زیبایی

اختلال پوست مرغی یا کراتوز پیلاریس چیست و چگونه درمان می‌شود؟

 

اختلال پوست مرغی یکی از بیماری‌های نه چندان خطرناک اما بسیار رایج است که می‌تواند سلامتی و زیبایی پوست بدن را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه این مقاله قصد داریم با تعریف و اشاره به علل و علائم آن به جدیدترین اطلاعات پزشکی در مورد این شرایط اشاره کرده و همچنین به راهکارهایی برای کنترل یا درمان پوست مرغی بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

پوست مرغی چیست؟

کراتوز پیلاریس یا همان «اختلال پوست مرغی» یک شرایط متداول پوستی ناشی از ژنتیک است که سبب بروز جوش‌ها و زائده‌های کوچک بر روی پوست خواهد شد. این جوش‌ها یا تکه‌های زائد درواقع سلول‌های مرده پوست هستند که به فولیکول مو متصل شده‌اند که در برخی موارد ممکن است قرمز و یا قهوه‌ای باشند.

 

بروز پوست مرغی معمولا در بخش بالایی بازو، ران‌ها، گونه‌ها یا باسن رواج بیشتری دارند. زائده‌های پوستی هر جایی که فولیکول مو وجود دارد بروز می ‎‌کند و به همین دلیل است که هیچگاه در کف پاها یا دست‌ها شاهد این زائده‌ها نخواهیم بود.

بیماری پوست مرغی مسری نبوده و همچنین معمولا هیچ درد، خارش یا ناراحتی را ایجاد نخواهد کرد. این شرایط همچنین در فصول سرد سال زمانی که پوست بیشتر خشک خواهد شد رواج بیشتری داشته و ممکن است که در دوران حاملگی شدیدتر شود.

هیچ درمان خاصی برای این پدیده ژنتیکی پوستی وجود ندارد اما از طریق برخی راهکارها می‌توان کمی آن را بهبود بخشید یا از بدتر شدن آن جلوگیری کرد. علائم پوست مرغی معمولا تا 30 سالگی به طور طبیعی از بین خواهند رفت اما به سبب تاثیری که این شرایط بر زیبایی خواهد گذاشت خیلی‌ها نمی‌توانند تا رسیدن به این سن برای بهبودی آن صبر کنند.

علائم اختلال پوست مرغی

قابل توجه‌ترین نشانه پوست مرغی بروز آن است و تقریبا علائمی برای این بیماری وجود ندارد که پیش از بروز آن به شما هشدار دهند. زمانی که پوست بدن شما مثل پوست مرغ پر کنده (به همین دلیل است که به آن پوست مرغی می‌گویند) می‌شود متوجه خواهید شد که به این شرایط مبتلا شده‌اید. اما با این حال، ممکن است که برخی افراد در کنار بیماری پوست مرغی علائم زیر را تجربه نمایند:

  • صورتی شدن یا قرمزی اطراف  زائده‌ها
  • خارش یا تحریک پذیری
  • خشکی پوست
  • دانه دانه شدن پوست به شکل سنباده
همچنین بخوانید:  چگونه از شر آلرژی های پوستی خلاص شویم؟

چرا پوست مرغی به وجود می‌آید؟

علت اصلی شروع کراتوز پیلاریس و دانه دانه شدن پوست ساخته شدن کراتین، یک نوع پروتئین مو در منافذ پوست است. وقتی که پوست مرغی داشته باشید، کراتین‌ در منافذ پوست رسوب کرده و از باز شدن فولیکلول مو در حال رشد جلوگیری می‌کند. در نتیجه، یک زائده کوچک در جایی که قرار بود مو رشد کند به وجود می‌آید.

دلیل ساخته شدن و رسوب کراتین درمنافذ پوست کاملا مشخص نیست اما پزشکان این مسئله را به ژنتیک یا برخی اختلالات پوستی مثل درماتیت آتوپیک مربوط می‌دانند.

چه کسانی بیشتر در خطر ابتلا به اختلال پوست مرغی قرار دارند؟

بیماری پوست مرغی در برخی افراد که شرایط خاصی دارند بیشتر رواج دارند. این شرایط عبارتند از:

علاوه بر این‌ها، زنان و کودکان نیز نسبت به مردان بالغ بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کراتوز پیلاریس هستند.

شانس پوست مرغی در همه گروهای سنی وجود دارد اما با این حال، بروز این شرایط در اواخر دوران کودکی و همچنین در طول دوران بلوغ بیشتر رواج دارد. همانطور که عنوان شد، علائم پوست مرغی معمولا خود به خود پیش از رسیدن به سی سالگی برطرف خواهند شد و همچنین حتی در برخی افراد ممکن است در بیست و چند سالگی از بین بروند.

 

به دلیل تغییرات هورمونی، ممکن است تکه‌های زائد در زنان حامله یا نوجوانان در حال رشد قرمز شده و یا ملتهب شوند.

درمان پوست مرغی

راه حل اختصاصی تحت عنوان درمان پوست مرغی وجود نداشته و پس از بروز آن، معمولا بهترین روش درمانی، منتظر ماندن برای از بین رفتن آن به صورت طبیعی است. با این حال، برخی اقدامات می‌تواند در کنترل و بهبود آن موثر باشند؛ هرچند که ممکن است دسترسی به بهبودی ناچیز نیز زمان زیادی را طلب کند.

پزشک شما ممکن است برای درمان پوست مرغی از ترکیباتی مرطوب کننده برای بهبود خشکی و خارش پوست استفاده کند. این مرطوب کننده‌ها همچنین می‌توانند به از بین بردن بافت مرده پوست و جلوگیری از مسدود شدن فولیکول‌های مو نیز کمک کنند.

همچنین بخوانید:  درست کردن رنگ ابرو در منزل با قهوه و کاکائو

درمان خانگی پوست مرغی

برخی اقدامات تحت عنوان درمان خانگی پوست مرغی هستند که می‌توانند کمی زائده‌های ناشی از این اختلال را کاهش دهند. با این حال، باز هم لازم به تاکید است که درمان خاصی برای کراتوز پیلاریس وجود نداشته اما اگر شکلی که کراتوز پیلاریس به پوست شما داده است را دوست ندارید شاید یکی از اقدامات زیر بتواند کمی به شما کمک کند.

دوش گرم بگیرید

دوش آب گرم و البته کوتاه، یکی از توصیه شده‌ترین روش‌های درمان پوست مرغی در خانه به شمار می‌رود. این کار می‌تواند انسداد منافذ پوستی را باز کرده و بافت مرده را تا حد زیادی از بین ببرد. توصیه می‌شود که پوست خود را با استفاده از لیف یا برس حمام شستشو داده و تا جایی که می‌توانید مدت زمان حمام را کوتاه نگه دارید چراکه حمام طولانی مدت ممکن است روغن‌های طبیعی پوست را حذف کند.

لایه برداری

لایه برداری روزانه می‌تواند کمک کند که بافت مرده از روی پوست شما جدا شده و ظاهر آن را بهبود خواهد بخشید. استفاده از انواع ماسک‌های لایه بردار یا لایه برداری ملایم با استفاده از سنگ پا یا لیف‌های لایه بردار می‌تواند برای بهبود بیماری پوست مرغی مناسب باشد و دانه دانه شدن پوست شما را کاهش دهد.

از لوسیون آبرسانی استفاده کنید

لوسیون‌های آبرسانی می‌توانند به پوست خشک آبرسانی کرده و عملکرد سلول‌های پوستی را بهبود بخشند.

لباس‌های تنگ نپوشید

لباس‌های تنگ ممکن است سبب ایجاد اصطحکاک بین پوست و لباس شده که این به افزایش تحریک پذیری پوست منجر خواهد گردید.

آیا کراتوز پیلاریس خطرناک است؟

همانطور که زائده‌های ناشی از پوست مرغی بی درد بوده و معمولا درد یا شرایط جانبی خاصی را ایجاد نمی‌کنند، خود بیماری نیز نمی‌تواند زمینه‌ای برای دیگر بیماری‌ها باشد. بنابرین، پوست مرغی در دسته بیماری‌های خطرناک قرار نگرفته و تنها مجبورتان خواهد کرد که دانه دانه شدن پوست خود را تحمل کنید.

کلام آخر

پوست مرغی یک اختلال رایج پوستی است که معمولا در اواخر دوران کودکی یا سنین رشد بروز کرده و پیش از رسیدن به 30 سالگی خود به خود از بین خواهد رفت. در این بیماری که دلیل آن می‌تواند ژنتیک یا اختلالات هورمونی باشد، زائده‌های بدون درد و بی‌خطر بر روی پوست بدن ظاهر خواهند شد. درمان خاصی برای پوست مرغی وجود ندارد اما استفاده از برخی ترکیبات مرطوب کننده برای کنترل و بهبود نسبی آن مفید بوده  و همچنین برخی اقدامات مثل دوش آب گرم، لایه برداری و نپوشیدن لباس‌های تنگ به عنوان روش‌های درمان خانگی پوست مرغی شناخته می‌شوند.

 

منبع : seebmagazine.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا