طب سنتی

راهنمای کامل ترکیبات محصولات آرایشی و بهداشتی

برای داشتن زیبایی ایمن از چه ترکیباتی در لوازم آرایشی و بهداشتی اجتناب کنیم ؟

در اصل …

با وجود پیشرفت های صورت گرفته توسط شرکت های تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی ، برچسب های محصولات آرایشی حتی محصولات برند های معتبر نیز نمی توانند بطور کامل عدم وجود مواد مضر را در محصولات خود تضمین کنند.

هنگام انتخاب مواد آرایشی ایمن تر ، مهرهای زیر می تواند به شناسایی محصولات دارای مواد غالب طبیعی کمک کند:
 USDA Organic ، Certified Organic 

خریداران هر نوع محصولات آرایشی باید تحقیقات خود را در مورد ترکیبات موجود در این محصولات انجام دهند تا در مورد محصولاتی که می خواهند بخرند آگاهانه تصمیم بگیرند.

مجله ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

مواد معدنی ، ویتامین ها ، هورمون ها ، اسیدهای چرب ضروری ، اسیدهای آمینه و آنزیم های موجود در مواد گیاهی ارگانیکی همان موادی هستند که در بدن انسان وجود دارند و هنگامی که بدن ما همین مواد را در محصولات طبیعی تشخیص می دهد ، آنها را به عنوان مواد مغذی می پذیرد.

 

راهنمای کامل ترکیبات محصولات آرایشی و بهداشتی

 

مواد سمی در لوازم آرایشی و بهداشتی تجاری

تاریخچه استفاده از لوازم آرایشی به دوران تمدن های باستان برمی گردد. مردم باستان با استفاده از مواد اولیه طبیعی محصولاتی را  که باعث تسکین ، صاف شدن ، محافظت ، تغذیه و شادابی پوست میشده است  تولید و استفاده می کردند. به عنوان مثال ، پودرهای صورت و سرمه به ترتیب دارای عناصر مضر از جمله سرب و آتش بودند. یونانیان و رومیان باستان از سرب سفید برای ایجاد پودرهای سفید رنگ استفاده می کردند و نمی دانستند که در نهایت باعث آسیب به پوست و اختلالات عصبی می شود. مصریان باستان به طور منظم دستورالعمل های سرمه خود را با استفاده از دوده آتش استفاده می کردند تا همان خط چشم مشکی براق و شدید استفاده شده توسط طبقه بالا را استفاده کنند. همانطور که اکنون می دانیم ، این مواد سمی تأثیرات خطرناکی بر سلامتی داشته و دارند و ممکن است باعث ایجاد عوارضی مانند مشکلات تنفسی ، سکته ، حمله قلبی ، سرطان و حتی مرگ شوند. صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی محصولات زیادی را از این فرمولهای مضر دور کرده و محصولات را به منظور آموزش و شفاف سازی با مصرف کنندگان ، برچسب گذاری کرده است. 

به طور متوسط ، در حال حاضر زنان تقریباً از 12 محصول آرایشی در روز برای مراقبت شخصی و مردان تقریباً از 6 مححصول بهداشتی استفاده می كنند. استفاده از بسیاری از محصولات آرایشی مصنوعی می تواند به معنای قرار گرفتن در معرض مقادیر زیادی مواد شیمیایی باشد که می تواند در طولانی مدت بر روی بدن تأثیر منفی بگذارد. همچنین می تواند افراد را در معرض موادی قرار دهد که قبل از انتشار در بازار لزوماً توسط سازمان های بهداشت و ایمنی بررسی نشده اند.

پوست بزرگترین اندام و اولین مکانیسم دفاعی سیستم ایمنی بدن است. بعضی مواقع محصولاتی که به صورت موضعی استفاده می شوند از نفوذ به لایه بیرونی پوست فراتر رفته و جذب تمام سیستم های بدن می شوند و بر سلامت کلی آن تأثیر می گذارند. یک محصول به تنهایی ممکن است حاوی سطح ایمنی از یک ماده شیمیایی مصنوعی باشد ، اما لایه بندی روی چندین محصول حاوی همان ماده شیمیایی مصنوعی ممکن است منجر به استفاده از مقادیر ناامن از آن در طول زمان و تجمع بیش از مواد مضر آن در بدن شود. برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی به جریان خون راه یافته و در بافت چربی ذخیره می شوند. این نگرانی عمده زنان باردار است ، زیرا نوزادان آنها این مواد شیمیایی را از طریق جفت دریافت می کنند. جذب در ارگان های بدن زمانی اتفاق می افتد که ماده تشکیل دهنده این مواد آرایشی و بهداشتی از لایه های پوست عبور کرده و وارد جریان خون شود. در این مرحله ، بدن می تواند مواد شیمیایی را از طریق دفع مایعات فیلتر کند یا آن را به ماده شیمیایی دیگری تبدیل کند.سرعت نفوذ و جذب به شرایط پوست در زمان استفاده موضعی از ماده شیمیایی وناحیه ای از پوست که بر روی آن استفاده می شود بستگی دارد – پوست نازک تر در برابر نفوذ آسیب پذیر است ، همچنین به اندازه مولکول و حلالیت آن ماده شیمیایی نیز بستگی دارد. اکثر مواد آرایشی محلول در چربی نیستند و مولکول های آنها خیلی بزرگ است و نمی تواند از لایه خارجی پوست عبور کند.

همچنین بخوانید:  بهداشت دهان و دندان در طب سنتی

بسیاری از مواد آرایشی مضر می توانند منجر به سرطان ، مشکلات هورمونی ، حساسیت های پوستی ، اختلالات تولید مثل و نقایص مادرزادی از جمله اختلالات رشد در کودکان شوند. 

مواد مضری که در محصولات آرایشی و بهداشتی باید از آن ها اجتناب کرد :

  • PLASTICIZERS افزودني هايي بنام phthalates هستند كه مواد تشکیل دهنده محصولات آرایشی را نرم و قابل استفاده نگه مي دارند ، با آسم ، اختلال بيش فعالي یا كمبود توجه ، سرطان سينه ، چاقي ، ديابت نوع II ، اختلال اوتيسم و مسائل باروري مردان در ارتباط هستند.

  • COAR TAR DYES عامل رنگ آمیزی مصنوعی هستند و می توانند حاوی فلزات سنگین بوده و برای مغز سمی و مضر باشند.

  • مواد نگهدارنده آزاد کننده فرمالدئید ( FORMALDEHYDE-RELEASING PRESERVATIVES) با نامهایی مانند (DMDM hydantoin, imidazolidinyl urea, diazolidinyl urea, polyoxymethylene urea, sodium hydroxymethyl glycinate, bromopol and glyoxal) که به آهستگی مقدار کمی از سرطان آزاد می شود ، و باعث مقادیر کمی از فرمالد می شود.

  • PARABENS که برای افزایش ماندگاری محصولات استفاده می شود ، ماده نگهدارنده ای است که ممکن است در عملکردهای تولید مثل مردان تداخل ایجاد کند.

  • PARFUM ، عطرهایی هستند که برای پوشاندن بوی سایر مواد و بهبود تجربه استفاده از محصول آرایشی و بهداشتی استفاده می شوند و می توانند باعث ایجاد حساسیت ، آسم ، سرطان و مسمومیت عصبی شوند. حتی گاهی اوقات در محصولاتی که می گویند “بدون عطر هستند” استفاده می شود.

  • ترکیباتی که به “-methicone,” و “-siloxane” ختم می شوند  و برای نرمی ، صافی و مرطوب کنندگی استفاده می شوند. این مواد به عنوان اختلال گر غدد درون ریز و همچنین سموم مضر برای تولید مثل شناخته می شوند.

  • مواد معدنی مانند Sodium Laureth Sulfate ، که به عنوان چربی گیر برای از بین بردن مواد چسبناک مانند روغن قطعات خودرو نیز هستند ، باعث ایجاد کف در پاک کننده های آرایشی می شوند و می توانند به عاملی برای ایجاد سرطان باشند.

  • TRICLOSAN که یک ماده ضد قارچ است و معمولاً در محصولات ضد باکتری مانند خمیردندان ، پاک کننده ها و ضد تعریق ها استفاده می شود ، می تواند در مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها نقش داشته باشد.

  • LEAD ، که یک نوروتوکسین است و در رژ لب استفاده میشود که با گذشت زمان در بدن جمع می شود و می تواند از طریق پوست لب ها جذب شود.

  • BENZOYL PEROXIDE ، که در درمان آکنه استفاده می شود ، می تواند باعث خشک شدن ، سوزش ، خارش ، لایه برداری و تورم پوست شود.

  • 1،4-DIOXANE ، که در محصولات صابونی وجود دارد و زمانی ایجاد می شود که مواد رایج موجود در یک محصول با هم مخلوط شده ، واکنش نشان داده و منجر به تشکیل آن شود. این ماده یک ماده سرطان زا برای انسان است.

  • آكریلات (اكریلات اتیل ، اتیل متاكریلات و متیل متاكریلات) كه در محصولات ناخن مصنوعی یافت می شود ، به عنوان چسب برای نگه داشتن ناخن ها و مژه های مصنوعی استفاده می شود. این ماده باعث سرطان ، آسیب سلولی و عصبی شود.

  • بنزوفنون (BENZOPHENONE) و ترکیبات مرتبط با آن، مواد شیمیایی هستند که برای محافظت از محصولات در برابر اشعه ماورا بنفش استفاده می شوند. این مواد با سرطان ، اختلال غدد درون ریز ، اختلال در رشد و تولیدمثل ارتباط دارند.

  • CARBON BLACK ، که یک پودر سیاه است و برای خط چشم ، ریمل و رنگدانه های رژ لب استفاده می شود ، با سرطان ارتباط دارد.

  • HOMOSALATE به منظور جذب پرتوهای UVB که با آسیب DNA و سرطان پوست در ارتباط هستند در ضد آفتاب استفاده می شود و موجب بروز اختلال در غدد درون ریز و آلوده شدن شیر مادر میشود.

  • اکسید اتیلن در محصولات آرایشی و بهداشتی برای کاهش سختی عوامل شیمیایی استفاده میشود و به عنوان یک ماده سرطان زا برای انسان شناخته شده است.

  • 1،3-BUTADIENE در داخل ایزوبوتن وجود دارد و یک محرک است. محرک ها مایعات را به گاز تبدیل می کنند و معمولاً در محصولاتی مانند کرم های اصلاح ، ضد آفتاب ها و اسپری ها استفاده می شوند. 1،3-بوتادین یک ماده شیمیایی سرطان زا است و قرار گرفتن در معرض آن عمدتا از طریق استنشاق رخ می دهد.

  • HYDROQUINONE ، که در کرم های روشن کننده استفاده می شود ، با سرطان و تحریک دستگاه تنفسی ارتباط دارد.

  • متیل لیزوتازیازولینون و متیل کلروریزائیزیا زولینون ، که به عنوان مواد نگهدارنده استفاده می شوند ، باعث تحریک پوست ، چشم ها یا ریه می شوند.

  • OCTINOXATE که در کرم های ضد آفتاب و آرایشی برای جذب اشعه UV استفاده می شود ، با اختلال در غدد درون ریز مرتبط است. 

  • POLYACRYLAMIDE که برای روان کنندگی و ایجاد فوم در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود ، به عنوان یک نوروتوکسین شناخته شده است.

  • سالیسیلات اتیل هگزیل، که به عنوان نرم کننده مو یا نرم کننده پوست برای از بین بردن آکنه ، شوره سر ، میخچه ، پینه و زگیل استفاده شود ، می تواند باعث تحریک پوست ، چشم ها یا ریه شود.

  • HEXYL CINNAMAL که رایحه افزودنی است و عطر گل یاس را می دهد ممکن است سمی یا آلرژی زا باشد.

  • (BUTYLPHENYL METHYLPROPIONAL (AKA LILIAL ، که به عنوان یک ماده معطر و پوشاننده عمل می کند ، با اختلالات غدد درون ریز و آلرژی ها و درماتیت در ارتباط است. 

  • (YELLOW 5 (AKA TARTRAZINE ، که یک رنگ زرد مصنوعی است و برای رنگ آمیزی مواد آرایشی استفاده می شود ، می تواند باعث حملات آسم کشنده ، کهیر ، آسیب DNA ، تیروئید و ADHD شود.

  • DIBUTYL PHTHALATE یا DBP ، که به عنوان حلال برای رنگ ها استفاده می شود ، عملکرد هورمون را مختل می کند و می تواند باروری را ضعیف یا به آن آسیب برساند.

  • عطرهای مصنوعی ، که حتی گاهی اوقات در محصولاتی که ادعا می شوند “بدون بو هستند” نیز استفاده می شوند ، می توانند باعث آسم ، آلرژی ، سرطان و مسمومیت عصبی شوند.

  • (MERCURY (AKA MERCUROUS CHLORIDE, CALOMEL, MERCURIC, OR MERCURIO ، که برای روشن شدن پوست ، ضد پیری یا کنترل لک استفاده می شود ، می تواند در بدن جمع شود و باعث واکنش های آلرژیک شود.

  • TALC که به دلیل خاصیت ضد رطوبت و ضد اصطکاک مورد استفاده قرار می گیرد ، خطر سرطان ریه را افزایش میدهد. 

  • PROPYLENE GLYCOL که به عنوان حلال و مرطوبت کننده پوست استفاده میشود، می تواند توانایی پوست را در جذب سایر مواد شیمیایی و سمی افزایش دهد. 

همچنین بخوانید:  راجع به کاربردهای گزنه چه می دانید؟ خواص گزنه

 
 
گزینه های ایمن در انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی 

بهترین راه برای مصرف کنندگان برای اطمینان از اینکه کالایی که ادعا می کند ارگانیک است و حاوی موادی کاملاً طبیعی است ، جستجوی مهر تاییدیه سازمان غذا و دارو یا برچسب ارگانیک بر روی محصول است. 

 

محصولات ارگانیک به سه دسته تقسیم می شوند که براساس درصد مواد آلی در هر یک از گروه ها طبقه بندی می شوند.
 

  • “100٪ ارگانیک” یعنی مواد تشکیل دهنده آن کاملا ارگانیک است.

  • “ارگانیک” یعنی حداقل 95٪ از مواد تشکیل دهنده آن محصول ارگانیک است. محصولات را نمی توان با استفاده از مواد نگهدارنده مصنوعی یا مواد شیمایی تولید کرد. 

  • “ساخته شده با مواد آلی” حداقل 70٪ از مواد تشکیل شده محصول، مواد آلی است. 

 

مضرات و عوارض جانبی محصولات آرایشی و بهداشتی شیمیایی

محصولات طبیعی را میتوان به راحتی جایگزین بسیاری از محصولات شیمیایی کرد.مواد شیمیایی و مصنوعی سرانجام با شسته شدن در سیستم آبرسانی در هوا ، آب و زمین راه پیدا می کنند. در این راستا ، محصولات طبیعی نه تنها برای کاربر بلکه برای محیط زیست مفید هستند. برخی از شرکتهای تولید کننده محصولات طبیعی این ویژگی را دارند که “بدون کربن” هستند. این بدان معنی است که این محصولات در جو کره زمین مواد سمی و مضر آزاد نمی کنند.

بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی مواد پنهانی هستند که قانون بسته بندی و برچسب زدن به آنها اجازه می دهد تا آنها را از برچسب خارج کنند. آنها معتقدند كه نباید یك شركت مجبور به افشای “اسرار تجاری” خود شود. به عنوان مثال ، در مورد عطرها ، هر تعداد ماده شیمیایی می تواند در آنها وجود داشته باشد ، که هیچ یک از آنها مجاز به ذکر شدن نیستند ، مگر با اصطلاحاتی مانند “عطر” یا “عطر و طعم دهنده”درج شوند. 

نتیجه گیری :

تا حد امکان از محصولات آرایشی و بهداشتی طبیعی استفاده کنید و برچسب مواد تشکیل دهنده ای نوع محصولات را قبل از خرید مطالعه کنید.

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا