ورزش

ترامپولین چیست؟ 12 تاثیر مهم آن بر سلامت جسم و روان

ترامپولین از جمله ابزارهایی است که علاقمندان بسیاری را به سمت خود برای انجام حرکات ورزشی جلب کرده است. فواید بسیار زیادی توسط این تشک پرش برای افراد مختلف از مبتدی تا حرفه‌ای ایجاد می‌شود. در ادامه این متن به توضیحاتی جامع و کامل از جمله موارد زیر خواهیم پرداخت.

مجله ورزش و تغذیه ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

  • تاثیرات آن روی بدن
  • ترامپولین چیست
  • نحوه استفاده
  • مزایا و فواید

ترامپولین و تاثیراتش بر روی سلامتی

ترامپولین که در لغت به معنی بلند و محکم پریدن است و در عام از آن با عنوان تشک پرش استفاده می کنند از جمله ورزش هایی است که پایه و اساس آن را جهش و پرش تشکیل می دهد.

این ورزش که در سال 1971 توسط جورج نیسن اختراع شد این توانایی را دارد که انعطاف بدنی ورزشکار را افزایش دهد و با توجه به اینکه از وسایل تخصصی رشته ژیمناستیک به حساب می آید همواره علاقمندان بسیار زیادی را به سمت خود جذب می کند.

مطالب مرتبط با ترامپولین

جالب است بدانید این روزها علاوه بر کودکان و ورزشکاران زبده و فضانوردان ناسا، بسیاری از بزرگسالان نیز به منظور افزایش قدرت بدنی و حفظ سلامتی خود به سراغ این ورزش می روند و از آن استقبال می کنند. مطمئنا شما نیز هیجان زده شده اید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با این ورزش بدست آورید. پس ما با همراه باشید.

ترامپولین چیست؟

همانطور که گفته شد ترامپولین از جمله وسایل تخصصی رشته ژیمناستیک است که از مقداری پارچه ضخیم و محکم، تعداد فنر تشکیل شده است که از چهار طرف بر یک چهارچوب فلزی بسته شده است.

با توجه به اینکه طی سال های گذشته تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام شده محققان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از این ورزش در هر سنی مفید است و میتواند سلامتی را برای افراد به همراه داشته باشد.

فواید ترامپولین چیست؟

استفاده از ترامپولین برای بسیاری از افراد با شرایط مختلف امکان پذیر است و فقط باید نکات ایمنی را رعایت کنند تا از فوایدی که در ادامه نام می بریم بتوانند بهره مند شوند.

  • ورزشی موثر و نتیجه بخش

ترامپولین از جمله موثرترین و بهترین راه هایی است که با کمک آن میتوانید به ورزش کردن روی آورید. طی تحقیقاتی که ناسا در این زمینه انجام داده است، به این نتیجه رسیده اند که اگر تنها 10 دقیقه این ورزش را انجام دهید، نتیجه بهتری نسبت به نیم ساعت دویدن کامل دریافت خواهید کرد.

  • پاکسازی تمام بدن

سیستم لنفاوی بدن که مسئولیت تخلیه سموم را بر عهده دارد، برای اینکه بهترین عملکرد را از خود نشان دهد به حرکت نیاز دارد تا این سموم را به سمت لوله های یک طرفه هدایت کرد.

هنگامی که شما هیچ تحرکی نداشته باشید عملکرد سیستم لنفاوی به خطر می افتد و مولکول های زائد و مواد شیمیایی و… در بدن جمع می شوند.

مطالعات نشان می دهند که ترامپولین با توجه به تحرک بسیار زیادی که در بدن به وجود می آورد به راحتی میتواند این لوله ها را تحریک کرده و جریان مایع را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

برای اینکه شما بتوانید در طول زندگی خود به راحتی حرکت کنید باید یک ارتباط قوی و پایدار به مرکز جاذبه به وجود آورید. ترامپولین جزء آن دسته از ورزش هایی است که عصب بینایی، مجاری شنوایی گوش و ارتباط ذهن و بدن را تقویت می کند.

نکته بسیار قابل توجهی که در رابطه با این ورزش وجود دارد این است که با توجه به اینکه ذهن توانایی پیش بینی مسیر حرکت بدن را ندارد، به طور طبیعی بدن را در حالت یادگیری قرار می دهد.

به عنوان مثال شما میتوانید بوکسورهای حرفه ای را در مد نظر خود قرار دهید که همواره در حال استفاده از این شیوه برای حفظ ثبات بدن خود هستند.

  • تقویت استخوان ها و مفاصل

از مهمترین دلایلی که باعث شد ناسا برای ارسال فضانوردان خود به ورزش ترامپولین روی آورد این بود که این ورزش در بازسازی استخوان ها نقش بسیار زیادی ایفا می کند. در واقع استخوان سازی و چگالی مناسب برای اجتناب از مشکلاتی مانند پوکی استخوان و دیگر شرایط هستند.

همچنین بخوانید:  مقایسه لانگز معکوس با حرکت لانگز رو به جلو

به همین دلیل است که ترامپولین با تاثیرگذاری بر سلول ها و ماهیچه های بدن فشار بسیار مفید و برابری را بر استخوان ها ایجاد می کند و سلامتی آنها را حفظ می نماید.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید ترامپولین از جمله ورزش هایی است که برای افرادی که مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند بسیار مفید عمل می کند.

در واقع پزشکان برای آن دسته از افرادی که در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستند از ترامپولین به عنوان یک ابزار تمرینی برای تقویت و سلامت قلب استفاده می کنند.

زیرا این ورزش که با حرکات پرشی و جهشی خود، ضربان قلب را به طور قابل توجهی افزایش می دهد با بالا رفتن ریتم تنفس همراه است. در نهایت اکسیژن بیشتری را به سلول های قلبی خواهد رساند که در بهبود عملکرد قلب تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

برای اینکه بتوانید نتیجه مطلوبی از این ورزش دریافت کنید باید با شدت متوسط و به مدت 150 دقیقه در هفته انجام دهید.

  • ترامپولین برای لاغری و رسیدن به وزن مناسب

محققان به این نتیجه رسیده اند که حرکات ثابت، آرام و بالا و پایین پریدن ها بر روی ترامپولین کمک می کند تا آنزیم های بدن به حرکت در آیند و محتویات سلول های چربی به انرژی تبدیل شود و بدن را برای رسیدن به اندام و وزنی ایده آل تحریک کنند.

دقت داشته باشید که ترامپولین هیچ گاه بر روی متابولیسم بدن به تنهایی تاثیر نمی گذارد. در واقع تنها برای افرادی که میخواهند روی دیگری از ورزش را ببیند توصیه می شود.

انواعی از ترامپولین وجود دارد که ابعاد کوچکتری دارند و برای تمرینات هوازی به کار برده می شوند و فرایند چربی سوزی را افزایش می دهند. این نوع از ورزش با ترامپولین باید زیر نظر مربی انجام شود تا تقویت عضلات پایین تنه و تعریق بیشتر را به همراه داشته باشد.

این مسئله اصلا مهم نیست که چند دقیقه از وقت خود را صرف ورزش می کنید مسئله ای که اهمیت دارد این است که در حین ورزش، احساس لذت و شادابی داشته باشید.

اگر بتوانید روزانه 15 دقیقه از وقت خود را به ترامپولین اختصاص دهید خواهید دید که لبخند بیشتر و همچنین لذت بیشتری به سراغ شما خواهد آمد.

  • کاهش کلسترول و فشار خون

اینکه شما بر روی ترامپولین پرش کنید، آسیب به مفاصل شما تشدید نمی شود بلکه سطح کلسترول خون، فشار خون و تری گلیسیرید خون به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند. همچنین از طریق سیستم لنفاوی بدن برای سم زدایی عملکرد بهتری از خود نشان می دهد.

  • هماهنگی و چابکی

هماهنگی میان حرکت و پاها بهتر شده و تعادل بدن بهتر حفظ خواهد شد. به همین جهت با افزایش چابکی، قدرت ذهن و هماهنگی بدن نیز افزایش خواهد یافت.

  • افزایش قدرت و کارایی قلب

ترامپولین نیز مانند هماهنگی تمرینات ایروبیک عمل کرده و میتواند تمام بدن را از داخل و خارج تقویت کند. حتی سلول های کبدی، کلیه، مثانه، قلب و ریه عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد.

  • ارتقاء قدرت قسمت های بالا و پایین بدن

ترامپولین به شما کمک می کند تا قسمت های بالا و پایین بدن خود را بدون اینکه هیچگونه گرفتگی و فشاری بر روی عضلات رخ دهد تقویت نمایید.

  • بهبود انعطاف پذیری و وضعیت

هنگامی که شما بر روی ترامپولین، پرش می کنید، ماهیچه ها و عضلات شما به استحکام لازم میرسند که این مسئله در بهبود وضعیت اندام ها نقش بسیار زیادی دارد.

چگونگی استفاده از ترامپولین

اگر به ورزش ترامپولین علاقمند هستید برای اینکه بتوانید آن را انجام دهید باید بر روی تشک بروید و بر روی پاهای خود بایستید، سپس پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید و کمی دست هایتان را خم کنید و ساعد خود را بر روی دستگیره ترامپولین قرار دهید.

کمی زانوها را خم کنید و سپس به سمت بالا و پایین بپرید. دقت کنید که نباید بیشتر از نیم متر از ترامپولین جدا شوید. برای اینکه نتیجه مطلوبی دریافت کنید به حرکات خود سرعت بخشید و این کار را 20 مرتبه تکرار نمائید. با پیشرفت در این تمرینات دیگر می توانید با دست آزاد و ارتفاع بیشتر پرش کنید.

تاثیرات ترامپولین بر سلامت افراد

در این مقاله جنبه های مختلفی از فواید ترامپولین را خدمت شما ارائه دادیم اما تاکنون به این مسئله فکر کرده اید که این ورزش چه تاثیرات مثبتی بر سلامت افراد از زوایایی دیگر خواهد گذاشت؟

همچنین بخوانید:  حرکت پلانک و فواید ورزش پلانک

در واقع ترامپولین می تواند جنبه های دیگری از زندگی افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد. که عبارتند از مواردی که در این قسمت از متن نام برده شده‌اند.

  • تاثیر بر روی سلامت اعصاب و روان افراد
  • تاثیرات مثبت بر روی سلامت جسم و اعضای بدن
  • تاثیر بر گروه های مختلف سنی افراد
  • تاثیر در اجتماع و بازی ها و تفریحات گروهی

تاثیر مثبت ترامپولین بر روی سلامت اعصاب و روان افراد

ترامپولین پر از تحرکات و جهش های به سمت بالاست که در مفرح و شاد کردن این ورزش نقش بسیار زیادی را ایفا می کند.

هنگامی که افراد به سراغ این ورزش می‌روند در واقع تمام اعضای بدن خود اعم از عضلات ریز و ماهیچه‌هایشان را به چالش می کشند و باعث تقویت آنها می شوند.

نکته قابل توجه در رابطه با ترامپولین این است که همواره نقش بسیار زیادی در تمرکز، تقویت تعادل ذهنی، تخلیه خستگی و رهایی از افسردگی دارد.

به گونه ای که پس از انجام مداوم این ورزش متوجه خواهید شد که بدنتان از بیماری ها دور شده و یک زندگی سالم و با نشاط به سراغتان آمده است.

برای انجام درست این ورزش باید تمرکز ذهنی مناسبی داشته باشید و به طور مکرر آن را تکرار کنید که این مسئله در نهایت منجر به آزاد شدن ذهن از مشکلات و دغدغه های روزمره زندگی شده و استرس را از افراد دور می کند.

حتی برخی از افراد آن را به مانند یوگا می دانند که اعصاب و روان را آرام کرده و ذهن را خالی از هرگونه تشنج می کند.

نکته قابل توجه در رابطه با ترامپولین این است که علاوه بر افرادی که این ورزش را دنبال می کنند اطرافیان او نیز تاثیر مثبتی از آنها دریافت می کنند که باعث شادی محیط و فضای اطراف آن می گردد.

تاثیر مثبت ترامپولین روی سلامت جسم و اعضای بدن

همه ما به خوبی می دانیم برای اینکه بدنی سالم داشته باشیم باید به طور مرتب ورزش کنیم تا سموم موجود در بدن دفع شده و جذب کلسیم و ویتامین و… به راحتی و در بهترین شرایط ممکن صورت گیرد.

ترامپولین نیز از جمله ورزش هایی است که میتواند با توجه به تحرکات و حرکات کششی خود نقش بسزایی در تقویت عضلات کل بدن و ریز عضله ها ایفا کند. از بارزترین تاثیرات این مسئله میتوان به تقویت عضلات قلب اشاره کرد که با خونرسانی درست و به موقع خود، سیستم حیاتی بدن را کنترل کند.

تاثیر مثبت ترامپولین برای گروه های مختلف سنی افراد

پزشکان بر این عقیده اند که همواره گروه های مختلف سنی البته به جز کودکان زیر سه سال می توانند از این ورزش استفاده کنند و نتایج بسیار خوبی را نیز دریافت نمایند.

از جمله دلایلی که کودکان زیر سه سال را از انجام این ورزش منع می کند این است که بدن این دسته از افراد هنوز به استقامت لازم نرسیده و به دلیل بالا و پریدن های موجود در این ورزش، عوارض منفی آن میتواند گریبانگیر مغز و فیزیک آنها شود.

برای افراد بین 3 تا 6 سال نیز انجام این ورزش باید با رعایت کلیه نکات ایمنی و محافظتی صورت گیرد تا این ورزش تنها به صورت یک سرگرمی و تفریح شناخته شود.

از 6 سالگی به بعد، حساسیت موجود برای انجام این ورزش کاهش پیدا می کند و به یک ورزش و تفریح ایده آل برای افراد تبدیل خواهد شد. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که از بیماری های خاص رنج می برید، باید ترامپولین را با مشورت پزشک آغاز کنید.

تاثیرات مثبت ترامپولین بر اجتماع، بازی ها و تفریحات گروهی

بسیاری از افراد ترامپولین را مستعد ورزش های شخصی، گروهی، در منازل، پارک ها و باشگاه ها می دانند که در سلامت جسمی افراد نقش بسزایی ایفا می کند.

از همین رو محققان به این نتیجه رسیده اند که انجام گروهی این ورزش در مکان های عمومی میتواند روح تازه ای به این ورزش بدهد و نشاط و سرگرمی مضاعفی را برای افراد به دنبال داشته باشد.

عوارض ترامپولین که باید جدی گرفت

ترامپولین عوارض و خطرات جدی را برای بزرگسالان در صورت رعایت مسائل ایمنی، به همراه ندارد. اما این عوارض بیشتر به سمت کودکان، آن هم کودکان زیر 6 سال بر می گردد.

زیرا پرش های متوالی روی این وسیله ورزشی نیاز به عکس العمل ها و واکنش های سریع دارد که اغلب کودکان زیر 6 سال زمان مناسب برای واکنش نشان دادن را در نظر نمی گیرند.

معمولا برای این رده سنی، شکستگی، در رفتگی و آسیب به بدن ناشی از افتادن روی کفپوش یا حتی برخورد با چارچوب و فنرها ایجاد می شود.

استفاده از ترامپولین در همه جا

امروزه بسیاری از پارک ها و محیط های بازی، از این وسیله ورزشی برای بهره عموم، استفاده می کنند. اما برای اینکه بتوان همیشه این وسیله مفید را داشت، می توان از انواع خانگی و تاشوی آن استفاده کرد.

حتی برای مسافرت به دل طبیعت نیز می توان ترامپولین تاشو تهیه کرد و آنرا به راحتی با خود جابجا کرد.

مطالب مرتبط با ترامپولین

سخن پایانی

همانطور که در متن گفته شد، ترامپولین از جمله ابزارهای ورزشی پرشی است که روحیه‌ای شاد را با خود به ارمغان می‌آورد. آمادگی‌های لازم قبل از انجام آن موارد چندان سختی نیست. بعد از انجام آن می‌توان به سلامتی بدن رسید و اوقاتی مفرح را ایجاد کرد. با تمام این نکات بهتر است جانب ایمنی حین انجام آن رعایت شود.

منبع : quickfit.ir
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا