دمنوش

چای سفید را بهتر بشناسیم

چای سفید چیست ؟

در آغاز فصل بهار، چای سفید از برگ‌های گیاه کاملیا سینسیس به دست می‌آید. غنچه چای را پیش از آن که باز شود (جوانه آن را که یک غلاف کرک ‌دار نقره ‌ای دارد) می‌چینند‌.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

در طب سنتی طبع چای سفید معتدل است.

در فرآیند تخمیر (از زمانی که برگ چای چیده می‌شود تا زمانی که در معرض هوا قرار گیرد و تخمیر شود) تغییراتی در ترکیبات چای رخ می‌دهد؛ به طوری که مقدار کافئین در چای سبز و سفید به میزان چشم‌گیری کاهش می‌یابد. برای آشنایی با خواص چای سفید مطالب زیر را بخوانید :

چای سفید و خواص آن :

1- سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها :

چای سفید غنی از آنتی‌اکسیدان‌هاست. هنگامی که ما مواد غذایی ناسالم می‌خوریم، هوای آلوده تنفس می‌کنیم یا زمانی که آب آلوده ‌ای را می‌نوشیم، بدن ما در شرایط اکسیداسیون قرار می گیرد، در نتیجه‌ این فرایند رادیکال‌های آزادی در بدن تولید می‌شود که به بدن ما در سطح سلولی آسیب‌هایی را وارد می‌کند. چای سفید آنتی‌اکسیدان‌هایی را برای شما فراهم می‌کند که با این رادیکال‌های آزاد ترکیب شده و قبل از آن که فرصت کنند فعالیت تخریبی خودشان را انجام دهند، آن‌ها را به طور امنی از بدن خارج می‌کند.

همچنین بخوانید:  دمنوش گیاهی برای درمان افسردگی

2- کاهش کلسترول :

نوعی آنتی‌اکسیدان با نام کاتچین در این نوع چای وجود دارد که کمک بسیار موثری در کاهش کلسترول خون  می‌کنند. این ترکیبات شیمیایی از سخت شدن جداره‌ رگ‌ها و در نتیجه محدود شدن جریان خون پیشگیری می‌کنند.

3- خواص چای سفید برای لاغری :

چای سفید به طور موثری به افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه به سوزاندن کالری‌های اضافه در طول روز  کمک می‌کند. همچنین موجب مهار تولید سلول‌های چربی جدید و تحریک انتقال چربی‌ها از سلول‌های چربی در افراد می‌شود.

4- کاهش فشار خون بالا :

چای سفید به طور طبیعی فشارخون‌تان را پایین می‌آورد و به شما کمک می‌کند تا در برابر عوارض جانبی داروهای کاهنده  فشارخون که همان دِهیدراته شدن است در امان باشید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سفید باعث کاهش فشارخون و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌شوند.

5- پیشگیری از سرطان :

با تقویت سیستم ایمنی از ایجاد آسیب‌های درونی سلول‌‌ها ناشی از وجود رادیکال‌های آزاد پیشگیری کرده و باعث به حداقل رساندن تغییرات ناگهانی و مضر بدن می‌شوند که ممکن است منجر به بروز انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده، شکم یا پروستات شود.

6- سلامت پوست :

چای سفید از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند. عملکرد سلول‌های پوست را بالا برده و از تخریب پوست در مقابل  نور ماورای بنفش محاظت می‌کند. همچنین، پوست را جوان نگه می‌دارد. رادیکال‌های آزاد موجب پیر شدن و تخریب سلول‌های پوستی می‌شوند ولی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سفید در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد از بدن محافظت می‌کنند.

7- سلامت دهان و دندان :

چای سفید فلوراید زیادی دارد و از خرابی‌های دندان و از همه مهم ‌تر، رشد پلاک‌های دندانی پیشگیری کرده  و باعث خوشبوتر شدن دهان می‌شود.

همچنین بخوانید:  اثر کافئین بر روی سلامتی بدن

8- سلامت استخوان :

چای سفید همچنین باعث می‌شود تا کسانی که آن را می‌نوشند، تراکم استخوانی بالاتری داشته باشند.  جلوگیری از شکستگی‌های استخوانی و درمان آرتریت نیز یکی دیگر از فواید چای سفید است.

سایر خواص چای سفید :

9- ضد باکتری و ضد ویروس

10- کاهش قند خون

12- آرام‌بخش و تقویت کننده اعصاب

13- مقاومت سیستم ایمنی در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا

14- رقیق کننده خون، افزایش عملکرد، تقویت و سالم نگه داشتن رگ‌های خونی و کاهش خطر سکته قلبی

نحوه مصرف : چای سفید از لطیف ‌ترین دمنوش هاست و طعمی ملایم دارد بنابراین 1 قاشق مربا خوری از آن با یک فنجان آب گرم ( 80 درجه سانتی گراد ) به مدت 15 دقیقه دم شده و میل شود.

 

منبع : marhamteb.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا