رژیم غذایی

جالب ترین ویژگی های انواع شیر خشک !

درگذشته از شیر خشک تنها برای تغذیه کودک استفاده می‌کردند و به‌خصوص برای کودکانی که به هر دلیلی مادر در کنار آن‌ها نبود، استفاده می‌شد؛ اما امروزه کیفیت انواع شیر خشک پیشرفت کرده و حتی متخصصین تغذیه گاهی برای درمان برخی شرایط و‌یا برای مغذی کردن رژیم غذایی کودکان از تجویز شیر خشک استفاده می‌کنند.

مجله ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

 
احتمالاً تا به حال شنیده‌اید که برخی از افراد می‌گویند شیرخشک برای چاقی کودکان اهمیت دارد و چنانچه کودک شما لاغر است، باید از شیرخشک برای تغذیه استفاده کنید؟! تا چه حد این موضوع صحیح است؟! در این مطلب از ماورای سلامت می‌خواهیم با انواع شیر خشک و شیر خشک برای بزرگسالان آشنا شویم؛ بنابراین تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا اهمیت شیر خشک در رژیم غذایی را بدانید.

شیر خشک برای چاقی

 

انتخاب بهترین شیرخشک برای نوزاد

برای انتخاب بهترین شیر خشک برای نوزاد لازم است از پزشک کمک بگیرید. با این‌حال چنانچه نوزاد از ۴ ماهگی گذشته است و طبق نظر پزشک و به دلیل کم بودن شیر مادر، نیازمند استفاده از شیر خشک برای تغذیه او هستید؛ نیاز است بهترین شیر خشک را انتخاب‌ کنید. انواع شیر خشک موجود در بازار فرمولاسیونی شبیه به شیر مادر دارند و اغلب آن‌ها از شیر گاو اصلاح شده تولید می‌شوند و چنانچه شیر خشکی که تهیه می‌کنید از یک مارک استاندارد و قابل قبول باشد، تفاوتی از نظر خواص یا سلامتی با سایر انواع شیر خشک ندارد. بهتر است برای تغذیه نوزاد از شیرخشک‌هایی استفاده کنید که با آهن غنی شده‌اند. شیرخشک را می‌توانید به سه حالت آماده برای مصرف، مایع کنستانتره و پودری تهیه کنید که برای استفاده از هر کدام می‌توانید دستورالعمل روی بسته را مطالعه نمایید. انتخاب بهترین شیر خشک چنانچه شرایط فرزند شما عادی است، کار چندان دشواری نیست.

همچنین بخوانید:  خواص زیتون

 

نواع شیر خشک

 

انواع شیر خشک

شیر خشک از آب، انواعی از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها تشکیل شده است. همچنین مواد معدنی موجود در شیر خشک شامل سیترات پتاسیم، فسفات تری‌کلسیم، فسفات پتاسیم، کلرید کلسیم، کلرید منیزیم، فروس سولفات، زینک سولفات، سلنات سدیم، سولفات منگنز و کاپر سولفات هستند. ویتامین‌های موجود در شیر خشک شامل آسکوربات سدیم، ویتامین A، نیاسینامید آلفاتوکوفرول استات، اسید فولیک، بیوتین، ویتامین D3، ویتامین B12، اینوزیتول کولین، هیدروکلروکین پروکسین و… است. انواع شیرخشک زیاد هستند؛ اما می‌توان به تعدادی از آن‌ها که اهمیت بیشتری دارند و بیشتر استفاده می‌شوند، اشاره کرد.

 

شیرخشک از شیر گاو

رایج‌ترین و ساده‌ترین انواع شیر خشک، از شیر گاو اصلاح شده تهیه می‌شود. اصلاح آن به این منظور اتفاق می‌افتد تا پروتئین‌های دیر هضم شیر گاو، تغییر داده شده و برای نوزاد قابل هضم باشد‌ همچنین این نوع شیرخشک را با آهن غنی می‌کنند و به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها و مواد معدنی یک منبع مغذی برای نوزاد محسوب می‌شود.

 

شیر خشک هایپوآلرژنیک یا HA

برای کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند از انواع شیر خشک‌های آلرژنیک استفاده می‌کنند. در تهیه این انواع شیر خشک، پروتئین‌ها را ساده‌تر و قابل هضم‌تر کرده‌اند و انواع آن شامل نیمه هیدرولیز، هیدرولیز و بر پایه آمینواسید است. در حقیقت این دسته‌بندی به دلیل چگونگی شکست پروتئین در این انواع شیر خشک است. در تولید شیر خشک نیم هیدرولیز حساسیت را کاهش داده‌اند؛ اما کامل برطرف نشده است و در شیرخشک‌هایی بر پایه آمینواسید، پروتئین به واحد سازنده خود شکسته شده است. بر اساس نظر پزشک ممکن است هر یک از این انواع شیر خشک برای کودک شما تجویز شود.

 

شیر خشک بر پایه سویا

این نوع شیر خشک برای نوزادانی تجویز می‌شود که به شیر گاو حساسیت دارند. در تهیه انواع شیر خشک بر پایه سویا، از روغن‌های گیاهی، پروتئین‌های سویا و نشاسته ذرت و ساکارز استفاده شده است. این نوع شیر خشک را نیز می‌توانند با آهن غنی کنند. البته ممکن است حساسیت کودک به شیر گاو با ایمونوگلوبولین E مرتبط باشد که در این‌صورت به پروتئین سویا نیز حساسیت دارد. دلایلی که ممکن است پزشک شیر خشک بر پایه سویا تجویز کند، شامل موارد زیر است:

  • کمبود گذرای لاکتوز
  • گالاکتوزمی
  • کمبود مادرزادی لاکتو
همچنین بخوانید:  اصولی‌ترین تغذیه قبل فوتبال برای هتریک حریف

 

شیرخشک بدون لاکتوز LF

از این انواع شیر خشک برای نوزادانی استفاده می‌شود که نمی‌توانند لاکتوز شیر را تحمل کنند و واکنش‌هایی همچون اسهال و استفراغ در آن‌ها ایجاد می‌شود. در این نوع شیرخشک بدون لاکتوز، قندهای دیگری همچون شربت ذرت وجود دارد.

شیرخشک ویژه

فرمولاسیون این نوع شیرخشک جدیداً در بازار ورود کرده است و شباهت بسیار زیادی به شیر مادر دارد. اغلب‌ به‌عنوان غذای کمکی استفاده می‌شود تا مانع از کولیت معده نوزاد شده و در روند رشد وی اختلال ایجاد نکند. معمولا گران‌تر از انواع شیر خشک معمولی است و در موارد نادر در ۶ ماه اول تجویز می‌شوند.

سایر انواع شیر خشک موارد خاص

در موارد خاص که نوزاد به بیماری مبتلا باشد، ممکن است از انواع شیر خشک‌متابولیک، شیر خشک‌های آنتی رفلاکس و شیر خشک ضد یبوست استفاده کنند.

 

شیر خشک برای بزرگسالان

 

شیر خشک برای بزرگسالان

در قرن بیستم انواع شیر خشک به نام شیر خشک برای بزرگسالان به بازار آمد. این نوع شیر خشک از شیر مایع تهیه می‌شود؛ اما به‌صورت پاستوریزه آماده شده، رطوبت آن با شپک حرارتی کوتاه تبخیر شده، مایع آن تغلیظ گردیده و سپس به حالت پودری در می‌آید. شیر خشک برای بزرگسالان تنها برای تهیه شیر مایع به کار نمی‌رود، بلکه از آن به‌عنوان جایگزین شیر در تهیه غذا و دسرها نیز استفاده می‌کنند. ویژگی‌های شیر خشک برای بزرگسالان، ماندگاری بیشتر، سالم بودن و همچنین حمل و نقل آسان آن‌ها است. طرز تهیه شیر خشک برای بزرگسالان نیز همچون شیر خشک کودکان است که باید آن را به آرامی در آب ولرم حل کرده و سپس استفاده نمود.

 

بهترین شیر خشک

 

رژیم غذایی مادر و استفاده از شیر خشک

بعضی از خانم‌ها به دلیل استفاده از رژیم‌های غذایی متنوع با کمبود مواد مغذی در بدن خود روبرو هستند و به همین دلیل شیردهی به میزان کافی ندارند؛ بنابراین مجبور می‌شوند با صرف هزینه، از انواع شیر خشک برای تغذیه نوزاد خود استفاده کنند. برای پیشگیری از این موضوع بهتر است از رژیم‌های لاغری اصولی استفاده کنید که نه‌تنها شما را به هدف تناسب اندام برسانند، بلکه به سلامتی شما لطمه‌ای وارد نکرده و مواد مغذی بدن شما را تامین نمایند تا در آینده و در صورت داشتن فرزند، به مشکلات پس از بارداری دچار نشوید. 

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا