رژیم غذایی

از خواص عجیب عرق پونه و مضرات آن چه می دانید؟!

گیاه پونه که از خانواده نعناع است حاوی مقادیر بالایی از اسانس روغن منتول است. یکی از فرآورده‌های این گیاه عرق پونه است که خواص و فواید درمانی فراوانی دارد.
 
 

 با مجله تغذیه ماورای سلامت  این مبحث را عمیق تر خواهید آموخت.

در ادامه به بررسی خواص عرق پونه می‌پردازیم. در این مطلب از ماورای سلامت که در رابطه عرق پونه است به بررسی مواردی مانند عرق پونه و درمان سوزش ادرار، عرق پونه برای درمان جوش و آکنه، عرق پونه و درمان سرماخوردگی، عرق پونه برای درمان بی‌خوابی، عرق پونه و تسکین درد‌های قاعدگی، عرق پونه برای درمان سینوزیت، عرق پ نه به عنوان ضد سرفه و خلط آور، عرق پونه برای تقویت قوای جنسی، عرق پونه یک باد شکن و ضد نفخ است، عرق پونه برای لاغری و درنهایت عوارض عرق پونه می‌پردازیم.

 

خواص عرق پونه

 

خواص پونه

عرق پونه دارای خواص و فواید بی‌نظیری است. طبع عرق پونه گرم و خشک است. عرق پونه دارای فیتوسترون، ساپونین‌ها، فیبر، پروتئین، تریترپن‌ها، آنتوسیانین‌ها، آنتی اکسیدان، اسید فنولیک، کلسیم، فیبر، آهن، فلانوویید، پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و ویتامین A است. ازجمله خواص عرق پونه می‌توان به مواردی مانند درمان و رفع اسهال، درمان دل پیچه و معده درد، تقویت کننده دستگاه عصبی، درمان سیاه سرفه و سرفه، جلوگیری از تهوع و استفراغ، درمان استرس، درمان بیماری های عفونی، درمان بیماری‌های عفونی، درمان گلو درد های مزمن و عفونی و درمان واریس اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی از خواص عرق پونه می‌پردازیم.

 

عرق پونه و درمان سوزش ادرار

عرق پونه دارای خواص ضد باکتریایی بوده و در رفع عفونت‌های مجاری ادراری بسیار کمک کننده و مفید است. علاوه بر این از دیگر کاربرد‌های عرق  پونه می‌توان به تاثیر این داروی گیاهی در درمان بی اختیاری مثانه اشاره کرد.

 

عرق پونه برای درمان جوش و آکنه

عرق پونه دارای خواص فوق العاده ضد باکتریایی و ضد التهابی است که با داشتن این خواص می‌تواند نقش مهم و پررنگی در درمان و رفع جوش‌های داشته باشد. برای پاکسازی پوست صورت میتوان از فرآورده‌های گیاه پونه مانند بخور پونه و یا چای و دمنوش لاغری پونه استفاده کرد.

همچنین بخوانید:  علت چاق شدن بعد از ازدواج

 

عرق پونه و درمان سرماخوردگی

یکی از گیاهان دارویی بسیار مفید و موثر در درمان زکام، سرماخوردگی و سر درد‌های شدید عرق پونه است. شما می‌توانید با مصرف عرق پونه در طی سرماخوردگی درمان خود را تسریع کنید.

 

عرق پونه برای درمان بی خوابی

عرق پونه با داشتن خواص آرام بخشی در خون می‌تواند نقش موثر و مهمی در کاهش فشارهای عصبی و استرس داشته باشد وبه همین دلیل می‌توان از عرق پونه برای رفع این مشکلات و بی خوابی استفاده کرد. برای بهره‌مندی از این خاصیت فوق‌ العاده عرق پونه کافی است قبل از خواب مقداری از عرق پونه میل کنید تا خواب راحتی داشته باشید.

 

عرق پونه و تسکین درد‌های قاعدگی

عرق پونه با بالا بردن جریان خون در طول دوره قاعدگی می‌تواند موجب تسکین درد‌های پریود و گرفتگی‌های عضلانی رحم شده و به طور غیر قابل انکاری موجب کاهش این دردهای ناراحت کننده شود.

 

عرق پونه برای درمان سینوزیت

استفاده از عرق پونه برای درمان سینوزیت یک انتخاب بسیار مناسب و تاثیر گذار است زیرا عرق پونه یک گیاه دارویی مناسب برای درمان این مشکل است. علاوه بر این برای رفع و درمان گلودرد‌های عفونی نیز می‌توان از عرق داروی گیاهی عرق پونه استفاده کرد.

 

عرق پونه به عنوان ضد سرفه و خلط آور

عرق پونه به علت داشتن ترکیبات شیمیایی موجود در خود دارای خاصیت خلط آوری است و به دلیل داشتن این خاصیت خلط آور به گزینه درمانی مناسبی برای بهبودی و درمان سیاه سرفه و سرفه تبدیل شده است.

 

عرق پونه برای تقویت قوای جنسی

گیاه پونه و عرق پونه یک تقویت کننده بسیار قوی و موثر برای تقویت قوای جنسی به شمار می‌روند.

 

عرق پونه یک باد شکن و ضد نفخ است

عرق پونه دارای خواص ضد نفخ، ضد بلغم و سودا است  و برای از بین بردن انگل یک گیاه دارویی بسیار بسیار موثر و مفیداست. برای درمتن مواردی مانند سوء هاضمه نیز می‌توان از عرق پونه و خواص بی نظیر آن استفاده کرد.

 

عوارض عرق پونه

 

عوارض عرق پونه

عرق پونه در کنار خواص و فواید فراوانی که برای سللمتی دارد ممکن است خطرات و عوارضی به دنبال داشته باشد. در صورت افراط و زیاده‌روی در مصرف عرق پونه منجر به افزایش پمپاژ قلب شده و فشار خون بالا می رود و در نتیجه عوارضی مانند سر درد بروز می کند. از دیگر عوارض ناشی از زیاده روی در مصرف داری گیاهی عرق پونه ممکن است حملات تشنجی به شخص مصرف کننده دست دهد. همچنین ارگان‌هایی از بدن مانند کلیه و معده با استفاده بی رویه از عرق پونه دچار اختلال شده و مسمومیت ایجاد می‌شود. گیاه دارویی عرق پونه به دلیل اینکه دارای متانول در خود است با مصرف طولانی مدت منجر به التهاب کبدی، تضعیف کبد و کبد چرب می‌شود. مادران شیرده و خانم‌های باردار نیز باید از مصرف عرق پونه در طول زمان بارداری خودداری کنند.

همچنین بخوانید:  با دانستن مواد غذایی ضد پیری ، جوانی خود را حفظ کنید!

 

عوارض عرق پونه

 

 

3 عوارض احتمالی عرق پونه

 

ممکن است باعث آلرژی شود:

اگرچه روغن پونه معمولاً به خوبی تحمل می شود، اما می تواند باعث ایجاد حساسیت های پوستی در افراد خاص شود. این اثرات می‌تواند در مکمل‌های روغن پونه بارزتر باشد، زیرا چنین محصولاتی نیازی به تاییدیه دقیق سازمان غذا و داروی آمریکا ندارند.

 

ممکن است باعث ناراحتی معده شود:

مصرف روغن پونه ممکن است منجر به ناراحتی دستگاه گوارش شود. با این حال، تحقیقات بسیار محدودی در مورد اینکه چرا این اتفاق می افتد وجود دارد.

 

 ممکن است منجر به فروپاشی قلبی و تنفسی شود:

پونه حاوی ترکیب دیگری به نام تیمول است که ممکن است منجر به فروپاشی قلبی و تنفسی شود. این ترکیب همچنین ممکن است منجر به بیش فعالی مرکزی، تشنج و حتی کما شود. اگرچه این اثرات نادر هستند، مهم است که از آنها آگاه باشید.

 

عوارض احتمالی عرق پونه

 

عرق پونه برای لاغری

عرق پونه با افزایش میزانمتابولیسم بدن و افزایش سسرعت و میزان سوختن چربی‌های موجود در بدن به کاهش وزن سریع و لاغری کمک کند. پونه یک حل کننده چربی محسوب می‌شود و برای کاهش نفخ و بهبود هضم بسیار موثر است. عرق پونه می‌تواند موجب از بین رفتن دو عامل عصبی استرس و افسردگی که موجب پرخوری می‌شوند نیز شده و از این طریق موجب کاهش وزن و لاغری می‌شود.

با وجود خواصی که عرق پونه برای لاغری دارد، تنها با مصرف آن نمی‌توان به وزن ایده آل رسید. نه‌تنها عرق پونه بلکه بسیاری از مواد غذایی دیگر که خاصیت لاغری دارند نیز به همین صورت هستند و به طور کلی باید مصرف تمام مواد غذایی را به گونه‌ای قرار داد که مواد مغذی مورد نیاز بدن را از آن‌ها دریافت کرده و با مصرف بیش از حد این مواد غذایی، سبب آسیب رسیدن به بدن نشد. برای اینکه میزان اصولی و درست مواد غذایی را بدانیم و بتوانیم به هدف کاهش وزن و لاغری دست پیدا کنیم، نیازمند یک رژیم غذایی اصولی هستیم.

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا