روانشناسی

تفاوت دلبستگی با وابستگی در روابط عاشقانه چیست؟

بسیاری از افراد تفاوت دلبستگی و وابستگی را به خوبی نمی‌دانند و حتی فکر می‌کنند این دو مفهوم با هم یکی هستند.

مجله ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

در حقیقت وابستگی عاطفی به یک شخص کاملا با دلبستگی و عشق تفاوت دارد. خصوصا وقتی وابستگی عمیق و شدید می‌شود، بهتر می‌توان تفاوت‌ها را درک کرد. هر چند معمولا فرد و شخصیت وابسته به درستی نمی‌داند تفاوت بین دلبستگی و وابستگی چیست و ترجیح می‌دهد باور کند احساسی که با آن روبه‌رو است تنها عشق و دوست داشتن است. با مجله ماورای سلامت همراه باشید.

تفاوت بین دلبستگی و وابستگی چیست؟

اما چطور می‎‌توان تفاوت دلبستگی و وابستگی را درک کرد؟ اصلا آیا تفاوت زیادی بین این دو مفهوم وجود دارد؟ این‌ها سوالاتی است که سعی داریم در این ادامه به آن‌ها پاسخ دهیم.

تعریف وابستگی

وابستگی از نیاز سرچشمه می‌گیرد. عبارت معروف بدون تو نمی‌توانم زندگی کنم در واقع مصداق بارزی از این نیاز و وابستگی محسوب می‌شود. چنین فردی همیشه نیازمند توجه، مورد تایید بودن و حمایت شدن از طرف شریک عاطفی خود است. در واقع این افراد از درون احساس خالی بودن دارند و این جای خالی را یک فرد دیگر برایشان پر می‌کند. اینجا همان نقطه تفاوت دلبستگی و وابستگی است.

همچنین بخوانید:  چگونه شخصیت قوی داشته باشیم

تفاوت بین دلبستگی و وابستگی چیست

تعریف دلبستگی

افراد عاشق و دلبسته، خود را از عشق سرشار می‌کنند و تعریف مشخصی از ارزشمندی دارند. در واقع این افراد، نیازی به دیگری ندارند و این احساس را در خودشان پیدا می‌کنند.

دلبستگی به دنبال خود صمیمیت، احترام و دوست داشتن بی‌قید و شرط می‌آورد و از همه مهم‌تر فرد عاشق می‌تواند از پس نیازهای خود بر بیاید، شریک عاطفی خود را اسیر خواسته‌های خود نمی‌کند و کنترل و مسئولیت زندگی خود را به دست می‌گیرد.

در دلبستگی، بر خلاف وابستگی از ارتباط طرف مقابل با دیگران احساس خطر نمی‌کنید

این مورد را می‌توان یکی از بارزترین موارد تفاوت دلبستگی و وابستگی دانست. یکی از المان‌های مهم عشق و دلبستگی، اعتماد و حس امنیت است.

فرد وابسته ارزشمندی خود را با توجه به نحوه رفتار دیگران تعریف می‌کند. به همین خاطر ارتباط شریک عاطفی‌اش با دیگری، به راحتی می‌تواند آرامش ذهنی  او را به هم بزند و حتی منجر به احساس خطر و حسادت شود. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب ۶ دلیل اصلی سرد شدن رابطه عاشقانه سر بزنید.

تفاوت بین دلبستگی و وابستگی چیست

فرد دلبسته خوشحال و راضی است، فرد وابسته درمانده، احساساتی و هیجان‌زده است

وقتی صحبت از وابستگی است، همیشه یک نفر خود را تحت سلطه دیگری می‌بیند و نظراتش هیچ‌گاه مورد توجه قرار نمی‌گیرد، زیرا در واقع خود فرد نیز از بیان‌ آن‌ها واهمه دارد.

فرد عاشق فرصت رشد پیدا می‌کند، فرد وابسته خودش و آرزوهایش را از دست می‌دهد. تفاوت دلبستگی و وابستگی همین‌جا است که فرد وابسته از ابراز خواسته‌ها ورویاهایش واهمه دارد زیرا می‌ترسد مورد تایید نباشد. فرد دلبسته نه تنها خواسته‌هایش را در امنیت کامل بیان می‌کند بلکه از طرف شریک عاطفی خود حمایت کافی را برای رسیدن به آن‌ها دریافت می‌کند.

همچنین بخوانید:  این اشتباهات زنانه مردان را دلسرد می‌کند

تفاوت بین دلبستگی و وابستگی چیست، در وابستگی از احساسات و افکار منفی سرریز می‌شوید

اگر رابطه شما با طرف مقابل بر مبنای وابستگی عاطفی باشد، از این همه سازش و تسلیم شدن‌های بدون چون و چرا احساس فرسودگی و خستگی مفرط می‌کنید. وقتی درگیر دلبستگی هستید، لذت و احساسات مثبت را تجربه می‌کنید، با خود به صلح می‌رسید و نگاه شما به جهان تغییر می‌کند. حتی ممکن است زخم‌هایی که از گذشته داشته‌اید به مرور التیام پیدا کنند و به کمک عشق واقعی به ورژن بهتری از خود تبدیل می‌شوید.

تفاوت بین دلبستگی و وابستگی چیست

 

 
منبع : deltapayam.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا