روانشناسی

برای داشتن زندگی شاد چه کنیم؟

می‌گویند بی‌خیالی مایه‌ آرامش است. گاهی برخی از ما چنان همه‌چیز را جدی می‌گیریم که انگار می‌خواهیم بار همه‌ دنیا را به دوش بکشیم.

 

اگر می‌خواهید آرامش داشته باشید و شاد باشید باید کمی ساده بگیرید، بی‌خیالی را تمرین کنید و البته به برخی چیزها فکر نکنید. رهایی از دغدغه‌های ذهنی که کمکی به بهبود کارها و شرایط نمی‌کنند، در سبک‌کردن فشار ذهنی نقش مهمی دارد. همراه ما باشید، در این مطلب از مجله ماورای سلامت به شما می‌گوییم چگونه می‌توانیم شادتر باشیم.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

آنچه دیگران فکر می‌کنند

مهم نیست دیوانه به‌چشم بیایید، کاری را که باید انجام دهید و اهمیت ندادن به حرف مردم را یاد بگیرید. این زندگی شماست، انتخاب‌های شما، تصمیم‌های شما. مردم از قضاوت کردن و نظر دادن لذت می‌برند، شما چرا باید به این موضوع اهمیت بدهید؟ شما خودتان می‌دانید که هستید و چه می‌کنید؛ اگر دیگران فکر می‌کنند افکار و حرف‌هایشان تعریف هویت شماست، بگذارید به حال خودشان باشند. اگر خیلی به آنچه دیگران فکر می‌کنند و می‌گویند اهمیت بدهید باید برای آن‌ها زندگی کنید نه برای خودتان.

 

اشتباه‌های گذشته

همه‌ آدم‌ها اشتباه می‌کنند. زندگی بدون اشتباه ممکن نیست، پس به خودتان سخت نگیرید. بپذیرید که اشتباه کردن بخشی از طبیعت انسان است. خودتان را از فرصت‌های دوباره محروم نکنید. یاد بگیرید خودتان را ببخشید.

شکست‌

این واژه‌ «ترسناک» نباید همیشه ترس به ماورای سلامتن بیندازد. برخورد با شکست بستگی به نوع نگرش‌تان دارد. اگر شکست را نشانه‌ی ناشایستگی و کامل نبودن بدانید، همیشه احساس بیچارگی می‌کنید. معنای واقعی شکست دست برداشتن از تلاش است. اگر دست از تلاش برنداشتید پس شکست نخورده‌اید. شکست را ابزاری برای یادگیری بدانید؛ یک فرایند آزمون و خطا. شکست دوست شماست، تا خودتان اجازه ندهید مشکل‌ساز نخواهد بود.

همچنین بخوانید:  وقتی دلتان گرفته، چه‌چیزی حالتان را بهتر می‌کند؟

 

نداشته‌ها

انسان به‌طور طبیعی کمبود را نقص می‌داند، اما چنین باوری نسبت به فراوانی ندارد؛ این مانعی برای بی‌خیالی و ساده‌گیری است. ما با تمرکز بر نداشته‌هایمان، احساس کمبود می‌کنیم. خب این چه فایده‌ای دارد؟ خوب است که به نکته‌های مثبت داشته‌هایتان و نکته‌های منفی نداشته‌هایتان فکر کنید. چرا فکر کردن به نداشته‌هایتان باید مایه‌ عذاب‌تان شود؟ این طرز تفکر هیچ کمکی به بهره‌وری و کارایی شما نمی‌کند. فهرستی از چیزهایی که در زندگی برای‌تان ارزشمند هستند تهیه کنید. همیشه عده‌ای از شما داراترند و عده‌ای از شما ندارتر. باور کنید آنچه دارید کافی است.

شایدها

ما خودمان را با فکر و خیال بیش‌ازاندازه درباره‌ی آینده دیوانه می‌کنیم! کسی از آینده خبر ندارد. خودتان را با نگرانی درباره‌ی چیزهایی که رخ‌دادن‌شان معلوم نیست، رنج ندهید. به خودتان یادآوری کنید که این نوع اضطراب، نیرویتان را هدر می‌دهد و شما را از مسیر اهداف‌تان منحرف می‌کند. مخاطره‌ها را درنظر بگیرید؛ اگر اکنون می‌توانید اقدامی برای مقابله با آن‌ها انجام دهید، پس اقدام کنید. اگر نه، ذهن‌تان را به چیز دیگری مشغول و نگرانی‌تان را دفن کنید.

 

افسوس‌ها

یکی از راه‌هایی که به ما کمک می‌کند چگونه می‌توانیم شادتر باشیم این است که نباید افسوس بخوریم. افسوس‌های ما بخشی از زندگی‌مان هستند. گذشته را نمی‌توانید تغییر دهید، اما می‌توانید از آن درس بگیرید. اگر از گذشته‌تان درس گرفتید، دیگر اشتباه‌تان را تکرار نکنید و مسیر دیگری را امتحان کنید. بپذیرید آنچه در گذشته ازدست داده‌اید، هزینه‌ای است که برای آزمون و خطا و تجربه‌کردن پرداخته‌اید. شاید بدون آنها به اینجا نمی‌رسیدید.

به‌اندازه‌ کافی خوب بودن

ما خیلی ساده باور می‌کنیم که به‌اندازه‌ی کافی شایستگی نداریم. ما در دنیایی رقابتی زندگی می‌کنیم. خوب است که به‌دنبال رشد و پیشرفت باشیم. اما وقتی پیوسته به خودمان تشر بزنیم که به‌اندازه‌ی کافی خوب نیستیم، دیگر تأثیر مثبتی ندارد. این طرز تفکر به‌هیچ‌وجه خوب نیست. چه معیاری برای تعیین اندازه‌ی شایستگی وجود دارد؟ کافی است از خودتان، جایی که هستید و پیشرفت‌هایتان راضی باشید؛ همین مهم است.

همچنین بخوانید:  چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

 

 

 
منبع : deltapayam.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا