رژیم غذایی

رژیم فیبر چه خاصیتی دارد؟!

رژیم فیبر شاید یکی از انواع رژیم غذایی باشد که کمتر نام آن را شنیده باشید. جالب است بدانید بیشتر رژیم‌های غذایی ( به‌جز رژیم‌های بر پایه چربی، همچون رژیم کتوژنیک ) با استفاده از راهکار همین رژیم غذایی در کاهش وزن افراد تاثیر می‌گذارند. در این مطلب از ماورای سلامت می‌خواهیم به شما تعریف فیبر و رژیم فیبر را بگوییم. همچنین برای افرادی که به یبوست دچار هستند ویا می‌خواهند تحت رژیم قرار بگیرند نیز انواع قرص فیبر را معرفی کرده‌ایم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

فیبر چیست

 

فیبر چیست ؟

فیبر که از طرف پزشکان و مشاورین تغذیه به مصرف آن تاکید شده، نوع خاصی کربوهیدرات است که در غذاهای گیاهی مثل سبزیجات و غلات به‌طور فراوان وجود دارد. طی بررسی‌های انجام شده، فیبر به طور کلی در بدن قابل جذب نیست اما به هضم و جذب غذاهای دیگر کمک می‌کند و عمل گوارش را سریع‌تر می‌نماید. به‌طور کلی فیبر به دو شکل محلول و غیرمحلول وجود دارد که نوع محلول آن به صورت ژله‌ای در روده تشکیل می‌شود و نوع غیرمحلول آن به همان صورت از روده خارج می‌شود. لازم به ذکر است برای مصرف فیبر لازم نیست که به دنبال فیبر محلول و غیرمحلول بگردیم؛ زیرا هر دو نوع آن در کلیه سبزیجات و میوه‌ها به‌طور همزمان وجود دارد.

فیبر محلول در دستگاه گوارش آب را به خود جذب می‌کند و درنتیجه حالت ژله‌ای پیدا می‌کند و بخشی از حجم معده و روده را اشغال می‌کند. این ماده ژله‌ای سبب کند شدن جذب قند از طریق روده‌ها به بدن می‌شود و به همین دلیل میزان انسولین خون نیز کاهش پیدا می‌کند. در پی این شرایط، بدن از چربی‌های ذخیره‌ای خود برای تولید انرژی استفاده می‌کند. پس فیبر نه‌تنها باعث کاهش جذب قند می‌شود؛ بلکه سبب افزایش چربی سوزی در بدن می‌گردد.

 

رژیم فیبر

 

رژیم فیبر

همانطور که از اسم آن پیداست رژیم فیبر، رژیمی است که در آن درصد بالایی از فیبر موجود باشد. این رژیم که این روزها خیلی مورد توجه قرار گرفته است شامل سه وعده غذایی کامل و میان وعده‌های آن است. در این رژیم شما احتیاج به استفاده از مواد غذایی خیلی خاص و گران‌قیمت ندارید، بلکه تنها باید مقدار فیبر موجود در موادی را که مصرف می‌کنید، بالا برده و میزان کربوهیدرات آن را کنترل کنید. با استفاده از فیبر زیاد در رژیم غذایی شما موفق به پایین آوردن کلسترول و جلوگیری از دیابت نوع یک و دیابت مقاوم به انسولین می‌شوید.

همچنین بخوانید:  پروتئین مرغ چقدر است؟

مسئله‌ای که بسیار واضح است، این است که افرادی که رژیم فیبر را پیگیری می‌نمایند؛ برخلاف بسیاری از انواع رژیم غذایی که در آن‌ها اغلب از پروتئین و چربی استفاده می‌شود، از مشکلات گوارشی همچون یبوست رنج نمی‌برند. با این حال، رژیم فیبر نیز می‌تواند عوارض خود را داشته باشد. برای نمونه فیبر نامحلول توسط باکتری‌های روده مصرف می‌شوند و به همین دلیل ممکن است مصرف بیش از حد این مواد، گاز و مواد دفعی آزاردهنده بیشتری نیز ایجاد شود.

یکی از مزایای رژیم فیبر این است که حجم معده شما پر می‌شود و به همین دلیل احساس نیاز کمتری به مصرف غذا پیدا می‌کنید و به دلیل دیر هضم بودن فیبر، تا مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید. برای افرادی که نمی توانند به میزان کافی فیبر دریافت کنند؛ پیشنهاد می‌کنیم از مکمل یا قرص فیبر استفاده کنند تا شرایط برای آن‌ها آسان‌تر گردد.

 

رژیم غذایی با فیبر بالا

 

رژیم غذایی با فیبر بالا

مصرف هر اندازه فیبر برای شما ضرری ندارد و تنها چیزی که ممکن است فیبر اضافه مصرف شده در بدن شما ایجاد کند، کمی دل‌پیچه و گاز است که با مصرف کافی آب به میزان حداقل ۲ لیتر در روز می‌توانید این مشکل را برطرف کنید. همچنین چنانچه افراد نتوانند این مسئله را برطرف کنند، می‌توانند از یک متخصص کمک بگیرند و یا با استفاده از راهکارهای طب سنتی، به کاهش این دل‌پیچه‌ها کمک کنند.

افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند رژیم فیبر بگیرند؛ می‌توانند به‌جای آن، میزان فیبر غذای خود را افزایش دهند تا حجم بیشتری از معده آن‌ها را پر کند و درنتیجه احتیاج آن‌ها به مصرف مواد غذایی دیگر را کاهش می‌دهد و در کاهش وزن شما تاثیر می‌گذارد.

 

خواص فیبر برای بدن

 

خواص فیبر برای بدن

از آنجایی که فیبر در تمام سبزیجات، میوه‌ها، غلات و حبوبات وجود دارد؛ در تمام فصول قابل دسترس بوده و ذخیره‌سازی آن نیز در منزل آسان است. همچنین این مواد غذایی از نظر قیمت نسبت به مواد پروتئینی به‌صرفه‌تر هستند. فیبر در پایین آوردن کلسترول خون، کنترل دیابت نوع ۲ ویا دیابت مقاوم به انسولین بسیار موثر است. فیبر حجم بسیاری دارد و این موادغذایی دیر هضم هستند و در نتیجه حجم روده و معده را اشغال می‌کنند و مانع از مصرف سایر موادغذایی می‌شوند و از همین جهت در کاهش وزن موثر هستند.

همچنین بخوانید:  نکات تغذیه ای و رژیم غذایی مناسب برای خانم ها

 

قرص فیبر چیست

 

قرص فیبر چیست ؟

جالب است بدانید فیبر تنها در موادغذایی نیست و قرص فیبر نیز وجود دارد. قرص فیبر که به صورت مکمل دارویی در داروخانه‌ها موجود است، شامل هر دو نوع فیبر محلول و غیرمحلول در آب است و برای استفاده عموم آزاد است. البته چون فیبر باعث حرکت سریع‌تر مواد غذایی در روده می‌شود باید توجه داشت، چنانچه دارای بیماری خاصی هستید و دارو مصرف می‌کنید؛ باید پیش از مصرف قرص فیبر با پزشک خود مشورت نمایید و طبق نظر او عمل کنید. اکثر قرص‌های مکمل فیبر، دارای مقداری شکر و‌یا حتی نمک هستند و به همین دلیل برای بیمارانی که دارای فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی یا بیماری دیابت هستند؛ مناسب نیست و باید آن را با احتیاط مصرف کنند. می‌توانید در رژیم فیبر یا حتی برای درمان یبوست از قرص فیبر استفاده کنید.

انواع قرص فیبر

متیل سلولز: از سلولز گیاهی به‌دست می‌آید و در معده با جذب آب همچون یک پلیمر، حالت ژله‌ای پیدا می‌کند و آب را در خود نگه می‌دارد. این مکمل بیشتر به‌صورت پودر وجود دارد.

گلوکومانان: فیبر محلول که پیش از وعده‌های غذایی می‌توانید آن را مصرف کنید و از نوعی سیب زمینی به‌دست می‌آید.

فیبر اینولین: این نوع مکمل ۵ کالری دارد و حاوی ۵ گرم فیبر است. بیشتر به شکل جویدنی قابل مصرف است و از جو دوسر، آجیل و برخی میوه‌ها به‌دست می‌آید.

پوست اسفرزه (پسیلیوم): همانطور که از اسم آن پیداست، از گیاهی به‌نام اسفرزه به‌دست می‌آید. این مکمل از نوع فیبر محلول است که به اشکال جویدنی و پودری و خشک قابل خریداری است. این مواد نیز آب را به خود جذب می‌کنند و حالت ژیله‌ای پیدا می‌کنند. از نکات جالب این مکمل، تاثیر آن در کاهش کلسترول خون، کاهش فشار خون و تنظیم قند خون است.

 

رژیم فیبر برای لاغری

 

رژیم لاغری

بسیاری از متخصصان تغذیه عقیده دارند، استفاده از یک نوع ماده غذایی در رژیم غذایی روزانه افراد، روش صحیحی برای لاغری نیست و در درازمدت به بدن آن‌ها آسیب می‌زند. همچنین چنانچه نتوانند برای مدت طولانی از آن رژیم غذایی استفاده کنند، امکان بازگشت به وزن قبلی خود را دارند.

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا