رژیم غذایی

از تاثیر میوه بر سلامت پوست آگاه هستید؟!

از قدیم‌الایام همیشه گفته‌اند میوه‌ها و سبزی‌ها به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و املاح معدنی تأثیر بسزایی در سلامت پوست‌دارند؛ اما همیشه سؤال اصلی بیشتر افراد به‌ویژه خانم‌ها از متخصصین پوست این بوده است که خوردن کدام میوه موجب شادابی، شفافیت و لطافت پوست می‌شود؟
 

مجله ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

 
باید گفت میوه‌ها و سبزی‌هایی که در هر فصل انواع مختلفی از آن‌ها یافت می‌شود، ضدلک‌ها و ضد چروک‌های طبیعی‌اند که خداوند آفریده. میوه‌ها و سبزی‌هایی مانند گوجه، هویج، لیمو، میوه‌های سرخ‌رنگ و… تأثیر فوق‌العاده‌ای در جوان کردن و زیباسازی پوست ما دارند. جالب است بدانید که در مصر باستان به خواص درمانی این گروه از مواد غذایی پی برده بودند و از آن‌ها به‌عنوان «غذاهای جاودانه» نام می‌بردند.
 
امروزه نیز متخصصان دریافته‌اند که اگر بدانید از چه میوه‌ای در چه فصلی و در چه شرایطی استفاده کنید و چگونه خواص ارزشمند آن‌ها را استخراج‌کنید، همیشه پوستی جوان و زیبا خواهید داشت. البته همه میوه‌ها، ترکیب‌های مشابهی مثل قندها دارند که تحریک‌کننده ساخت سلول‌های جدید پوستی است اما با همه این‌ها، میوه‌ها می‌توانند نیازهای پوستی را برطرف کنند.

 

از تاثیر میوه بر سلامت پوست آگاه هستید؟!

 

خواص فوق‌العاده چند میوه بر پوست

بااینکه بیشتر میوه‌ها برای پوست مفید هستند، اما برخی از آن‌ها دارای خواص بیشتری نسبت به سایرین هستند و خواصی مانند لکه‌زدایی، کلاژن سازی و … دارند. این میوه‌ها عبارت‌اند از

میزان ویتامین C آناناس بسیار بالا بوده و همین امر باعث می‌شود تا خاصیت از بین برندگی لکه‌های پوستی داشته باشد. لکه‌های قهوه‌ای و یا لکه‌های ناشی از پیری پوست با مصرف این میوه کاهش پیدا می‌کند.

توت‌فرنگی علاوه برداشتن ویتامین C، آنتی‌اکسیدان نیز دارد. همان‌طور که می‌دانید آنتی‌اکسیدان‌ها خاصیت شفاف کنندگی دارند و مصرف توت‌فرنگی باعث می‌شود پوستی شفاف و زیبا داشته باشید.

یکی دیگر از میوه‌هایی که مقدار زیادی ویتامین C دارد کیوی استطبیعت کیوی سرد و تر است و مصرف روزانه کیوی تأثیری شگفت‌انگیز بر پوست دارد و برای بهبود و شفافیت پوست بسیار مناسب است.

همه از خواص زبانزد سیب اطلاع دارند. سیب دارای ویتامین C هست و می‌تواند باعث سفتی پوست شود. همچنین به دلیل مواد آنتی‌اکسیدانی‌ای که سیب دارد، از پیری پوست جلوگیری می‌کند. همچنین سرکه سیب برای از بین بردن جوش و زگیل کاربرد دارد.

آووکادو بااینکه در مناطق گرمسیری رشد می‌کند اما طبعی سرد دارد و برای پوست بسیار مفید است. آووکادو نوعی از آنتی‌اکسیدان (کارتنوییدها) را دارد که باعث از بین بردن رادیکال آزاد پوست می‌شوند و همین امر از پیری پوست جلوگیری می‌کند. همچنین به دلیل چربی مناسبی که دارد، چربی و رطوبت موردنیاز پوست را تأمین کرده و خشکی پوست را از بین می‌برد.

بسیاری از افراد هویج را به‌عنوان میوه‌ای که مانع از پیری پوست می‌شود، می‌شناسند. چراکه دارای ویتامین C، بتاکاروتن و ویتامین A بوده و همچنین به کلاژن سازی پوست کمک می‌کند و خاصیتی ارتجاعی به پوست می‌دهد. به‌علاوه، با حمله به رادیکال‌های آزاد، مانع از بروز علائم پیری پوست، مانند چین‌وچروک می‌شود.

گوجه‌فرنگی خاصیت لکه‌زدایی بسیاری دارد و مانند آناناس، می‌توان برای بهبود لکه‌های قهوه‌ای از آن استفاده کرد. علاوه بر مصرف خوراکی گوجه‌فرنگی، می‌توان از ماسک آن‌هم استفاده نمود.

همچنین بخوانید:  رژیم لاغری یک روز در میان ، یک نمونه رژیم فستینگ رایگان

از خواص لیموترش برای پوست می‌توان گفت که سرشار از ویتامین C بوده و آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد. وجود این ماده باعث می‌شود ملانین‌های زیرپوست کاهش پیدا کند و درنتیجه پوست روشن و شفاف شود.

 95 درصد خیار را آب تشکیل داده است به همین دلیل نرم‌کننده و خنک‌کننده خوبی برای پوست است و می‌تواند سموم را از روی پوست دفع کندخیار، حاوی ویتامین B6 است و میوه‌ای آرام‌بخش و ضد استرس محسوب می‌شود.

 گریپ‌فروت بهترین پاک‌کننده پوستی است. این میوه ضدعفونی‌کننده، قابض و بسیار مقوی است و به نوسازی سلول‌های پوستی به‌خصوص پوست‌های چرب کمک می‌کند.

 

از تاثیر میوه بر سلامت پوست آگاه هستید؟!

 

توصیه‌هایی برای سلامت پوست

  • بهتر است روزی 5 واحد میوه و سبزی‌ها بخورید

میوه و سبزی‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که به محافظت از پوست در برابر آکی های سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد، استعمال سیگار، آلودگی و نور خورشید می‌توانند باعث ایجاد چین‌وچروک و لکه‌های پوستی شوند. سعی کنید میوه‌ها و سبزی‌ها متنوع مصرف کنید و حداقل این کار را پنج روز در هفته انجام دهید.

  • تا جایی که می‌توانید ویتامین مصرف کنید

ویتامین نیز یک آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده است که به تقویت سیستم ایمنی بدن، درخشان شدن پوست و التیام جوش‌ها کمک می‌کند. بهترین منابع ویتامین انگور فرنگی سیاه، بلوبری، کلم بروکلی، کیوی، پرتقال، لیمو، پاپایا و توت‌فرنگی هستند. ویتامین برای تولید کلاژن که باعث حفظ خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود، لازم است.

  • به‌اندازه کافی سلنیوم دریافت کنید

سلنیوم یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند است که در کنار آنتی‌اکسیدان‌های دیگر مانند ویتامین و کار می‌کند و برای حمایت از سیستم ایمنی بدن ضروری است. مطالعات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سرشار از سلنیوم می‌تواند به محافظت در برابر سرطان پوست، آسیب آفتاب و لکه‌های ناشی از کهولت سن کمک کند. همچنین مصرف آجیل یک‌راه حل عالی برای افزایش دریافت سلنیوم است. سبزی‌های مانند کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی نیز از دیگر منابع سلنیوم هستند.

 

از تاثیر میوه بر سلامت پوست آگاه هستید؟!

 

بهترین آب‌میوه‌ها برای پوست

نوشیدن آب و آبمیوه می‌تواند موجب سلامت و درخشندگی پوستتان شود و چهره‌تان را باز کند. همان‌طور که گفته شد در میوه‌ها و سبزی‌ها، مواد مغذی فراوانی وجود دارد که به حفظ سلامت و زیبایی پوست کمک می‌کند. میوه‌های قرمزرنگ مانند توت‌فرنگی و تمشک و مویز جوان‌کننده و ضد پیری هستند آنتوسیانین موجود در این میوه ها می‌توانند چروک‌های پوستی را از بین ببرند همچنین این میوه‌ها موجب پاک‌سازی خون نیز می‌شوند و از این نظر تأثیر زیادی روی بافت‌های خون‌دارند. این میوه‌های قرمزرنگ مانند انار و تمشک و زرشک باعث رقیق شدن خون نیز می‌شوند که شادابی پوست را به همراه دارد.

  • میوه‌های دارای ویتامین A

این ویتامین برای نگهداری و ترمیم بافت پوست بسیار ضروری است. اگر پوست شما به‌سرعت خشک می‌شود، احتمالاً دچار کمبود ویتامین A شده‌اید. ویتامین A محرك حفظ سلامت سلول‌های پوستی است. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی هست که از پوست در برابر رادیکال‌های مضر محافظت می‌کند. جالب است بدانید که این رادیکال‌ها باعث پیری زودرس پوست می‌شوند. همچنین ویتامین A کمک می‌کند تا تیرگی پوست از بین رفته و پوست دیرتر دچار چین‌وچروک و ترک‌خوردگی شود.

بیشتر بخوانید: به چه میزان مصرف میوه در روز مجاز هستیم؟

همچنین بخوانید:  مصرف پروتئین سویا در ورزش

میوه‌های دارای ویتامین E

برای داشتن پوستی نرم و صاف سعی کنید موادی چون مغز انواع خشکبار و اسفناج را که حاوی ویتامین E هستند به تغذیه خود اضافه کنید. گفتنی است این ویتامین باعث می‌شود تا موهایی محکم‌تر با درخششی خاص را از آن خود کنید.

  • میوه‌های دارای ویتامین C

این ویتامین معروف‌ترین نوع از ویتامین‌ها به تولید کلاژن در همه قسمت‌های دارای بافت همبند کمک می‌کند. بدون شک شادابی و حفظ سلامت پوست با این ویتامین‌ها تا مقدار زیادی تأمین خواهد شد. پس‌مغز انواع خشکبار و اسفناج را به تغذیه خود اضافه کنید.

  • آب گوجه‌فرنگی

گوجه آنتی‌اکسیدانی به نام لیکوپن دارد. رنگ‌دانه کاروتنوئید و مواد شیمیایی گیاهی موجود در این نوشیدنی منجر به مبارزه با اثرات رادیکال‌های آزاد می‌رود. رادیکال‌های آزاد از عوامل اصلی آسیب به سلول‌ها و افزایش سرعت پیری هستند.

 

از تاثیر میوه بر سلامت پوست آگاه هستید؟!

 

ماسک میوه برای جوان‌سازی پوست

برای استفاده از این چند نوع ماسک بهتر است پوست خود را از مواد آرایشی به‌خوبی پاک‌کنید و هیچ‌گونه گردوغباری بر روی پوست باقی نگذارید.

  • ماسک کیوی و موز

میوه کیوی دارای مقادیر زیادی ویتامین C هست. این ماسک می‌تواند به‌راحتی به‌عنوان یک‌لایه بردار پوست و تقویت‌کننده قوی مورداستفاده قرار گیرد. برای استفاده از این ماسک ابتدا یک عدد کیوی را با یک عدد موز به خوب له کرده و مخلوط‌کنید. در ادامه از دو قاشق ماست برای رقیق شدن مخلوط استفاده نمایید. سپس می‌توانید آن را روی پوست خود به مدت ۲۰ دقیقه قرار داده و پس‌ازآن با آب گرم شستشو دهید.

  •  ماسک توت‌فرنگی

بسیاری از افراد از پوست‌های چرب رنج می‌برند. پوست چرب می‌تواند بستر لازم برای جوش و آکنه را فراهم آورد. از همین رو برای جوان‌سازی و شادابی پوست، لازم است تا یک توت‌فرنگی را به‌خوبی له کرده و با مقداری جوش‌شیرین و شیر مخلوط‌کنید. سپس این ماسک را بر روی صورت قرار داده و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه باقی بماند. پس‌ازاین مدت می‌توانید آن را با آب ولرم شستشو دهید. با این کار پوست صورت شفاف شده و شاداب به نظر خواهد رسید.

برای رفع چین‌وچروک‌های پوستی، ماسک خرمالو می‌تواند یک گزینه عالی باشد. برای تهیه می‌توانید یک عدد خرمالو را با یک عدد خیار و مقدار کمی روغن بادام به‌خوبی مخلوط‌کنید. سپس آن را بر روی پوست قرار داده و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ دقیقه باقی بماند. پس‌ازاین مدت می‌توانید پوست خود را با آب ولرم شستشو دهید. در نظر داشته باشید که این ماسک به‌عنوان یک آب‌رسان قوی عمل می‌نماید. اگر قصد داشته باشید تا از خرمالو برای روشن نمودن پوست خود استفاده نمایید، می‌توانید برای تهیه این ماسک، یک عدد هویج رنده شده را با یک عدد خرمالو به‌خوبی مخلوط کرده و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. درنهایت آن را با آب سرد به‌خوبی تمیز نمایید.

میوه پرتقال نیز دارای ویتامین C بسیاری است. از این ماسک می‌توانید برای پوست‌های خشک و چرب استفاده کنید. اگر قصد دارید تا خشکی پوست خود را از بین ببرید و به جوان‌سازی پوست خود کمک کنید، لازم است تا پوست پرتقال را به‌خوبی رنده نموده و آن را با روغن تخم کتان به‌خوبی مخلوط نمایید. سپس می‌توانید این موارد را بر روی پوست قرار داده و اجازه دهید تا ۲۰ دقیقه بماند. پس‌ازاین مدت اجازه شستشو با آب ولرم را خواهید داشت.

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا