رژیم غذایی

با مهمترین خواص کاهو برای پوست و سلامتی آشنا شوید!

یکی از پرمصرف‌ترین سبزیجات در سراسر دنیا کاهو است، که خواص کاهو برای سلامت بدن فراوان است. کاهو قرن‌ها پیش توسط مصری‌ها کشت شد و از سبزیجات برگ سبز است. مصری‌ها از دانه‌های کاهو برای تهیه روغن و از برگ‌های کاهو به عنوان غذا استفاده می‌کردند. امروزه نیز مردم از کاهو به صورت خام در تهیه انواع سالاد و به صورت پخته شده در تهیه سوپ و انواع غذاها استفاده می‌‌کنند. کاهو دارای انواع مختلفی از جمله ‌کاهو برگی، کاهو پیچ، کاهو چینی، کاهو موج‌دار، کاهو ساقه‌ای و کاهو کله روغنی است. کاهو دارای طبعی سرد و تر بکده و مصلح آن سکنجبین، زیره، نعناع و کرفس هستند. در ادامه به بررسی خواص کاهو می‌پردازیم. در این مطلب از ماورای سلامت که در رابطه با خواص کاهو است به بررسی مواردی از جمله خواص درمانی کاهو، خواص کاهو برای اسپرم، خواص کاهو برای کبد چرب، فواید کاهو در بارداری، فواید کاهو برای پوست، خواص کاهو برای مو، خواص ‌کاهو برای فشار خون، خواص کاهو در بدنسازی، خواص کاهو برای پیشگیری از سرطان، خواص آب کاهو، عوارض کاهو و کاهو و تناسب اندام می‌پردازیم.

 

مطالب بکر و بی نظیری را در این مقاله از ماورای سلامت ارائه کرده ایم. پس به دقت آن را مطالعه کنید.

خواص کاهو برای پوست

 

خواص درمانی کاهو

کاهو منبعی غنی از آنتی اکسیدان، امگا ۳، مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و ویتامین‌ها مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات و ویتامین‌های A،B-6، C، E و K است. وجود این مواد موجب خواص کاهو می‌شود. از جمله خواص کاهو می‌توان به مواردی مانند پیشگیری از سرطان، درمان دیابت، افزایش سلامت پوست، تقویت رشد مو، درمان بی خوابی، درمان اضطراب و افسردگی، درمان کبد چرب، حفظ سلامت کبد، لاغری و کاهش وزن، حفظ سلامت مادر باردار و جنین، بهبود هضم، تقویت معده و دستگاه گوارش، کنترل سطح فشار خون، درمان یبوست و اسهال، درمان غلظت خون، مفید در عضله سازی، کاهش کلسترول خون، درمان سرماخوردگی، درمان کم‌خونی و درمان آلزایمر اشاره کرد.

 

خواص کاهو برای اسپرم

یکی از خواص کاهو این است که کاهو می‌تواند موجب بهبود باروری، افزایش تعداد اسپرم‌ها و درمان ناتوانی جنسی شود. خوردن کاهو برای مردان مفید است زیرا مصرف کاهو می‌تواند به درمان اختلال نعوظ و انزال زودرس در آقایان کمک کرده و مفید باشد.

همچنین بخوانید:  رژیم آنابولیک چیست و چه کسانی از آن پیروی می کنند؟!

 

خواص کاهو برای کبد چرب

از دیگر خواص کاهو این است که کاهو می‌تواند موجب تقویت توانایی سم زدایی بدن شود. کاهو حاوی مواد معدنی است که می‌توانند موجب از بین بردن سموم کبد شده و همچنین برای درمان کبد چرب بسیار موثر و مفید است.

 

فواید کاهو در بارداری

خوردن کاهو در دوران بارداری خواص و فواید فراوانی برای حفظ سلامتی مادران باردار و جنین داخل رحم مادر دارد. از جمله فواید کاهو در بارداری می‌توان به مواردی مانند جلوگیری از بروز نقص‌های هنگام تولد در نوزادان، کاهش سطح کلسترول خون مادران باردار، بهبود کیفیت خواب مادران باردار، بهبود هضم مواد غذایی در مادران باردار، کاهش التهابات بدن مادران باردار، جلوگیری از بروز سرطان سینه و سرطان خون در مادران باردار، مبارزه با عفونت‌های میکروبی در دوران بارداری، کاهش اضطراب و استرس مادران باردار، تقویت سیستم ایمنی بدن مادران باردار و تقویت سلول‌های عصبی بدن مادران باردار اشاره کرد.

 

فواید کاهو برای پوست

از جمله خواص کاهو این است که حاوی ویتامین A بوده و موجب افزایش گردش خون در پوست صورت شده و علاوه بر این فیبر موجود در کاهو نیز می‌تواند به درخشان و شاداب شدن پوست صورت کمک کند. کاهو همچنین به کمک وجود ویتامین A، ویتامین C، پتاسیم و ویتامین B که در خود دارد، می‌تواند یک گزینه مناسب برای پیشگیری و درمان جوش صورت باشد. کاهو می‌تواند به کمک ویتامین C موجود در خود برای پوست همانند یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند. همچنین ضماد و کمپرس کاهو پخته شده یک گزینه درمانی مناسب برای درمان آفتاب سوختگی است.

 

خواص کاهو برای مو

از دیگر خواص کاهو ابن است که می‌تواند از ریزش موها جلوگیری کند. ویتامین K موجود در کاهو می‌تواند موجب تقویت و افزایش رشد موها شده و از این طریق از ریزش مو جلوگیری کند.

ماسک آب کاهو برای مو

برای بهره‌مندی از این خواص کاهو، آب کاهو تهیه کنید و پیش از حمام مقداری آب کاهو را بر روی موها و پوست سر ریخته و ماساژ دهید؛ سپس مو‌های خود را با شامپو و آب بشویید.

 

خواص کاهو برای فشار خون

مقادیر بالای پتاسیم موجود در کاهو می‌تواند موجب کاهش سطح فشار خون شده و از این طریق از ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری کند.

 

خواص کاهو برای دیابت و قند خون

از خواص کاهو این است که کاهو دارای شاخص گلیسمی پایین بوده و می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو شود. علاوه بر این کاهو سرشار از کاروتنوئید ضد دیابتی است که سطح گلوکز خون را کاهش داده و می‌تواند برای درمان دیابت موثر و مفید باشد.

همچنین بخوانید:  خواص جو دوسر در بدنسازی و سلامتی

 

خواص کاهو در بدنسازی

از جمله سبزیجات مفیدی که در کنار تمرینات بدنسازی می‌تواند به عضله سازی کمک کند، می‌توان به ‌کاهو اشاره کرد. کاهو حاوی پروتئین است که این پروتئین برای عضله سازی سالم در بدنسازان و ورزشکاران تاثیرگذار است.

 

خواص کاهو برای پیشگیری از سرطان

از دیگر خواص کاهو می‌توان به این مورد اشاره کرد که کاهو حاوی آنتی اکسیدان‌ها بوده که می‌توانند موجب خنثی سازی و از بین رفتن رادیکال‌های موجود در بدن که عامل به وجود آمدن انواع سرطان‌ها و تومور‌ها است، می‌شود. آب برگ ‌کاهو نیز می‌تواند یک گزینه‌ مناسب برای درمان سرطان‌های لوسمی و سرطان پستان است.

 

خواص آب کاهو

آب کاهو منبعی غنی از ویتامین B1 یا تیامین است و از همین‌رو آب کاهو گزینه مناسبی برای حفظ سلامت پوست، مو و چشم‌ها است. پتاسیم موجود در آب کاهو می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند و فسفر موجود در آب کاهو نیز برای تقویت و حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها مفید و موثر است. آب کاهو حاوی ویتامین A است که این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و از سلول‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و از همین رو آب کاهو برای پیشگیری و درمان سرطان مفید است.

 

عوارض کاهو

 

عوارض کاهو

خواص کاهو فراوان و بی‌نظیر است اما ممکن است عوارضی نیز به دنبال داشته باشد. مصرف کاهو در برخی افراد ممکن است موجب بروز آلرژی و حساسیت شود. زیاده‌روی و افراط در مصرف کاهو می‌تواند موجب بروز عوارضی از جمله کاهش قدرت جنسی، فراموشی، ضعف بینایی و نفخ شکم شود. کاهو همچنین ممکن است موجب تشدید بیماری‌های پروستات و گلوکوم شود. کاهو به علت داشتن مقادیر بالایی از ویتامین K ممکن است با داروهای کاهش دهنده غلظت خون مانند وارفارین تداخل دارویی داشته باشد.

 

خواص کاهو در بدنسازی

 

کاهو و تناسب اندام

کاهو از جمله سبزیجاتی است که کالری کمی دارد. کاهو منبعی غنی از فیبر بوده و به کمک فیبر موجود در خود می‌تواند موجب ایجاد احساس سیری و کاهش اشتها شود و از این طریق مانع پرخوری شود. آب و فیبر موجود در کاهو باعث رفع نفخ و مانع تجمع آب در بدن شده و به لاغری و تناسب اندام کمک می‌کند. نکته قابل توجه این است که مصرف کاهو به تنهایی نمی‌تواند موجب کاهش وزن شود و حتی زیاده روی در مصرف کاهو می‌تواند موجب بروز عوارضی نیز شود. 

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا