رژیم غذایی

معرفی 7 رژیم برتر لاغری برای رسیدن به وزن ایده‌آل در سال 2024

بهترین رژیم لاغری کدام است؟ شاید این مهم‌ترین و بنیادی‌ترین سؤالی باشد که همه ما برای کاهش وزن خود دنبال پاسخ شایسته‌ای برای آن می‌گردیم. در این مقاله قرار است تا ۷ تا از بهترین رژیم لاغری دنیا را به شما معرفی کنیم پس از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

1. رژیم کم کربوهیدراتِ غذای کامل 

رژیم کم کربوهیدرات که به نوعی یک غذای کامل برای افراد است هدف‌اش را روی لاغر کردن و همچنین ارتقای سلامتی و کم کردن خطر ابتلا به بیماری قرار داده است. در واقع این رژیم انعطاف‌پذیری زیادی دارد و به شما این توانایی را می‌دهد تا بسته به هدف‌تان بتوانید میزان کربوهیدرات دریافتی بدنتان را تنظیم کنید. این رژیم غذایی از نظر گوشت، ماهی، سبزیجات، تخم مرغ، میوه‌ها، چربی و مغز‌ها کاملاً غنی است. اما مقدار کمی هم نشاسته، غذا‌های فرآوری شده و انواع قند دارد. میزان کربوهیدرات دریافتی در این رژیم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم است که به دو منظور، برای نگهداری وزن فعلی و برای انجام ورزش‌های مکرر با شدت زیاد طراحی شده است.

رژیم مدیترانه‌ای

2. رژیم مدیترانه‌ای 

پرطرفدارترین رژیم لاغری محسوب می‌شود. یکی از بهترین رژیم غذایی برای لاغری نوع مدیترانه‌ای نان است. این رژیم همچنین برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی بسیار مفید است. در رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده از سبزیجات و میوه‌ها به وفور توصیه می‌شود البته استفاده از ماهی و همچنین لبنیات و حبوبات در کنار روغن زیتون فرابکر گزینه‌های مطلوبی محسوب می‌شوند.

رژیم غذایی غلات سبوس‌دار که دارای کربوهیدرات بسیار زیادی هستند ممنوع می‌شود و برخلاف رژیم غذایی کم کربوهیدرات بیشتر روی مصرف ماهی‌های چرب به جای گوشت قرمز و استفاده از روغن زیتون به جای چربی‌هایی مثل کره تأکید می‌شود. 

برای آشنایی با رژیم مدیترانه ای میتوانید به مقاله نوشته شده ماورای سلامت با عنوان رژیم غذایی مدیترانه ای مراجعه نمایید.

بهترین رژیم لاغری دنیا

3. رژیم غارنشینی 

یکی دیگر از مؤثرترین رژیم لاغری دنیا رژیم پالئو یا غارنشینی است منجر به کاهش وزن و همچنین بهبود سلامت عمومی فرد می‌شود و می‌توان گفت در واقع یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های غذایی در جهان است. تمرکز این رژیم بر روی غذا‌های فرآوری نشده است که به اعتقاد برخی از متخصصان در دسترس اجداد غارنشین ما بوده است. رژیم غذایی پالئو به عنوان بهترین رژیم غذایی دنیا شناخته می‌شود از این نظر که تأکیدی بر روی خوردن غذا‌های سازگار با بدن دارد.

همچنین بخوانید:  کدام رژیم تناسب اندام رویایی شما را رقم می‌زند؟ کتوژنیک یا کتو پلاس؟

مطالعات کوچک نشان داده که این رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش وزن، کاهش قند خون و همچنین بهبود عوامل مضر برای سلامتی قلبی می‌شود. این رژیم غذایی کم کربوهیدرات نیست اما در عمل تمایل دارد که به این سمت برود. تأکید این رژیم غذایی به استفاده از مصرف گوشت غذا‌های دریایی میگو سبزیجات و همچنین مغز هاست. در این رژیم غذایی به صورت سختگیرانه‌ای بر استفاده از شکر، حبوبات، محصولات لبنی و غلات می‌شود. 

رژیم وگان

4. رژیم وگان 

رژیم وگان در دهه گذشته به صورت فوق‌العاده‌ای محبوبیت پیدا کرده و در واقع در لیست ۷ تا از بهترین رژیم لاغری ما قرار گرفته است. این رژیم به عنوان یکی از پرطرفدارترین رژیم لاغری و سایر رژیم‌هایی که گفته شد منجر به کاهش وزن، بهبود سلامت قلب و کنترل بهتر قند خون می‌شود. رژیم غذایی وگان تأکید بر استفاده از غذا‌های گیاهی را در اولویت کار قرار داده و کلیه محصولات حیوانی را حذف می‌کند.

رژیم سیب می تواند به شما کمک کنند تا در طی پنج روز حدود ۳ کیلوگرم وزن کم کنید. برای مطالعه درباره این رژیم به مقاله  رژیم سیب مراجعه نمایید.

رژیم فاقد گلوتن

5. رژیم فاقد گلوتن 

رژیم غذایی بدون گلوتن مخصوص افرادی است که این توانایی را ندارند تا گلوتن موجود در گندم جو تحمل کنند این رژیم غذایی تأکید بر روی منابعی برای تغذیه دارد که به صورت طبیعی فاقد گلوتن هستند. توجه کنید که هله هوله‌های بدون گلوتن هنوز هم هله‌هوله محسوب می‌شوند. 

پیشنهاد می‌شود اگر به دنبال برنامه غذایی مناسب برای بدنسازی خود هستید به مقاله نوشته شده ما با عنوان برنامه غذایی بدن سازی مراجعه نمایید.

بهترین رژیم غذایی دنیا

6.رژیم کتوژنیک 

رژیم لاغری کتوژنیک یا کتو نوع دیگری از رژیم غذایی است که در آن غذا‌های پرچرب و با کربوهیدرات کم کنار گذاشته می‌شود. هدف از این رژیم پایین نگه داشتن وزن بدن و رسیدن به یک وضعیت متابولیکی به اسم کتوز است. در وضعیت کتوز سطح انسولین موجود در خون پایین می‌یابد و بدن این توانایی را دارد تا مقدار زیادی اسید چرب از ذخایر خود را آزاد کند و در آنجا به کتون تبدیل می‌شوند. کتون هم در واقع یک مولکول محلول در آب است که می‌توانند از سد خونی مغزی به راحتی رد شود و انرژی مغز را تأمین کند.

همچنین بخوانید:  رژیم فلکسترین چیست و چگونه به تناسب اندام کمک می کند؟

رژیم کتو به طور سنتی برای درمان صرع مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین می‌تواند سایر اختلالات عصبی و مشکلات متابولیکی مانند دیابت نوع دو را هم بهبود بخش است. برنامه غذایی این رژیم معمولاً به کمتر از ۵۰ روز و گاهی اوقات به ۲۰ تا ۳۰ روز محدود می‌شود یک رژیم کتوژنیک شامل غذا‌های پر پروتئین و پر چرب است.

اگر درباره رژیم غارنشینی اطلاعاتی ندارید و میخواهید با این رژیم آشنا شوید به مقاله نوشته شده ما با عنوان  رژیم پالئو  مراجعه نمایید.
بهترین رژیم غذایی برای لاغری

7. رژیم لاغری اتکینز 

رژیم لاغری اتکینز معروف‌ترین برنامه غذای کم کربوهیدرات است. در حالی که خوردن چربی زیاد و پروتئین زیاد در کلیه رژیم‌های غذایی بالا نفت می‌شود در این رژیم شما آزاد هستید که از این منابع استفاده بکنید.

 

این رژیم غذایی به چهار مرحله عمده تقسیم می‌شود که عبارتند از: 

 

 
  • مرحله ۱: القا. به مدت دو هفته باید مقداری کمتر از ۲۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنیم. 
  • مرحله ۲: متعادل‌سازی. کم کم میوه و آجیل و سبزیجات کم کربوهیدرات را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. 
  • مرحله ۳: تنظیم دقیق. با نزدیک شدن به هدف وزنی که برای خود مشخص کردید می‌توانید کربوهیدرات را افزایش دهید تا روند کاهش وزن کنترل اتفاق بیفتد. 
  • مرحله ۴: نگهداری. در این مرحله به اندازه‌ای که برای بدن فرد قابل تحمل است باید کربوهیدرات‌ های سالم استفاده کند و البته باید به مقداری باشد که وزن از دست رفته مجدد برنگردد. 
اگر میخواهید درباره رژیم دکتر اتکینز بدانید میتوانید وارد مقاله نوشته شده ما با عنوان  رژیم اتکینز شوید و مطالب کاملی درباره آن را مطالعه نمایید.

موثر ترین رژیم لاغری دنیا

نتیجه‌ گیری

 

از اینکه تا انتهای مقاله بهترین رژیم لاغری همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم و امیدواریم مطالبی که در در این مقاله با شما به اشتراک گذاشتیم برایتان مفید بوده باشد. اما توجه داشته باشید که حتی بهترین رژیم لاغری دنیا هم باید زیر نظر پزشک متخصص و مشاور تغذیه انجام شود. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که پس از مطالعه پرطرفدارترین رژیم لاغری با توجه به مطالبی که گفته شد حتماً با یک پزشک مشورت کنید تا بهترین رژیم غذایی دنیا با توجه به متابولیسم بدن شما برایتان تعیین شود. 

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا