رژیم غذایی

موارد مصرف و خواص جالب عرق اترج را اینجا بخوانید!

اترج، بالنگ یا ترنج یکی از قدیمی‌ترین انواع مرکبات است که تا امروز به دست بشر کاشته شده و اغلب به روش پیوند زدن با سایر انواع مرکبات ترکیب می‌شود.
 

 با مجله تغذیه ماورای سلامت  این مبحث را عمیق تر خواهید آموخت.

با این حال، هنوز هم افرادی وجود دارند که هنوز این میوه شگفت انگیز و خصوصیات و ویژگی‌های فوق العاده این میوه را نمی‌شناسند. اترج غنی از ویتامین C است. میوه اترج از درخت‌ها و یا درختچه‌هایی به طول ۲/۵ و یا ۴/۵ متر به دست می‌آید. میوه اترج، پوستی بسیار ضخیم با بافتی چرمی داشته و در رنگ‌های متنوعی از سبز تا نارنجی دیده می‌شود. عرق اترج که یکی فرآورده‌های میوه اترج است حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین C و مواد معدنی است. عرق اترج حاوی ترکیبات پیچیده‌ای به نام بیوفلاونوئیدها است که از جمله بیوفلاونوئیدهای موجود در عرق اترج می‌توان به مواردی از جمله هسپریدین، لینالول، نارینژین، هسپرتین، لیمونن، نارینژنین و لینالیل استات اشاره کرد. در این مطلب از ماورای سلامت که در ارتباط با عرق اترج است به بررسی مواردی از جمله خواص عرق اترج، عرق اترج برای کاهش التهاب، عرق اترج برای تقویت سیستم ایمنی، عرق اترج برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، عرق اترج ک بهبود سلامت قلب، موارد مصرف میوه اترج و در نهایت عوارض اترج اشاره کرد.

خواص عرق اترج

 

خواص عرق اترج

خواص و فواید عرق اترج بسیار فراوان است که از جمله این خواص عرق اترج می‌توان به مواردی مانند توانایی عرق اترج در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب و تقویت سلامت قلب اشاره کرد. با توجه به وجود این خواص طب سنتی توصیه می‌کند که از این داروی گیاهی در رژین غذایی خود استفاده کنید. در ادامه به بررسی برخی از خواص عرق اترج می‌پردازیم.

همچنین بخوانید:  نمک ، سم سفید و خواص آن!

 

عرق اترج برای کاهش التهاب

از دیگر خواص عرق اترج می‌توان به کاهش التهاب اشاره کرد. التهاب پاسخ بدن به عفونت و محافظت بدن در برابر این عفونت است. تجمع رادیکال‌های آزاد زیان‌آور از مهم‌ترین دلایل بروز التهاب است که می‌تواند به سلول‌های بدن آسیب برساند. عرق اترج منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد و کاهش التهاب کمک می‌کند. همچنین عرق اترج حاوی ویتامین C است که خواص آنتی اکسیدانی داشته و از این طریق در کاهش التهاب موثر و مفید است.

 

عرق اترج برای تقویت سیستم ایمنی

از جمله مهم‌ترین خواص عرق اترج تاثیر این عرق گیاهی در تقویت سیستم ایمنی است. اهمیت این خاصیت از عرق اترج به این دلیل است که  سیستم ایمنی نقش مهمی در تامین سلامت کلی بدن، مقابله با انواع مهاجمان خارجی و عوامل بیماری‌زا نظیر باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های مضر دارد. عرق اترج حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان‌های ضروری بدن است و تنها با مصرف مقادیر اندکی از عرق اترج می‌توانید ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری بدن خود را تامین کنید. رسیدن ویتامین C به بدن تاثیر به سزایی در کاهش دادن علائم ناشی از سرماخوردگی و کوتاه کردن مدت زمان عفونت دستگاه تنفسی می‌شود. پیشگیری و بهبود بیماری‌هایی نظیر ذات‌الریه، مالاریا و اسهال  از جمله خواص بی‌نظیر و شگفت انگیز عرق اترج است. آنتی اکسیدان‌های موجود در اترج می‌توانند به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو کمک کرده و از آسیب سلول‌های ایمنی بدن جلوگیری کنند.

 

عرق اترج برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

عرق اترج دارای مواد مغذی از جمله کاروتنوئیدها و آنتی‌اکسیدان‌های مهمی است که می‌توانند در جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر عمل کنند. بنابراین جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها مانند سرطان دستگاه گوارش، سرطان بخش فوقانی دستگاه تنفس و سرطان پستان را می‌توان از داروی گیاهی عرق اترج به صورت منظم استفاده کرد.

همچنین بخوانید:  بلغور کوسکوس و طرز تهیه سالاد کوسکوس برای لاغری!

 

عرق اترج و بهبود سلامت قلب

استفاده از عرق اترج می‌تواند از تغییر شکل عضلات قلب جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

 

عوارض عرق اترج

مضرات عرق اترج

عرق اترج در کنار تمام خواص و فوایدی که دارد ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد. استفاده از عرق اترج به افرادی که به انواع مرکبات و فرآورده‌های آن حساسیت دارند توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث بروز حساسیت و علائم و نشانه‌های این حساسیت‌ها از جمله تورم، خارش، التهاب، کهیر، پوسته‌پوسته شدن و سرخی پوست و حتی ایجاد عارضه‌هایی نظیر درماتیت تماسی اشاره کرد. عرق اترج نیز مانند سایر مرکبات حاوی مقدار قابل توجهی قند است و بنابراین بهتر است که در نصرف عرق اترج زیاده روی نکنید.

 

موارد مصرف میوه اترج

 

موارد مصرف میوه اترج

میوه اترج یا بالنگ دارای پوستی بسیار ضخیم است و بخش داخلی اترج یعنی خود میوه آن بسیار کوچک است. به همین دلیل از پوست میوه اترج برای تهیه مربا و مارمالاد یا در تهیه نوعی دسر کاراملی شده استفاده می‌کنند. مربای بالنگ از جمله مرباهای بسیار محبوب و مرطرفدار است که همراه با نان و کره، خامه و ماست قابل مصرف است. علاوه بر این از این مربای خوشمزه می‌توان در ساخت انواع شیرینی‌جات و کلوچه‌ها استفاده کرد. مربای اترج نیز همانند عرق اترج از خواص درمانی بسیار فراوان و بی‌نظیری برخوردار است که ازجمله خواص مربا اترج می‌توان به تسکین گلودرد اشاره کرد. از دیگر فرآورده‌های حاصل از میوه اترج عرق اترج است. خواص و فواید عرق اترج که عمده ترین آن تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از ابتلا به سرطان و کاهش التهاب است. بنابراین، تولید این نوع عرق گیاهی را نیز می‌توان از جمله موارد مصرف میوه اترج به شمار آورد.

همان‌طور که گفته شد، با وجود خواصی که عرق اترج دارد، مصرف بیش از حد آن می‌تواند ضررهای زیادی داشته باشد و به همین دلیل باید به اندازه مصرف شود؛ اما نمی‌توان به‌طور کامل مصرف آن را قدغن نمود زیرا خواص زیادی برای بدن دارد. 

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا