رژیم غذایی

بهترین شیر گیاهی و انواع شیر خشک گیاهی که باید بشناسید!

بسیاری از افراد با نام شیر گیاهی آشنا هستند. این شیر برخلاف شیرهای رایج در بازار از حیوانات به دست نمی‌آید و در حقیقت جزو محصولات لبنی محسوب نمی‌گردد. بعضی از افراد به دلایل خاص مجبور به استفاده از شیر گیاهی هستند؛ افراد دیگری نیز به دلیل علاقه شخصی ممکن است شیر گیاهی را به لبنیات دیگر ترجیح دهند. در این مطلب از ماورای سلامت می‌خواهیم بهترین شیر گیاهی، طرز تهیه شیر گیاهی و انواع شیرخشک گیاهی را معرفی کنیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
 

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

رژیم غذایی

 

چرا شیر گیاهی مصرف کنیم؟!

دلایل استفاده از شیر گیاهی می‌تواند متفاوت باشد. برخی از افراد به‌دلیل پیروی از رژیم گیاهخواری ویا وگان بودن، نمی‌توانند محصولات جانوری مصرف کنند؛ البته در بین انواع گیاهخواران این موضوع ممکن است متفاوت باشد، که در مقاله‌ای دیگر آن را توضیح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: رژیم گیاه خواری، از فواید و مضرات گیاه خواری چه می‌دانید؟!

همچنین ممکن است برخی از افراد به عدم تحمل لاکتوز مبتلا باشند که در نتیجه‌ی آن با مصرف مواد لبنی همچون شیر گاو که حاوی لاکتوز است، علائمی همچون دل‌درد، استفراغ، حالت تهوع و… به آن‌ها دست می‌دهد و در نتیجه نمی‌توانند شیر گاو ویا به‌طور کلی شیر حیوانی مصرف کنند. البته بسیاری از افراد نیز هستند که نمی‌دانند به عدم تحمل لاکتوز مبتلا شده‌اند؛ اما با توجه به علائمی که پس از خوردن شیر پیدا می‌کنند، می‌توانند مصرف آن را قطع کرده و از شیرهای گیاهی به‌عنوان جایگزین استفاده نمایند.

بیشتر بخوانید: عدم تحمل لاکتوز و آزمایش عدم تحمل لاکتوز را بشناسید!

علاوه بر مسائلی که ذکر شد، آلرژی به کازئین شیر ویا جذب بهتر پروتئین از محصولات گیاهی در برخی از افراد نیز می‌تواند دلایل دیگری برای استفاده از انواع شیر گیاهی باشد. جالب است بدانید مصرف ۱۰ عدد بادام به صورت ناشتا، می‌تواند پروتئین مورد نیاز بدن شما در روز را تامین کند؛ به همین دلیل مصرف شیر بادام به‌جای سایر لبنیات ویا در کنار آن‌ها، برای افرادی که ورزشکار هستند، گزینه خوبی برای جذب پروتئین و عضله‌سازی است.

 

بهترین شیر گیاهی

 

بهترین شیر گیاهی

نام بردن از بهترین شیر گیاهی اندکی دشوار است و این به دلیل خواص بالای انواع شیر گیاهی و همچنین تاثیر آن‌ها در بدن افراد است. البته این نکته که انتخاب بهترین شیر گیاهی به سلیقه افراد نیز بستگی دارد، غیر قابل انکار است. با این وجود بسیاری از متخصصین تغذیه شیر بادام را بهترین شیر گیاهی می‌دانند؛ اما انواع شیر گیاهی دیگری نیز وجود دارد که افراد می‌توانند با توجه به ذائقه خود آن‌ها را انتخاب کنند. همچنین ممکن است به دلیل آلرژی و حساسیت به برخی از انواع مغزها ویا غلات، مجبور به استفاده از انواع خاصی از شیر گیاهی باشید؛ برای مثال افرادی که به دلایل متفاوت از رژیم‌های فاقد گلوتن پیروی می‌کنند ویا به عدم تحمل گلوتن مبتلا هستند؛ بهتر است مصرف شیر سویا ویا شیر گیاهی برنج را از گزینه‌های خود حذف کنند.

همچنین بخوانید:  از خواص عرق برگ چنار در افزایش وزن چه می دانید؟!

 

انواع شیر گیاهی ممکن است از مغزها تهیه شود که به آن شیر آجیلی نیز می‌گویند و شامل مغزهایی چون بادام شیرین، بادام هندی، فندوق، گردو و بادام زمینی است. همچنین ممکن است شیر را از دانه‌های روغنی و غلات تهیه کنند که شامل تخمه کدو، تخمه آفتابگردان، کینوا، تخم کتان، کنجد، سویا و برنج است. برخی از انواع شیر گیاهی نیز نه از آجیل‌ها و نه از دانه‌های روغنی تهیه می‌شوند؛ همچون شیر لپه سبز یا شیر نارگیل که طرفداران آن اغلب بسیار کم است.

 

انواع شیر خشک گیاهی

 

انواع شیر خشک گیاهی

شیر خشک نیز ممکن است از منابع متفاوتی به دست بیاید؛ اما بیشترین شیر خشک رایج در مغازه‌ها، از شیرگاو تهیه می‌شوند. با این وجود می‌توان انواع شیر خشک دیگر را پیدا کرد که به دلایل شرایط خاص نوزادان، توسط پزشک تجویز می‌شوند؛ برای مثال ممکن است کودکان به عدم تحمل لاکتوز مبتلا باشد ویا به دلیل مشکلات گوارشی نتواند پروتئین شیر را به خوبی هضم نماید. رایج‌ترین انواع شیر خشک گیاهی در بازار، شیر خشک سویا است که از نشاسته ذرت همراه با پروتئین سویا و روغن گیاهی به دست می‌آید و آن را با آهن غنی می‌کنند تا نیاز نوزاد به آهن نیز تامین شود. همانطور که گفته شد انواع شیر خشک گیاهی و سایر شیرخشک‌هایی که از شیر گاو تهیه نشده‌اند، باید با تجویز و صلاحدید پزشک مصرف شوند؛ زیرا برای مثال ممکن است نوزادی به شیر گاو حساسیت داشته باشد، به دلیل وجود ایمونوگلوبولین E در آن؛ این نوزاد نمی‌تواند شیر خشک بر پایه سویا نیز مصرف کند؛ پس حتما پزشک باید علت حساسیت به شیر گاو ویا لبنیات را آزمایش کند.

از دلایلی که ممکن است پزشک انواع شیرخشک گیاهی همچون شیر سویا را تجویز کند، مشکلات گوارشی به دلیل ایجاد عفونت است که سبب عدم تحمل لاکتوز در نوزاد می‌شود. همچنین گالاکتوزمی که یک بیماری نادر در نوزادان است و به‌دلیل عدم توانایی در شکستن قند گالاکتوز شیر است نیز در تجویز شیر خشک سویا برای کودکان دخیل است. علاوه‌بر این، ممکن است نوزادان به کمبود مادرزادی لاکتوز مبتلا باشند و نتوانند لاکتوز موجود در شیر گاو را تجزیه کنند که به آن عدم تحمل لاکتوز نیز می‌گویند؛ به همین دلیل پزشک برای آن‌ها شیر خشک سویا تجویز می‌نماید.

 

طرز تهیه شیر گیاهی

 

طرز تهیه شیر گیاهی

شیر گیاهی به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود؛ اما اساس تهیه آن‌ها مشابه است. در زیر چند نوع طرز تهیه شیر گیاهی پرطرفدار را آورده‌ایم.

همچنین بخوانید:  از خواص تا مضرات جو قاسم را اینجا بخوانید!

طرز تهیه شیر بادام

ابتدا به مقدار لازم بادام را خیس می‌کنیم. باید از آجیل خام استفاده کنید و آن‌ها را به مدت ۱۲ تا ۴۸ ساعت در آب خیس نمایید. خیس کردن سبب می‌شود اسید فیتیک آن از بین برود و همچنین شیری که تهیه می‌کنید بافت نرم‌تری داشته باشد. برای تهیه شیر بادام پس از خیساندن آن‌ها، پوست بادام‌ها را کنده ویا در صورت علاقه، با پوست استفاده نمایید. آبی که در آن‌ها خیس خورده بودند را دور بریزید و سپس بادام‌ها را پس از اضافه کردن کمی آب، در مخلوط کن یا آسیاب، به‌صورت پوره در آورید. پس از صاف کردن پوره، بخش مایع آن را که همان شیر بادام است در یخچال نگهداری کنید‌.

برخی از افراد در طرز تهیه شیر بادام، پس از آسیاب بادام‌ها، آن‌ها را با یک لیوان آب به مدت کوتاهی می‌جوشانند و پس از صاف کردن، از آن به‌عنوان شیر بادام استفاده می‌کنند. تفاله حاصل از پوره را می‌توان همراه با شکر میل کرد و‌یا برای تهیه کیک، اوتمیل، میلک شیک و… از آن استفاده نمود.

طرز تهیه شیر گیاهی کینوا

برای تهیه شیر کینوا باید ۲۴۰ گرم از آن را ابتدا بپزید، که پخت آن مشابه پخت برنج است؛ اما به دم کردن نیازی ندارد. سپس کینوا پخته شده را همراه با آب در مخلوط‌کن بریزید و پس از مخلوط شدن، صاف کنید؛ می‌توانید از یک تنظیف و برای این کار استفاده نمایید. شیر کینوا صاف شده را همراه با خرما و دارچین مخلوط کنید. شیر گیاهی کینوا حدود ۲۲۲ کالری دارد، اما پروتئین و فیبر بالا سبب شده است طرفداران زیادی داشته باشد.

طرز تهیه شیر نارگیل

از ۱۹۰ گرم نارگیل رنده شده و ۴ لیوان آب جوش استفاده نمایید. این ترکیب را با سرعت زیاد، در مخلوط‌کن میکس کنید و پس از ۲ دقیقه آن را به حال خود رها نمایید تا خنک شود؛ سپس این ترکیب را صاف کرده و از شیر آن استفاده نمایید. تفاله نارگیل نیز برای تهیه شیرینی ویا در مواد خوراکی می‌تواند استفاده شود.

طرز تهیه شیر گیاهی برنج

در طرز تهیه شیر گیاهی برنج از برنج قهوه‌ای، به مقدار ۱۰۰ گرم استفاده می‌کنیم. ابتدا برنج را پخته و پس از خنک شدن، به همراه دو لیوان آب و دو عدد خرما در مخلوط‌کن بریزید. پس از آن‌که ترکیب شما کاملاً میکس شد، آن را صاف نمایید. می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن آن همراه با پودر کاکائو میل کنید.

 

انواع شیر گیاهی

 

استفاده از شیر گیاهی در رژیم لاغری

انواع شیر گیاهی خواص متفاوتی دارد و ممکن است طبق صلاحدید مشاور تغذیه خود، نیازمند استفاده از آن‌ها باشید. البته باید در نظر گرفت که انواع شیر گیاهی نیز ممکن است کالری بالایی داشته باشند که از آن جمله می‌توان به شیر کینوا اشاره کرد که کالری آن، همانطور که گفته شد، حدود ۲۲۲ کالری است. بنابراین در صورت استفاده از شیر گیاهی به‌جای شیر لبنی، حتما مشاور تغذیه خود را در جریان قرار دهید.

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا