رژیم غذایی

صبحانه قبل ورزش یا بعد ورزش؟

حتماً شنیده‌اید که صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است. اما صبحانه قبل ورزش چطور؟ به نظر شما آیا خوردن صبحانه قبل از ورزش کار اشتباهی است و تمام زحمات ورزشی‌تان را به هدر می‌دهد؟ همه موارد مرتبط با این موضوع و پرسش مهم را با هم در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

خوردنِ صبحانه قبل از ورزش یکی از موضوعات بحث‌برانگیز بین مربیان و متخصصان ورزشی بوده و برخی از آن‌ها بر خوردن صبحانه تأکید دارند، زیرا در حین ورزش عضلات نیاز به سوخت و انرژی خواهند داشت؛ از طرفی هم عده‌ای از متخصصان این رشته مدعی هستند که ورزش با شکم گرسنه، کالری‌سوزی را افزایش خواهد داد، در نتیجه برای درک صحت این موضوع، بهتر است به‌سراغ یکی از معتبرترین و تازه‌ترین تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته برویم. 

برطبق نتایج آخرین مطالعه‌ای که در یکی از نشریات معتبر آمریکایی مرتبط با غدد درون‌ریز و متابولیسم صورت گرفت، خوردن صبحانه قبل از ورزش، بدن شما را آماده سوزاندن کربوهیدرات‌های بیشتری نموده و متابولیسم‌تان در حین ورزش سرعت گرفته و بیشتر خواهد شد.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

تحقیق درباره صبحانه قبل ورزش

در این تحقیقِ دانشگاهی سه گروه دوچرخه‌سوار مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه اول بعد از خوردنِ صبحانه، سه ساعت استراحت کرده بودند، گروه دوم دو ساعت قبل از ورزش صبحانه خورده و گروه سوم هم پیش از ورزش ناشتا بودند.

در حین تحقیق، گروه اول فقط سه ساعت استراحت کرده بود، ولی گروه دوم و سوم یک ساعت کامل را رکاب زده و دوچرخه‌سواری کردند. در پایان آزمایش، محققان سطح گلوکز خون و گلیکوژن عضلات داوطلبان را مورد آزمایش قرار دادند؛ نتیجه جالب بود، آن‌ها دریافتند که خوردن صبحانه باعث افزایش کربوهیدرات‌سوزیِ داوطلبان در حین انجام ورزش شده و خوردن صبحانه باعث شده تا بدن این افراد، میان‌وعده بعد از ورزششان را بهتر هضم و جذب کند.

 

نتایج تحقیق درباره صبحانه قبل ورزش

می‌توان گفت این اولین و تنها تحقیقی بوده که تأثیر صبحانه قبل از ورزش را بر روی جذب میان‌وعده بعد از ورزش مورد بررسی قرار داده است. نتیجه کلی این تحقیق نشان می‌داد که خوردن صبحانه پیش از ورزش باعث می‌شود تا فرد ورزشکار وعده غذایی‌ای که بعد از ورزش میل می‌کند را زودتر هضم کرده و جذب آن نیز آسان‌تر شود.

همچنین بخوانید:  از خواص گل گاوزبان و طبع گل گاوزبان چه می دانید؟

همچنین متخصصان علوم تغذیه‌ای و ورزشی دریافتند که خوردن صبحانه قبل از ورزش باعث افزایش میزان سوزاندن کربوهیدرات در حین ورزش خواهد شد. نکته جالب اینجاست که این میزان کربوهیدراتِ سوزانده شده فقط از صبحانه به‌دست نیامده، بلکه از کربوهیدرات ذخیره شده در عضلات (گلیکوژن) نیز استفاده شده است.

علت افزایش جذب میان‌وعده بعد از ورزش

علت اینکه نتایج آزمایش نشان می‌داد بعد از ورزش + صبحانه، وعده غذایی‌ای مثل ناهار به سرعت جذب می‌شود، احتمال بسیار زیاد به افزایش استفاده از گلیکوژن ذخیره شده در عضلات باز می‌گردد. خوردنِ صبحانه قبل از ورزش که شاید از دید بسیاری از افراد تأثیر زیادی نداشته باشد، بدن ورزشکار را برای استفاده بیشتر و جذب آسان‌تر وعده غذایی بعد از ورزش آماده خواهد کرد.

سخن پایانی

بسیاری از ورزشکاران معتقدند که ورزش‌کردن ناشتا باعث می‌شود تا آن‌ها زودتر وارد فاز چربی‌سوزی شوند، شاید این باور درستی باشد، اما به هیچ‌وجه برای ورزش‌های شدتی و هوازی توصیه نمی‌شود؛ زیرا ممکن است قند خون فرد کاهش زیادی داشته و به شدت پایین بیاید.

همان‌طورکه در این تحقیق مشاهده نمودید، خوردن صبحانه پیش از ورزش نیز فواید خاص خودش را دارد؛ از جمله این‌که باعث افزایش متابولیسم و جذب سریع‌ترِ میان‌وعده ورزشی بعد از تمرین می‌شود؛ این یعنی با خوردن صبحانه، هم کالری‌سوزی‌تان بیشتر می‌شود و هم با جذب بیشتر میان وعده، کار بدنتان برای عضله‌سازی بعد از تمرین راحت‌تر خواهد شد.

در نتیجه به جای این‌که صبح ناشتا ورزش کنید و فقط آب بنوشید، نظرتان چیست که صبح و ورزش صبحگاهی‌تان را با وعده صبحانه شروع کنید. البته دقت داشته باشید که بهتر است بعد از خوردنِ وعده صبحانه، یک ساعت صبر کرده و سپس ورزش را شروع کنید.

همچنین بخوانید:  کربوهیدرات های پیچیده و کربوهیدرات‌های ساده چه هستند؟!

 

منبع : fitamin.ir
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا