طب سنتی

معجزه گیاهان برای پیشگیری از آلزایمر

پیشگیری از آلزایمر 

خیلی وقت‌ها با یک اتفاق کوچک مثل فراموش کردن یک نام، یک شماره تلفن یا هر چیز دیگر، افراد انرژی منفی بزرگی را به درون خود وارد می‌کنند که تکرار آن می‌تواند منتج به واقعیت شود و آن اطلاق عنوان «آلزایمر» به خود است. اما آیا هر فراموشی را باید با این نام خطاب کرد؟ پاسخ این است که با عوامل زیادی فراموشی می‌تواند به سراغ انسان بیاید از جمله: بی‌خوابی‌ها مکرر و طولانی، خستگی مزمن، گرسنگی طولانی مدت، بیهوشی‌های عمیق یا تعدد دفعات بیهوشی، اضطراب شدید یا طولانی مدت، غم و اندوه، از دست دادن دوستان، عزیزان و سایر مسایلی که برای ذهن ما یک شوک محسوب می‌شود. اما چه باید کرد؟

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

معجزه گیاهان برای پیشگیری از آلزایمر

 

برای مقابله با چنین حالت‌هایی باید تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود که استفاده از میوه‌ها و بعضی گیاهان دارویی در اولویت قرار دارند.

  • دمنوش بادرنجبویه

در طب سنتی از گیاه بادرنجبویه، با نام گیاه ملیس هم یاد می‌شود. این گیاه خواص متعددی دارد و یکی از کاربردهای آن رفع انسدادهای عروق داخل مغزی است. به گفته‌ حکمای طب قدیم، مصرف این گیاه باعث بهبود جریان خون در مغز می‌شود که به تبع این خاصیت، توصیه می‌شود افرادی که کم حافظه هستند یا مطالب را به‌خوبی به خاطر نمی‌آورند، هفته‌ای چند بار دم‌نوش بادرنجبویه را تهیه کنند و هر بار یک تا دو مرتبه در روز آن را بنوشند. بادرنجبویه به جز تقویت حافظه، سبب افزایش کیفیت خواب شده و در موارد اختلالات اضطرابی نیز کاربردی بسیار جدی دارد.

طرز تهیه:  یک قاشق غذاخوری از برگ ملیس (پنج گرم برگ خشک) را با یک لیوان آب جوش مخلوط و آن را به مدت ۱۰ دقیقه دم کرده و میل کنید.

  • دمنوش اسطوخودوس

اسطوخدوس از بهترین گیاهانی است که از قدیم‌الایام تا امروز برای درمان انواع بیماری‌ها‌ی ذهنی و مغزی از جمله مالیخولیا‌، مانیا‌، صرع‌، سرگیجه‌، عقب ماندگی ذهنی و نسیان (فراموشی‌) توسط طبیبان ایرانی تجویز شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

طرز تهیه : ‌ دو قاشق مربا ‌خوری گلبرگ‌های اسطوخودوس را به دو لیوان آب جوش اضافه کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه دم بکشد. دمنوش را صاف کنید و اگر خواستید، یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید.

همچنین بخوانید:  10 را حل برای درمان خانگی خشکی پوست

استفاده از گردو به تعداد‌ ۲ عدد هر شب قبل از خواب می‌تواند با تامین مواد لازم برای ترمیم سلول‌های عصبی و جذب رطوبت زاید مغز به عنوان یک ترکیب مکمل در زمینه‌ی کنترل فراموشی کمک کننده باشد.

‌استفاده از کندر به صورت حب شده (به اندازه‌ یک نخود) گرم کننده‌ مغز بوده و یک عامل ضد فراموشی هم محسوب می‌شود. به علت تلخ بودن کندر می‌توان از جویدن آن اجتناب کرده و آن را بلعید. استفاده از کندر برای زنان باردار به منظور تقویت حافظه‌ فرزند از ماه سوم تا ششم به صورت منقطع (هفته‌ای دوبار) می‌تواند استفاده شود.

تذکر: مصرف زیاد کندر می‌تواند باعث سقط جنین شود.

زعفران شهرت زیادی در تقویت اعصاب‌، کمک به تحریک سلول‌های مغزی و تقویت آن‌ها و همچنین تقویت حافظه دارد‌. ابن سینا حکیم بزرگ ایرانی، مصرف زعفران را با کمی کندر و عسل به شکل خمیر برای رفع کندی ذهن تجویز کرده است‌.

طرز تهیه:  یک قاشق چای‌خوری زعفران خشک  را بکوبید و همراه سه لیوان آب سرد و مقداری نبات داخل قوری بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه روی بخار آب دم کرده و سپس میل کنید. همچنین می‌توانید مقداری زعفران را با چای معمولی مخلوط و دم کنید.

مصرف چای به لیمو یکی از بهترین توصیه‌های طب سنتی برای تقویت حافظه است که خاصیت آرام بخشی هم دارد.

طرز تهیه:  یک قاشق غذاخوری به لیمو با یک لیوان آب جوش به مدت پانزده دقیقه دم کرده و میل شود.

‌استفاده از ‌۷ عدد بادام در روز علاوه بر این‌که می‌تواند جایگزین یک وعده غذایی باشد، می‌تواند تامین کننده‌ی انرژی بدن بوده و برای مغز به عنوان یک مکمل و تقویت‌کننده‌ی حافظه باشد.

‌استفاده از مویز یا کشمش سیاه که بهتراست از نوع هسته‌دار آن باشد، علاوه بر این‌که تامین کننده‌ی آهن لازم برای خون‌سازی است، انرژی لازم برای مغز را هم تامین کرده و ضد بیماری فراموشی است.

 

معجزه گیاهان برای پیشگیری از آلزایمر

 

تحریک کننده‌ی مغز است که با رساندن خون سرشار از اکسیژن، عملکرد مغز و قدرت حافظه را بهبود می‌بخشد.

طرز تهیه: یک قاشق غذا‌خوری گیاه رزماری خرد شده (برگ و سرشاخه‌های گل‌دار) را در یک قوری ریخته و دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد.

همچنین بخوانید:  ویژگی های منحصر به فرد روغن گل یاس

آویشن با طبیعت گرم و خشک به سبب وجود تیمول، که از مواد موثره‌ این گیاه محسوب می‌شود، خاصیت تحریک سیستم عصبی مرکزی و تقویت اعصاب را دارا می باشد و تاثیر ماندگاری در تقویت قوای فکری و مغز دارد. آویشن به علت عطر نافذ به صورت دم‌کرده یا جوشانده مصرف شده و همچنین موجب ضد عفونی کردن مجاری تنفسی و سینوس‌ها و درمان برونشیت و آسم (تنگی نفس) می‌شود.

طرز تهیه: یک قاشق غذا‌خوری آویشن را با دو لیوان آب جوش روی شعله‌ی غیر مستقیم بگذارید تا به مدت 20 دقیقه دم بکشد.

‌به خاطر داشتن اسیدهای چرب غیر اشباع، کنجد از بهترین خصوصیات آنتی اکسیدانی (ضدفساد) برخوردار است و مانع از پیری سلول‌ها می‌شود. این موضوع برای سلول‌های عصبی اثری دو چندان دارد؛ بنابراین استفاده از کنجد به صورت خام، تفت داده شده، روغن کنجد یا ارده به همراه عسل ۲ بار در هفته برای تقویت حافظه و سلول‌های مغزی مفید است. 

  • دمنوش مریم‌گلی

مریم گلی یکی از موثرترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه است. این گیاه مدیترانه‌ای با گل‌های آبی‌- صورتی رنگ خود خواصی دارد که از دوره‌ی باستان طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. از این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی و التهاب مخاط استفاده می‌کنند. علاوه بر این‌، مریم گلی برای تقویت حافظه مفید است، به طوری که در تهیه‌ی داروهای مربوط به آلزایمر از آن استفاده می‌شود.

طرز تهیه: سه قاشق غذاخوری برگ خشک مریم‌گلی را با دو لیوان آب جوش در قوری بریزید و به مدت یک ساعت روی شعله‌ی غیر مستقیم بگذارید تا دم بکشد. پس از صاف کردن، به مقدار لازم عسل به آن اضافه کرده و میل کنید.

گلپر، طبیعتی گرم و خشک دارد و تقویت کننده‌ی حافظه و یک داروی ضـد صـرع قـوی است.

طرز تهیه: یک قاشق مرباخوری گلپر را در یک لیوان آب جوش ریخته، در ظرف را گذاشته و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند تا به رنگ زرد درآید سپس آن را صاف کرده و می‌توانید این چای را با عسل، خرما یا توت میل کنید.

اگر مبتلا به دیابت هستید. این چای را با چند قطره آبلیموی تازه بنوشید.

  • شیره انگور سیاه (حرمل)

محصول طب سنتی بوده و برای کاهش علایم آلزایمر و تقویت حافظه و همچنین رفع کم خون یبسیار مفید می باشد.

​​​​​​​

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا