رژیم غذایی

خواص کندر؛ این گیاه معجزه‌گر را بیشتر بشناسید!

همه ما تا به حال درباره کندر و خواص کندر چیزهایی شنیده‌ایم؛ اما واقعیت این گیاه چیست و چه فوایدی برای ما دارد؟ در واقع کندر یک گیاه معجزه‌گر با فواید زیاد است و در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید همه چیز را درباره کندر و خواص کندر بدانید، پیشنهاد می‌کنم تا انتهای مطلب، همراه ما بمانید.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

کندر یا روغن الیبانوم چیست؟

کندر که با نام olibanum نیز شناخته می شود، از رزین درخت Boswellia گرفته می‌شود. این درخت معمولاً در مناطق خشک و کوهستانی هند، آفریقا و خاورمیانه رشد می‌کند.

کندر، چوبی است که بوی تندی دارد و می‌توان آن را استنشاق کرد، می‌توان کندر را از طریق پوست جذب کرد یا به عنوان مکمل مصرفش کرد. از خواص کندر در طب سنتی استفاده می‌شود؛ چراکه این گیاه فواید خاصی برای سلامتی دارد؛ از بهبود آرتروز و کاهش آسم و سلامت دهان و دندان گرفته تا کمک به هضم غذا. درباره خواص کندر تا جایی پیش رفته‌اند که معتقدند حتی ممکن است که به مبارزه با انواع خاصی از سرطان نیز کمک کند.

خواص کندر

همان‌طور که گفتیم، خواص کندر زیاد است؛ برخی از فوایدی که به این گیاه نسبت داده می‌شود، ریشه علمی دارد و آزمایشات و تحقیقات مختلفی آن را ثابت کرده است. از طرفی برخی از فواید منتسب به کندر، هنوز به صورت علمی ثابت نشده است. اکنون انواع خواص کندر را به شما معرفی می‌کنیم.

1. کمک به درمان آرتروز

کندر دارای اثرات ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب مفاصل ناشی از آرتروز کمک کند. محققان بر این باورند که کندر می‌تواند از آزاد شدن لکوترین‌ها، که ترکیباتی هستند که می‌توانند باعث التهاب شوند، جلوگیری کند. غیر از آن ترپن‌ها، از جمله اسید بوسولیک، قوی‌ترین ترکیبات ضد التهابی موجود در کندر هستند.

در یک مطالعه در سال 2014، اسید بوسولیک خوراکی و موضعی موجود در کندر باعث شد که از دست رفتن غضروف و التهاب پوشش مفصلی ناشی از آرتروز تا حد زیادی کاهش یابد.

در مطالعه‌ای دیگر، شرکت کنندگان 169.33 میلی گرم عصاره کندر را دو بار در روز به مدت 120 روز مصرف کردند. نتایج نشان داد که این مکمل التهاب، درد مفاصل و سفتی را در آرتروز خفیف تا متوسط ​​زانو، بدون عوارض جانبی جدی کاهش می‌دهد. اما این عصاره به تنهایی نمی‌تواند اثر درمانی داشته باشد یا کاملا جایگزین درمان مدیکال باشد. به طور کلی، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، به ویژه برای آرتریت روماتوئید؛ اما شما با مشورت پزشک می‌توانید از خواص کندر بهره‌مند شوید.

2. بهبود عملکرد روده

مزایای ضد التهابی کندر به عملکرد صحیح روده شما نیز کمک کند. مطالعات گسترده‌ای نشان داده که کندر در ترکیب با سایر داروهای گیاهی، درد شکم، نفخ و حتی افسردگی و اضطراب را در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) کاهش می‌دهد.

کندر به ویژه در کاهش علائم کولیت اولسراتیو، یکی از بیماری‌های التهابی اصلی روده مؤثر است. یک مطالعه نشان داد که عصاره کندر که روزانه به مدت 4 هفته مصرف می‌شود، علائم را در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو خفیف بهبود می‌بخشد.

عصاره Boswellia همچنین دارای اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. با این حال، بیشتر این مطالعات روی نمونه‌های کوچک انجام شده است و نمی‌توان به طور قطعی آن را از بارزترین خواص کندر بدانیم. برای درمان و بهبود عملکرد روده تحریک پذیر، پیشنهاد می‌کنیم که ورزش‌های زیر را انجام دهید.

همچنین بخوانید:  از خواص باقالی و بیماری فاویسم چه می دانید؟!

3. بهبود آسم

طب سنتی قرن هاست که از خواص کندر برای درمان برونشیت و آسم استفاده می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات کندر از تولید لکوترین‌ها جلوگیری می‌کند و باعث انقباض عضلات برونش در آسم می‌شود.

کندر همچنین می‌تواند بر سیتوکین‌های Th2 تأثیر بگذارد و می‌تواند باعث التهاب و تولید بیش از حد مخاط در افراد مبتلا به آسم شود. به طور کلی کندر در کنار درمان های پزشکی می‌تواند به بهبود آسم نیز کمک کند.

4. حفظ سلامت دهان و دندان

کندر می‌تواند به بهبود بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری‌های مربوط به لثه کمک کند. بوسولیک اسیدهای موجود در کندر دارای خواص ضد باکتریایی قوی هستند که می‌تواند به پیشگیری و درمان عفونت‌های دهان کمک کند.

مطالعات مختلفی برای اثبات این موضوع انجام شد و همگی اثرات مثبت خواص کندر در حفظ سلامت دهان و دندان را نشان دادند. به طور مثال در یک مطالعه، عصاره کندر در مبارزه با یک نوع باکتری که باعث بیماری عفونی لثه می‌شود، موثر بود.

در مطالعه کوچک دیگری، شرکت کنندگان آدامس حاوی کندر را به مدت 5 ساعت جویدند که نمونه‌های بزاق دهان‌شان، نشان دهنده کاهش تعداد میکروب‌های عفونی بود.

5. خواص ضدسرطانی

مطالعات نشان می‌دهد که کندر می‌تواند حتی اثرات ضد سرطانی هم داشته باشد. اسیدهای بوسولیک موجود در کندر از گسترش سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کند.

تاکنون، مطالعات به ما نشان داده‌اند که کندر می‌تواند با سلول های سرطان سینه، پروستات، لوزالمعده، پوست و روده بزرگ مبارزه کند، یعنی از گسترش توده‌های سرطانی پیشگیری کند؛ همچنین می‌تواند به کاهش عوارض جانبی درمان سرطان نیز کمک کند.

6. پیشگیری از دیابت

برخی از مطالعات کوچک گزارش داده‌اند که کندر ممکن است به کاهش و کنترل سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. با این حال، مطالعات دیگر هیچ تاثیری پیدا نکرده‌اند و تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا مورد نیاز است. پس به هیچ عنوان نمی‌توان کندر را جایگزین داروها و درمان پزشکی دیابت کرد.

7. مبارزه با استرس و افسردگی

کندر استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش می‌دهد؟ یکی دیگر از خواص کندر مربوط به کاهش استرس می‌شود. کندر ممکن است به کاهش رفتارهای افسردگی و اضطراب در موش‌ها و کاهش استرس‌شان کمک کند. با این حال، در این خصوص، مطالعاتی روی انسان‌ها انجام نشده است.

8. جلوگیری از بیماری قلبی

کندر دارای اثرات ضد التهابی است که ممکن است به کاهش نوع التهاب رایج در بیماری قلبی کمک کند. برخی تحقیقات اثرات محافظتی کندر را برای قلب تایید کرده‌اند، اما برای اثبات دقیق آن، مطالعات بیشتری مورد نیاز است و نمی‌توان کندر را در چنین مواردی به قصد درمان بیماری‌های قلبی تجویز کرد.

9. مراقبت از پوست

روغن کندر از گذشته‌های دور به عنوان یک داروی طبیعی موثر ضد آکنه و ضد چین و چروک شناخته می‌شده است؛ اما متاسفانه هیچ تحقیق و پژوهشی این موضوع را اثبات نکرده است. مطالعه اخیری نشان داد که روغن کندر ممکن است پتانسیل مراقبت از پوست را داشته باشد، اما هنوز تحقیقات برای اثبات خواص کندر برای پوست، تکمیل نشده است.

10. بهبود حافظه

مطالعات نشان می‌دهد که دوزهای زیاد کندر ممکن است که به تقویت حافظه در موش‌ها کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری باید در مورد انسان انجام شود تا خواص کندر برای حافظه را اثبات کند.

11. تعادل هورمونی و کمک به کاهش علائم ملال پیش از قاعدگی

آیا خواص کندر شامل حال هورمون‌ها هم می‌شود؟ آیا خوردن کندر، هورمون‌ها را متعادل می‌کند و علائم PMS را کاهش می‎‌‌دهد؟ این امر تقریبا مشهور است، حتی گفته می‌شود که کندر یائسگی را به تاخیر می‌اندازد و دردهای قاعدگی، حالت تهوع، سردرد و نوسانات خلقی را کاهش می‌دهد.

اما علم چه می‌گوید؟ مطالعه‌ای نشان داد که برخی از روغن‌های گیاهی باعث افزایش میزان استروژن در زنان می‌شود. استروژن می‌تواند با کاهش علائم یائسگی مرتبط باشد. با این حال، کندر این اثر را ندارد و تحقیقاتی برای تأیید هرگونه فواید کندر در یائسگی تا به حال چیزی را نشان نداده است.

12. افزایش باروری

مکمل‌های کندر ممکن است باروری را در موش‌ها افزایش دهند، اما مطالعات کمی بر روی انسان‌ها در دسترس است. بنابراین نمی‌توان بر خواص کندر برای باروری چندان حساب کرد.

همچنین بخوانید:  رژیم همپتون از فواید تا عوارض این رژیم کم کربوهیدرات !

13. کندر و لاغری

آیا کندر می‌تواند باعث کاهش وزن شود؟ در حقیقت خیر. هنگامی که صحبت از لاغری با یک داروی گیاهی می‌شود تصور برخی این است که فقط کافی است چندباری آن را بخورند و بعد ناگهان وزن زیادی از دست بدهند. اگر تصور شما هم این است، باید بدانید که چنین اثری نه برای کندر، بلکه برای هیچ خوراکی و یا داروی گیاهی ای وجود ندارد.

اما کندر شاید بتواند مقداری به کسی که در پروسه کاهش وزن است، کمک کند. پروسه کاهش وزن یعنی کسی که تغذیه مناسبی دارد و ورزش می‌کند. اگر شما هم در پروسه لاغری هستید، می‌توانید با نوشیدن چای کندر کمی متابولیسم خود را بالا ببرید و از این خواص کندر بهره‌مند شوید؛ اما به هیچ وجه انتظار معجزه نداشته باشید.

نحوه استفاده از کندر

کندر را می‌توان به روش‌های مختلفی برای بهره بردن از مزایای آن و درمان بیماری‌ها استفاده کرد. می‌توانید آن را به صورت مکمل به شکل «کپسول»، یا «قرص» مصرف کنید یا حتا به صورت «کرم‌های پوستی» استفاده کنید. همچنین کندر به عنوان اسانس برای «رایحه درمانی» یا «استفاده موضعی» موجود است.

بنابراین کندر به عنوان مکمل مصرف می‌شود، برای پوست استفاده می‌شود یا می‌توان آن را استنشاق کرد. به طور کلی مصرف کندر بی خطر است؛ اما اگر تصمیم به استفاده از آن دارید با پزشک خود مشورت کنید.

دوز مصرفی موثر کندر

دوز مناسب برای مصرف کندر و بهره بردن از خواص کندر را نمی‌توان به صورت دقیق تعیین کرد و ممکن است بسته به فرد یا شرایط او متفاوت باشد. مقادیر ذکر شده در زیر بر اساس دوزهای مورد استفاده در مطالعات علمی است. غالبا مکمل‌های کندر به شکل قرص استفاده می‌شود. دوزهای زیر در تحقیقات انسانی استفاده شده است:

آسم: 200 یا 500 میلی گرم در روز

IBS (ای بی اس) : 250 میلی گرم در روز

استئوآرتریت: 170 میلی گرم، دو بار در روز

کولیت اولسراتیو: 250 میلی گرم در روز

اگر قصد دارید که مکمل کندر مصرف کنید، حتما با پزشک خود در مورد دوز و مقدار آن مشورت کنید.

مضرات و عوارض کندر

به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوماً ایمن نیستند و دوز آن‌ها مهم است. به طور کلی باید، خطرات و عوارض احتمالی هر محصول یا غذایی که استفاده می‌کنید را در نظر بگیرید. بسیاری از محصولات مربوط به کندر که استفاده می‌شوند، توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تایید نمی‌شوند.
حالا که از خواص کندر گفتیم، وقت آن رسیده که به عوارض مربوط به کندر هم اشاره‌ای بکنیم.

واکنش آلرژیک

بدن به روش‌های مختلفی به مواد شیمیایی مختلف واکنش نشان می‌دهد. کندر به عنوان یک روغن، حاوی مواد شیمیایی بسیاری است که می‌تواند بدن شما را به واکنش منفی وادار کند. یکی از عوارض جانبی احتمالی واکنش آلرژیک است.

علائم واکنش آلرژیک شامل مشکل در تنفس، کهیر و خارش پوست است. اگر بلافاصله پس از تماس با کندر یک یا چند مورد از این علائم را تجربه کردید، در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

حساسیت پوستی

این مورد هم مشابه آلرژی است. افرادی که از اسانس کندر استفاده می‌کنند، ممکن است که دچار ناراحتی یا حساسیت پوستی شوند. این نیز راهی است که بدن‌تان به شما اطلاع می‌دهد که در تماس با چیزی است که با آن سازگار نیست.

اگر بعد از مصرف کندر احساس ناراحتی، درد، خارش و خشکی پوست کردید یا شاهد لکه‌های قرمز بر روی پوست خود بودید، بهتر است که به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

تداخل دارویی

یکی دیگر از عارضه‌های جانبی ناشی از کندر، واکنش منفی هنگام تداخل با یک داروی دیگر است که مصرف می‌کنید. مهم است که قبل از استفاده از کندر با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید چگونه ممکن است با داروهایی که به طور منظم مصرف می‌کنید، واکنش نشان دهد و چگونه از عوارض جانبی این گیاه جلوگیری کنید.

سخن پایانی

کندر یک گیاه است که از گذشته‌های دور برای درمان برخی بیماری‌ها و بهبود موارد زیادی، استفاده می‌شده است. خواص کندر گسترده است و از بهبود بهداشت دهان و دندان تا درمان برخی سرطان‌ها کاربرد دارد. برای استفاده کردن از کندر و بهره بردن از فواید و خواص کندر حتما این گیاه را به خوبی بشناسید و از فواید و عوارض آن آگاه باشید.

 

منبع : fitamin.ir
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا