رژیم غذایی

بلغور کوسکوس و طرز تهیه سالاد کوسکوس برای لاغری!

ممکن است تا به حال نام بلغور کوسکوس را نشنیده باشید. برخی از افراد تصور می‌کنند این ماده غذایی، نوع جدید و خاصی از بلغور است؛ اما این طور نیست. در ادامه به شما می‌گویم که بلغور کوسکوس چیست؟! فرق بلغور و گندم در چیست؟! و طرز تهیه سالاد کوسکوس را نیز برای شما آورده‌ایم. پس تا انتهای این مطلب از ماورای سلامت همراه باشید.

 

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

بلغور کوسکوس چیست

 

بلغور کوسکوس چیست  ؟

بلغور کوسکوس، که آن را با نام بلغور عربی نیز می‌شناسند؛ در اصل شکل دیگری از گندم است. بلغور گندم اغلب از پوست دانه‌های گندم که ریز شده و سپس بخار پز و خشک شده است، به دست می‌آید؛ اما کوسکوس از آرد سمولینا تهیه می‌شود و در حقیقت همان گندم دوروم یا آرد معمولی است که بخارپز و خشک شده و و اغلب به صورت بسته‌های آماده مصرف، همچون پاستا، ماکارونی و لازانیا، در فروشگاه‌ها عرضه می شود. برای درک بهتر این مسئله که بلغور کوسکوس چیست؛ باید در نظر بگیریم همان ماکارونی است که به صورت دانه‌های ریز تهیه می‌شود و فرم و شکل خاصی ندارد. فرق بلغور و گندم این است که در هنگام پخت، بلغور لعاب دارد و دانه‌های آن به یکدیگر می‌چسبند؛ اما بلغور کوسکوس همچون ماکارونی یا پاستا است و دانه؛های آن پس از پخت به یکدیگر نچسبیده و تقریباً لعاب ندارد.

بلغور سرد است یا گرم

از نظر طب سنتی مواد غذایی سرد یا گرم و همچنین یا خشک هستند. بلغور گندم در طب سنتی طبع گرم و تر دارد و به همین دلیل افرادی که سرد مزاج هستند، می‌توانند به مقدار زیاد از آن استفاده کرده و از خواص آن بهره‌مند شوند. بلغور کوسکوس نیز چون از گندم تهیه می‌شود، همان طبع گرم و تر را دارد.

همچنین بخوانید:  هر آنچه از خواص آناناس باید بدانید!

 

فواید کوسکوس

 

فواید بلغور کوسکوس

جالب است بدانید یکی از سالم‌ترین محصولات غله‌ای، بلغور کوسکوس است که از نظر ارزش غذایی نسبت به پاستا و برنج، مفیدتر است. از انواع موادمعدنی و ویتامین‌هایی که در بلغور کوسکوس وجود دارد، می‌توان به ویتامین B6، اسید فولیک، نیاسین، سلنیوم، فلاوین و پتاسیم اشاره کرد. همچنین بلغور کوسکوس حاوی پروتئین گیاهی است؛ بنابراین فواید بلغور کوسکوس برای بدن، به دلیل ارزش غذایی بالا، بسیار زیاد است.

خواص آنتی‌اکسیدانی

یکی از خواص بلغور کوسکوس آنتی‌اکسیدان بودن آن است که به دلیل وجود سلنیوم در این ماده غذایی است. سلنیوم موجود در بلغور کوسکوس یکی از مواد معدنی ضروری محسوب می‌شود که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و از بروز التهاب جلوگیری کند و یا میزان التهاب را کاهش دهد. همچنین در عملکرد و سلامت غده تیروئید و همچنین کاهش کلسترول بد موثر است.

کاهش ریسک سرطان

خاصیت آنتی اکسیدانی سلنیوم موجود در بلغور کوسکوس و سایر مواد مغذی که در آن قرار دارند سبب شده است به ارتقای کیفیت سلامت فرد و جلوگیری از سرطان کمک کند.

 

خواص بلغور کوسکوس

 

تقویت سیستم ایمنی

همانطور که گفته شد از فواید بلغور کوسکوس، وجود سلنیوم و خاصیت آنتی‌اکسیدانی در آن است. همچنین با مصرف بلغور کوسکوس، جذب ویتامین‌هایی همچون C و E افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه سیستم ایمنی فرد تقویت می‌شود که در نتیجه‌ی آن می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های ویروسی همچون آنفولانزا مفید باشد.

بهبود سلامت قلب و عروق

همانطور که گفته شد یکی از خواص بلغور کوسکوس وجود پتاسیم در آن است. این ماده معدنی در سلامت قلب و عروق تأثیر بسیاری دارد و می‌تواند فشار خون را کنترل کند؛ به همین دلیل مصرف بلغور کوسکوس برای بهبود سلامت قلب و عروق تاثیر زیادی دارد. یکی دیگر از خواص سلنیوم، جلوگیری از افزایش کلسترول بد خون و ایجاد پلاک در دیواره رگ خونی است؛ به همین دلیل یکی دیگر از فواید بلغور کوسکوس، کمک به جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی است.

همچنین بخوانید:  لاغری سریع شکم؛ روش هایی برای از بین بردن چربی دور شکم

منبع پروتئین گیاهی

یکی از مواد مغذی که در بلغور کوسکوس وجود دارد، پروتئین است. در شمال آفریقا که مصرف بلغور کوسکوس از آنجا آغاز شد؛ کوسکوس را به همراه گوشت و سبزیجات سرو می‌کنند و به همین دلیل این پروتئین گیاهی بهتر و بیشتر جذب بدن می‌شود. بنابراین برای گیاهخواران که به دنبال منبع پروتئین گیاهی هستند ویا ورزشکارانی که ترجیح می‌دهند، سبزیجات دارای پروتئین استفاده کنند؛ مصرف بلغور کوسکوس به شدت پیشنهاد می‌شود.

بهبود زخم‌ها

همانطور که پیشتر گفته شد، بلغور کوسکوس سرشار از سلنیوم است و خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. این خاصیت سبب می‌شود نقش موثری در تسریع بهبود زخم‌ها ایفا کند.

 

طرز تهیه سالاد بلغور کوسکوس

 

طرز تهیه سالاد کوسکوس

همانطور که گفته شد کوسکوس بافتی شبیه به ماکارونی دارد، اما به شکل دانه‌های بسیار ریز است که می‌توان این دانه‌ها را چنانچه همچون لازانیا در آب پخته شده باشد، تنها مدت زمان کوتاهی درون آب جوشانده و مصرف نمود. در طرز تهیه سالاد کوسکوس، شما می‌توانید از انواع سبزی‌ها استفاده کنید. برای مثال یک سالاد کوسکوس خوشمزه را می‌توان با برگ کاهو خرد شده، قارچ بلانچ شده، چند نوع جوانه، جعفری خرد شده، بلغور پخته شده و کدو سبز حلقه‌ای تهیه کرد. این سالاد رژیمی را با سس رژیمی مصرف کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

 

رژیم لاغری با بلغور کوسکوس

 

بلغور کوسکوس و لاغری

جالب است بدانید با وجود اینکه بلغور کوسکوس نوعی غله به حساب می‌آید، اما نسبت به برنج و پاستا چربی کمتری دارد و همچنین با توجه به وجود ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر، پروتئین و دارا بودن فیبر، یکی از غلات مهم در رژیم لاغری محسوب می‌شود که نه تنها به شما کمک می‌کند رژیم غذایی سالمی داشته باشید؛ بلکه سبب افزایش وزن نیز نمی‌شود.

به گفته بسیاری از پزشکان تغذیه، افراد نباید از رژیم‌های غذایی که دارای یک نوع ماده غذایی هستند، هرچند ارزش غذایی آن ماده زیاد باشد، استفاده کنند و همچنین نباید برای خود یک رژیم غذایی سختگیرانه تهیه کنند. یک رژیم اصولی نه‌تنها حاوی مواد مغذی کافی است، بلکه به کاهش وزن شما کمک می‌کند و سلامت شما را حفظ می‌نماید.

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا