طب سنتی

درباره مورینگا؛ گیاه معجزه گر

گیاه مورینگا چیست؟

گیاه گز روغنی با نام مورینگا اولیفیرا moringa oleifera و گز رخ شناخته می شود. در هند و نپال، به «درخت طبل»، «درخت معجزه گر» و «درخت زندگی» شهرت دارد. امروزه نیز در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا در کنار درخت ترب کوهی رشد می کند. 

مجله طب سنتی و سلامتی ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

مورینگا یک منبع غذایی مهم در برخی از مناطق جهان است. از آنجا که برگ های مورینگا هنگام خشک شدن مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی را در خود نگه می دارند و می توان آن را به راحتی و با کمترین هزینه پرورش داد، در هند و آفریقا از آن برای مقابله با سوء تغذیه استفاده می کنند. 
غلاف های سبز نارس مورینگا (مشابه طبل) مانند لوبیا سبز چیده می شوند، در حالی که دانه های مورینگا را از غلاف های رسیده تر بر می دارند، آن ها را مانند نخود فرنگی می پزند و یا مانند مغزها آن ها را به شکل بو داده در می آورند. برگ های مورینگا مانند اسفناج پخته و استفاده می شوند و در موارد دیگر برای استفاده به عنوان چاشنی و طعم دهنده، خشک و پودر می شوند.

 

درباره مورینگا؛ گیاه معجزه گر

پودر مورینگا، از برگ های خشک درخت مورینگا تهیه می شود و در طب سنتی دارای تعداد زیادی فواید و کاربرد های دارویی می باشد. هزاران سال است که این ماده مغذی فوق العاده به عنوان یک دارو سنتی در گیاه پزشکی و طب آیورودا استفاده می شود. 
در ادامه قصد داریم به بررسی 10 ویژگی و خواص برتر گیاه مورینگا اولیفیرا moringa oleifera بپردازیم و روش های محبوب برای افزودن این ماده بسیار سبز و مغذی به رژیم غذایی را به شما نیز معرفی کنیم، پس با ماورای سلامت همراه باشید.

مورینگا سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است

بسیاری از غذاهای سالمی که می خورید دارای یک ماده مغذی واحد هستند. هویج به ویتامین A، مرکبات به ویتامین C، مغزها به ویتامین E و برگ های مورینگا نیز به آهن، کلسیم، ویتامین C، ویتامین B6 و ریبوفلاوین فراوان مشهور هستند و دارای مقادیر قابل توجهی از پتاسیم، ویتامین A، ویتامین E و منیزیم می باشند. در واقع غلظت ویتامین C موجود در مورینگا از پرتقال بیشتر است. این بدان معناست که مورینگا می تواند از تقویت بینایی و سیستم ایمنی گرفته تا سلامت استخوان و درخشندگی پوست به شما کمک کند.

مورینگا منبع پروتئین گیاهی است

چه گیاه خوار باشید و چه فقط سعی در کاهش مصرف گوشت داشته باشید، یافتن پروتئین گیاهی مناسب همیشه کار آسانی نیست. مطمئناً عدس و تمپه منابع پروتئین گیاهی مناسب و در دسترسی هستند، اما گاهی اوقات فقط یک افزودنی سریع و بدون طبخ نیاز دارید تا پروتئین مورد نیاز وعده غذایی خود را تامین کنید. پودر تهیه شده از برگ های خرد شده مورینگا سرشار از پروتئین است، بطوریکه در هر قاشق غذاخوری پودر مورینگا، 3 گرم پروتئین وجود دارد. مورینگا همچنین حاوی اسیدهای آمینه ضروری است که برای ترمیم عضلات و تولید انرژی مفید هستند. 

همچنین بخوانید:  درمان افسردگی با عرقیات گیاهی ؛ عرقیات آرام بخش

 

مورینگا؛ افزایش دهنده قوای جنسی 

استرس می تواند زندگی جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهد. استرس مداوم باعث افزایش تولید هورمون کورتیزول و کاهش دوپامین و همچنین کاهش سطح هورمون تستوسترون می شود که نتیجه آن کاهش میل و قوای جنسی خواهد بود. 
در مطالعات حیوانی، مورینگا نه تنها سطح هورمون کورتیزول را کاهش می دهد، بلکه به طور طبیعی باعث افزایش سطح تستوسترون، که هورمونی ضروری برای تقویت میل و قوای جنسی در آقایان است نیز خواهد شد. در مطالعه دیگر بر روی موش ها، محققان به این نتیجه رسیدند که عصاره مورینگا با سرکوب کورتیزول و افزایش سطح هورمون تستوسترون برای بهبود عملکرد جنسی در موشهای تحت فشار، موثر بوده است.

 

درباره مورینگا؛ گیاه معجزه گر

 

گیاه مورینگا؛ متعادل کننده هورمون های بدن

یائسگی می تواند هورمون های زنانه را تا حد زیادی کاهش دهد، اما مورینگا می تواند گیاهی ناجی برای جبران کاهش سطح هورمون های زنانه باشد. مطالعات منتشر شده در مجله Technology of Science and Science نشان داده است که زنان یائسه که به مدت سه ماه ترکیبی از پودر برگ مورینگا و پودر برگ آمارانت مصرف کرده اند، نه تنها کاهش مارکرهای استرس اکسیداتیو را تجربه کردند، بلکه قند خون ناشتا و افزایش سطح هموگلوبین بهتری را نیز از خود نشان داده اند. همچنین مورینگا با بهبود سلامت غده تیروئید که سطح انرژی، خواب و هضم غذا را کنترل می کند، مرتبط است.

مورینگا می تواند از کبد محافظت کند

کبد یک فیلتر پاکسازی در بدن شما محسوب می شود. این عضو مهم در بدن، خون را فیلتر کرده، مواد شیمیایی را سم زدایی و چربی را نیز متابولیز می کند. گیاه مورینگا بر عملکرد بهتر کبد تاثیر گذار است. اول از همه، مورینگا حاوی غلظت بالایی از پلی فنول ها برای کاهش اکسیداسیون در کبد است و تحقیقات اولیه در این باره نشان داده اند که مصرف گیاه مورینگا برای کاهش فیبروز کبد و محافظت در برابر آسیب کبدی و کبد چرب نیز موثر است.

می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کند

رادیکال های آزاد در اثر مواردی مانند آلودگی، غذای سرخ شده و قرار گرفتن در معرض آفتاب ایجاد می شوند. آنها با ربودن الکترون به سلول های شما آسیب می رسانند، باعث استرس اکسیداتیو، آسیب سلولی و پیری زودرس می شوند. 

پادزهر برای مبارزه با رادیکال های آزاد 

آنتی اکسیدان هایی مانند فلاونوئیدها، پلی فنول ها و اسید اسکوربیک موجود در مورینگا با مبارزه با رادیکال های آزاد از آسیب سلولی ناشی از این مولکول های مضر، جلوگیری می کنند. ثابت شده است که یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان از ایجاد پیری و چین و چروک زودرس پوست جلوگیری کرده و احتمالاً بر افزایش طول عمر نیز تاثیر گذار است.

همچنین بخوانید:  دلایل بالا بودن سطح کراتینین خون

 

درباره مورینگا؛ گیاه معجزه گر

 

مورینگا؛ ضد التهاب قوی

بعد از زردچوبه، مورینگا یک جنگنده قوی در مقابل التهاب است. نشان داده شده است که مورینگا به طور قابل توجهی باعث کاهش التهاب در سلول های بدن می شود. مورینگا همچنین حاوی پلی فنول ها و ایزوتیوسیانات های کاهش دهنده التهاب است که با سرکوب آنزیم ها و پروتئین های التهابی در بدن، التهاب را کاهش می دهد. مصرف آن در واقع خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان را نیز کاهش می دهد.

به تعادل قند خون کمک می کند

افزایش میزان انسولین و قند خون باعث تغییر در روحیه و افزایش ولع در مصرف قند می شود که می تواند به دیابت نوع 2 و چاقی نیز منجر شود. در مطالعات آزمایشگاهی پودر برگ مورینگا در کاهش سطح چربی، گلوکز و تنظیم استرس اکسیداتیو موثر بوده است.  یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داده است که مصرف مورینگا در رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن و مقاومت به انسولین نیز کمک کند.

عملکرد هضم و دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

پودر برگ مورینگا حاوی حدود 30٪ فیبر غیر محلول است، چیزی که نه تنها برای هضم به آن احتیاج دارید بلکه ممکن است خطر برخی بیماری ها را نیز کاهش دهد. مورینگا یک آنتی بیوتیک و آنتی باکتری طبیعی است و از رشد پاتوژن های مختلفی که می توانند باعث ناراحتی های گوارشی شوند جلوگیری می کند. مشخص شده است که خاصیت ضد التهابی مورینگا به اختلالات گوارشی مانند کولیت کمک کرده و برای تقویت باکتری های مفید در روده نافع است.

می تواند از سلامت مغز پشتیبانی کند

تخمین زده می شود که از هر هشت نفر بالای 65 سال یک نفر به بیماری آلزایمر مبتلا می شود. برگ مورینگا دارای مقادیر بالایی از ویتامین C و ویتامین E است که با استرس اکسیداتیو مرتبط با آلزایمر مقابله می کند. مطالعات حیوانی در مورد آلزایمر و زوال عقل نتایج امیدوار کننده ای را درباره تاثیرات این معجزه گر نشان می دهند. خبر خوب اینکه گیاه مورینگا با افزایش سطح هورمون دوپامین و سروتونین (“هورمونهای شادی”) مرتبط است و با تحقیقات بیشتر، احتمالاً می توان برای کمک به درمان افسردگی در آینده از آن استفاده کرد.

عوارض مورینگا + چه کسی نباید از مورینگا استفاده کند؟

مصرف مورینگا به دلیل مواد شیمیایی موجود در ریشه، پوست یا گل گیاه ممکن است برای زنان باردار یا مادران شیرده مناسب نباشد. مطالعات نشان می دهد که مصرف این قسمت های گیاه مورینگا ممکن است باعث انقباض عضلات رحم شود که برای مادر و جنین خطرناک است.
اما پودر برگ مورینگا در مطالعات انسانی، حتی در صورت مصرف در دوزهای غیر طبیعی، بی خطر تلقی شده است. 
مورینگا در صورت مصرف زیاد با ایجاد ناراحتی در معده، می تواند موجب اسهال شود، بنابراین پیشنهاد می شود با دوز کم، بین ½ تا 1 قاشق چای خوری در روز شروع کنید.

نحوه استفاده از پودر مورینگا

  • این پودر که از برگ های خشک و آسیاب شده مورینگا تهیه می شود، طعم ملایمی دارد، بنابراین با بسیاری از دستور العمل های مختلف به خوبی ترکیب می شود.

  • می توانید آن را به اسموتی های سبز صبحگاهی خود اضافه کنید.

  • برای ناهار یا وعده های غذایی دیگر، می توان آن را بر روی هوموس، سوپ، سالاد، نان تست آووکادو یا نان تست سیب زمینی شیرین پاشید.

  • می توانید آن را در خوراکی هایی مانند کوکی و یا در توپک های انرژی زا مورد علاقه خود مخلوط کنید.

  • می توانید از پودر مورینگا مانند چای سبز ماچا استفاده کنید و آن را به عنوان جایگزین قهوه بدون کافئین در آب داغ مخلوط کرده و میل کنید.

منبع : marhamteb.com
حتما بخوانید : خواص روغن پالم
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا