طب سنتی

ترفند های ساده برای کاهش منافذ باز پوست

چگونه منافذ باز پوست را کاهش دهیم؟

منافذ پوست سوراخ های ریزی هستند که در همه جای پوست وجود دارند، از جمله؛ پوست صورت ، دست ها ، پاها و هر جای دیگر بدن.

 با مجله تغذیه ماورای سلامت  این مبحث را عمیق تر خواهید آموخت.

منافذ پوست عملکرد مهمی دارند، آنها اجازه می دهند عرق و چربی از طریق پوست شما خارج شود و باعث خنک شدن و حفظ سلامت پوست در هنگام دفع سموم از پوست میشود.همچنین منافذ دهانه فولیکول های مو نیزهستند. اگرچه منافذ پوستی نقش مهمی را برای سلامتی پوست ایفا میکنند، اما بعضی از افراد ظاهر آنها را دوست ندارند، به ویژه در مناطقی از بدن که بیشتر به چشم می آیند ، مانند بینی و پیشانی.
همه ما میخواهیم پوستی بی عیب و نقص داشته باشیم و مشکلات پوستی یکی از مشکلات رایج در زنان هستند که با آن دست و پنجه نرم میکنند و اغلب سعی میکنند با آرایش آن ها بپوشانند اما همچنان مشخص هستند.
هیچ راهی و هیچ عاملی برای بستن کامل منافذ پوست وجود ندارد. اما روش هایی وجود دارد که باعث می شود برجستگی منافذ بر روی پوست کمتر شود و پوست صورت ظاهر بهتری داشته باشد. به مطالعه ادامه دهید تا روش های ایمن و موثر مراقبت از منافذ پوست خود را بیابید تا پوست شما بهترین شکل ممکن را داشته باشد.

 

ترفند های ساده برای کاهش منافذ باز پوست

 

چه عواملی موجب ایجاد منافذ باز پوست میشوند؟

  • قرار گیری در معرض نور خورشید 

قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون استفاده از ضد آفتاب باعث آسیب به کلاژن پوست شده و خاصیت ارتجاعی آن را کاهش می دهد.

یکی از دلایل اصلی منافذ بزرگ پوستی ژنتیک است که از اعصای خانواده به ارث میرسد.

با گذشت زمان ، سلول های پوستی کلاژن و الاستین را از دست می دهند ، که باعث کشش و بزرگ شدن منافذ پوست می شود.

  • ترشح بیش از حد چربی در پوست

ترشح زیاد چربی از غدد چربی پوست باعث ایجاد منافذ مسدود شده و التهاب، جوش و آکنه می شود.

اگر صورت خود را بطور مرتب شستشو ندهید، ممکن است از منافذ باز پوست رنج ببرید.

استفاده بیش از محصولات آرایشی از تنفس پوست جلوگیری کرده و منافذ پوست را مسدود میکند.

  • تغییرات هورمونی

تغییر در هورمون ها میتواند ترشح چربی پوست را افزایش داده و در نتیجه منافذ پوست را باز شوند.

  • تعرق بیش از حد 

عرق موجب جذب آلودگی و مسدود شدن منافذ پوست می شود.

  • رژیم غذایی نامناسب

خوردن غذاهایی سرخ شده و فرآوری شده ، غالباً می تواند تولید سبوم پوستی را افزایش داده و منجر به باز شدن منافذ پوست شود.

چگونه منافذ باز پوست را کاهش دهیم؟

روش های زیادی وجود دارد که می تواند ظاهر منافذ پوست شما را به حداقل برساند و شامل موارد زیر است.

  • صورت خود را با شوینده مخصوص پوست صورت بشویید

پوست هایی که اغلب چرب هستند و یا منافذ پوستی آن ها مسدود شده است، از استفاده از شوینده های مخصوص پوست سود میبرند . یک مطالعه بالینی در سال 2006 نشان داده است که استفاده از پاک کننده مخصوص پوست صورت می تواند جوش و آکنه را به حداقل برساند و منافذ پوست شما را تمیز نگه دارد.
با استفاده از یک پاک کننده پوست صورت ملایم که می توانید آن را به راحتی از داروخانه ها تهیه کنید، شروع کنید. منافذ باز در پوست های چرب مشاهده میشود، بنابراین به دنبال شوینده ای باشید که برای افرادی با پوست نرمال تا چرب طراحی شده باشد و در ترکیبات آن اسید گلیکولیک ذکر شده باشد. پوست صورت خود را هر شب قبل از خواب بشویید حتی اگر در روز فقط از یک ضد آفتاب استفاده کرده باشید و مراقب باشید که بیش از حد صورت خود را با مواد شوینده نشویید زیرا باعث خشک شدن پوست شما میشود.

  • از رتینوئیدهای موضعی استفاده کنید

مطالعات در این زمینه نشان داده ایت که محصولات با ترکیبات رتینوئید (کلمه فانتزی برای ویتامینA) در کوچک شدن منافذ موثر هستند بنابراین به دنبال کرم هایی باشید که در آنها «ترتینوئین» وجود داشته باشد.
بهتر است از این محصولات یک بار در روز استفاده شود زیرا استفاده بیش از حد از رتینوئیدها می تواند پوست شما را تحریک کند ، باعث قرمزی ، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شود و همچنین احتمال آفتاب سوختگی را نیز بیشتر می کند.

  • از سونا بخار استفاده کنید

نشستن در یک اتاق سونا بخار برای بستن منافذ پوست کمی غیر معمول است زیرا بخار آب منافذ پوست را باز کرده و باعث تولید عرق در بدن می شود. اما این احتمال وجود دارد که منافذ پوست شما به دلیل وجود آلودگی، چربی یا باکتری در آن ها بزرگ شده باشند.
هنگام رفتن به سونا بخار یک حوله تمیز همراه خود داشته باشید و صورت خود را با یک شوینده مخصوص صورت بشویید . سپس 5 تا 10 دقیقه از وقت خود را در اتاق سونا بخار برای باز کردن منافذ پوست اختصاص دهید. پوست شما بعد از آن سفت و محکم به نظر میرسد.
گرچه اتاق های سونا بخار می توانند کانون گرم میکروب ها و باکتری ها باشند. پس از استفاده از اتاق سونا بخار عمومی ، یک حوله تمیز برداشته و آن را به مدت 1 تا 2 قیقه در آب گرم بگذارید سپس بر روی صورت خود بمالید. این به شما کمک می کند تا بعد از باز شدن منافذ توسط بخار، مجدد بسته شوند و از ورود باکتری های جدید جلوگیری میکند.

همچنین بخوانید:  برنج سیاه، برنج ضد سرطان + خواص و روش های پخت برنج سیاه

به اثبات رسیده است که روغنهای گیاهی ضد التهاب مانند روغن میخک و روغن دارچین، باکتری ها  را از روی پوست شما دفع می کند. همچنین می تواند پوستی متعادل با منافذی با ظاهری ریزتر به شما بدهد.

قبل از استفاده از روغن روی های اساسی ، آن را با یک روغن حامل ملایم مانند روغن بادام شیرین یا روغن جوجوبا ترکیب کنید. بعد از چند دقیقه ترکیب  و پس از آن حتماً صورت خود را خشک کنید.

 

ترفند های ساده برای کاهش منافذ باز پوست

 

  • پوست خود را لایه برداری کنید  

لایه برداری می تواند سموم محبوس شده در منافذ پوست را که می توانند منافذ را بزرگتر نشان دهند ، از بین ببرد. اسکراب ملایم صورت (ترکیب شکر قهوه ای + عسل طبیعی + آب لیمو تازه) هفته ای یک بار به پاکسازی منافذ پوست کمک میکند. با تمیز کردن صورت ، هرگونه آلودگی در سطح پوست شما ، همراه با سلولهای مرده پوست از بین می روند. به طور کلی با اسکراب پوست شما صاف تر و شفاف تر بنظر میرسد.

  • از ماسک خاک رس استفاده کنید

یک راه سریع برای کاهش التهاب و جوش و آکنه استفاده از ماسک خاک رس است. در یک آزمایش بالینی در سال 2012 ، هنگامی که شرکت کنندگان تنها فقط دو بار در هفته از ماسک خاک رس ترکیب شده با روغن جوجوبا استفاده کردند ، 54 درصد از جوش و آکنه پوست آن ها بهبود پیدا کرد.
ماسک خاک رس با خشک کردن چربی اضافی در زیر منافذ پوست و همچنین چسبیدن به ناخالصی ها و بیرون کشیدن آنها با خشک شدن ماسک ، منافذ پوست صورت را به حداقل می رساند. به عنوان بخشی از برنامه رسیدگی به پوست صورت ، هفته ای دو تا سه بار ماسک خاک رس را امتحان کنید.

 

ترفند های ساده برای کاهش منافذ باز پوست

 

  • یک لایه برداری حاوی هیالورونیک اسید را امتحان کنید

اگر منافذ پوست شما بزرگ شده به دلیل تولید بیش از حد چربی و وجود سلول های مرده پوست ، وقت آن است که یک لایه بردار شیمیایی را امتحان کنید. لایه بردار حاوی هیالورونیک اسید می تواند به تنظیم تولید سبوم پوستی شما کمک کند و پوست با اسید سالیسیلیک، سلول های جدید پوست را جایگزین سلول های آسیب دیده و مسن می کند. از این لایه بردارها به میزان متوسط استفاده کنید ، زیرا با گذشت زمان باعث حساسیت بیشتر پوست شما در برابر آفتاب سوختگی می شود.

درمان های خانگی برای منافذ باز پوست

  • آلوئه ورا تازه

از آلوئه ورا تازه می توان برای کاهش منافذ باز پوست استفاده کرد ، زیرا به آبرسانی پوست و سفت شدن آن کمک می کند.

آنچه شما نیاز دارید: ژل آلوئه ورا تازه

چه کاری باید انجام دهید ؟

ژل آلوئه ورا را بر روی منافذ باز پوست بمالید و به مدت چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید.
اجازه دهید این ژل به مدت تقریبی 10 دقیقه بر روی پوست شما بماند سپس با آب آن را بشویید.
تکرار این روش هر روز به جمع شدن منافذ پوست کمک قابل توجهی می کند. آلوئه ورا همچنین پوست را تمیز کرده و تغذیه و آبرسانی میکند.

 

ترفند های ساده برای کاهش منافذ باز پوست

 

  • سرکه سیب طبیعی

سرکه سیب یکی از شناخته شده ترین مواد طبیعی تقویت کننده پوست است که در صورت استفاده مناسب می تواند منافذ پوست را کاهش دهد.

آنچه شما نیاز دارید:

سرکه سیب
آب
یک تکه پنبه

چه کاری باید انجام دهید ؟

سرکه سیب را با نسبت 1: 1 با آب رقیق کنید.
یک گلوله پنبه را به این محلول آغشته کرده و روی صورت خود بمالید. بگذارید خشک شود. از این تونر پوست طبیعی بعد از شستن صورت در هنگام شب استفاده کنید. سرکه سیب می تواند پوست را سفت کند ، التهاب را کاهش دهد و پوست را تمیز کند تا منافذ پوست کاهش پیدا کنند.

همچنین بخوانید:  همه چیز درباره هلیکوباکترپیلوری

 

ترفند های ساده برای کاهش منافذ باز پوست

 

  • ماسک سفیده  تخم مرغ

ماسک ساخته شده از سفید تخم مرغ می تواند به سفت شدن پوست و بهبود قابلیت ارتجاعی آن کمک کند.

آنچه شما نیاز دارید:

1 عدد سفید تخم مرغ
2 قاشق غذاخوری پودر جو دوسر
2 قاشق غذاخوری آب لیمو

چه کاری باید انجام دهید ؟

همه مواد را مخلوط کنید تا یک خمیر یکدست ایجاد شود. این خمیر را بر روی صورت خود بمالید و  به طور یکنواخت پخش کنید. بگذارید حدود 30 دقیقه بر روی صورت شما بماند سپس با آب ولرم صورت را بشویید.
این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. سفید تخم مرغ می تواند پوست را سفت کرده و پوست را تقویت کند.

 

ترفند های ساده برای کاهش منافذ باز پوست

 

روغن آرگان یک روغن درمانی است که برای پوست و مو بسیار مفید است. همچنین به سفت شدن پوست و کاهش منافذ کمک می کند.

آنچه شما نیاز دارید: 2-3 قطره روغن آرگان

چه کاری باید انجام دهید؟

قطرات روغن را بین انگشتان خود گرم کنید و با نوک انگشتان خود را به آرامی ماساژ دهید. بعد از حدود 30 دقیقه صورت خود را با استفاده از آب گرم بشویید. برای درخشان شدن پوست ، این کار را هر شب قبل از خواب تکرار کنید. روغن آرگان سرشار از ویتامین E و اسیدهای چرب است که پوست را آبرسانی کرده و به آن درخشش می بخشد و باعث کاهش منافذ بزرگ پوست می شود.

 

ترفند های ساده برای کاهش منافذ باز پوست

 

روغن جوجوبا درمان خوبی برای منافذ باز پوست است.

آنچه شما نیاز دارید: چند قطره روغن جوجوبا

چه کاری باید انجام دهید؟

با حرکات دورانی ملایم مقداری روغن جوجوبا را برروی صورت خود ماساژ دهید. روغن را یک شب بگذارید بماند و صبح روز بعد صورت خود را با شوینده مخصوص پوست صورت شست و شو دهید. هفته ای 2-3 بار از روغن جوجوبا برای درخشش بیشتر پوست خود استفاده کنید. روغن جوجوبا به دلیل اسید های چرب مفیدی که دارد بسیار شبیه به روغن طبیعی پوست است. اندازه منافذ بزرگ شده را کاهش می دهد و همچنین آنها را تمیز می کند. روغن جوجوبا یکی از بهترین داروهای خانگی برای کاهش منافذ باز پوست است.

 

ترفند های ساده برای کاهش منافذ باز پوست

 

نکاتی برای جلوگیری از ایجاد منافذ باز پوست

  • برای تمیز نگه داشتن منافذ ، دو مرتبه در روز به طور مرتب پوست را با شوینده مخصوص پوست شستشو دهید.

  • برای از بین بردن پوست های مرده ، مرتباً لایه برداری کنید.

  • با پاک سازی عمیق پوست ، منافذ پوست تمیز می شود. این کا را یک بار در ماه انجام دهید.

  • قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید.

  • برای شستن صورت خود به جای آب گرم از آب ولرم استفاده کنید.

  • جوش های سرسیاه یا جوش های سرسفید را فشار ندهید.

  • میوه و سبزیجات بیشتر بخورید.

  • بدن خود را هیدراته نگه دارید.

سوالات متداول

ما به چند سوال متداول درمورد مقابله با منافذ باز پوست را پاسخ داده ایم و این سوال و جواب ها را با شما به اشتراک میگذاریم.

  • آیا می توانم با استفاده از داروهای خانگی به طور دائم از منافذ باز پوست خلاص شوم؟

محصولات و داروهای خانگی زیادی وجود دارد که منافذ پوست شما را کوچکتر میکنند اما رمز اصلی کاهش منافذ باز پوست این است که بفهمید چه عواملی باعث بزرگ شدن منافذ پوست می شود. آیا پوست شما چرب است؟ آیا زیاد عرق میکنید؟ آیا در معرض آلودگی های محیطی قرار دارید؟ 
برخی از روشهای درمانی بهتر از سایر روشها عمل می کنند ، بنابراین کمی آزمایش کنید تا زمانی که بفهمید چه چیزی برای پوست شما مناسب تر است.
هر چیزی ممکن است باعث بزرگ شدن منافذ پوست شما شود ، اما به یاد داشته باشید که داشتن منافذ و تولید عرق کاملاً طبیعی است و برای عملکرد درست بدن ضروری میباشد. این موارد در واقع نشانه هایی هستند که نشان می دهد بدن شما همانگونه که باید کار کند، کار می کند. اگر منافذ پوست بیش از حد قابل مشاهده باشند یا به نظر می رسد بزرگتر از آنچه شما می خواهید به نظر می رسند ، به یاد داشته باشید که آنها بخشی از بدن شما بوده و برای بزرگترین اندام بدن شما یعنی پوست شما ضروری هستند.

  • آیا داروهای خانگی برای درمان منافذ باز پوست، عوارض جانبی در پی دارند؟

هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای برای استفاده از پاک کننده های خانگی و تونرها برای منافذ باز پوست وجود ندارد. با این حال ، از استفاده بیش از حد از آن ها خودداری کنید ، در غیر این صورت پوست خشک و حساس می شود.

  • چرا من دچار منافذ پوستی بزرگ می شوم؟

پوست چرب ، تغییرات هورمونی و آسیب پوست با آفتاب می تواند به طور قابل توجهی اندازه منافذ پوست شما را افزایش دهد.

  • چه رژیمی برای کاهش منافذ پوست مفید است؟

آب میوه های تازه ، غذاهای غنی از فیبر و ویتامین C با تقویت کننده های کلاژن مانند خیار ، تربچه و گوجه فرنگی به شما کمک می کنند. همچنین یک روتین مناسب برای مراقبت از پوست ، مرطوب کننده های غنی و یک رژیم غذایی سالم ، به شما کمک می کند تا اندازه منافذ پوست شما کنترل شود و تعادل چربی صورت شما حفظ شود. نکات ذکر شده در بالا را دنبال کنید .

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا