طب سنتی

روش های طبیعی برای پاکسازی ریه

پاکسازی ریه و دستگاه تنفسی

تکنیک های پاکسازی ریه برای افرادی که سیگار می کشند، افرادی که به طور منظم در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند و کسانی که دارای بیماری های مزمن سیستم تنفسی مانند آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی و فیبروز کیستیک هستند، مفید می باشد.

مجله طب سنتی و سلامتی ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

نفس کشیدن در آلودگی هوا، دود سیگار و سایر سموم می تواند به ریه ها آسیب برساند و حتی باعث ایجاد شرایط حاد تنفسی شود. حفظ سلامت ریه ها برای سالم نگه داشتن سایر اعضای بدن امری ضروری است.
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا سالانه جان 4.2 میلیون نفر در سراسر جهان را می گیرد.
در این مقاله، ما در مورد برخی از روش های طبیعی پاکسازی ریه در خانه را مورد بررسی قرار می دهیم. 

آیا می توان ریه های خود را پاکسازی کرد؟

استنشاق بخار یک روش درمانی محبوب برای کمک به درمان سرماخوردگی و سرفه است.
سلامت ریه برای سلامت کلی فرد حیاتی است. ریه ها اندام هایی هستند که خودشان تمیز و ترمیم می شوند و پس از توقف در معرض آلاینده ها، به عنوان مثال، هنگامی که کسی سیگار را ترک می کند، بهبود می یابند.
هنگامی که ریه ها در معرض آلودگی هایی مانند دود سیگار قرار بگیرند، ممکن است قفسه سینه فرد احساس سوزش، گرفتگی یا التهاب کند. مخاط در ریه ها جمع می شود تا میکروب ها و عوامل بیماری زا را بگیرد و همین امر باعث ایجاد سنگینی در قفسه سینه می شود.
افراد ممکن است بتوانند از روش های خاصی برای پاکسازی ریه ها از مخاط و مواد تحریک کننده برای تسکین احتقان قفسه سینه و سایر علائم ناراحت کننده آن استفاده کنند.
برخی از این روش ها مجاری تنفسی را باز می کنند، ظرفیت ریه را بهبود می بخشند و التهاب را نیز کاهش می دهند. در نتیجه می توانند به کاهش اثرات آلودگی و دود در ریه ها کمک کنند.

 

روش های طبیعی برای پاکسازی ریه

 

راه های پاکسازی ریه و دستگاه تنفسی

در ادامه، ما تمرینات تنفسی و توصیه های ضروری برای تغییر سبک زندگی را که به حذف مخاط اضافی از ریه ها و بهبود شرایط تنفس کمک می کنند را، به شما معرفی می کنیم.

بخور گرم

بخار درمانی یا بخور شامل استنشاق بخار آب برای باز کردن مجاری تنفسی و کمک به ریه ها در تخلیه مخاط است.
معمولا علائم تنفسی در افراد مبتلا به بیماری های ریوی در هوای سرد یا خشک تشدید می شود. این نوع آب و هوا ها می تواند غشای مخاطی مجاری تنفسی را خشک کرده و جریان خون را محدود کند.
برعکس، بخار گرم و رطوبت موجود در هوای محیط باعث بهبود تنفس و شل شدن مخاط داخل مجاری تنفسی و ریه ها می شود. استنشاق بخار آب همچنین می تواند باعث تسکین فوری مشکلات تنفسی شده و به افراد کمک کند تا راحت تر نفس بکشند.

یک مطالعه کوچک با حضور 16 مرد مبتلا به بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD)، بیماری ریوی که نفس کشیدن را برای فرد دشوارتر می کند، نشان داد که درمان با ماسک بخار آب در مقایسه با ماسک هایی که فاقد بخار آب هستند، به میزان قابل توجهی ضربان قلب و تنفس را کاهش می دهد.
این درمان ممکن است یک راه حل موقت و موثر باشد، اما محققان باید برای درک کامل از مزایای بخار درمانی بر سلامت ریه، تحقیقات بیشتری انجام دهند.

همچنین بخوانید:  چرا فست فود نخوریم !

پاکسازی ریه با دارو های گیاهی

شربت شش ناب؛ شربت پاکسازی ریه

شربت شش ناب فرآورده گیاهی طب سنتی است که از چندین نوع گیاه دارویی تهیه شده و برای درمان بیماری های ریوی و تنفسی مانند آسم، برونشیت، ذات الریه و همچنین تخلیه دستگاه تنفسی از مخاط و آلودگی ها توسط پزشکان طب سنتی تجویز می شود. این شربت برای کودکان بالای 2 سال قابل استفاده است و به هیچ عنوان ایجاد خواب آلودگی نمی کند. 

شربت زوفا پلاس

شربت زوفا پلاس ترکیبی از زوفا، عناب، رازیانه، گل بنفشه و چندین گیاه دارویی دیگر است و با از بین بردن التهاب و خارج کردن مخاط از ریه و دستگاه تنفسی به درمان و تسکین بیماری های تنفسی، سرفه، تنگی نفس و … کمک می کند.

دمنوش سلامت ماورای سلامت

این دمنوش ترکیبی از چندین نوع گیاه دارویی از جمله آویشن، بابونه، پنیرک، عناب، پونه کوهی و .. تشکیل شده است. دمنوش سلامت ماورای سلامت التهاب مجاری تنفسی را برطرف می کند و به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالا از هرگونه عفونت باکتریایی در بدن جلوگیری می کند. این دمنوش خلط آور است و به تخلیه مخاط از ریه و دستگاه تنفسی، درمان سرفه و گرفتگی صدا نیز کمک می کند.

سرفه کنترل شده

سرفه کنترل شده می تواند به ارسال مخاط از طریق مجاری تنفسی کمک کند.
سرفه راهی است که بدن می تواند سموم موجود در مخاط را دفع کند. سرفه کنترل شده باعث شل شدن مخاط اضافی در ریه ها شده و آن را از طریق مجاری تنفسی به بالا می فرستد.
پزشکان توصیه می کنند افراد مبتلا به بیماری های مزمن ریوی COPD این تمرین را انجام دهند تا به پاکسازی ریه  آن ها کمک کند.

افراد می توانند برای پاکسازی ریه ها از مخاط اضافی، مراحل زیر را انجام دهند:

  • روی یک صندلی بنشینید، شانه های خود را شل کنید و هر دو پا را بر روی زمین بگذارید.

  • بازوها را برروی شکم جمع کنید.

  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید.

  • در حالی که به جلو متمایل هستید، بازدم را به آرامی بیرون دهید و دست ها را به سمت معده فشار دهید.

  • هنگام بازدم 2 یا 3 بار سرفه کنید، دهان را کمی باز نگه دارید.

  • به آرامی از طریق بینی نفس بکشید.

  • استراحت کنید و در صورت لزوم این فرآیند را مجدد تکرار کنید.

تخلیه مخاط از ریه

تخلیه مخاط از ریه وضعیتی است که در آن فرد با دراز کشیدن در حالت های مختلف از جاذبه زمین برای از بین بردن مخاط از ریه ها استفاده می کند. این عمل ممکن است تنفس را بهبود بخشد و به درمان یا جلوگیری از عفونت های ریوی کمک کند.

 

روش های طبیعی برای پاکسازی ریه

 

روش های تخلیه مخاط در موقعیت های مختلف:

دراز کشیدن به پشت

  • بر روی زمین یا تخت دراز بکشید.

  • برای اطمینان از پایین تر بودن قفسه سینه از باسن، زیر باسن خود یک بالش قرار دهید.

  • به آرامی از طریق بینی دم و از طریق دهان بازدم دهید. هر بازدم باید دو برابر دم زمان ببرد، که به آن تنفس 1: 2 گفته می شود.

  • چند دقیقه این کار را ادامه دهید.

دراز کشیدن به پهلو

  • به یک سمت دراز بکشید، سر را روی بازو یا بالش قرار دهید.

  • زیر باسن بالش بگذارید.

  • الگوی تنفس 1: 2 را تمرین کنید.

  • برای چند دقیقه دم و بازدم را ادامه دهید.

  • در طرف دیگر نیز تکرار کنید.

همچنین بخوانید:  کپسول گیاهی دوریکس؛ تقویت قوای جنسی و درمان زود انزالی

دراز کشیدن بر روی شکم

  • چند عدد بالش را برروی زمین قرار دهید.

  • با شکم بر روی بالش ها دراز بکشید. یادتان باشد که باسن را بالاتر از سینه نگه دارید.

  • بازوها را زیر سر تا کنید تا تعادل بیشتری داشته باشید.

  • الگوی تنفس 1: 2 را تمرین کنید.

  • چند دقیقه این کار را ادامه دهید.

ورزش کنید

ورزش منظم می تواند سلامت جسمی و روانی افراد را بهبود بخشد و خطر بسیاری از بیماری ها از جمله سکته مغزی و بیماری های قلبی را کاهش دهد.

ورزش منظم عضلات را مجبور به کار بیشتر می کند، که باعث افزایش میزان تنفس و در نتیجه اکسیژن رسانی بیشتر به عضلات می شود. همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و بدن را در از بین بردن دی اکسید کربن اضافی که بدن هنگام ورزش تولید می کند، تقویت خواهد کرد.

بدن انسان برای تأمین خواسته های یک ورزش منظم، شروع به وقف دادن خود با شرایط جدید می کند. عضلات به مرور زمان یاد می گیرند که از اکسیژن به طور موثرتری استفاده کنند و در نتیجه دی اکسید کربن کمتری تولید می کنند.
اگرچه ممکن است ورزش برای افرادی که دچار بیماری های مزمن ریوی هستند دشوارتر باشد، اما این افراد می توانند از مزایا ورزش منظم بهره مند شوند. افرادی که مبتلا به بیماری مزمن ریوی COPD، فیبروز کیستیک یا آسم هستند باید قبل از شروع یک برنامه جدید ورزشی با یک متخصص بیماری های تنفسی مشورت کنند.

چای سبز بنوشید

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه ها کمک کند. این ترکیبات حتی ممکن است از بافت ریه در برابر اثرات مضر استنشاق دود محافظت کنند.
مطالعه ای که اخیراً برروی بیش از 1000 بزرگسال در کره جنوبی انجام گرفته است، نشان داد که افرادی که حداقل 2 فنجان چای سبز در روز می نوشند، عملکرد ریه آنها بهتر از کسانی است که از چای سبز استفاده نمی کنند.

مواد غذایی ضد التهاب را فراموش نکنید

خوردن گیلاس می تواند به مبارزه با التهاب کمک کند.
التهاب مجاری تنفسی، تنفس را دشوار کرده و باعث ایجاد احساس سنگینی و گرفتگی در قفسه سینه می شود. خوردن غذاهای ضد التهاب می تواند التهاب را کاهش دهد تا این علائم نیز تسکین پیدا کنند. 

غذاهایی که به مبارزه با التهاب کمک می کنند عبارتند از:

  • زردچوبه

  • سبزیجات

  • گیلاس

  • بلوبری

  • زیتون

  • گردو

  • لوبیا

  • عدس

ضربه های ریتمیک به قفسه سینه

کوبیدن آرام به قفسه سینه روش موثر دیگری برای از بین بردن مخاط اضافی از ریه ها است. یک متخصص بیماری های تنفسی از مشت دست برای ضربه زدن ریتمیک به دیواره قفسه سینه استفاده می کند تا مخاط حبس شده در ریه ها خارج شود.

نتیجه گیری

سموم ناشی از دود سیگار یا آلودگی هوا که به ریه ها وارد می شود، می تواند کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد. این سموم در نهایت در داخل مخاط گیر می کنند.
سلامت تنفسی به این بستگی دارد که بدن به طور موثری مخاط موجود در ریه ها و مجاری تنفسی را برطرف کند.

افرادی که ریه هایشان آسیب دیده است ممکن است مشکل بیشتری نسبت به دیگران برای پاکسازی مخاط از سیستم تنفسی خود داشته باشند. شرایط مزمن، مانند COPD، آسم و فیبروز کیستیک، باعث تولید بیش از حد مخاط یا مخاط غلیظ غیرمعمول می شود که می تواند ریه ها و مجاری تنفسی را مسدود کند.

تکنیک های پاکسازی ریه که در بالا به آن ها اشاره شد، می تواند به تخلیه مخاط از ریه ها و مجاری تنفسی کمک کند. بخور آب گرم نیز ممکن است باعث تسکین موقتی افرادی شود که از گرفتگی یا شرایط مزمن تنفسی رنج می برند.
تغییر سبک زندگ با انجام ورزش منظم، نوشیدن چای سبز و خوردن غذاهای ضد التهاب، سلامت ریه را بهبود می بخشد و از خطر شرایط حاد ریوی نیز جلوگیری می کند.
 

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا