روانشناسی

هشدار، این رفتار قاتل رابطه است

برای هر یک از ما بارها پیش آمده که ناخواسته دیگران را قضاوت کرده‌ایم. حال آن که واقعیت با قضاوت ما فرسنگ‌ها فاصله داشته است.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

گاهی اوقات قضاوت‌های ما منحصرا مربوط به اشخاص دور از ما نیست و بیشتر اوقات خیلی از ما نزدیکان خود را نیز قضاوت می‌کنیم. طبیعتا این موضوع آسیب‌هایی به این روابط وارد می‌کند. در این مطلب از مجله ماورای سلامت به بررسی قضاوت کردن دیگران می‌پردازیم.

قضاوت کردن دیگران

از طرفی دیگر برای ما مهم است که دیگران در مورد ما چگونه فکر می‌کنند؟ قضاوت کردن و قضاوت شدن یک مقوله مهم در روابط فردی و اجتماعی است. قضاوت‎‌های نابجا ممکن است شرایط زندگی فردی و اجتماعی را به بدترین شکل ممکن رقم بزنند.

معنا و تعریف کلی قضاوت چیست؟

قضاوت دو مرحله دارد، اول تصور و دوم تصدیق. تصور چون غیرارادی است و دست انسان نیست، عیبی ندارد و غیر اخلاقی نیست. البته بهتر آن است که از آن نیز در مراحل اول پرهیز شود، اما این تصور از جایی خطا و غیر اخلاقی می‌شود که ما تصور خود را تصدیق کنیم. چون تا وقتی گواه نداشته باشیم و مطلع نباشیم، نباید تصورات خویش را تصدیق کنیم.

همچنین بخوانید:  مهم‌ترین علائم افسردگی در افراد چیست؟

چرا افراد تمایل به قضاوت کردن دیگران دارند؟

یکی از دلایل قضاوت کردن افراد فرافکنی است. مثل کودکی که دلش می‌خواهد پدر برای او نوشابه بخرد، می‌گوید خواهر یا برادرم نوشابه می‌خواهد. به این فرا فکنی می‌گویند. یعنی ما به این دلیل دوست داریم دیگران را قضاوت کنیم که خود ما چیزی را می‌خواهیم اما شهامت ابراز نداریم. دیگران را می‌کوبیم و قضاوت می‌کنیم چون خود ما شهامت عرض اندام نداریم.

قضاوت کردن دیگران

چرا قضاوت شدن توسط دیگران برای اشخاص مهم است؟

هر قدر اعتماد به نفس فردی کمتر باشد تایید و قضاوت دیگران برای او مهم‌تر می‌شود. زیرا تمام ارزش خویش را در شایستگی درونی خود نمی‌بیند بلکه در قضاوت و نگاه بیرونی می‌بیند. اگر دیگران بگویند تو خوب هستی خود را خوب می‌بیند و برعکس. یعنی اساس نگاه شخص این است که خود را آن می‌بیند که دیگران می‌گویند.

قضاوت نادرست چه آسیب‌هایی به دنبال دارد؟

قضاوت کردن، افراد را از درک متقابل ناامید می‌کند. کلا پیش‌گویی و زود قضاوت کردن قاتل ارتباط است. چون مشکل یک بار حل می‌شود و تکرار این قضاوت‌ها، دیگران را خسته می‌کند و هر روز نمی‌توانند قضاوت‌های طرف مقابل خود را اصلاح کنند. این امر باعث می‌شود افراد پرقضاوت تنها بمانند و پر ازکینه شوند. حال این افراد بد است. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب چگونه با خیانت کنار بیاییم؟ سر بزنید.

بهترین واکنش در برابر قضاوت نادرست دیگران چیست؟

در کمال آرامش و صداقت و با استدلال و احترام، بدون هیجان باید قضاوت را اصلاح کرد. قرار نیست قضاوت همه را اصلاح کنیم. اگر فرد مورد نظر در زندگی شما با ارزش و مهم است در کمال آرامش با استدلال قضاوت و برداشت او را اصلاح کنید.

همچنین بخوانید:  ازدواج اینترنتی خوب است یا بد؟

راهکارهای پرهیز از قضاوت کردن دیگران چه مواردی هستند؟

راه‌حل، این است که قضاوت‌هایی که در زندگی کرده‌ایم را مرور کنیم که چرا آن اشتباه را مرتکب شدیم و قبل از این که تصدیق کنیم جستجو کنیم. ای کاش همه ما این موضوع را یاد بگیریم. یعنی قبل از محکوم کردن، پرسش، تحقیق و بررسی کنیم.

اگر در زندگی برای افراد چند مورد قضاوت پیش بیاید همان‌ها هشداری می‌شود که هوشیار و گوش به زنگ باشند که دوباره اشتباه نکنند. زیرا عاقل اشتباه کرده و احمق تکرار می‌کند. بعضی از این قضاوت‌ها در زندگی شلاقی هستند که ما را بیدار و هوشیار کنند.

قضاوت کردن دیگران

 

 
منبع : deltapayam.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا