هنگام خواب و خروپف میشود. برای اصلاح این شرایط ممکن است نیاز به جراحی باشد، به همین بهتر است با یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در این مورد مشورت کنید.

همچنین بخوانید:  7 راه کارآمد برای جبران کمبود ویتامین D

از مصرف داروهای آرامبخش قبل از خواب خودداری کنید.

دارو های آرامبخش به دلیل شل کردن عضلات ممکن است باعث باریک شدن مجاری تنفسی در پشت گلو شده و باعث ایجاد خروپف شوند. به همین دلیل بهتر است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید که در صورت امکان، گزینه های درمانی دیگری به شما معرفی کند.

سیگار و دخانیات را ترک کنید

محققان بر این باورند که مصرف سیگار و دخانیات علاوه بر اینکه یک عادت ناسالم است، می تواند خروپف شما را تشدید کند.
اگر میخواهید از خروپف رهایی پیدا کنید، باید اراده خود را تقویت کرده و مصرف دخانیات را تا حد ممکن کاهش دهید.

استفاده از روغن هایی مانند روغن بادام شیرین، روغن بنفشه بادام و روغن نعناع فلفلی در داخل بینی میتواند از احتقان بینی جلوگیری کرده و به باز شدن مجرای بینی و تنفس بهتر کمک کند.

از دستگاه شیلد وستیبولار (Vestibular Shield) استفاده کنید.

این دستگاه دهانی پلاستیکی، متناسب با دهان فرد طراحی میشود و با مسدود کردن جریان هوا در داخل دهان، فرد را مجبور میکند که از طریق بینی تنفس کند. به همین دلیل در طول خواب دهان باز نشده و خروپف صورت نمیگیرد. این دستگاه توسط دندانپزشک برای شما طراحی میشود.

از دستگاه CPAP (فشار هوای مثبت پیوسته) استفاده کنید

دستگاه CPAP که کوتاه شده عبارت لاتین Continuos Positive Airway Pressure است برای کمک به افرادی که از اختلال خواب، خروپف و یا اختلال آپنه انسدادی رنج میبرند مناسب است.
این دستگاه با انتقال فشار هوای خفیف به مجاری تنفسی از انسداد این مجاری جلوگیری کرده و از بروز اختلالاتی مانند آپنه انسدادی و خروپف جلوگیری میکند.
این روش یکی از بهترین روش های درمانی غیرتهاجمی است که برای آپنه انسدادی و خروپف ارائه میشود.

ایمپلنت سقف دهان (کام)

در افرادی که استفاده از دستگاه CPAP برای آن ها سخت و ناراحت کننده است، روش کاشت ایمپلت سقف دهان توصیه میشود. کاشت ایمپلنت کام باعث تغییر در خصوصیات بافت نرم سقف دهان ، سفت شدن آن و تغییر در نحوه جریان هوا در اطراف آن میشود. این ایمپلنت یک گروه متشکل از سه رشته پلی استر است که به شکل استوانه ای بافته شده اند و در قسمت سقف دهان کار گذاشته میشوند. 
ایمپلنت کام با تغییر جریان هوا از بینی و دهان ، خروپف و برخی اختلالات خواب مربوط به آن را کاهش میدهد.

جراحی (UPPP (uvulopalatopharyngoplasty

این جراحی روشی است که در آن بافت های اضافه گلو را از بین میبرند تا مجاری تنفسی گسترده تر شود و هوا در هنگام تنفس، راحتتر از مجاری تنفسی عبور کند و مشکلاتی مانند خروپف و آپنه انسدادی را کاهش میدهد. 

بافت هایی که برداشته میشوند شامل موارد زیر هستند :

بافت نرم انگشتی شکل در پشت سقف دهان که آویزان است.
بخشی از بافت سقف دهان
بافت گلو و لوزه
اگر بزرگ بودن زبان عامل اصلی اختلال آپنه انسدادی خواب باشد، جراح میتواند قسمت کوچکی از زبان را بردارد.
نتایج این جراحی در هر فردی متفاوت است.به این صورت که ممکن است خروپف را درمان کند اما اختلال آپنه خواب همچنان ادامه داشته باشد. در برخی موارد نیز ممکن است نیاز باشد که فرد مدت ها از دستگاه CPAP استفاده کند.

عوارض جراحی UPPP 

در برخی موارد ممکن است عوارض جانبی زیر را به همراه داشته باشد : 

مشکل در بلعیدن غذا
مشکلات گفتاری
تغییر در طعم غذا
تورم، درد، عفونت یا خونریزی
باریک شدن راه تنفسی در بینی و گلو

فرسایش بافتی با فرکانس رادیویی (سومنوپلاستی)

در این روش درمانی جدید از امواج رادیویی با شدت کم برای جمع شدن و کوچک شدن بافت کام نرم استفاده می شود تا خروپف را کاهش دهد.

درمان شامل گرم کردن بافت داخلی تا 85 درجه سانتی گراد است که منجر به زخم شدن بافت زیر پوست میشود. این درمان حدود 20 دقیقه زمان میبرد و عوارض جانبی خیلی کمتری نسبت به جراحی دارد. اغلب پزشکان به این دلیل که سومنوپلاستی روش جدیدی است، ترجیح میدهند که از بیهوشی کامل برای انجام آن استفاده کنند. در برخی موارد بیمار نیاز دارد تا چند جلسه درمانی را طی کند اما بر خلاف روش های دیگر درد خیلی کمتری دارد.
نکته جالب توجه در رابطه با این روش درمانی این است که افرادی که دارای شاخص توده بدنی بیش از 30 هستند و اضافه وزن بالایی دارند، از این درمان نتیجه خوبی نمیگیرند و تاثیر زیادی بر روی آن ها ندارد.

کنار آمدن با خروپف

به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و تقریبا نیمی از افراد بزرگسال به این اختلال دچار هستند.
در حالی که خروپف می تواند خواب شما و همسرتان را مختل کند و بسیار آزار دهنده باشد، ممکن است نشان دهنده یک بیماری جدی در شما باشد. بهتر است در صورت حاد شدن خروپف به پزشک مراجعه کرده و در رابطه با روش های درمانی با او مشورت کنید.
 

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا