رژیم غذایی

انتخابی آگاهانه برای تناسب اندام؛ مزایا و معایب رژیم کانادایی

چنانچه جزو آن دسته از افرادی هستید که مدتی طولانی به دنبال یک رژیم لاغری مناسب بوده‌اید؛ پس به احتمال زیاد نام رژیم کانادایی را به دفعات شنیده‌اید. تا به حال از این رژیم کانادایی 15 روزه استفاده کرده‌اید؟! با رژیم کانادایی چقدر وزن کم کردید؟! از عوارض رژیم کانادایی و میزان اثربخشی آن اطلاع دارید؟!
 
همانطور که می‌دانید، هر تغییری که در میزان تغذیه خود با هدف کاهش وزن ایجاد می‌کنید، باید به صورت علمی مورد تحقیق قرار گرفته باشد و نه تنها اثربخشی آن در کاهش وزن، بلکه بی‌خطر بودن آن برای سلامتی اثبات شود.
 
به همین دلیل در این مطلب، می‌خواهیم قواعد رژیم کانادایی را از نظر علمی مورد بررسی قرار دهیم تا به این سوال پاسخ دهیم که افراد موفق در رژیم کانادایی چه کسانی هستند؟!

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی برای شما در نظر گرفته ایم.

پس تا پایان مطلب درباره رژیم کانادایی اصلی با ما همراه باشید.

 

رژیم کانادایی اصلی

رژیم کانادایی اصلی ۱۳ روزه

رژیم کانادایی با رژیم کتوژنیک متفاوت است و افرادی که تصمیم گرفته‌اند رژیم کانادایی اصلی را رعایت کنند؛ به دلیل کاهش وزن زیادی که در مدتی کم ایجاد می‌شود، به آن علاقمند شده‌اند. در واقع ادعا می‌شود که در نتیجه رژیم کانادایی، می‌توانید در حدود ۱۳ روز با پیروی دقیق از تمام قواعد رژیم کانادایی، در حدود ۵.۵ تا ۱۳ کیلوگرم وزن کم کنید. به همین دلیل افرادی که به دنبال لاغری سریع هستند، اغلب تصمیم می‌گیرند این رژیم را رعایت کنند. البته ممکن است نام‌هایی همچون رژیم کانادایی سه روزه یا رژیم کانادایی 7 روزه را نیز شنیده باشید؛ اما هیچ کدام از آن‌ها رژیم کانادایی اصلی نیستند.

اما مسئله اصلی اینجاست که رژیم کانادایی اصلی ۱۳ روزه تا چه مدت دوام دارد و می‌تواند وزن شما را پایین نگه دارد؟! در بسیاری از منابع که این رژیم را پیشنهاد می‌کنند؛ ادعا شده است که رژیم کانادایی می‌تواند تا حدود یک سال و حتی تا دو سال، وزن شما را پایین نگه دارد. در حالی که به گفته بسیاری از افراد این مطلب نادرست است. مسئله دوم، میزان تاثیر این رژیم در سلامتی است. در بخش عوارض رژیم کانادایی که در ادامه آمده است، این مسئله را به صورت کامل توضیح داده‌ایم؛ اما لازم به ذکر است که از نظر تقریبا تمام پزشکان و مشاوران تغذیه، کاهش وزن زیاد، در مدت زمان کوتاه، به سلامتی بدن آسیب زیادی وارد می‌کند و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

رژیم کانادایی اصلی ۱۳ روزه

قواعد رژیم کانادایی اصلی

در رژیم کانادایی، باید به مدت ۱۳ روز از قواعد آن پیروی نمایید و اگر تنها به مقدار جزیی در طول این مدت از رژیم خود خارج شوید، باید آن را متوقف کرده و تا ۶ ماه نمی‌توانید دوباره رژیم خود را تکرار کنید؛ بنابراین سخت‌گیری این رژیم بسیار زیاد است و حتی اگر به دلیلی همچون بیماری و یا ضرورت نتوانید قواعد آن را رعایت کنید، باید به طور کلی تا مدتی از حالت رژیم خارج شوید.

در این رژیم غذایی سه وعده در روز غذا می‌خورید، اما تنها می‌توانید خوراکی‌های گفته شده را میل کنید. برای صبحانه اغلب قهوه و یا چای با یک حبه قند باید میل کنید که برخی از رژیم‌ها در برخی از روزها یک نان تست نیز به همراه دارند. برای وعده ناهار نیز در برخی روزها یک تکه ماهی کبابی یا یک تخم مرغ یا چند ورق کالباس دارید؛ در برخی روزها نیز باید تنها آب میوه همراه با ماست میل می‌کنید. برای شام نیز باید سبزیجات با نصف سینه مرغ یا گوشت کبابی و یا تنها سالاد میل کنید.

هیچ میان‌وعده‌ای در طول روز نباید صرف کنید و همچنین از هیچ‌یک از غذاها یا مقادیری که در دستور هر روزه‌ی این رژیم آورده شده است، نباید خارج شوید.

اگر درباره رژیم آنابولیک اطلاعات ندارید و میخواهید بدانید چه کسانی از آن پیروی میکنند مقاله رژیم آنابولیک  را مطالعه نمایید. 

عوارض رژیم کانادایی

 

ویژگی های مهم رژیم کانادایی 15 روزه

  • بسیار زمانبندی شده و سخت در نظر گرفته شده است. 
  • دارای منوی خاص و ثابتی است که به هیچ وجه انعطاف پذیری ندارد. 
  • در سریعترین زمان می توان با استفاده از رژیم کانادایی ۱۵ روزه به نتیجه مطلوب رسید. 

 

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم کانادایی 15 روزه

رژیم کانادایی برای لاغری ممنوعیت زیادی برای بسیاری از مواد غذایی تعیین کرده است. ولی روی عدم مصرف برخی از مواد خوراکی تأکید بسیاری شده که عبارتند از: 

همچنین بخوانید:  بهترین برنامه غذایی برای افزایش قد نوجوان

 

  • انواع آدامس
  • نوشیدنی های حاوی الکل
  • روغن های مخصوص پخت و پز
  • انواع سس سالاد
  • شکر و شیرینی جات 
 پیشنهاد میشود اگر به دنبال رژیم جنرال موتورز هستید به مقاله نوشته شده ماورای سلامتمراجعه نمایید.

روند روز به روز رژیم کانادایی دو هفته ای 

با وجود تمام توضیحاتی که تا به اینجا داده شد خوب است که روند اصلی برای این رژیم را متناسب با هر روز بعد های غذایی که تنظیم شده است برایتان بیان کنیم. نکته مهم برای دنبال کردن این رژیم این است که باید حتماً به برنامه غذایی خود پایبند باشید و مو به مو تمام مراحل را انجام دهید. 

 

  • روز اول رژیم کانادایی 

در وعده صبحانه بهتر است یک استکان قهوه به همراه یک حبه قند استفاده کنید. خوب است بدانید مصرف هر ماده غذایی دیگر در این وعده ممنوع است. در وعده ناهار باید دو عدد تخم مرغ آب پز به همراه اسفناج آب پز شده یک عدد گوجه بخورید. برای وعده شام هم باید ۳۰۰ گرم گوشت آب پز شده یا بال کبابی را با لیمو ترش و کاهو میل کنید. 

در وعده صبحانه یک استکان قهوه و یک حبه قند رژیم غذای خود را شروع کنید و در وعده ناهار ۱۰ ورق کالباس با یک لیوان ماست کم چرب میل کنید. برای شام که یک وعده هیجان انگیز است می توانید ۳۰۰ گرم گوشت کبابی یا آب پز شده را به همراه لیمو وکاهو میل کنید. 

برای صبحانه یک استکان چای و دو عدد خرما می کنید. برای وعده ناهار می توانید نصف سینه کبابی یا مرغ آب پز را با آبلیمو و کاهو مصرف کنید. در وعده شام هم می توانید از سالاد کرفس به همراه سس آبلیمو، گوجه و کلم استفاده کنید. 

برای صبحانه در رژیم کانادایی ۱۵ روزه یک استکان قهوه با یک حبه قند مثل همیشه سر کنید البته در روز چهارم می توان یک عدد نان تست هم به این صبحانه اضافه کنید. برای ناهار باید یک لیتر آب میوه ترجیحاً آب هویج و یا آب سیب به همراه یک لیوان ماست کم چرب میل کنید. در وعده شام هم دو عدد تخم مرغ آب پز به همراه هویج رنده شده با ۲۰۰ گرم پنیر رژیمی میل بفرمایید. 

روز پنجم یک روز پر انرژی محسوب می شود به این دلیل که می توانید همراه با صبحانه تان که یک استکان قهوه و یک حبه قند بود، یک ورق نان تست هم میل کنید. برای ناهار هم یک عدد ماهی به صورت کباب شده یا آبپز به همراه یک قاشق چای خوری کره و آبلیمو گزینه مناسبی است. در وعده شام هم سینه مرغ به همراه روغن زیتون، آب لیمو می توانید استفاده کنید. 

رژیم کانادایی 15 روزه

برای صبحانه چای به همراه دو عدد خرما و در وعده ناهار ۱۰ برگه کالباس با یک فنجان ماست کم چرب میل کنید. برای وعده شام هم مانند روز گذشته بهتر از نصف سینه مرغ به همراه روغن زیتون و کمی کاهو و لیمو میل کنید. 

صبحانه مثل روز های گذشته باید میل شود یعنی همان یک فنجان قهوه به همراه یک حبه قند و یک ورق نان تست. برنامه   ناهار دو عدد تخم مرغ سفت آب پز به همراه یک ورق کالباس که در کنار کاهو می تواند نیاز بدن را برطرف کند، در نظر گرفته شده است. برای بعد شام هم می توانید سالاد کاهو به همراه گوجه فرنگی از صبح آبلیمو و یک عدد میوه بخورید. 

رعایت کردن روز های اولیه رژیم برای هر کسی کار دشواری است و زمانی که شما با موفقیت تمام به روز هشتم برسید یعنی توانسته اید رژیم کانادایی را به طور کامل رعایت کنید و از آن پیروز بیرون بیایید. در روز هشتم برای صبحانه یک فنجان قهوه و یک حبه قند و دروعده ناهار سینه مرغ کبابی به همراه لیمو وکاهو میل کنید. برای شام هم ۳۰۰ گرم گوشت کبابی آب پز شده را به همراه یک عدد میوه و کمی کاهو مو صرف کنید. 

برای صبحانه می توانید یک لیوان شیر نوش جان کنید و در وعده ناهار مجاز هستید تا نصف سینه مرغ را به صورت کباب شده آب پز به همراه کاهو و آبلیمو استفاده کنید. در وعده شام هم باید سالاد کاهو به همراه خیار و گوجه فرنگی و آبلیمو در کنار تکه های میوه مصرف کنید. 

برای صبحانه یک فنجان قهوه به همراه یک حبه قند و یک ورق نان تست میل کنید. در وعده ناهار آب میوه به همراه ماست کم چرب و در وعده شام هم یک عدد تخم مرغ آب پز به همراه ۲۰۰ گرم پنیر رژیمی کم نمک و یک هویج پخته شده استفاده کنید. 

رژيم كانادایی دو هفته ای

برای صبح مثل همیشه عمل کنید و در وعده ناهار یک عدد ماهی کباب شده با یک قاشق چای خوری کرده و آبلیمو میل نمایید. به بعد شام می توانید سینه مرغ همراه با کرفس و کاهو استفاده کنید. 

همچنین بخوانید:  برنامه غذایی برای چاق شدن

برای وعده صبحانه دو عدد خرما و یک لیوان چای روز شما را خواهد ساخت. برای بعد این ناهار می توانید دو عدد تخم مرغ سفت آب پز به همراه هویج پخته شده استفاده کنید. در وعده شام هم نصف سینه مرغ همراه با کرفس و کاهو گزینه مناسبی است. 

اگر ۱۲ روز گذشته را با دقت پشت سر گذاشته باشید در این سه روز انتهایی برای ثبت کاهش وزن کمی برنامه و کارتان سبکتر می شود. برای صبحانه یک لیوان شیر بخورید و در وعده بعدی ناهار هم گوشت یا مرغ کبابی به همراه سالاد کاهو و گوجه فرنگی و آبلیمو مصرف کنید. در قسمت شام هم می توانید از سوپ گوشت یا مرغ به همراه ۲ عدد نان تست در کنار دو عدد میوه لذت ببرید. 

برای صبحانه یک عدد نان تست با همراه عسل و در وعده ناهار ۵ ورق کالباس به همراه گوجه فرنگی و یک عدد خیار شور و دو ورق نان تست مصرف کنیم. برای شام نصف سینه مرغ گوجه فرنگی و خیار و سالاد کاهو و یک عدد میوه استفاده کنید. 

برای صبحانه یک لیوان شیر و در وعده ناهار گوشت یا مرغ کباب شده به همراه سالاد سبزیجات مصرف کنید در وعده شام هم می توانید سوپ آب مرغ یا گوشت به همراه ۲ عدد میوه در کنار آن بخورید. 

برای افرادی که وزن شان ۱۰۰ کیلو به بالا هست، میتوانند از رژیم لاغری 20 کیلویی استفاده کنند برای مطالعه بیشتر به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

عوارض رژیم کانادایی

 

عوارض رژیم کانادایی

  • همانطور که گفته شد، در طی دوره رژیم کانادایی اصلی، در مدت زمانی کوتاه، همچون رژیم های یویو، میزان زیادی وزن کم می‌کنید که شاید برای شما لذت‌بخش باشد؛ اما لازم است بدانید، هر رژیمی که به این شکل سبب کاهش وزن شود، بسیار به بدن آسیب می‌رساند و برای سلامتی خطرناک است.
  • در منوی رژیم کانادایی، در وعده صبحانه به جز یک فنجان قهوه یا چای، ماده غذایی دیگری مصرف نمی‌کنید؛ که همین یک نشانه از اشتباه بودن این رژیم غذایی است. وعده صبحانه، طبق نظر بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه، از مهم ترین وعده‌های روز به حساب می‌آید و با حذف آن یا میل کردن غذای ناکافی، به بدن شما آسیب می رسد.
  • عارضه بعدی رژیم کانادایی مربوط به میزان کالری مصرفی شما در طی روز است. کالری رژیم کانادایی روزانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ کالری است که بسیار کمتر از میزان استاندارد توصیه شده برای هر روز یک فرد است. مردان به طور نرمال به روزانه ۲۴۰۰ کالری و خانم‌ها به ۲۰۰۰ کالری نیاز دارند. به همین دلیل این میزان کم، می‌تواند در طی فعالیت‌های روزانه، به بدن آسیب بزند.
  • برخی از مشاوران تغذیه، این رژیم را به دلیل شوک متابولیکی که به بدن وارد می‌کند، پیشنهاد می‌کنند. در حالی که در بسیاری از موارد این شوک، سبب می‌شود بدن، همچون زمانی که در حالت قحطی و بی‌غذایی قرار دارد، به جای استفاده از چربی، آن را ذخیره نماید تا برای فعالیت‌های حیاتی خود مورد استفاده قرار دهد؛ به همین دلیل این شوک می‌تواند اثری کاملا عکس میل ما داشته باشد.
  • این رژیم غذایی، با این که با از دست آب و مواد مغذی به شما کمک می‌کند در مدت زمانی محدود به وزن ایده‌آل خود برسید؛ اما نمی‌تواند به شما تضمین دهد که این وزن را تا مدتی طولانی با تغذیه سالم و مناسب حفظ کنید و حتی ممکن است وزن شما نسبت به آنچه در گذشته بوده، بیشتر شود.

افراد موفق در رژیم کانادایی

سایر عوارض رژیم کانادایی 

  • کمبود چربی و کربوهیدرات 
  • حذف صبحانه 
  • کمبود مواد مغذی و ویتأمین ها 
  • اختلاف کالری روزانه 
  • نرسیدن انرژی کافی به بدن 
  • از ویتأمین ها و پروتئین ها

دستگاه لاغری از جمله وسایل کمکی لاغری است که در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده است.برای آشنایی با بهترین دستگاه لاغری موضعی به مقاله نوشته شده مراجعه نمایید.

افراد موفق در رژیم کانادایی

حالا زمان آن رسیده است که به این سوال جواب دهیم که افراد موفق در رژیم کانادایی چه کسانی هستند؟! در حقیقت افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند، شاید در ابتدا موفق به نظر برسند و از نتیجه رژیم کانادایی راضی باشند؛ اما مطمئن باشید، آسیبی که به بدن افراد در دراز مدت وارد می‌شود را نمی‌توان نادیده گرفت. به همین دلیل می‌توان گفت، با پیروی از رژیم کانادایی، هیچکس در نهایت موفق نخواهد بود.

برای کاهش و حتی افزایش وزن، نیاز است به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید و برنامه درست غذایی خود را دریافت کنید تا نه تنها آسیبی به بدن خود وارد نکنید؛ بلکه به صورت درست و اصولی به وزن و اندام ایده‌آل خود برسید. اغلب رژیم‌های درست، در طولانی مدت به نتیجه می رسند و چنانچه رژیم‌های کوتاه مدتی باشند، میزان کاهش وزن در آن نیز به همان میزان کم است؛ بنابراین بر اساس تبلیغ افراد متفاوت و بدون مراجعه به پزشک یا مشاور تغذیه، اقدام به رژیم گرفتن، ننماید.

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا