ورزش

ماساژ و ماساژ درمانی چیست و چه نکاتی را باید دقت کنیم؟

 

در چند سال اخیر، کلمه ماساژ و ماساژ درمانی را اکثریت بسیار شنیده ایم. همچنین کلاس های آموزشی آن در کشور طرفداران بسیاری را جذب خود کرده است. ماساژ راه‌ حل عالی برای رفع خستگی موضعی بدن به شمار می‌رود.

مجله زیبایی ماورای سلامت را تا انتهای این خواندنی جذاب و مفید همراهی کنید.

طرفداران این روش معتقد هستند، با انجام مرتب آن می توان بیماری‌های جسمی و روحی را بهبود بخشید. در ادامه مقاله این روش عالی را که امروزه مورد توجه بیش از پیش نسبت به سابق قرار گرفته است، مورد صحبت و آشنایی قرار داده ایم.

نگاهی جامع  و تاریخی بر ماساژ

امروزه ماساژ به یکی از راهکار های جدا ناپذیر رفع خستگی و درمان بیماری ها تبدیل شده است. در زمان حال هر عاملی باعث از بین رفتن تمرکز و تعادل اعصاب می شود و هر روزه بیماری های عجیب و غیرقابل باوری در حال بروز است.

خبر خوب این می باد که، این پدیده یکی از بهترین روش های درمان است که از گذشتگان برای انسان ها به جای مانده است. همچنین روز به روز طرفداران آن بیشتر می شود. می توان گفت ماساژ یکی از بهترین روش‌هایی است که به کمک آن می توان آرامش را به افراد بازگرداند و باعث تسکین انواع درد در افراد شد.

 

کلمه ماساژ در واقع ریشه ای لاتین و یونانی دارد و در زمان های قبل از میلاد مسیح پدید آمده است. در کتاب هایی که از آن زمان به جای مانده؛ نشان می دهد که از این روش درمانی، برای درمان انواع بیماری ها از جمله تب و لرز، افرادی که دچار اختلالات عضلانی و حرکتی بوده اند استفاده می شده است. همچنین برای درمان این روش خاص توانسته است، نتایج قابل ملاحظه ای را دریافت کنند.

در سال 400 میلادی بقراط استفاده از این روش را برای درمان آسیب های ورزشی و جنگی توصیه کرد. در واقع بقراط به نتایج سودمند مالش و ماساژ در تأمین و بازگرداندن نیروی عضلانی افراد ناتوان تا حدی پی برد و برای درمان بعضی از عوارض مفصلی و عضلانی از این روش ها استفاده نمود.

تعریف تخصصی از ماساژ

اما اگر بخواهیم ماساژ را به صورت علمی تعریف کنیم باید گفت که، این پدیده از یک سری حرکات منظم و مرتب تشکیل شده که به صورت کاملا اصولی و با اهدافی خاص بر روی بافت های بدن بکار گرفته می شود. در نتیجه تمام این ها، تاثیرات مثبتی نیز بر روی سیستم عصبی، سیستم عضلانی، پوست و مفاصل و گردش خون می گذارد.

ماساژ درمانی چیست؟

امروزه ماساژ به نوعی از درمان گفته می شود که برای بهبود انواع بیماری ها موثر واقع شده است. در این روش درمانی با استفاده از تکنیک های مختلف مانند، بازی با لایه های سطحی عضلات، لایه های عمیق عضلانی و بافت های همبند به روند درمان و ترویج آرامش و آسایش فرد کمک می کند. بدن در اثر ماساژ دادن به طور طبیعی سروتونین یعنی ماده‌ای شیمیایی با خاصیت ضد درد تولید می‌کند. از این گذشته کمبود خواب ترمیم کننده و عمیق یکی از عامل‌های تشدید کننده درد است.

همچنین ماساژ درمانی روشی پرطرفدار برای تسکین دردهایی مانند درد پایین کمر، گردن درد و سردرد محسوب می شود. اکثر بیماران برای تسکین درد به متخصص ماساژدرمانی مراجعه می‌کنند.

 

ماساژ تراپی کیفیت خواب را بهبود می‌دهد و بیمار با عمیق‌تر شدن خواب درد کمتری را تحمل می‌کند. ماساژ درمانی یک عامل مهم در گروه سه تایی درمان فیزیکی است، زیرا در جهش انداختن و سرعت بخشیدن به  قابلیت درمان طبیعی بدن از طریق روش‌های ماساژ جامع، تمرکز دارد.

هنگامی که ماساژ درمانی همراه با درمان‌های فیزیکی و ورزشی پزشکی استفاده می‌شود، بدن به ‌راحتی می‌تواند در بهبود خود کمک کند. بنابراین بدن خود را برای چالش‌های پیش رو بهتر آماده کند.

عملکرد بدن هنگام گرفتن ماساژ چگونه است؟

ماساژ با استفاده از فشار به‌طور مستقیم جریان خون وریدی و لنفاوی را به سمت قلب هدایت می‌کند. بنابراین مهم است که جهت حرکت این پدیده همیشه در این راستا باشد تا فشار ناخواسته‌ای بر روی دریچه‌های بسته رگ‌ها وارد نشود. به طور کلی در ماساژ درمانی، درمانگران اقدام به مالش و فشار ماهیچه ها و دیگر بافت های نرم بدن می کنند.

همچنین بخوانید:  با تمرینات اسپلیت، تک تک عضلاتتان را درگیر کنید

نکته: این دریچه‌ها از برگشت جریان خون در جهت مخالف جلوگیری به عمل می‌آورند و فقط اجازه می‌دهند خون در یک جهت جریان داشته باشد.

فرد ماساژور معمولا از دستان و انگشتان خود استفاده می کند. اما ممکن است گاهی اوقات از آرنج، ساعد یا پای خود نیز استفاده کند. در واقع این پدیده، گردش خون را تحریک نموده و بهبود می بخشد. در نتیجه مواد زاید به راحتی از بدن دفع می شوند. این عمل برای کاهش اضافه وزن نیز موثر خواهد بود.

امروزه افراد مختلف به خاطر دلايل متفاوتي به دنبال انجام ماساژ درماني هستند که مهم‌ترين اين دلايل شامل کاهش استرس و اضطراب، ريلکسيشن عضلات، بهبود مصدوميت‌ها، کاهش درد و برخورداري از سلامتي و تندرستي بيشتر مي‌باشد.

انواع ماساژ

  1.  تایلندی
  2.  سوئدی
  3.  شیاتسو
  4.  عصبی-عضلانی
  5.  سنگ درمان

تاثیر ماساژ صورت بر زیبایی

این روزها اگر به پزشکان و متخصصان زیبایی مراجعه کنید حتما ماساژ صورت را جزء بسیار مهمی از برنامه های زیبایی و همچنین جوانسازی پوست صورت می دانند. آن ها بر این عقیده اند که انجام صحیح نرمش صورت می تواند به رفع چین و چروک صورت و همچنین اطراف چشم کمک کند.

معرفی 6 تکنیک ماساژ صورت

 

1. نقطه شروع پیشانی است

بهترین کار این است که روبروی آینه قرار گیرید و با نگاه کردن به خودتان سر انگشتانتان را به روغن آغشته کنید و آن ها را روی خطوط عمودی وسط ابرو قرار دهید. سپس سر انگشتانتان را به سمت بیرونی پیشانی بکشید.

نکته: تکرار مداوم و آرام این کار باعث می شود عضلات و پوست آن ناحیه موجب تقویت شده و چین و چروک دیرتر بروز پیدا کند.

2. از بین بردن چین ابرو با ماساژ صورت

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به طور مداوم یکی از ابروان خود را به سمت بالا می برید، باید بدانید که این کار به مرور زمان باعث به وجود آمدن چین عمیقی در قسمت بالای ابرو می شود، اما شما می توانید با انجام این پدیده از بروز آن جلوگیری کنید.

برای این کار باید با سرانگشتان خود ابروها را ماساژ داده و با چرخشی به سمت پایین روی شقیقه ها این کار را چندین بار تکرار کنید.

3. ماساژ پشت لب را فراموش نکنید

از جمله دیگر مناطقی که در ماساژ صورت باید به آن توجه داشته باشید، قسمت پشت لب می باشد. در واقع انجام این کار به شما کمک می کند تا از بروز چین و چروک در آن ناحیه جلوگیری کنید.

برای شروع باید سرانگشتان خود را روی گودال بالای لب قرار دهید و به مدت 30 ثانیه به آرامی آن را ماساژ دهید و سپس هر دو دست را به سمت گوشه های لب ببرید.

4. جلوگیری از افتادگی عضلات لب با ماساژ صورت

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند افتادگی عضلات لب می باشد. این اتفاق خصوصا در خانم ها به وفور مشاهده می شود.

برای اینکه شما از بروز این مشکل جلوگیری کنید باید سرانگشتان سبابه خود را در گودی روی چانه قرار داده و به مدت 30 ثانیه فشار دهید و سپس هر دو انگشت را به سمت گوشه های خارجی لب پایینی هدایت کنید. تکرار مداوم این کار باعث تقویت عضلات لب می شود.

5. تقویت عضلات گونه با کف دست

یکی دیگر از فوایدی که ماساژ صورت با خود به همراه دارد تقویت عضلات گونه می باشد. برای شروع می توانید کف دست خود را با روغن آغشته کنید و سپس آنها را بر روی دو طرف صورت خودتان بگذارید و سپس آنها را به سمت بالا حرکت دهید.

دقت کنید در حین ماساژ نباید دستانتان را به سمت پایین بکشید، ابتدا باید دست ها را برداشته و با گذاشتن دوباره بر روی صورت این کار را تکرار کنید. اغلب توصیه می شود این کار را به مدت 3 الی 5 دقیقه تکرار کنید تا عضلات فرم و ظاهر بهتری پیدا کنند.

6. اهمیت برخی نقاط را جدی بگیرید

 

دقت کنید روی هر دو طرف گونه شما نقطه ای وجود دارد که ماساژ دادن آن نواحی نشاط و شادابی پوست صورت را با خود به همراه دارد. این نقطه از جمله نقاطی است که در طب سنتی و سوزنی نیز از آن یاد می شود. این نقطه درست در موازات لاله گوش قرار دارد و به صورت قرینه می باشد.

همچنین بخوانید:  حرکات پیلاتس با کش برای تناسب اندام

برای ماساژ باید انگشت سبابه را روی آنها قرار داده و به مدت سه دقیقه نگه دارید. دقت کنید فشار دستانتان نباید خیلی زیاد باشد که درد و یا تغییر رنگ را به همراه آورد. مطمئن باشید انجام این کار به سلامت پوست و همچنین زیبایی آن کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

فواید ماساژ چیست؟

  1. کاهش درد در ناحیه پشت و پاها
  2. کاهش سطح استرس
  3. خواب بهتر برای بانوان باردار
  4. کاهش سطح کورتیزول، که به عنوان یکی از شاخص های استرس شناخته می شود
  5. رهایی از تنش ماهیچه و بهبود سردرد

ماساژ درمانی چگونه اثر می کند؟

ماساژ به عنوان یک کیفیت درمانی هم به منزله یک نوع آرام ساز و هم به عنوان یک درمان برای افزایش زیبایی شخصی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا انواع ماساژ با یک مکانیسم مشابه بر روی بدن افراد اثر می گذارد.

 

زمانیکه ماهیچه بیش از حد فعالیت دارد تجمع مواد زاید از جمله اسیدلاکتیک می تواند باعث درد، گرفتگی و حتی اسپاسم عضلات شود. ماساژ بطور عام و ماساژ سوئدی به طور خاص، گردش خون و جریان لنفاوی را بهبود بخشیده ، مواد غذایی و اکسیژن تازه را به بافتهای مزبور می رساند و به خروج مواد سمی و بهبودی کمک می کند.

درد مزمن انجام فعالیت‌های ضروری یا مورد علاقه را مختل می‌کند، اما ماساژ عملکرد بیمار را به سطح معمول برمی‌گرداند. انجام ماساژ هیجان را در افراد کاهش داده، احساس نزدیکی، مهربانی، وحدت و سازگاری را در افراد به وجود می‌اورد.

درمانگران ماساژ در محیط های مختلف از جمله دفاتر خصوصی، بیمارستان ها، خانه های سالمندان و باشگاه های تناسب اندام و ورزشی کار می کنند. آنها تلاش می کنند تا یک محیط آرام بخش و تسکین دهنده ایجاد کنند.

یک ماساژ خوب روی همه سطوح وجود شما تأثیر می‌گذارد، از لحاظ جسمی مزایای آن شامل آرام سازی و کشش عضلات، کمک به جریان خون وریدی و اکسیداسیون خون و کشش بافت هم ‌بندی مفاصل می‌شود.

در جنبه های ذهنی ماساژ علاوه بر اینکه میتواند نقش مهمی در کاهش تنش و اضطراب ایجاد کند، بلکه بدن شما را به عنوان یک کل هوشیارتر کرده و باعث می شود عملکرد بهتری از خودتان نشان دهید.

این روش به بدن شما این امکان را می دهد تا انرژی بسیار زیادی را که تحت فشار بوده و تحلیل رفته است را آزاد سازد و با تغییر شکل دادن روش های همبستگی عمل و عکس العمل تغییرات بسیار زیادی در حالت صورت به وجود آورد.

اما به طور کلی باید بدانید که ماساژ در منطقه ای که شما مد نظر دارید باعث کاهش فشار بر روی عضله و اعصاب و رگ های خونی شده که این مسئله با کاهش درد همراه خواهد بود  به طوریکه در پایان دوره و جلسات احساس سبکی، راحتی و ریلکس بودن خواهید داشت. همچنین این پدیده در بهبود عضلات آسیب دیده نیز موثر است.

باید به این مسئله دقت داشته باشید که اگر عارضه به وجود آمده مزمن باشد، تعداد جلسات ماساژ درمانی شما در فواصل کوتاه تری انجام می شود و به مراقبت افزایش پیدا خواهد کرد.

درد مزمن غالباً با علائم افسردگی، اضطراب و اختلال خواب همراه است، خوشبختانه کارآمدی ماساژتراپی در کنترل این عارضه‌ها به اثبات رسیده است.

موارد منع ماساژ کدام است؟

همانطور که گفته شد ماساژ درمانی برای کاهش درد و درمان بسیاری از بیماری ها موثر است، اما استفاده نادرست و بیش از حد از این روش درمان می تواند اثرات ناگوار و بسیار بدی را برای افراد رقم بزند.

 

عوارض جانبی که برای افراد ممکن است به وجود آورد شامل درد یا ناراحتی به صورت موقت، کبودی، تورم و حساسیت یا آلرژی به روغن های ماساژ می باشد. از همین رو پیشنهاد میشود که از ماساژ شدید برای افراد مبتلا به پلاکت خون پایین و یا کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند اجتناب شود.

همچنین نباید بر روی بدن افرادی که به تازگی دچار شکستگی، زخم باز، عفونت های پوستی، استخوان های ضعیف و… انجام شود.

یکی از نکاتی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است این است که اکثر افراد بر این باورند که ماساژ درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان بسیار مفید و امن می باشد اما این مسئله حائز اهمیت است که حتما با انکولوژیست مربوطه قبل از انجام ماساژهای فشاری و عمیق مشورت شود، زیرا معمولاً هر گونه فشار مستقیم روی تومور توصیه نمی‌شود.

علاوه بر این برای برخی بیماری ها نظیر بیماری های سیستمیک مسری یا عفونی از جمله سرماخوردگی، فشار خون شدید ناپایدار و تب بالا، ماساژ درمانی به طور کلی منع گردیده است.

سخن پایانی

در این مطلب نکات بسیار مهمی از جمله معرفی انواع ماساژ، بهترین روش‌ها و مناسب‌ترین قسمت‌های بدن برای این کار معرفی شد. علاوه بر آنها می‌توان با مقداری آموزش این فعالیت را به تنهایی در منزل انجام داد اما بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن به بافت‌های عضلانی و مفاصل حتما از متخصصان در این زمینه کمک گرفت.

منبع : quickfit.ir
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا