رژیم غذایی

از خواص تخمه ژاپنی و تاثیر آن بر سلامتی چه می دانید؟!

تخمه ژاپنی بر خلاف نام آن متعلق به کشور ژاپن نیست. تخمه ژاپنی در اصل تخم جابانی است و متعلق به روستایی به نام جابان( ژابان، جابن) در اطراف دماوند است. تخمه ژاپنی تخمه نوعی هندوانه به نام هندوانه آجیلی است که قابل خوردن نیست. هندوانه آجیلی طعم و مزه قابل خوردنی ندارد و علت کشت آن استفاده از دانه‌های قرمز آن است. تخمه ژاپنی به انگلیسی Japanese seeds است در واقع همان تخمه هندوانه است که با آب روناس، گلپر، آبلیمو و نمک طعم دار شده است و سپس آن را بو داده‌اند.تخمه ژاپنی سرشار از پروتئین، آنتی اکسیدان و مواد مغذی است و از این رو خواص و فواید فراوانی دارد. در ادامه به بررسی بیش‌تر تخمه ژاپنی می‌پردازیم. در این مطلب از ماورای سلامت که در رابطه با تخمه ژاپنی است به بررسی مواردی از جمله تخمه ژاپنی سرد است یا گرم، تخمه ژاپنی محصول کدام کشور است، تخمه ژاپنی از کدام میوه است، خواص تخمه ژاپنی و در نهایت مضرات تخمه ژاپنی می‌پردازیم.

 

 

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

تخمه ژاپنی از کدام میوه است

 

تخمه ژاپنی از کدام میوه است ؟

تخمه ژاپنی محصول نوعی هندوانه به نام هندوانه آجیلی است. این نوع هندوانه به علت ،عم و مزه‌ای که دارد قابل خوردن نیست و تنها علت کشت آن استفاده از تخمه آن است. گوشت این هندوانه در مراحل جداسازی تخمه‌ها باقی می‌ماند و از آن به عنوان خوراک دام‌ها استفاده می‌کنند.

 

تخمه ژاپنی سرد است یا گرم ؟

در پاسخ به این سوال که تخمه ژاپنی سرد است یا گرم باید گفت که متخصصان طب سنتی بر این باورند که تخمه ژاپنی طبیعتی سرد و تر دارد. مصلح‌های تخم ژاپنی عسل و گلنگبين است.

همچنین بخوانید:  جالب ترین ویژگی های لپه که هیچکس به شما نمی گوید را اینجا بخوانید!

 

تخمه ژاپنی محصول کدام کشور است ؟

اکثر مردم با توجه به نام این تخمه تصور می‌کنند که تخمه ژاپنی محصول کشور ژاپن است اما باید بدانید که این باور کاملا غلط است و تخمه ژاپنی محصول ژاپن نیست. تخمه ژاپنی در اصل محصول کشور ایران است و متعلق به روستای جابان از شهرستان دماوند است و نام این تخمه هم تخمه جابانی یا تخمه ژاپنی از نام این روستا گرفته شده است. در گذشته این تخمه پر طرفدار را با نام تخمه جابانی می‌شناختند که به مرور زمان تغییر پیدا کرده و به تخمه ژاپنی تبدیل شده است.

 

خواص تخمه ژاپنی

 

خواص تخمه ژاپنی

از جمله خواص تخمه ژاپنی می‌توان به این مورد اشاره کرد که مصرف متعادل از تخمه ژاپنی می‌تواند به درمان کم خونی کمک کند. تخمه ژاپنی حاوی کلسیم است و می‌تواند موجب تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان شود. این کلسیم موجود در تخمه ژاپنی موجب جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان در زنان یائسه می‌شود. همچنین تخمه ژاپنی سرشار از اسید‌های آمینه ضروری است و از این رو برای حفظ سلامت ماهیچه، تنظیم ترشح آنزیم‌ها و کمک به انتقال ریزمغذی‌ها به داخل سلول‌ها بسیار موثر و مفید است.

تخمه ژاپنی به کمک اسید فولیک موجود در خود یک گزینه مناسب برای بهبود در عملکرد مغز و کنترل سطح هوموسیستئین است. از دیگر خواص تخمه ژاپنی می‌توان به خواص ضد التهابی آن و خاصیت اشتها آوری این تخمه اشاره کرد. از دیگر مواد معدنی موجود در تخمه ژاپنی منیزیم است که تخمه ژاپنی به کمک منیزیم به حفظ سلامت و عملکرد اعصاب، عضلات از جمله قلب و استخوان‌ها کمک می‌کند. پروتئین موجود در تخمه ژاپنی از نوع طبیعی است و به همین دلیل کلسیم و پروتئین موجود در آن برای بدن بسیار مفید است.

میزان آهن موجود در تخمه ژاپنی خیلی زیاد نیست اما با مصرف تخمه ژاپنی می‌توان تا حدی آهن مورد نیاز بدن را تامین کرد. تخمه ژاپنی کالری بسبار کمی دارد و در دسته آجیل‌های چاق کننده قرار نمی‌گیرد و بر عکس افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغری سریع هستند می‌توانند با مصرف تخمه ژاپنی در رژیم لاغری خود موجب افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن شده و به تسریع کاهش وزن کمک می‌کند. تخمه ژاپنی هم‌چنین دارای آنتی‌اکسیدان‌ها است و با خنثی سازی رادیکال‌های آزاد خطر ابتلا به سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. از جمله سرطان‌هایی که تخمه ژاپنی از ابتلا به آن پیشگیری می‌کند می‌توان به سرطان پروستات اشاره کرد.

همچنین بخوانید:  ۱۰ میان وعده رژیمی و کم کالری برای عصرانه + طرز تهیه آسان

 

مضرات تخمه ژاپنی

 

مضرات تخمه ژاپنی

تخمه ژاپنی در کنار خواص و فواید فوق العاده خود ممکن است مضراتی را نیز به دنبال داشته باشد. میزان نمک و چربی در تخمه ژاپنی به شکل بو داده زیاد است و به همین دلیل زیاده روی در  مصرف تخمه ژاپنی به افرادی که دچار فشار خون و چربی خون هستند توصیه نمی‌شود. از همین رو توصیه می‌شود تا از تخمه ژاپنی به صورت خام استفاده نشود در غیر این صورت مصرف این تخمه می‌تواند برای افراد با چربی خون بالا مضر باشد و مشکلاتی را به وجود آورد.

شور بودن تخمه ژاپنی می‌تواند موجب آسیب رسیدن به دندان‌ها شده و علاوه بر این زیاده روی در مصدف تخمه ژاپنی می‌تواند موجب تحلیل و ازبین رفتن دندان‌ها شده و زمینه ساز تغییر رنگ دندان‌ها نیز می‌شود. گاهی اوقات از رنگ‌های نامناسب و غیر خوراکی برای تخمه ژاپنی استفادا می‌کنند به همین علت توصیه می‌شود که تخمه ژاپنی را حتما از آجیل فروشی‌‌های معتبر تهیه کنید.

 

تخم ژاپنی سرد است یا گرم

 

تخمه ژاپنی در رژیم غذایی

تخمه ژاپنی اندازه کوچکی دارد و خواصی را به آن نسبت می‌دهند و به همین دلیل ممکن است اینگونه به نظر برسید که عوارض زیادی برای بدن انسان ندارد و حتی با مصرف میزان زیادی از آن نیز آسیب زننده نخواهد بود. با این‌حال، همان‌طور که در بخش مضرات گفتیم، نمی‌تواند فاقد ضرر باشد .

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا