زیبایی

تاثیر خواب بر سلامت پوست و زیبایی

 

در مورد تاثیر خواب بر پوست چقدر اطلاعات دارید؟ تاثیر خواب زیاد بر پوست چیست؟ عوارض شب‌بیداری بر پوست چیست؟ در سال ۲۰۱۹ برآورد می‌شود که صنایع مرتبط با مراقبت از پوست رقمی بالغ بر ۱۳۰ میلیارد دلار فروش داشته باشند. این مبلغ نشانگر اهمیتی است که مردم سراسر جهان به‌سلامت، شادابی و زیبایی پوست خود می‌دهند.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 اما در کنار تمامی هزینه و زمانی که افراد برای مراقبت از پوست و زیبایی خود صرف می‌کنند، گاهی رموز ساده‌ای وجود دارند که می‌توانند تأثیرات شگرفی بر سلامت و شادابی پوست به خصوص پوست صورت افراد داشته باشند. یکی از این رموز ساده و عملی، اثرات خواب بر سلامت و ظاهر پوست انسان است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

تاثیر کم خوابی بر پوست

خواب کم و شرایط بد خواب می‌تواند باعث اثرات زیر بر پوست صورت گردد. عوارض شب بیداری بر پوست شامل موارد زیر می‌شود:

  • افتادگی پلک‌ها
  • ورم کردن چشم‌ها
  • ایجاد یا تشدید حلقه سیاه دور چشم (Eye Dark Circle)
  • پریدگی رنگ صورت
  • افزایش چین و چروک‌های پوست
  • تشدید خطوط و شیارهای موجود در صورت
  • عمیق تر شدن شیار بین بینی و گوشه لب‌ها

یک مطالعه علمی در سال ۲۰۱۷ نشان داد که محدودیت خواب برای تنها دو روز، به شکل محسوسی بر زیبایی و شادابی پوست صورت افراد داوطلب تاثیر منفی داشت. در واقع میتوان گفت تاثیر کم خوابی بر پوست خیلی سریع بروز کرده و خود را نشان می‌دهد.

 

تاثیر خواب بر پوست

ذکر این نکته الزامی است که زمان خواب، زمان ترمیم قوا و بازسازی برای کل بدن است و این موضوع منحصر به پوست نمی‌باشد. پوست و لایه‌های مختلف آن نیز تابع این قاعده کلی هستند. در تاریکی شب و فارغ از عوامل آماورای سلامت‌رسان نظیر اشعه ماوراء بنفش تابیده شده از خورشید یا مانیتورهای مختلف، پوست فرصت می‌یابد که خود را بازسازی نماید.

 با کم شدن فعالیت برخی ارگان‌ها نظیر دستگاه گوارش و عضلات، نیاز به گردش خون در این ارگان‌ها و اندام‌ها نیز کاهش می‌یابد؛ لذا خون می‌تواند به نحو بهتری به بخش‌هایی مانند پوست برسد. افزایش خون‌رسانی به پوست باعث می‌شود که مواد مضری مانند رادیکال‌های آزاد که در طول روز بر اثر تابش اشعه ماوراء بنفش ایجاد شده‌اند، توسط سیستم دفاعی بدن از بین بروند و جلوی اثرات مخرب آنها گرفته شود.

بیشتر بدانید: دارو های نسخه ای برای درمان بی خوابی مزمن ( قسمت سوم )

از سوی دیگر، حرکات صورت در زمان خواب نسبت به زمان بیداری به حداقل خود می‌رسد. این بدان معناست که لایه‌های کلاژن و الاستین (که نقش داربست پوست را دارند و تخریب آنها باعث افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک می‌گردد) کمتر درگیر حرکات کششی و انقباضی می‌شوند. کاهش حرکت این لایه‌ها به همراه افزایش جریان خون، به بافت کلاژن و الاستین پوست اجازه می‌دهد که آماورای سلامت‌های وارده در طول روز را ترمیم کند و به اصطلاح خود را بازسازی نماید.

همچنین بخوانید:  10 ترند زیبای رنگ مو برای تابستان 1401

 

بهترین زمان خواب برای پوست

داشتن یک استراحت شبانه خوب برای سلامتی و بهبود حال عمومی افراد بسیار مهم است، اما نباید تاثیر مدت زمان خواب و بهترین زمان خواب بر روی پوست را نیز نادیده گرفت.

در طول شب، پوست وارد حالت ترمیم و بازسازی می‌شود و این بدان معنی است که سموم را از بین می‌برد، آماورای سلامت‌های سلولی و DNA ناشی از محیط را ترمیم می‌کند، سلول‌های پیر را جایگزین می‌کند و سلول‌های جدید تولید می‌کند. به همین دلیل است که بعد از داشتن یک خواب خوب، پوست شاداب‌‌تر، جوان‌تر و درخشان‌‌تر به نظر می‌رسد. به گفته بنیاد ملی خواب، بزرگسالان به هفت تا نه ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارند.

اگر سعی کنید میزان خواب مورد نیاز بدن خود را کاهش دهید، پوست فورا اثرات آن را بروز می‌دهد. با کاهش یا تغییر زمان خواب، ترمیم پوست به خطر می‌افتد و به سرعت تاثیر آن را به صورت ظاهر شدن حلقه‌های تیره زیر چشم، تغییر در بافت پوست، خشکی پوست و ایجاد خطوط و چین و چروک‌های ظریف خواهید دید.

شاید باورتان نشود، اما بهترین زمان خواب برای پوست قبل از نیمه شب است و می‌تواند برای پوست شما معجزه کند. طبق مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام شده است، ریتم شبانه روزی ما بر ترمیم و عملکرد پوست تأثیر بسزایی می‌گذارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این بدان معنی است که پوست شما در واقع می‌داند که ساعت چند است.

نکته مهم این است که شب هنگام، دوره کلیدی فرآیندهای طبیعی ترمیم پوست است. به طور ویژه، ساعت 11 شب بهترین زمان برای ترمیم پوست می‌باشد.

بیشتر بدانید: درمان قطعی بی خوابی را با این گیاهان دارویی تجربه کنید

محققان همچنین دریافته‌اند که میتوز – فرایندی که طی آن سلول‌ها تقسیم و ترمیم می‌شوند – چه خواب باشید و یا بیدار، تقریباً بین ساعت 11 شب تا نیمه شب رخ می‌دهد. با این حال، خوابیدن در زمانی که میتوز در اوج خود است به این معنی است که پوست شما از مزایای بیشتری برخوردار خواهد شد.

در حال حاضر، بر هیچ یک از ما پوشیده نیست که هر چه بیشتر بخوابید، پوستتان شاداب‌تر می‌ماند. اما اکنون بنابر تحقیقات محققان، اطلاعات بیشتری در مورد زمان دقیق خواب برای داشتن پوستی شاداب تر در اختیار ما قرار دارد.

در طول روز، پوست بسته به فعالیت بیولوژیکی بدن و ریتم شبانه روزی، از نظر فیزیولوژی دچار نوسان می‌شود. به طور خاص در شب، پوست داغ‌تر و اسیدی‌تر شده و جریان چربی پوست کاهش یافته و بنابراین کم آبی سطح پوست افزایش می‌یابد.

خواب شبانه فرصت بیشتری برای تغذیه، بازسازی و آبرسانی به پوست و تقویت لایه محافظ از طریق انجام فرآیندهای طبیعی ترمیم کننده پوست می‌دهد.

خواب شبانه در زمان مناسب و به میزان کافی می‌تواند فرصتی خوب برای استفاده از محصولات خاصی که در طول روز موثر نیستند، یا در زیر نور خورشید بیش از حد فعال می‌شوند (برای کسانی که دارای پوست حساس هستند) باشد.

برخی از ترکیبات مانند ویتامین A و مشتقات آن می‌توانند با نور خورشید واکنش نشان داده و تاثیر خود را از دست بدهند، بنابراین استفاده از آن‌ها در شب حداکثر اثربخشی را دارد. استفاده از پپتیدهای قدرتمند جوان کننده پوست و همچنین روغن‌های درمانی برای حمایت از پوشش محافظ طبیعی پوست که اغلب در ساعات بیداری توسط محیط به چالش کشیده می‌شود، مفید است.

همچنین بخوانید:  منافذ باز پوست خود را با روش‌های خانگی درمان کنید

 

آنچه باید انجام دهید:

  1. بین هفت تا نه ساعت بخوابید. بهترین داروی شادابی و سلامت پوست صورت شما، خواب کافی می‌باشد. اگر همواره کم می‌خوابید و از ظاهر پوست خود راضی نیستید، این دستور را تنها برای یک تا دو هفته به کار ببندید. تاثیر آن را به وضوح خواهید دید. برخی از افراد حتی با جبران کمبود خواب خود در تعطیلات آخر هفته، شاهد تغییر و شادابی پوست خود می‌شوند. خواب کم، باعث پیرشدن سریع‌‌تر پوست و جلوگیری از ترمیم و بازسازی آن می‌شود. در مقابل خواب کافی باعث کاهش ورم چشم‌ها، افتادگی پلک‌ها و حلقه سیاه دور چشم می‌شود، رنگ صورت را بازتر و شاداب‌‌تر می‌کند و از میزان چین و چروک و عمق شیارهای پوست می‌کاهد.
  2. صورت خود را پیش از خواب بشویید. با یک شوینده ملایم صورت خود را از مواد آرایشی، چربی و سایر آلودگی‌ها پاک نمایید تا منافذ پوستی باز شوند و اکسیژن که برای تنفس و ترمیم سلولی مورد نیاز است به پوست برسد.
  3. اگر پوست شما خشک است یا پس از شستن خشک می‌شود، از یک مرطوب کننده ملایم (و نه الزاما گران قیمت) پیش از خواب استفاده نمایید.
  4. حتی الامکان به پشت بخوابید. خوابیدن روی صورت می‌تواند باعث افزایش چروک گردد. توجه داشته باشید که کیفیت خواب شب بسیار مهم است. اگر نمی‌توانید به پشت بخوابید و تلاش برای به پشت خوابیدن به کیفیت خوابتان لطمه می‌زند، لازم نیست این کار را انجام دهید. از یک بالش با روکش نرم که کمترین آماورای سلامت را به پوست می‌زند و ضمنا سرتان در آن فرونمی‌رود، استفاده نمایید.
  5. سر خود را بالاتر از سطح بدن نگه دارید. این کار علاوه بر کاهش خطر ریفلاکس معده و احتمال خرخرکردن، باعث کاهش بروز تورم چشم‌ها و ایجاد حلقه سیاه دور چشم پس از بیدارشدن می‌شود، زیرا خون به شکل بهتری از وریدهای سطحی پوست صورت به سمت قلب تخلیه می‌گردد و امکان تجمع خون در حفره اطراف چشم کاهش می‌یابد و در نتیجه بر سلامت پوست و زیبایی شما می‌افزاید.
  6. استفاده از محصولاتی که دارای ترکیبی از اسیدهای هیالورونیک هستند همراه با اسانس اسطوخودوس، نه تنها باعث افزایش هیدراتاسیون و رطوبت رسانی به پوست می‌شود، بلکه به داشتن خوابی راحت تر نیز کمک می‌کند.
  7. قبل از خواب از محصولاتی استفاده کنیم که دارای آنتی اکسیدان بالا هستند، زیرا این امر به جایگزینی مواد مفیدی که در طول روز از سطح پوست تخلیه شده‌اند، کمک می‌کند.

در نهایت، به عنوان یک قانون کلی و بدیهی باید بدانیم که هرچه زودتر بخوابیم زمان تجدید و بازسازی پوستمان بیشتر می‌شود. اما این نکته را فراموش نکنید که پیری زودرس از مهم‌ترین تاثیر خواب زیاد بر پوست است. زیاد خوابیدن باعث پیر شدن مغز می‌شود و در نتیجه به دنبال آن پوست نیز زودتر پیر خواهد شد.

 

منبع : seebmagazine.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا