طب سنتی

درباره روغن کنجد چه می دانید؟خواص روغن کنجد

از خواص روغن کنجد می توان به توانایی آن در ارتقاء سلامت مو و پوست، کمک به رشد استخوان ها،کاهش فشار خون،حفظ سلامت قلب، کنترل اضطراب و ناراحتی، محافظت از سلامت کودکان، درمان مشکلات دندانی، پیشگیری از سرطان، بهبود فرایند هضم و کاهش التهاب اشاره کرد.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

 

خواص روغن کنجد برای سلامتی!

روغن کنجد از دانه کنجد گرفته می شود و روغن گیاهی شناخته شده ای نیست. اما در حقیقت یکی از سالم ترین جایگزین روغن های گیاهی معمول است. نام علمی دانه های کنجد، sesamum indicum است و به رنگ زرد مایل به قهوه ای است. منشا آن آفریقا است و به مقدار کمی در شبه قاره هند نیز یافت می شود.
روغن کنجد در سال های اخیر نسبت به عصاره آن محبوبیت زیادی پیدا کرده است. اما بهترین موقع برای گرفتن روغن کنجد زمانی است که دانه ها کاملا رسیده باشند. روغن کنجد در آشپزی، مخصوصا آشپزی آسیا ازجمله چین، ژاپن، آسیای جنوب شرق و خاورمیانه کاربرد دارد.
روغن کنجد بخاطر تاثیرات مفيدش بر بدن و پوست در انجام ماساژ بکار می رود. همچنین در خیلی از محصولات آرایشی از این محصول استفاده می شود. مشکل اصلی این است که دانه های کنجد نیاز به فراوری دستی دارد، چرا که همیشه تقاضا از عرضه بالاتر است. مقادیر قابل توجه ویتامین، املاح، ترکیبات ارگانیک و دیگر ترکیبات مفید در روغن کنجد دلیل سالم بودن این روغن است.

 

 

مراقبت از مو

روغن کنجد برای تقویت سلامت مو استفاده می شود. این روغن به حفظ رنگ طبیعی مو و کاهش ریزش مو کمک می کند. علاوه بر این، تاثیرات آنتی باکتریال روغن کنجد می تواند در از بین بردن پاتوژن ها یا جسم های خارجی که به پوست سر یا مو حمله می کنند، کمک کند.

همچنین بخوانید:  روغن الاغ و درمان درد های مفصلی و سیاتیکی

 

 

مراقبت از پوست

روغن کنجد سرشار از روی است که یکی از مهمترین املاح برای حفظ سلامت پوست محسوب می شود. کشسانی و نرمی پوست را افزایش می دهد و به کاهش بروز لکه پوستی و چین و چروک پوست ناشی از پیری زودرس کمک می کند. روغن کنجد همانند کرم ضد آفتاب عمل می کند و لایه محافظی روی پوست ایجاد می کند که روش دیگری برای حفاظت بدن در برابر مواد خارجی یا سموم نفوذ یافته در پوست است. در برخی نقاط از روغن کنجد برای درمان بیماری های قارچی پوست استفاده می شود.

 

 

تقویت سلامت قلب

همانند اغلب روغن های گیاهی، روغن کنجد بخاطر داشتن اسید چرب خوشمزه و مقوی است. مقادیر فراوانی اسید چرب اشباع نشده مانند سیسامول و سیسامین دارد. چنين اسید های چربی سيستم قلبی عروقی را قوی می سازد و میزان کلسترول را پایین می آورد. این روغن می تواند سطح کلسترول موجود بدن را کاهش دهد و گرفتگی عروق را کم کند. یعنی اگر روغن کنجد را به رژیم غذایی خود بیفزایید، از حمله قلبی و سکته مغزی در امان خواهید ماند.

 

 

تقویت استخوان

مس، روی و کلسیم سه املاح اصلی برای رشد استخوان بدن می باشند، یعنی با قرار دادن مقادیر کافی از روغن کنجد در برنامه غذایی، میزان رشد و نمو، بازسازی و ترمیم استخوان افزایش می یابد. با بالا رفتن سن، روغن کنجد می تواند از پوکی استخوان و دیگر بیماری های استخوانی وابسته به سن جلوگیری کند.

 

 

برطرف کردن نگرانی

تیروزین موجود در روغن کنجد با فعالیت سروتونین مغز ارتباط مستقیم دارد. سروتونین به ترشح آنزیم ها و هورمون های شادی آور کمک می کند. یعنی اگر از اضطراب یا افسردگی رنج می برید، روغن کنجد می تواند حالتان را تغییر دهد و بسیار کمک کننده باشد.

همچنین بخوانید:  هر آنچه درباره هلیله باید بدانید

 

 

سلامت دهان

متخصصان دندان مصرف این روغن را بشدت توصیه می کنند. طبق نظر دندان پزشکان، روغن را در دهان خود نگه دارید و دور دهان بچرخانید و سپس بیرون بریزید، با این کار، دندان ها سفید تر،پلاک های دندان کمتر و از دهان در برابر بیماری هايي مانند استرپتوکوک موتانت محافظت می کند. تاثیرات آنتی باکتریال این روغن از مهمترین دلایل ارتقا سلامت دندان است.

 

 

جلوگیری از سرطان

روغن کنجد حاوی ترکیبات ارگانیک بنام فیتات است که با کاهش شیوع سرطان ارتباط مستقیمی دارد. علاوه بر این، منیزیم روغن کنجد خیلی بالاست واين املاح ضروری با کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط مستقیم دارد. کلسیم موجود در روغن کنجد در جلوگیری از سرطان کولون موثر است.

 

 

تقویت جریان خون و متابولیسم

بدن با داشتن مقادیر بالایی از مس و روی، در سطح بهینه کار می کند. مخصوصا از آنجایی که مس برای حفاظت از گلبول قرمز بسیار ضروری است. بنابرين درصد بالای مس موجود در روغن کنجد، موجب می شود خون رسانی به اندام ها، بافت ها بخوبی انجام شود و سبک زندگی سالم تری داشته باشید.

 

 

کاهش التهاب

مس ماده ضد التهاب طبیعی است و می تواند در کاهش التهاب و ناراحتی هايي مانند آرتروز و نقرس موثر باشد. التهاب مفاصل را کاهش می دهد و موجب تقویت استخوان و رگ های خونی می شود و به حفظ ساختاری محکم و قوی برای سالیان سال، بدون هیچ عارضه التهابی کمک می کند.

 

 

احتیاط

اگر از داروهای ضد انعقاد یا رقیق کننده خون استفاده می کنید، قبل از افزودن روغن کنجد به برنامه غذایی، با پزشک صحبت کنید. این روغن فشار خون را کاهش می دهد و خون را رقیق می کند، بنابرين ترکیب این دو می تواند خطرناک باشد. در غیر این صورت از خوردن آن لذت ببرید .

 

 

 
منبع : rastineh.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا