زیبایی

پرایمر چیست؟ فواید و طرز استفاده از آن

وقتی صحبت از یه آرایش زیبا و ماندگار می شه ، قدم های آمادسازی قبل و بعد میکاپ میتونن مهم ترین قدم ها باشن. پرایمر میتونه اصلی‌ترین قدم قبل از میکاپ محصوب بشه. پرایمر یه محصول آماده‌سازی پوسته که بعد از انجام مراقبت های پوست و قبل از میکاپ استفاده می‌شه تا یه بوم ایده‌آل ایجاد کنه تا آرایش به بهترین نحو ممکن روی پوست شما ظاهر بشه و در تمام طول روز بدون لک و بی عیب بمونه. دراین مقاله درباره ی فواید، انواع و نحوه‌ی صحیح مصرف پرایمرها  صحبت میکنیم و به شما در انتخاب پرایمرمناسب کمکتون میکنیم.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.


پرایمر چیست ؟


پرایمرها همیشه بعد از آخرین مرحله مراقبت از پوست و قبل از آرایش استفاده می شه. پرایمر یه ترکیب فوق‌العادست که می‌تونه ظاهر پوست شما را تغییر بده و در عین حال آرایش شما را در تمام طول روز ثابت نگه داره. پرایمر سطح پوست شما را صاف می کنه، خطوط و منافذ ریز را به حداقل می رسونه، رنگ پوست شما را یکدست می کنه، عیوب پوستی مثل قرمزی، آکنه و تیرگی زیر چشم رو از بین میبره و کمک می کند آرایش شما در تمام طول روز ثابت بمونه. به زبون ساده‌تر پرایمر مثل یه سد بین پوست شما و میکاپ عمل میکنه و کمک میکنه میکاپ روی پوست شما بهتر بشینه و کمتر داخل منافذ نفوذ کنه که این باعث ماندگاری بیشتر و ثابت موندن میکاپ روی پوستتون میشه. 


انتخاب پرایمر مناسب


تصمیم بگیرید که می خواهین پرایمر برای شما چه کاری انجام بده. شما میتونید از پرایمر برای فیکس کردن میکاپ، محو کردن چین و چروک و خطوط ریزپوست، تغییر رنگ پوست، کاهش درخشش پوست چرب، و حتی کاور عیوب پوستت (با استفاده از پرایمر‌های رنگی) استفاده کنید، بنابراین اول مشخص کنید که از پرایمر چه انتظاراتی دارین تا پرایمری را پیدا کنین که متناسب با نیازهای منحصر به فرد شما باشه. ولی در کل شما باید پرایمر آرایشی خود را براساس نوع پوست خودتون، وهر گونه مشکل پوستی که ممکنه داشته باشین انتخاب کنید.

1. اول از همه نوع پوست خودتون را مشخص کنید، چون پرایمر‌ها دارای ترکیبات، وزن و بافت‌های متفاوتی هستن که برای انواع مختلف پوست یعنی خشک، چرب، مختلط، حساس و معمولی متفاوت عمل می کنن. 

اگر پوست خشکی دارین، یک پرایمر آرایشی مرطوب کننده انتخاب کنین. یک پرایمر خوب و مغذی می تونه پوست را هیدراته کرده و برای آرایش آماده کنه. به دنبال پرایمر‌هایی که دارای کلماتی مانند “هیدرات کننده”، “تسکین دهنده” یا “بازسازی کننده” هستند، باشید.

انتخاب پرایمر مناسب

اگر پوست چربی دارین یک پرایمر مات کننده انتخاب کنین. اگه چربی اضافی و درخشندگی پوستتون شما را اذیت میکنه، میتونین با پرایمر تا حدودی با این مشکل مبارزه کنید. برای کاهش درخشش و جذب روغن، یک پرایمر مات کننده را امتحان کنین. پرایمرهای که حاوی اسید سالیسیلیک هستند به علت جذب روغن اضافی، میتونه برای این نوع پوست مفید باشه. محصولاتی که منافذ را به حداقل می‌رسونن معمولاً به کاهش درخشندگی نیز کمک می‌کنن، پس به دنبال فرمول های بدون چربی و غیرکمودوژنیک باشین تا از مسدود شدن منافذ و چرب تر شدن پوست شما جلوگیری کنن.

انتخاب پرایمر مناسب

اگه پوست حساسی دارین و پوست شما نسبت به محصولاتی که استفاده می کنید واکنش نشون میده، بهتره پرایمرهایی را با فهرست کوتاهی از مواد تشکیل دهنده انتخاب کنین. بسیاری از فروشگاه‌های لوازم آرایشی پرایمر‌هایی برای پوست های حساس دارند که فاقد چربی، عطر، بدون پارابن و غیره هستند. هرچه مواد افزودنی کمتری در محصولات صورت شما وجود داشته باشه، پوست شما واکنش منفی کمتری نشون میده.

همچنین بخوانید:  درماپلنینگ چیست؛ فواید درماپلنینگ یا لایه برداری پوست صورت با تیغ

انتخاب پرایمر مناسب

اگه پوست جوان و شادابی ندارین و سن بالایی دارین، سعی کنید از پرایمر آرایشی مغذی برای پوستتون استفاده کنین. با افزایش سن، ممکنه با چین و چروک، خطوط ریز و حتی لکه‌دار شدن پوست دست و پنجه نرم کنید. پس اگر نگران منافذ بزرگ یا چین و چروک هستین، پرایمرهای کاهش دهنده منافذ و ضد پیری را انتخاب کنین و به دنبال پرایمرهای آرایشی حاوی آنتی اکسیدان و مواد تغذیه کننده باشید.علاوه بر اون سعی کنید از پرایمر‌های آبرسان استفاده کنین چون علاوه بر قفل کردن آرایش در جای خود، رطوبت مورد نیاز را به پوست شما بده.

انتخاب پرایمر مناسب

اگه نوع پوست شما نرمال یا معمولی محسوب میشه، بیشتر محصولات با پوست شما سازگاره.پس این به شما مرتبطه که به چه محصولی احساس بهتری دارین و نتیجه‌ی مورد نظرتون را به شما می ده.
پوست های مختلط هم میتونن دو نوع پرایمر تهیه کنن. برای نواحی خشک پوستشون از پرایمر پوست‌های خشک و برای نواحی چرب صورتشون از پرایمر مخصوص پوست‌های چرب استفاده کنن.

2. پوست خود را ارزیابی کنید و تصمیم بگیرین که آیا به پرایمر اصلاح کننده رنگ نیاز دارین یا نه. . پرایمرها شفاف برای افرادی که دوست دارند بافت پوست بهتر و آرایش ماندگارتری داشته باشند، عالی هستن. با این حال، اگر پوست لکه دار یا ناهموار دارین، ممکنه دوست داشته باشین از پرایمر خود به عنوان اصلاح کننده رنگ استفاده کنید. پرایمر‌های رنگی میتونن به خنثی‌کردن لکه‌های تیره روی پوست، دایره‌های تیره زیر چشم و تناژ پوستی قرمزی یا زرد کمک کنند. شما حتی می‌تونید یه پرایمر هم‌رنگ با رنگ زیرسازی خودتون انتخاب کنید تا پوستتون را یکدست کنین، یا از یه پرایمر اصلاح کننده رنگ استفاده کنید. 
رنگ‌های مکمل هم‌دیگه را خنثی می کنن، بنابراین اگر پوستی قرمزی دارین، پرایمر آرایشی سبز قرمزی را کاهش می ده.
پرایمر زرد برای رنگ قرمز روشن یا صورتی کار می کنه.
اگر لکه‌های تیره مایل به آبی، و یا کبودی دارین، پرایمر نارنجی، هلویی و حتی زرد را امتحان کنین.
اگر ته رنگ زرد دارین، از پرایمر ارغوانی استفاده کنید تا زردی را از بین ببرین.
پرایمرهای آرایش صورتی کمی شبیه رژگونه عمل می کنن و باعث می‌شند پوست شما روشن و سالم تر به نظر برسه.

انتخاب پرایمر مناسب

3. از پرایمر میتونیم برای کاور کردن مشکلات پوستی دیگه مثل آکنه و منافذ بازهم استفاده کرد. پرایمر‌های بدون چربی و جاذب روغن، انتخاب‌های خوبی برای پوست‌های مستعد آکنه هستن، زیرا منافذ را مسدود نمی کنن و باعث تشدید مشکل نمیشن. پرایمری را برای پوست‌های مستعد آکنه انتخاب کنید که ملایم و حاوی اسید سالیسیلیک باشه. از محصولاتی که دارای روغن یا عطرهای اضافه شده هست اجتناب کنین، زیرا این مواد می تونند پوست شما را تحریک کنن. به‌دنبال محصولاتی باشین که دارای برچسب “غیر کومدوژنیک” هستند، به این معنی که منافذ شما را مسدود نمی کنه.

انتخاب پرایمر مناسب

برا حل مشکل منافذ بزرگ و خطوط ریز، پرایمر کوچک کننده منافذ انتخاب کنین. خوشبختانه این محصولات به دلیل مشکلی که به آن رسیدگی می‌کنن، برچسب خوبی دارند. اگر می‌خواهین این نواقص را محو کنید، به دنبال پرایمرهایی  بگردین که برچسب‌هایی مثل «حداقل منافذ» یا «بدون منافذ» دارند.همچنین پرایمرهای حاوی ویتامین E و A می تونند به بهبود و مرطوب کردن پوست شما کمک کنند.

انتخاب پرایمر مناسب

4. اگر در ارایش خود از سایه استفاده میکنین، برای ثابت نگه داشتن سایه حتما پرایمر سایه یا پرایمر پلک تهیه کنین. اگر زیاد یا هیچ سایه چشمی نمی زنید، بهتر است پرایمر آرایشی معمولی خود را روی کل صورت خود بزنین. پرایمر چشم از چروک شدن یا محو شدن سایه‌های چشم شما جلوگیری می‌کنه و به ثایت موندن اثرهنری پلک شما درتمام روز و شب کمک می‌کنه.

همچنین بخوانید:  23 درمان خانگی مؤثر برای عفونت پوست

انتخاب پرایمر مناسب

5. شما حتی می‌تونید برای حفاظت بیشتر از پوستتون از پرایمر SPF دار استفاده کنین . اگر می‌خواهین پوستتون زیبا به نظر برسه، پس باید از اون در برابر نور خورشید محافظت کنین . پرایمر آرایشی با SPF در تمام طول سال، به ویژه در ماه‌های تابستون، عالی عمل می‌کنه.

انتخاب پرایمر مناسب


مراحل استفاده از پرایمر


1. صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویین. مهمه که قبل از شروع آرایش، تمام آلودگی‌ها وچربی‌ها را از روی صورتتون پاک کنید. به همان اندازه مهمه که دستاتون را تمیز بشورین چون ممکنه پرایمر و سایر لوازم آرایش خودتون را نیاز بشه با انگشتاتون به صورت بزنید، بنابراین نمی خواهین کثیفی را روی پوستتون پخش کنید. اما اگه به آب دسترسی ندارین سعی کنید با استفاده از  تونر یا دستمال مرطوب صورت خودتون را تمیز و آماده کنید.

 

2. مرطوب کننده بزنید. پرایمر جایگزین مرطوب کننده نیست  جتی اکه چرایمر شما حاوی مواد مرطوب کننده باشه شما نباید از مرطوب کننده خود صرف‌نظر کنین. مرطوب کننده پوست شما را تغذیه می کنه و اون را سالم تر نگه می داره.
نکته: قبل از شروع استفاده از پرایمر، کمی صبر کنید تا کرطوب کننده جذب و کاملا خشک بشه.

 

3.  مقداری از تونر را (به اندازه یه نخود) بردارید. استفاده مقدار زیادی از پرایمر می‌تونه اثر برعکس داشته باشه و میکاپ شمارو بد جلوه بده پس نباید در مقدار مصرفی پرایمر زیاده‌روی کرد. اندازه ی  یه نخود یا کشمش برای پوشاندن صورت کافیه.

 

4. پرایمر را به مرکز صورت خود بمالید و با حرکات دایره ای ملایم آن را به سمت بیرون پخش کنین. حرکت باید شبیه حرکتی باشد که هنگام استفاده از مرطوب کننده استفاده می کنید. محصول را به طور یکنواخت روی پوست خود بمالید تا پوششی صاف و یکدست بدست بیارین. پوست دور چشم خود را فراموش نکنید. اگر از پرایمر مجزا برای پلک استفاده نمی‌کنین، به آرامی پرایمر را روی پلک‌هاتون بزنید تا آرایش در تمام روز باقی بمونه.
از انگشت حلقه و انگشت وسط خود استفاده کنید تا پرایمر را به آرامی روی صورتتون پخش کنین. می تونین از اسفنج یا برس آرایشی نیز استفاده کنین، اما لازم نیست.
یک لایه نازک از پرایمر را روی لب‌های خشک بمالید تا رژ لب‌تان پررنگ‌تر به نظر برسه و از ته‌نشین شدن آن به خطوط ریز اطراف دهن جلوگیری کنین.

 

5. اجازه بدیید پرایمر به طور کامل خشک بشه. فقط چند دقیقه طول میکشه، پس صبور باشین. یکی از اشتباهات اصلی که مردم در استفاده از پرایمر مرتکب می شند اینه که خیلی زود آرایش می‌کنند درحالی که پرایمر هنوز کاملا خشک نشده. بعد از پند دقیقه ای که صبر کردین شما میتونین ارایش خود را شروع کنین و تفاوت را احساس کنید.

مراحل استفاده از پرایمر


اما آیا واقعا به پرایمر نیاز داریم؟


اینکه استفاده از پرایمر ضروریه یا نه، صد درصد به خودتون بستگی داره. ممکنه متوجه شید که استفاده از پرایمر تفاوت  قابل توجهی در آرایش صورت شما ایجاد نمی کنه و و دوشت داشته باشین این مرحله را نادیده بگیرین. این مورد در صورتی قایل انجامه که شما مطمعن باشین که پرایمر مناسب پوستتون را پیدا کردین و طرز صحیح استفاده از پرایمر را بلیدین ولی نتیجه قابل توجه ای نگرفتین. به طور پرایمر اکثرا محبوب میکاپ آرتیست‌ها و متخصصان ارایش و پوست بوده و حتی این متخصص‌ها به اثر و تغییراتی که  پرایمر میتونه در ارایش و متفاوت به نظر رسیدن شما انجام بده سوگند می خورند، در حالی که متخصصان کمی هم وجود دارن که کاملاً برعکس فکر می‌کنن و معتقدند که این یک مرحله اضافی و غیر‌ضروریه که تفاوتی در ظاهر و طول عمر آرایش صورت ایجاد نمی کنه که همیشه تعداد مخالفین پرایمر کم و انگشت شمار بوده. 

 

منبع : styley.ir
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا