رژیم غذایی

خواص انجیر ، از خواص انجیر تازه تا خواص برگ انجیر!

انجیر میوه‌ای شیرین و بسیار مغذی با خواص بسیاری است که موطن اصلی آن آسیای غربی و کشورهای اطراف مدیترانه است. درخت آن ارتفاعی بین ۳ تا ۹ متر و برگ‌هایی پنجه‌ای‌شکل دارد. انجیر از خانواده‌ی توت‌هاست، نسبت به سرمای شدید حساس است و بیشتر در مناطق معتدل و نیمه گرم کاشته می‌شود.
 

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 
انجیر از صدها سال قبل به‌عنوان درمان طبیعی بسیاری از بیماری‌ها به کار می‌رود. انجیرها که به خاطر طعم شیرین، ملایم و کاربردهای متعددشان موردتوجه قرارگرفته‌اند، جزو خوراکی های کم کالری و فاقد چربی‌اند. یک عدد انجیر بزرگ تازه فقط ۴۷ کالری دارد. اگر می‌خواهید وزن کم کنید، مصرف انجیر (در حد اعتدال) جایگزین مناسبی برای میان وعده‌های ناسالم است. مواد معدنی و ویتامین‌های سرشار موجود در انجیر، به‌تنهایی یک دلیل عالی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه‌تان است. پیشنهاد می‌کنیم با ما در سایت ماورای سلامت همراه باشید تا بیشتر با خواص این میوه بهشتی آشنا شوید.

 

خواص انجیر تازه

خواص انجیر تازه

فواید انجیر تازه و انجیر خشک متفاوت است. انجیر یکی از غنی‌ترین منابع گیاهی انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است، ازجمله:

ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین‌های گروه B، پتاسیم، منیزیم، زینک، مس، منگنز و آهن.

مواد معدنی و ویتامین‌های سرشار موجود در انجیر، به‌تنهایی یک دلیل عالی برای گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه‌تان است. ازجمله خواص انجیر  برای مردان و زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خاصیت انجیر برای کاهش فشارخون: انجیر منبع خوب پتاسیم است که پتاسیم، عنصری است که برای کنترل فشارخون به کار می‌رود. کمبود پتاسیم، مخصوصا وقتی‌که غذاها دارای مقدار زیادی سدیم (نمک) باشند، می‌تواند موجب بالا رفتن فشارخون شود.
  2. خاصیت انجیر برای بالابرنده تراکم استخوان: انجیر دارای مقدار زیادی کلسیم می‌باشد. کلسیم موجود در انجیر به همان اندازه کلسیم موجود در شیر می‌باشد. کلسیم، به‌عنوان بالابرنده تراکم استخوان شناخته‌شده است. به علاوه، پتاسیم موجود در انجیر، دفع ادراری کلسیم را کاهش می‌دهد. پس انجیر یکی از بهترین‌ها برای افزایش تراکم استخوان می‌باشد و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
  3. خاصیت انجیر برای جلوگیری از ضعف عضلات: مطالعات نشان داده است که افرادی که روزانه 3 عدد یا بیشتر میوه مصرف می‌کنند، ضعف و انحطاط عضلانی کمتری دارند.
  4. خاصیت انجیر برای انجیر منبع خوبی از منیزیم نیز می‌باشد.
  5. خاصیت انجیر برای ملین و ضد یبوست است.
  6. خاصیت انجیر برای به بهبود سرفه و نفس کشیدن راحت کمک می‌کند.
  7. خاصیت انجیر برایانجیر تازه مقدار کمی ویتامین C دارد و بهترین منبع (نسبت به دیگر میوه‌ها) ویتامین B6 می‌باشد.
  8. خاصیت انجیر برای انجیر برای افراد دارای کلسترول بالا و اسید اوریک‌اسید بالا، بسیار مفید است.
  9. خاصیت انجیر برای تشنگی را از بین می‌برد.
  10. خاصیت انجیر برایانجیر به‌عنوان دارویی برای تولید انرژی و قوی شدن به کار می‌رود.
  11. خاصیت انجیر برای از سرطان روده جلوگیری می‌کند. انجیر جلوی رشد سلول‌های سرطانی را می‌گیرد.
  12. خاصیت انجیر برای امگا 3 و امگا 6 دارد. پس برای سیستم اعصاب، مغز و قلب بسیار مفید می‌باشد.
  13. خاصیت انجیر برای انجیر برای بهبود سردرد، دندان‌درد، تهوع، تب، نقرس، گوش‌درد، سوختگی، معده درد، ورم چرکی (آبسه)، بیماری‌های ریوی و بیماری‌های مقاربتی مفید است.
همچنین بخوانید:  از خواص و مضرات عرق خارخاسک چه می دانید؟!

 

خواص انجیر خشک

 

خواص انجیر خشک

انجیر خشک هم مانند انجیر تازه خواص و فواید زیادی دارد. خواص انجیر خشک شامل:

  1. سرشار از فیبر: انجیر خشک منبعی خوبی از فیبرهای محلول است که کمک می‌کند تا مدت طولانی سیر بمانید و یبوست را نیز درمان می‌کند.
  2.  انجیر خشک سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی: انجیر سرشار از ویتامین‌های A،B1، B2 منگنز، پتاسیم، منیزیم، مس، آهن و فسفر است. سطح بالای پتاسیم و سطح پایین سدیم برای افرادی که دارای فشار خون بالای هستند مناسب است.
  3. انجیر خشک منبع خوب کلسیم: کلسیم بالای موجود در انجیر باعث افزایش سلامتی استخوان‌ها می‌شود.
  4. انجیر خشک مؤثر در افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن: موکیلاژ بالای آن به درمان و محافظت از گلو درد کمک می‌کند.
  5. دفع استروژن‌های مضر از بدن: هورمون بیش‌ازحد استروژن در بدن ممکن است منجر به مشکلات یائسگی، سرطان تخمدان، پستان، رحم، افزایش وزن و تغییرات خلق‌وخوی شود که انجیر در از بین بردن چنین علائمی به بدن کمک خواهد کرد.
  6.  حاوی آنتی‌اکسیدان های تقویت‌کننده مربوط به‌سلامت: انجیرها حاوی یک نوع آنتی‌اکسیدان به نام فنول هستند که به کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و انواع مختلف سرطان کمک می‌کند.
  7. کمک به گوارش و هضم: انجیرها همچنین حاوی بتاکاروتن و بنزالدهید (ترکیبات ضد سرطان)، فلانوئید و آنزیم‌های گوارشی به نام فیسین هستند.
  8. انجیر خشک مؤثر در لاغری: انجیرهای خشک یک منبع عالی از فیبر مغذی هستند. اگر شما چربی‌دارید، پس مواد غذایی غنی از فیبر انتخاب مناسبی می‌باشد. ازآنجایی‌که انجیرها میزان بالایی از فیبر طبیعی دارند برای مدیریت وزن بسیار مفید خواهند بود.
  9. ایمن‌سازی بدن در برابر سرطان پستان با انجیر خشک
  10.  انجیر خشک مناسب برای داشتن موهای بلند و سالم

 

مضرات انجیر خشک

 

مضرات انجیر خشک

همان‌طور که گفته شد انجیر خشک و تازه فواید بی‌شماری برای بدن دارند و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی هستند. مصرف این میوه پرخاصیت برای برخی از افراد مناسب نیست و مشکلاتی را برای آن‌ها به وجود می‌آورد که در اینجا به برخی از این مضرات انجیر خشک اشاره می‌کنیم.

  1. مشکلات معده: کسانی که بیش‌ازحد از انجیر استفاده می‌کنند، دچار مشکلات معده شده و معده آن‌ها سنگین می‌شود و درد می‌گیرد. گرچه انجیر برای افراد دچار یبوست مفید است اما مصرف زیاد آن در برخی افراد موجب درد معده آن‌ها می‌شود.
  2. نفخ: انجیر به‌جز درد معده موجب نفخ شکم نیز می‌شود.
  3. اختلال در جذب کلسیم: در انجیر اگزالاتی وجود دارد که سبب اختلال در جذب کلسیم در بدن می‌شود. مصرف بیش‌ازحد انجیر منجر به کمبود کلسیم در بدن و موجب ضعف استخوان‌ها و بیماری‌های دیگر مربوط به کمبود کلسیم می‌شود.
  4. خون‌ریزی و کم خونی همولیتیک: طبع انجیر گرم است و ممکن است باعث خونریزی شود. مصرف بیش‌ازحد انجیر موجب خونریزی شبکیه، خونریزی مقعد و خونریزی جزئی واژن می‌شود. کم‌خونی همولیتیک نیز از دیگر عوارض مصرف بیش‌ازحد انجیر است.
  5. مشکلات کلیوی یا کیسه صفرا: افرادی که مشکلات کلیوی یا کیسه صفرا دارند، بهتر است انجیر مصرف نکنند زیرا انجیر دارای اگزالاتهای مضر هستند. مصرف انجیر شرایط این افراد را بدتر می‌کند. مصرف زیاد انجیر به طحال آسیب می‌رساند، طحال وظیفه تولید گلبول‌های سفید را بر عهده دارد.
  6. تداخل با داروهای رقیق‌کننده خون: ویتامین K یک رقیق‌کننده خون طبیعی است که به مقدار فراوان در انجیر خشک و خام وجود دارد. در صورت مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین ، بهتر است کمتر انجیر مصرف کنید زیرا باید ویتامین k را به‌اندازه نگه‌دارید.
  7. اسهال و نفخ شکم
  8. آسیب به کبد: مصرف انجیر برای کبد مضر است بنابراین افراد دارای کبد ضعیف، باید انجیر را با گردو مصرف کنند.
  9. مشکلات روده: دانه‌های موجود در انجیر به دلیل هضم سخت ممکن است موجب انسداد در روده شود. این دانه‌های سخت به‌راحتی هضم نمی‌شوند و شمارا دچار مشکلات روده می‌سازند که یکی از خطرناک‌ترین عوارض جانبی انجیر است.
  10. آلرژی و حساسیت
همچنین بخوانید:  نوشیدنی ورزشی چه ویژگی باید داشته باشد؟

 

خواص برگ انجیر

 

خواص برگ انجیر

خواص برگ انجیر گوناگون است، مصرف برگ انجیر برای درمان التهاب، آبسه، گوش درد، تب و افزایش طول عمر کبد بسیار مفید است. برگ انجیر دارای سطح بالایی از آلکن هاست که باعث نرمال شدن سطح pH بدن می‌شود. علاوه بر این برگ انجیر، خاصیت انرژی‌زایی و ملین دارد و به کاهش چربی و قند هم کمک می‌کند. برگ انجیر، ترد است و شیره آن برخی اوقات به‌عنوان مکملی برای قند استفاده می‌شود. از برگ انجیر در طب سنتی هم کاربرد زیادی دارد.

  • برگ تازه انجیر برای التیام جراحات و زخم‌ها و جوش خوردن سریع زخم‌های سطحی مؤثر است؛ بنابراین می‌توان روی زخم‌های سطحی برگ تازه را به مدت کم بگذارید.
  • برای درمان بواسیر دردناک و متورم، از برگ درخت انجیر استفاده می‌شود.
  • برای برطرف کردن ورم‌های بدن، برگ انجیر را روی موضع‌های ورم‌کرده قرار دهید.
  • دم‌کرده برگ‌های درخت انجیر، برای تسکین و درمان سرفه  مفید است.
  • جوشانده ساقه‌های جوان درخت انجیر، آب اضافی را از بدن خارج می‌کند.
  • برای درمان درد شکم، جوشانده برگ درخت انجیر را استفاده کنید.

خواص برگ انجیر

اثر گذاری انجیر در رژیم غذایی و کمک به مدیریت وزن 

انجیر به طور طبیعی سرشار از فیبر غذایی و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است، ممکن است یک گنجاندن رژیم غذایی مفید برای بهبود تراکم غذایی رژیم غذایی شما و به نوبه خود به مدیریت وزن کمک کند. غذاهای پر فیبر باعث احساس سیری می شوند و می توانند گرسنگی و هوس را کاهش دهند در حالی که مواد مغذی کلیدی مدیریت خون را بهبود می بخشند.

عده‌ای از مشاورین تغذیه، انجیر را به دلیل بالا بودن کالری از لیست رژیم غذایی حذف می‌کنند در صورتی که ما در طول روز به همه ی این ویتامین‌ها و مواد مغذی نیازمندیم و انجیر هم یکی از منابع تامین کننده این ویتامین هاست. 

 

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا