روانشناسی

باهوش‌ها این کلمات را در مکالمه به‌کار نمی‌برند

گاهی دیگران حرف‌های ما را بسیار متفاوت از آنچه منظور ماست،‌ تفسیر می‌کنند.

 

وقتی شما بدون ملاحظه چیزی می‌گویید، حرف‌های‌ شما منجر به ایجاد احساسی بد در سایرین می‌شود. این اشتباهات زمانی اتفاق می‌افتد که ما  اطلاعی از موضوعی نداریم اما درباره‌اش اظهار نظر می‌‌کنیم. در این مطلب از مجله ماورای سلامت شما با جملات منفی‌ در مکالمه بین افراد آشنا می‌شوید که افراد باهوش هرگز در مکالمه‌ها به‌کار نمی‌برند.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

خسته به‌نظر می‌رسید

افراد خسته،‌ از نظر دیگران اصلا جذاب نیستند. آن‌ها اغلب چشمانی گود‌افتاده و موهایی آشفته دارند. تمرکز ندارند و بدخلق به‌نظر می‌رسند. گفتن این عبارت به افراد به این معنی است که آن‌ها ویژگی‌های مذکور را دارند.

به جای گفتن این عبارت بگویید: همه چیز رو‌به‌راه است؟ برخی افراد وقتی می‌بینند کسی خسته و آشفته به‌نظر می‌رسد، می‌خواهند به او کمک کنند. بنابراین می‌پرسند آیا همه چیز خوب است یا نه. به جای توجه به وضعیت ظاهری نامناسب فرد، تنها حالش را بپرسید تا باب گفت‌وگو باز شود و او بتواند احساسش را با شما در میان بگذارد. مهم‌تر از هر چیز این است که از نظر او، شما فردی دلسوز و همراه خواهید بود نه گستاخ و بی‌ملاحظه.

 

وای! چقدر لاغر شدی

باز هم یک عبارت به ظاهر خوب که در واقع نوعی تعارف است. این جمله، این حس را در فرد ایجاد می‌کند که مورد نقد قرار گرفته است. گفتن عبارت «چقدر لاغر شده‌ای» باعث می‌شود طرف مقابل فکر کند که قبلا چاق یا نامناسب به‌نظر می‌رسیده است.

همچنین بخوانید:  این کارها جذابیت شما را نابود می‌کند

به جای گفتن این عبارت بگویید: عالی به‌نظر می‌رسی. این عبارت خیلی خوب است. سعی کنید به جای مقایسه‌ ظاهر فرد با گذشته‌اش،‌ تنها از ظاهر مناسب فعلی او تعریف کنید و به ظاهر قبلی‌اش اشاره نکنید.

تو همیشه… یا تو هیچ‌وقت…

هیچ‌کس همیشه یا هرگز کاری را انجام نمی‌دهد. افراد خودشان را در یک بعد یا موقعیت نمی‌بینند، بنابراین نباید آن‌ها را این‌گونه توصیف کنید. این عبارات باعث می‌شود افراد موضع دفاعی بگیرند و دلشان نخواهد حرف شما را بشنوند که حالت خیلی بدی است، زیرا احتمالا شما وقتی این عبارات را به‌کار می‌برید که می‌خواهید چیز مهمی بگویید و بحث راه بیندازید.

 

نسبت به سن‌ خود خیلی جوان به‌نظر می‌رسید

عبارت تو نسبت به سن خود خیلی جوان هستی به‌عنوان یک توصیف‌کننده می‌تواند توامان هم مهربانانه هم بی‌ادبانه باشد. هیچ‌کس نمی‌خواهد تا دم مرگ مانند یک ورزشکار عالی به‌نظر برسد یا خیلی خوب باشد. افراد تنها می‌خواهند سالم و متناسب باشند. به جای گفتن این عبارت بگویید: فوق‌العاده به‌نظر می‌رسید.

به تو گفته بودم که…

ما گاهی بعضی چیزها را فراموش می‌کنیم. به‌نظر می‌رسد که بیان این عبارت و تکرار آن نوعی توهین تلقی می‌شود و پذیرش آن برای افراد سخت است، مخصوصا افرادی که واقعا مشتاق هستند تا دیدگاه شما را بدانند. تکرار این جمله بیانگر آن است که شما شخصیت متزلزلی دارید یا خود را بهتر از دیگران می‌دانید یا هر دو. افرادی که از این عبارت استفاده می‌کنند واقعا چنین احساسی دارند.

به جای اینکه این عبارت را تکرار ‌کنید، ببینید چطور می‌توانید حرف‌های‌ خود را به‌طور واضح‌تر و جالب‌تری منتقل کنید. به این ترتیب هیچ‌کس حرف‌های شما را فراموش نخواهد کرد.

همچنین بخوانید:  چرا مردان سالگرد ازدواج را فراموش می‌کنند؟

موفق باشید

مسلما اگر برای کسی آرزوی موفقیت بکنید،‌ دنیا به آخر نمی‌رسد اما می‌توانید آرزوی بهتری برای او داشته باشید. زیرا این عبارت به‌طور نامحسوسی بر این دلالت دارد که او برای موفق شدن به شانس نیاز دارد. به جای گفتن این عبارت بگویید: من مطمئن هستم که شما از پس این کار برمی‌آیید. این جمله بهتر از آرزوی موفقیت است، زیرا نشان می‌‌دهد که آن شخص شایستگی و اعتماد به نفس لازم برای کسب موفقیت را دارد و شما با گفتن این جمله از سایرین که تنها آرزوی موفقیت می‌کنند متمایز خواهید شد.

 

 

 
منبع : deltapayam.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا