رژیم غذایی

سرکه سیب چطور شما را لاغر می کند؟

بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری چه موقعی است؟ یکی از روش‌های معروف کاهش وزن، خوردن سرکه سیب ناشتا است، اما لاغری با سرکه سیب چگونه اتفاق میفتد؟

در این مطلب قرار است درباره این ماده‌ی معجزه‌گر بیشتر بدانیم و ببینیم که آیا سرکه سیب برای لاغری مفید و موثر هست یا نه؟ همچنین درباره فواید و عوارض مصرف این سرکه همراه لاغری با سرکه سیب خواهیم گفت.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

سرکه سیب چیست؟

 سرکه‌ سیب از آب سیب تخمیر‌شده تهیه می‌شود و کاربردهای زیادی در آشپزی، نگهداری مواد‌غذایی و صنایع غذایی دارد. همچنین همان‌طور که می‌دانید، یکی از کاربردهای مهم سرکه سیب، برای لاغری و کاهش وزن است.

برای تهیه سرکه سیب باید سیب‌ها را (پس از شستن کامل) خرد کنید؛ آب ‌آن‌ها را بگیرید؛ مخمر اضافه کنید تا فرآیند تخمیر شروع شود و قندها به الکل تبدیل شود.

در مرحله دوم تخمیر، الکل توسط باکتری‌های اسید استیک به سرکه تبدیل می‌شود. اسید استیک و اسید مالیک با هم ترکیب می‌شوند و طعم ترشی به سرکه می‌دهند.

 

محتویات سرکه سیب

سرکه سیب منبع غنی از اسید استیک، پروبیوتیک، منیزیم، پتاسیم و آنزیم‌های مفید گوارشی و ویتامین‌های گروه B و ویتامین D است. این مواد موجود در سرکه سیب موجب طراوت و شادابی سلول‌های بدن می‌شود.

به‌طورکلی سرکه سیب حاوی 94٪ آب، 1٪ کربوهیدرات و فاقد چربی و پروتئین است. در مقدار 100 گرم (میلی لیتر) سرکه سیب 22 کالری که مقدار ناچیزی ریز مغذی هم دارد وجود دارد.

نکته: اگر مشکل معده یا مشکل خاص دیگری دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

معروف‌ترین فواید سرکه سیب

این سرکه یک محصول خانگی محبوب است. مردم قرن‌هاست که از سرکه سیب برای لاغری، آشپزی و داروسازی استفاده می‌کنند. این مایع دارای خواص مختلفی برای سلامتی از جمله اثرات ضدمیکروبی و آنتی‌ اکسیدانی است. معروف‌ترین فواید سرکه سیب شامل موارد زیر است:

  • کمک به کاهش وزن
  • کاهش کلسترول
  • کاهش سطح قند خون
  • بهبود علائم دیابت

علم و آزمایشات درباره سرکه سیب چه می‌گویند؟

از گذشته‌های دور این ماده در علوم تجربی استفاده زیادی داشته است. در این قسمت به فواید سرکه سیب از نظر علمی اشاره می‌کنیم.

1. دارای مواد مفید و مغذی است

سرکه سیب حاوی 5 تا 6 درصد اسید استیک است. این اسید، بوی ترش و طعم تیزی به سرکه می‌دهد و فایده زیادی هم برای سلامتی دارد. سرکه سیب ارگانیک و بدون افزودنی، شامل ماده‌ای تشکیل‌شده از رشته‌های پروتئین، آنزیم‌ها و باکتری‌های مفید است.

سرکه سیب، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی ندارد، اما مقدار کمی پتاسیم به بدن می‌رساند. یک سرکه باکیفیت دارای برخی اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان‌ها هم هست.

همچنین بخوانید:  رژیم غذایی ورزشی برای همه ورزشکاران

2. می‌تواند به نابودی باکتری‌های مضر کمک کند

سرکه می‌تواند به نابودی عوامل بیماری‌زا از جمله باکتری‌های مضر کمک کند. مردم به‌طور سنتی از سرکه برای تمیز کردن و ضد‌عفونی کردن، درمان قارچ ناخن، شپش، زگیل و عفونت گوش استفاده می‌کردند.

بقراط، پدر پزشکی، بیش از 2000 سال پیش از سرکه برای ضدعفونی زخم‌ها استفاده می‌کرد. سرکه همچنین یک نگهدارنده مواد غذایی است. مطالعات نشان می‌دهد که باکتری‌هایی مانند  E. coli  از رشد و خراب شدن غذا جلوگیری می‌کند.

3. می‌تواند به کاهش سطح قندخون و کنترل دیابت کمک کند

تا به امروز ، یکی از مهم‌ترین کاربردهای سرکه سیب، کمک به درمان دیابت نوع 2 است. دیابت نوع 2 با قند‌خون بالا ناشی از مقاومت به انسولین یا ناتوانی در تولید انسولین تشخیص داده می‌شود. با این حال، افراد بدون دیابت نیز باید قند خون خود را در محدوده طبیعی نگه‌دارند؛ زیرا قند خون بالا، عامل اصلی بیماری‌های مختلف است.

موثرترین راه برای تنظیم سطح قند خون، اجتناب از کربوهیدرات‌ها و شکر تصفیه‌شده است، اما سرکه سیب نیز می‌تواند تأثیرات مفیدی بر این بیماری داشته باشد.

یک مطالعه کوچک در افراد مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از خواب، 4 درصد قند خون ناشتای صبح روز بعد را کاهش می‌دهد . به‌طورکلی مطالعات متعددی نشان داده است که سرکه می‌تواند عملکرد انسولین را بهبود بخشد و سطح قند خون را بعد از غذا کاهش دهد.

نکته مهم: بسیار مهم است که درمان دارویی را با محصولات و فرآورده‌های غذایی جایگزین نکنید. اگر در حال حاضر از داروهای کاهنده قند خون استفاده می‌کنید، قبل از افزایش مصرف هر نوع سرکه‌ای با پزشک خود مشورت کنید.

 

فواید سرکه سیب طلای مایع برای لاغری

مطالعات نشان می‌دهد که سرکه می‌تواند با افزایش احساس سیری به کاهش وزن افراد کمک کند؛ زیرا این امر به‌صورت غیرمستقیم منجربه دریافت کالری کمتر و کاهش وزن خواهد شد.

به‌عنوان مثال، در یک مطالعه موردی مشخص شد که مصرف سرکه همراه با یک وعده غذایی با کربوهیدرات بالا، باعث شد که آن‌ها 200 تا 275 کالری کمتری در باقی روز خوردند.

به‌طور‌کلی، سرکه سیب با افزایش سیری، کاهش قند خون و کاهش سطح انسولین به کاهش وزن کمک کند. این مایع، تنها حاوی سه کالری در هر قاشق غذاخوری است و ریختن آن روی سالاد ایده خوبی است.

با این حال، توجه داشته باشید که این مطالعات مقطعی هستند. واقعا از نظر علمی نمی‌توان کاهش وزن بدون ورزش و رژیم غذایی و صرفا لاغری با سرکه سیب را توصیه کرد.

از طرفی مقدار کمک سرکه سیب به کاهش وزن ناچیز است و هرگز به‌تنهایی برای لاغری و رسیدن به وزن مناسب کافی نیست. برای کاهش وزن و سایز بهترین راه مشاوره با کارشناسان و دریافت رژيم و برنامه تمرینی است.

فواید خوردن سرکه سیب ناشتا

اغراق نمی‌کنیم اگر بگوییم که سرکه سیب طلای مایع است. این ماده هم برای اندام‌های داخلی، هم اندام خارجی مثل پوست و مو مفید است. سرکه سیب به پیشگیری و درمان دیابت کمک می‌کند. همچنین علاوه‌بر سفید کردن دندان‌ها، باعث سرعت‌بخشی به کاهش وزن و خنثی‌کردن pH بدن می‌شود.

بیشتر این خواص و فوایدی که در بالا ذکر کردیم به علت وجود آستیک اسید موجود در آن است. این ماده معجزه‌آسا باعث کشتن باکتری‌های مضر داخل بدن و رشد و پرورش باکتری‌های مفید خواهد شد. حال اگر بخواهیم جمع‌بندی داشته باشیم، سرکه سیب طبیعی برای پوست، سیستم گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان مفید است.

همچنین بخوانید:  خوراکی های مفید برای مغز که باید مصرف کنید!

نکته: قبل از این‌که دندان‌های‌تان را مسواک بزنید، سرکه سیب بخورید تا با مسواک‌زدن، مزه سرکه از دهان‌تان برود.

بهترن زمان خوردن سرکه سیب برای لاغری

برخی هم معتقدند که خوردن سرکه سیب قبل از خواب برای لاغری روشی موثر و مفید است، اما با این کار، قند خون‌تان پایین می‌آید و ممکن است برای‌تان خطرناک باشد.

 

نحوه مصرف سرکه سیب برای لاغری

شما به هر نحوی که سرکه سیب را میل کنید از خواص آن بهره‌مند می‌شوید. راه و روش خاصی برای لاغری با سرکه سیب وجود ندارد. هرچند لازم است دوباره یادآوری کنیم که این ماده، به‌تنهایی، تاثیر زیادی هم برای لاغری نخواهد داشت.

چند روش برای اضافه کردن سرکه به رژیم غذایی

  • یک روش آسان استفاده از آن به عنوان سس سالاد است. با سبزی‌جات برگ‌دار (مثل ریحان، کاهو و اسفناج)، خیار و گوجه‌فرنگی سالاد درست کنید .سپس به عنوان سس از روغن زیتون و سرکه سیب استفاده کنید.
  • می‌توان از آن برای درست کردن ترشی استفاده کرد.
  • می توانید به‌سادگی سرکه سیب را در آب مخلوط کنید و بنوشید. مقدار سرکه سیب برای کاهش وزن 1 تا 2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) در روز است. بهتر است این مقدار را در طول روز به 2 تا 3 دوز تقسیم و در آب حل کنید. بهتر است که این محلول را قبل از غذا بنوشید.

نکته: مصرف بیش از این مقدار به دلیل اثرات بالقوه مضر در دوزهای بالاتر، مانند تداخل دارویی یا فرسایش مینای دندان، توصیه نمی‌شود. همچنین بهتر است با 1 قاشق چای‌خوری (5 میلی لیتر) شروع کنید تا ببینید چقدر تحمل آن را دارید.

بیش از 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) به‌طور هم‌زمان مصرف نکنید؛ زیرا مصرف بیش از حد در یک وعده، ممکن است باعث حالت تهوع شود. ضمنا یادتان باشد که آن را با آب مخلوط کنید؛ چون سرکه رقیق‌نشده، ممکن است داخل دهان و مری شما را بسوزاند.

عوارض مصرف زیاد سرکه سیب

اگرچه مصرف این ماده تا حد اعتدال خطری ندارد، به ویژه اگر رقیق شده مصرف شود، اما مصرف طولانی و زیاد آن عوارضی مانند آسیب مری، فرسایش مینای دندان و باد گلوی بیش‌ازحد، نفخ و حرکات روده را در پی دارد.

در صورت تماس سرکه سیب با چشم‌ها، سوزش و قرمزی چشم شایع است و ممکن است باعث آسیب قرنیه شود. استفاده از سرکه به‌عنوان داروی موضعی، محلول شستشوی گوش یا شست‌وشوی چشم خطرناک است.

استفاده از این سرکه ممکن است که برای زنان باردار و شیرده و کودکان نامناسب باشد. برخی از انواع سرکه سیب، دارای سطوح اسید ناسازگار هستند و ممکن است که آلوده و غیربهداشتی باشند.

اگر از سرکه سیب یا هر نوع سرکه‌ای به‌عنوان پاک‌کننده خانگی استفاده می‎‌‌کنید، نباید آن را با سفید‌کننده و پاک‌کننده شیمایی دیگری مخلوط کنید. چون از ترکیب آن‌ها، شاید گاز کلر آزاد و مجاری تنفسی، چشم، بینی و گلو را تحریک کند. افرادی که به سیب حساسیت دارند ممکن است واکنش‌های آلرژیک به سرکه سیب هم داشته باشند.

امکان دارد که استفاده موضعی از سرکه سیب برای درمان بیماری‌های پوستی باعث سوختگیِ بدن شود. همچنین این ماده شاید تداخلات نامطلوبی با برخی داروهای تجویزی مانند انسولین یا دیورتیک‌ها داشته باشد.

سخن پایانی

در این مطلب، درباره لاغری با سرکه سیب برای لاغری و تاثیر آن در کاهش وزن و سایز گفتیم. این مایع پرخاصیت، از گذشته برای موارد مختلف کاربرد داشته است. باید در استفاده از این ماده، به نکات مختلفی توجه کنید. چون ممکن است مصرف زیاد و غیراصولی آن عوارضی برای‌تان به وجود بیاورد.

 

منبع : fitamin.ir
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا