رژیم غذایی

از خواص باقالی و بیماری فاویسم چه می دانید؟!

باقالی، باقلا، سویای سبز یا لوبیا شاخه‌ای از جمله گیاهان محبوب قاره آسیا است و سرشار از ویتامین‌ها، پروتئین، فیبر و مواد معدنی است. دانه‌های گیاه باقالی به صورت نارس چیده شده و به شکل آب پز یا به طور کامل پخته می‌شود و از آن مصرف می‌کنند. در ادامه به بررسی بیشتر باقالی و خواص بی‌نظیر آن برای بدن و سلامتی می‌پردازیم. در این مطلب از ماورای سلامت که در رابطه با باقالی است به بررسی مواردی مانند خواص باقالی، باقالی برای کاهش التهاب و بهبود عملکرد ریه، باقالی برای تقویت عضلات، باقالی برای تقویت استخوان‌ها، باقالی برای حفظ سلامت قلب، باقالی یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌، طریقه استفاده از باقالی و در نهایت عوارض باقالی می‌پردازیم.

 

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

خواص باقالی

 

خواص باقالی

باقالی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است که مصرف آن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. باقالی منبعی غنی از پروتئین است که پروتئین یک ماده مهم و ضروری برای بدن انسان است. از جمله مواد معدنی موجود در باقالی مس است که می‌تواند ابتلای افراد به انواع بیماری‌ها پیشگیری کند. باقالی منبعی غنی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین A و ویتامین C بوده و از این رو برای سلامت پوست و بهبود بینایی مفید است. ماسک باقالی یک گزینه درمانی مناسب برای از بین بردن لکه‌های پوستی است. از جمله خواص باقالی می‌توان به مواردی مانند درمان رماتیسم، سیاتیک، کاهش پارکینسون، پیشگیری از تولد نوزاد ناقص، کاهش فشار خون بالا، کاهش ابتلاء به دیابت، کاهش وزن، درمان یبوست و بهبود مشکلات گوارشی، افزایش سرعت هضم، درمان ورم پروستات و لطافت پوست اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص باقالی می‌پردازیم.

همچنین بخوانید:  مربای رژیمی یا مربا با شکر رژیمی ؟!

 

باقالی برای کاهش التهاب و بهبود عملکرد ریه

باقالی حاوی جنیستین است که دارای آنتی اکسیدان‌های فراوان است و می‌تواند موجب بهبود عملکرد ریه شده و در نهایت باقالی می‌تواند برای درمان یا پیشگیری از ابتلا به آسم موثر و مفید عمل کند. باقالی دارای خواص ضد التهابی است که موجب درمان التهابات ریوی و سایر التهاباتی که دردناک و یا همراه با سرفه‌های طولانی مدت است می‌شود. از جمله التهابات دردناک می‌توان به درد مفاصل اشاره کرد که باقالی برای درمان آن مفید است.

 

باقالی برای تقویت عضلات

برای تقویت عضلات انسان و افزایش توده عضلانی انسان وجود پروتئین و آمینواسیدها بسیار ضروری است. یک منبع بسیار غنی و عالی از پروتئین برای پروتئین سازی در بدن باقالی است. سطح پروتئین موجود در باقالی بسیار زیاد است و موجب افزایش انرژی در بدن می‌شود و به تقویت عضلات می‌پردازد.

 

باقالی برای تقویت استخوان‌ها

باقالی سرشار از ویتامین K و مواد معدنی مانند منگنز و پتاسیم است. باقالی با داشتن این مواد مغذی می‌تواند به تقویت و استحکام استخوان‌ها کمک کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

 

باقالی برای حفظ سلامت قلب

افزایش سطح کلسترول بد خون می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به خصوص در سنین بالا افزایش دهد. یک گزینه مناسب برای پیشگیری از افزایش سطح کلسترول خون مصرف و گنجاندن فیبر در رژیم غذایی است. باقالی از جمله گیاهان و مواد غذایی است که سرشار از فیبر بوده و می‌تواند با کاهش سطح کلسترول خون افراد به سلامت قلب آن‌ها کمک کند. علاوه بر این باقالی سرشار از چربی‌های مفید مانند امگا ۳ است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کرده و می‌تواند به سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کمک کند.

 

باقالی یک منبع غنی از آنتی اکسیدان

باقالی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است. وجود آنتی آکسیدان‌ها در باقالی می‌تواند با از بین بردن رادیکال‌های آزاد موجود در بدن، بدن را از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد حفظ کند. باقالی به کمک آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند سم زدایی بدن و کاهش ابتلای فرد به سرطان‌ها کمک کند. همچنین باقالی با خواص آنتی اکسیدانی خود و خنثی سازی رادیکال‌های آزاد می‌تواند به رفع چین و چروک پوست و جلوگیری از پیری زودرس کمک کند.

همچنین بخوانید:  با عجایب خواص عرق شوید و مضرات آن آشنا شوید!

 

طریقه استفاده از باقالی

 

طریقه استفاده از باقالی

متخصصان طب سنتی بر این باورند که باقالی طبیعتی سرد و خشک دارد و از همبن رو توصیه می‌شود که باقالی همراه با مصلح‌های آن از جمله شوید، دارچین، فلفل، مرزه، آویشن، زیره، پونه، گلپر، نمک و میخک مصرف شود. باقالی را می‌توان به اشکال مختلفی استفاده کرد و از خواص و فواید بی نططیر آن برای سلامتی بهره‌مند شد. از باقالی می‌توان به صورت شوید پلو با باقالی، کوکوی باقالی، حلیم و یا خورشت باقلا استفاده کرد. همچنین یکی از محبوب‌ترین و پر طرفدارترین روش‌های مصرف باقالی به خصوص در فصول فرد سال پختن باقالی همراه با آب و سرو آن با سرکه و گلپر سرو کرد.

 

عوارض باقالی

 

عوارض باقالی

باقالی در کنار ارزش غذایی بالا و خواص فراوانی که دارد در صورت افراط و زیاده‌روی در مصرف آن عوارض و مضراتی را به دنبال خواهد داشت. زیاده روی از باقالی در افرادی که مبتلا به کم‌خونی است توصیه نمی‌شود. همچنین افرادی که به باقالی حساسیت دارند باید برای مصرف باقالی حتما با پزشک متخصص مشورت کنند زیرا افرادی که به باقالی حساسیت دارند در صورت مصرف این ماده غذایی، دانه‌های باقالی موجب سفید شدن گلبول‌های قرمز شده و در صورت عدم تزریق خون ممکن است افراد جان خود را از دست بدهند. از دیگر عوارض باقالی بیماری فاویسم است. بیماری فاویسم ناشی از مصرف و بوییدن باقالی است و افرادی که مبتلا به فاویسم هستند باید از مصرف باقالی پرهیز کنند. زیاده روی در مصرف باقالی موجب کمبود ویتامین B6 و ابتلا به افسردگی می‌شود. به دلیل وجود خطر فاویسم مصرف باقالی به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. مصرف باقالی در افراد مبتلا به فاویسم می‌تواند منجر به کم خونی شدید شود.

از آن‌جایی که هر ماده غذایی می‌تواند خواص زیادی داشته باشد، اما در صورت مصرف بیش از حد سبب آسیب به بدن می‌شود، باقالی نیز از این قاعده مستثنا نیست و به همین دلیل باید به اندازه کافی مصرف شود.

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا