رژیم غذایی

رژیم ولومتریک چیست؟

رژیم ولومتریک یک رژیم لاغری طولانی‌مدت و دوره‌ای است و با رژیم کتوژنیک متفاوت هست و تمرکز این رژیم بر روی چگالی خوراکی‌هایی است که مصرف می‌کنید. در این رژیم متخصص تغذیه بیشترین خوراکی‌ها را در لیست غذایی جای می‌دهد. خوراکی‌هایی با کمترین کالری که تنها باعث می‌شود معده پر بماند اما شما چاق نشوید. البته ارزش غذایی آن بالا است.

مجله ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

این رژیم مانند بسیاری از رژیم‌های دیگر ابتدا سلامت فرد را در نظر می‌گیرد و سپس لاغر شدن او را هدف قرار می‌دهد؛ اما قسمت جالب این رژیم آن است که برای شما روزی 30 دقیقه تا یک ساعت ورزش را در برنامه قرار داده است. فرق این رژیم با دیگر رژیم‌های لاغری در این است که دوره‌ی آن طولانی است و افرادی که می‌خواهند از آن پیروی کنند نیاز است صبر کافی را داشته باشند.

 

رژیم ولومتریک چیست؟

 

هدف از رژیم ولومتریک چیست؟

  • اصلاح سبک زندگی

اصلی‌ترین هدفی که طراحان رژیم ولومتریک بر روی آن تمرکز کرده‌اند اصلاح سبک زندگی است. این رژیم غذایی را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در مدت‌زمان طولانی شما شاهد کاهش وزن و سایز در خودخواهید بود.

طراحان این رژیم بر این باور هستند زمانی که شما برای مدت طولانی یک رژیم غذایی صحیح را دنبال می‌کنید بعد از پایان دوره و به وزن ایده آل رسیدن، عادت این نوع غذا خوردن برای شما باقی خواهد ماند و این‌گونه سبک غذا خوردن شما اصلاح می‌شود.

  • عادت به ورزش با رژیم ولومتریک

یکی از عادت‌های خوبی که در رژیم ولومتریک برای اصلاح سبک زندگی و لاغر شدن برای شما در نظر گرفته است این هست که در کنار رژیم غذایی، متناسب با شرایط زمانی و بدن شما روزی 30 دقیقه تا یک ساعت باید ورزش کنید.

همه متخصصان و کارشناسان تغذیه این را بدون شک به شما می‌گویند اگر به دنبال اندام ایده آل و از طرفی جسمی سالم هستید باید ورزش کردن را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید. از طرفی ورزش کردن باعث می‌شود بسیار زودتر به نتیجه‌ی دلخواه خود یعنی کاهش وزن و سایز دست پیدا کنید.

همچنین بخوانید:  عجیب ترین خواص پیازچه و مضرات آن را بخوانید!

رژیم ولومتریک این‌گونه است که متخصص یا کارشناس تغذیه پس‌ازآن که مکانیسم بدن شمارا آنالیز کرد طبق آن برنامه غذایی سرشار از خوراکی‌های کم‌کالری را در وعده‌های غذایی شما جای می‌دهد و از طرفی در کنار آن توصیه صددرصدی دارد که ورزش روزانه را انجام دهید.

این رژیم غذایی برحسب تراکم مواد غذایی برنامه‌ریزی می‌شود. به زبان ساده‌تر متخصص یا کارشناس تغذیه میزان چگالی و کالری را در فرمول مربوط به این رژیم قرار می‌دهند تا تراکم مواد غذایی را به دست آورد.

 

رژیم ولومتریک چیست؟

 

مزایا و معایب رژیم ولومتریک

نقاط قوت رژیم ولومتریک

 مدارک و شواهد علمی تائید شده: رژیم ولومتریک یک روش علمی برای کاهش وزن است.

 غذای خوب: یکی از مزایای رژیم ولومتریک تأکید آن بر غذاهای پر آب و سالم مثل میوه‌ها و سبزی‌ها است. این رژیم به شما روش درست غذا خوردن را یاد می‌دهد.

رژیم بدون شکست: هدف این رژیم کاهش وزن با سرعت کم است. سرعت‌پایین ولومتریک به تثبیت وزن بعد از رژیم کمک می‌کند.

بدون قوانین سخت‌گیرانه: وقتی این رژیم را شروع می‌کنید نیازی نیست به خودتان بگویید که اصلاً شکلات، بستنی و یا پنیر نمی‌خورم. شما یاد می‌گیرید که چطور هر غذایی را که دوست دارید به‌اندازه و با روش درست در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 نقاط ضعف رژیم والیومتریک

 نیاز به آشپزی: ولومتریک بر غذای خانگی تأکید می‌کند. اگر شغل شما ایجاب می‌کند که دائم خارج از خانه باشید و یا فرصت آشپزی کردن ندارید، این رژیم برای شما مناسب نیست.

زمان کوتاه سیری: خوردن غذاهایی با کالری کمتر در رژیم والیومتریک، ممکن است شمارا کاملاً سیر کند، اما این سیری مدت زیادی طول نمی‌کشد. زمانی که غذایی سرشار از آب می‌خورید ممکن است در لحظه احساس سیری کنید؛ اما بعد از مدت کوتاهی گرسنگی دوباره به سراغتان می‌آید. البته مصرف پروتئین به شما کمک می‌کند که مدت طولانی‌تری سیر بمانید.

بدون قوانین سخت‌گیرانه: این مزیت، همچنین می‌تواند از نکات منفی رژیم ولومتریک باشد. بعضی از افراد تمایل دارند که قوانین سخت‌گیرانه و مشخص‌شده‌ای را دنبال کنند و بدانند که با رعایت دقیق قوانین می‌توانند وزن خود را کاهش دهند. رژیم ولومتریک راه درست غذا خوردن را یاد می‌دهد و درعین‌حال مصرف هیچ نوع ماده غذایی را ممنوع و یا میزان کالری دریافتی را محدود نمی‌کند. در کنار برنامه غذایی، افراد را به ورزش و انجام فعالیت فیزیکی تشویق می‌کند، اما هیچ قانون مشخصی در مورد نوع ورزش و یا مدت‌زمان آن ندارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که نیاز به قوانین مشخص دارند، این رژیم به شما کمکی نمی‌کند.

همچنین بخوانید:  رژیم گیاه خواری ، از فواید و مضرات گیاه خواری چه می‌دانید؟!

 

رژیم ولومتریک چیست؟

 

لیست غذایی در رژیم ولومتریک

رژیم غذایی ولومتریک یک رژیم غذایی استاندارد است که در آن ویتامین و مواد حیاتی بدن خود را با کاهش وزن از دست نخواهید داد. درنتیجه با ریزش مو و برخی از بیماری‌های دیگر روبرو نخواهید شد. رژیم غذایی ولومتریک به شما نمی‌گوید که چه بخورید و چه نخورید و هدف آن یاددادن روش درست غذا خوردن و درنتیجه سیری کامل است. این رژیم در برنامه خود غذایی را پیشنهاد می‌دهد که مقدار زیادی آب، فیبر بالا و مواد مغذی بیشتری دارد تا احساس سیری کامل به شما دست دهد. به‌صورت کلی این لیست غذایی شامل موارد زیر است:

  • میوه‌های تازه (به‌جای میوه خشک و یا آبمیوه، سعی کنید از میوه تازه استفاده کنید)
  • سبزی‌ها تازه و یا یخ‌زده
  •  لوبیا و حبوبات
  • غلات کامل
  • غلات صبحانه با فیبر بالا
  •  ماهی‌های کم‌چرب
  • مرغ بدون پوست
  •  گوشت بدون چربی
  • مواد غذایی کم شکر
  • آب (نسبت به آبمیوه‌های قند دار، مصرف آب توصیه می‌شود)

در کل مواد غذایی موجود در این رژیم را می‌توان بر اساس چگالی به چهار دسته تقسیم کرد:

  • دست‌اول (چگالی بسیار کم): میوه‌ها و سبزی‌ها غیر نشاسته‌ای، شیر بدون چربی و سوپ آبگوشت است.
  • دسته دوم (چگالی کم): سبزی‌ها نشاسته‌ای، غلات، غلات صبحانه، گوشت کم‌چرب، حبوبات و غذاهای مخلوط کم‌چرب مانند اسپاگتی است.
  • دسته سوم (چگالی متوسط): گوشت، پنیر، پیتزا، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، سس سالاد، نان، بستنی و کیک است.
  • دسته چهارم (چگالی بالا): کراکر، چیپس، آب‌نبات، شکلات، کلوچه، آجیل، کره و روغن است.

غذاهای موجود در گروه اول ازنظر چگالی انرژی بسیار کمی دارند و جزو غذای رایگان محسوب می‌شوند. کالری از گروه دوبه‌چهار افزایش می‌یابد، بنابراین برای جلوگیری از مصرف انرژی اضافه، به مصرف مواد غذایی از گروه‌های مختلف توجه بیشتری داشته باشید.

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا