طب سنتی

روغن های گیاهی؛ اکسیر تقویت پوست و مو و سلامتی

فهرست

همه چیز درباره روغن های گیاهی – Herbal Oils 

روغن های گیاهی ترکیبات آلی هستند که از گیاهان با خواص درمانی فوق العاده استخراج می شوند. از روغن های گیاهی به همراه برخی اسانس گل ها و گیاهان دارویی، می توان برای اهداف درمانی از جمله بهبود سلامت جسمی، روحی و عاطفی استفاده کرد.

مجله طب سنتی و سلامتی ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

برای بیش از 5000 سال است که بسیاری از فرهنگ های مختلف، از این روغن های گیاهی شفا دهنده، برای درمان انواع مشکلات و بیماری ها استفاده کرده اند. روغن های گیاهی اغلب برای افزایش آرامش، مراقبت از پوست و مو و درمان انواع درد های جسمی مورد استفاده قرار می گیرند.

شما می توانید فقط با استفاده از برخی روغن های گیاهی، مانند روغن اسطوخودوس، روغن کندر، روغن لیموترش، روغن نعناع فلفلی، روغن درخت چای و … از مزایای زیر بهرمند شوید:

  • با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا مبارزه کنید.

  • تنش را از بدن خود دور کنید و گرفتگی و درد های عضلانی را تسکین دهید.

  • برخی شرایط پوستی مانند خشکی، اگزما، جوش و آکنه را بهبود دهید.

  • باعث تسکین درد ها شوید.

  • هورمون هایتان را متعادل سازید.

  • عملکرد دستگاه گوارش را بهبود ببخشید.

  • سلولیت و چین و چروک های پوستی را کاهش دهید.

روغن گیاهی چیست؟

روغن های گیاهی حاصل فرایند روغن گیری از پوست، گل، میوه، برگ، دانه و یا ریشه گیاهان دارویی یا درختان هستند. البته در بخش تجاری، اغلب روغن گیری از دانه گیاه انجام می شود. این روغن های گیاهی می توانند فواید زیادی بر روی سلامتی داشته باشند. 

 

روغن های گیاهی؛ اکسیر تقویت پوست و مو و سلامتی

 

غلظت روغن های گیاهی

روغن های گیاهی دارای غلظت های متفاوتی هستند و عطر و بویی قوی دارند. در برخی از موارد، به دلیل غلظت بالای ترکیبات معطر در روغن گیاهی، روغن معطر نامیده می شود. روغن های گیاهی معمولا عطر طبیعی گیاهی که حاصل از آن هستند را دارند.

روغن های گیاهی، مایع حیات هستند

روغن های گیاهی تا قبل از این که روغن گیری شوند، روغن موجود در گیاهان هستند که از گیاه در برابر حشرات محافظت کرده و به آن کمک می کنند تا با محیط اطراف خود سازگار شود. در اصل شما با مصرف روغن های گیاهی، از مفید ترین فواید گیاه بهرمند می شوید.

 

 

بهترین روغن های گیاهی و فواید آن ها برای سلامتی 

هر روغن گیاهی حاوی ترکیباتی با مزایای درمانی منحصر به فرد است. در ادامه برخی از محبوب ترین روغن های گیاهی، به همراه خواص و کاربردشان در طب سنتی برای شما آورده شده است.

  • روغن میخک؛ روغن محافظت کننده 

روغن میخک توانایی محافظت از پوست را دارد و دارای خاصیت ضد باکتری و ضد انگلی قوی نیز می باشد. روغن میخک به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی، برای مشکلات پوستی و رفع آکنه مناسب است. آنتی اکسیدان موجود در این روغن سبب شده است که توانایی مبارزه با رادیکال های آزاد را داشته باشد و در نتیجه روغن میخک دارای خاصیت ضد سرطانی است. این روغن برای رفع التهاب بسیار مناسب است و به هضم غذا و عملکرد بهتر دستگاه گوارش نیز کمک می کند.

 

روغن های گیاهی؛ اکسیر تقویت پوست و مو و سلامتی

 

  • روغن سرو کوهی؛ بهبود دهنده گردش خون

روغن سرو کوهی گردش خون را بهبود می بخشد، به همین دلیل برای درمان مشکلاتی مثل واریس موثر است. روغن سرو کوهی دارای خاصیت ضد قارچ، ضد باکتری و ضد میکروبی است. همچنین روغن سرو کوهی به دلیل خواص ضد اسپاسم طبیعی که دارد و تاثیرش بر بهبود گردش خون، توانایی کاهش درد عضلات و کاهش انقباض آن ها را نیز دارد که همین امر این روغن را به یک روغن مناسب برای بهبود مشکلات و درد هموروئید تبدیل کرده است.

  • روغن اکالیپتوس؛ درمان مشکلات تنفسی

روغن اکالیپتوس بیشتر برای مشکلات تنفسی مانند برونشیت، سینوزیت و آلرژی استفاده می شود. همچنین روغن اکالیپتوس باعث نشاط و سم زدایی بدن نیز می شود.

همچنین بخوانید:  بهترین مواد غذایی برای عضله سازی

 

روغن های گیاهی؛ اکسیر تقویت پوست و مو و سلامتی

 

  • روغن کندر؛ از بین برنده التهاب 

روغن کندر، سیستم ایمنی را تقویت می کند، التهاب را کاهش می دهد، لکه های پوستی را بهبود می بخشد و سبب عملکرد بهتر مغز می شود. در برخی از مطالعات عنوان شده است که به سبب آنتی اکسیدان هایی که دارد التهابات داخلی و خارجی را از بین می برد و ممکن است به مبارزه با سرطان نیز کمک کند.

 

روغن های گیاهی؛ اکسیر تقویت پوست و مو و سلامتی

 

  • روغن زنجبیل؛ بهبود درد مفاصل

روغن زنجبیل، التهاب را کاهش می دهد و باعث عملکرد بهتر مفاصل می شود. روغن زنجبیل همچنین عملکرد هضم و دستگاه گوارش را بهبود می بخشد و حالت تهوع را تسکین می دهد. می توانید با ماساژ روغن زنجبیل بر روی عضلاتتان درد و گرفتگی آن ها را از بین ببرید و همزمان سبب شفافیت پوست نیز بشوید. 

 

روغن های گیاهی؛ اکسیر تقویت پوست و مو و سلامتی

 

  • روغن گریپ فروت؛ افزایش دهنده متابولیسم

روغن گریپ فروت سبب افزایش متابولیسم و کاهش سلولیت بویژه در قسمت ران پا می شود. ترکیب روغن گریپ فروت با روغن نارگیل، سبب به وجود آمدن ترکیبی مناسب برای ماساژ قسمت های دارای سلولیت می شود. همچنین با بهبود گردش خون در بدن و داشتن خواص ضد باکتریایی می تواند مشکلات پوستی، به ویژه آکنه را درمان کند.

 

روغن های گیاهی؛ اکسیر تقویت پوست و مو و سلامتی

 

  • روغن اسطوخودوس؛ روغن آرامش بخش 

روغن اسطوخودوس به دلیل آرامشی که در بدن ایجاد می کند، در طب سنتی مشهور و شناخته شده است. روغن اسطوخودوس خلق و خو را بهبود می بخشد و سوختگی ها و بریدگی های روی پوست را نیز درمان می کند. روغن اسطوخودوس توانایی از بین بردن سردرد، به ویژه سردرد های میگرنی را دارد. با استفاده از این روغن در شب می توانید خوابی آرام و عمیق را تجربه کنید.

  • روغن لیمو ترش؛ ضد باکتری

روغن لیمو ترش یک روغن موثر برای از بین بردن باکتری ها است و در اصل یک آنتی بیوتیک طبیعی است. این روغن می تواند سبب جوان سازی و پاکسازی پوست شود. از این روغن به عنوان یک چربی سوز موضعی نیز استفاده می شود. روغن لیمو ترش با افزایش گردش خون در بدن موجب بهبود خلق و خو و رفع افسردگی می شود.

  • روغن گلاب؛ بهبود مشکلات پوستی

روغن گلاب حاصل روغن گیری از گل محمدی است. این روغن خواص بیشماری برای بهبود شرایط پوستی داشته و علاوه بر عطر و بویی که دارد، سبب حس آرامش در بدن می شود و آبرسان بسیار قوی برای پوست است. قابلیت آبرسانی بالای روغن گلاب می تواند خشکی پوست را درمان کند و حتی می توان از آن به عنوان تونر مرطوب کننده نیز استفاده کرد. همچنین با ماساژ این روغن بر روی سر می توانید علاوه بر رهایی از سردرد به موهایی زیبا و براق نیز دست پیدا کنید.

 

روغن های گیاهی؛ اکسیر تقویت پوست و مو و سلامتی

 

  • روغن پونه کوهی؛ ضد باکتری و قارچ

روغن پونه کوهی سرشار از خواص خارق العاده است، که بارز ترین آن ها خواص ضد میکروبی قدرتمند و ضد قارچی آن می باشد. همین خاصیت سبب رفع عفونت های قارچی و باکتریایی پوست و بدن می شود. روغن پونه کوهی به دلیل دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان، توانایی از بین بردن درد و التهابات را دارد و کمک می کند تا خطر ابتلا به سرما خوردگی کاهش یابد.

  • روغن نعناع فلفلی؛ بهبود عملکرد هضم

روغن نعناع فلفلی به هضم غذا کمک می کند و انرژی زیادی در بدن به وجود می آورد. این روغن می تواند تب را کاهش دهد، سردرد را بهبود بخشد و درد های عضلانی را نیز تسکین دهد. 

  • روغن گل سرخ؛ کاهش التهابات پوستی

روغن گل سرخ برای کاهش التهابات پوستی باورنکردنی است و باعث درخشان تر شدن پوست شما می شود. برای دیدن اثرگذاری روغن گل سرخ می توانید چند قطره از آن را به مرطوب کننده صورت خود اضافه کنید. 

  • روغن رزماری؛ روغن تقویت کننده مو 

روغن رزماری می تواند به طور طبیعی موها را ضخیم کرده و آن ها را تقویت کند، بنابراین افزودن چند قطره از آن به شامپو روزانه، به تقویت بیشتر مو ها کمک می کند. همچنین، روغن رزماری عملکرد مغز و حافظه را بهبود می بخشد، بنابراین استفاده از آن در هنگام کار یا مطالعه بسیار مفید است. 

  • روغن درخت چای؛ درمان جوش و آکنه

مطمئنا تا به حال درباره خواص بیشمار روغن درخت چای شنیده اید. یکی از بارز ترین خواص روغن درخت چای، درمان جوش و آکنه و انواع التهابات پوستی است. همچنین روغن درخت چای یک روغن ضد باکتری و ضد قارچ طبیعی است، که قارچ  و عفونت های پوستی را درمان می کند و بوی بد را نیز از بین می برد.

  • روغن چوب صندل؛ تسکین دستگاه تنفسی

روغن چوب صندل خواص بیشماری از جمله درمان ناراحتی های گوارشی، بهبود سرفه، رفع گلو درد، رفع اضطراب، درمان افسردگی و افزایش میل جنسی دارد.
روغن های مختلف را می توانید با هم ترکیب کنید تا اثربخشی هر یک را افزایش دهید یا می توانید از آن ها برای ماساژ یا بصورت ترکیبی با ژل های دوش یا لوسیون های بدن استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  دوسین؛ معجزه درمان بیماری ها در طب سنتی

 

روغن های گیاهی؛ اکسیر تقویت پوست و مو و سلامتی

 

کاربرد روغن های گیاهی

آیا می دانید که روغن های گیاهی شما را در راه رسیدن به سلامتی کمک می کنند؟ 
همانطور که پیش تر گفته شد، روغن های گیاهی خواص درمانی فراوانی دارند که هر کدام در مبحث سلامتی می توانند به خودی خود، یک راه درمانی موثر و بدون عوارض باشند. اما استفاده از این روغن های گیاهی فقط به اینجا ختم نمی شود.
در زیر برخی از کاربرد های روغن های گیاهی ذکر شده است:

استفاده به عنوان روغن حامل 

یکی از بهترین کاربرد های روغن های گیاهی توانایی آن ها بعنوان روغن های حامل است. قطرات اسانس های گیاهی بسیار قوی هستند و پیش از مصرف باید رقیق شوند. رقیق شدن آن ها می تواند از طریق ترکیب شدنشان با روغن های حامل صورت بگیرد. حاصل این ترکیب یک محلول بسیار قوی و تاثیر گذار خواهد بود که ایجاد آلرژی نمی کند.

اصلی ترین روغن های حامل شامل موارد زیر هستند:

استفاده در پخت و پز

یکی دیگر از کاربرد های روغن های گیاهی، استفاده از آن ها به صورت روغن  خوراکی است. برخی از این روغن ها را می توان برای پخت و پز استفاده کرد، مانند روغن کنجد، روغن آووکادو، روغن زیتون و روغن نارگیل.

استفاده در مراقبت از پوست و مو 

از اصلی ترین کاربرد های روغن های گیاهی استفاده آن ها در محصولات آرایشی و بهداشتی برای مراقبت از پوست و مو است. تاثیرات مثبت روغن های گیاهی بر روی زیبایی و افزایش سلامتی و شادابی پوست و مو، یک امر ثابت شده است که سبب استفاده روزانه از روغن های گیاهی به صورت مستقل و یا حتی به صورت ترکیبی با محصولات مراقبت از پوست و مو شده است.

استفاده در صنعت عطر سازی

کاربرد روغن های گیاهی بسیار گسترده است اما می توان بو و عطر حاصل از این روغن ها را به عنوان یکی از کاربردی ترین خواص این روغن های گیاهی دانست. معمولا اسانس ها رایحه بسیار تند و غلیظی دارند، در حالیکه روغن های گیاهی دارای رایحه آرام و متعادلی هستند، به نحوی که می توان آن ها را بر روی پوست ماساژ داد و یا با ریختن چند قطره از روغن هایی مانند اسطوخودوس و یا روغن گل یاس در دستگاه بخور، فضای اتاق را معطر کرد.

استفاده برای کمک به کاهش وزن و چربی سوزی

از دیگر کاربرد های روغن های گیاهی که بسیار محبوب و چشمگیر است، تاثیر گسترده این روغن ها بر روی کاهش وزن و چربی سوزی است. امروزه مطالعات زیادی بر روی تاثیر روغن های گیاهی بر لاغری و کاهش وزن انجام می شود و نتایج نشان دهنده تاثیر مثبت این روغن ها در فرایند کاهش وزن و لاغری است.

استفاده به عنوان روغن های حامل برای آروماتراپی

آروماتراپی، به مجموعه فعالیت های درمانی گفته می شود که به واسطه ترکیب روغن ها و اسانس ها با یکدیگر و ماساژ آن ها بر روی پوست و یا استفاده آن ها در دستگاه بخور و استشمام آن ها انجام می شود. 
اسانس ها حاصل ترکیبات بسیار کوچکی هستند، بنابراین می توانند به سرعت از سطح پوست عبور کرده و وارد بدن شوند. اما اگر می خواهید عطر اسانس های گیاهی را بر روی پوست خود نگه دارید و آنها را رقیق کنید تا لطافت بیشتری بر روی پوست ایجاد شود، می توانید آنها را با روغن های حامل ترکیب کنید.

این روغن های حامل، که در اصل همان روغن های گیاهی هستند، مولکول های بزرگ تری دارند که از قسمت چربی گیاه به دست آمده اند، پس می توانند مدت زمان بیشتری نسبت به اسانس ها بر روی پوست بمانند و اثرات آروماتراپی را طولانی کنند.

برخی از افراد به اشتباه فکر می کنند که استفاده از روغن های حامل باعث کاهش اثر اسانس ها می شود اما واقعیت چیز دیگری است. رقیق کردن اسانس ها می تواند سطح جذب را افزایش دهد و با ترکیب کردنشان با روغن های گیاهی حامل، از ایجاد آلرژی و حساسیت جلوگیری می شود. 

در پایان باید اضافه کرد که روغن های زیادی با کاربرد های فراوانی وجود دارند که استفاده از آن ها باید با توجه به نوع نیاز شما باشد. باید این نکته را برای داشتن نتیجه قابل قبول و طولانی مدت در نظر گرفت که استفاده منظم از روغن ها برای رسیدن به نتیجه مناسب بسیار مهم و حائز اهمیت است.
 

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا