روانشناسی

چرا بعضی زوجین بچه‌دار نمی‌شوند؟

وقتی متوجه می‌شویم زن‌وشوهری قصد دنیاآوردن فرزند ندارند، وسوسه فکر اینکه توانایی به‌عهده‌گرفتن مسئولیت پرورش دیگری را ندارند سراغمان می‌آید.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی برای شما در نظر گرفته ایم.

فرزند آوری در زندگی زناشویی

بسیاری از افراد هستند که از لحاظ مالی در شرایط خوبی‌ بوده، صبور هستند، اعتماد به نفس دارند و می‌توانند به دیگران مهر بورزند. در واقع، افرادی که پدر و مادرهای فوق‌العاده خوبی خواهند شد، اما بازهم خلاف آن تصمیم می‌گیرند و از فرزند آوری در زندگی زناشویی منصرف می‌شوند. این‌ها چه علتی برای کارشان دارند؟ در این مطلب از مجله ماورای سلامت خواهیم گفت.

فرزند آوری در زندگی زناشویی

میل به فرزندآوری در میان خانواده‌ها به‌ شدت کاهش‌یافته و حتی می‌توان گفت بسیاری از زوجین در مسیری قرارگرفته‌اند که به وضعیت زندگی بدون فرزند فکر می‌کنند.

می‌خواهند از قید مسئولیت‌های بزرگ‌کردن فرزندان رها باشند

حتما نباید کودکی را بزرگ کرده باشید تا بدانید چقدر زحمت و دردسر دارد. سال‌های اولیه که تقریبا تمامی وقت و انرژی صرف رسیدگی به کودک می‌شود. شب‌بیدارشدن‌ها با صدای گریه کودک، عوض‌کردن منظم پوشک بچه، رسیدگی به او در اوقات بیماری و ناخوشی، و در آینده خرج مدرسه و بسیاری مسائل دیگر. بسیاری از افراد تمایلی ندارند زیر بار این مسئولیت‌ها بروند. ترجیح می‌دهند وقت و انرژی‌شان را صرف خود کنند.

همچنین بخوانید:  چرا بعضی افراد همیشه شاد هستند؟

نگران بودن از وجود معضلات اجتماعی، از دلایل عدم فرزند آوری در زندگی زناشویی

کسانی هستند که به مشکلاتی مثل لبریزشدن جمعیت در کره زمین اشاره می‌کنند یا مثلا به تعداد روبه‌فزونی مردمان فقیر و مستمند یا به کودکانی که نان شب برای خوردن ندارند. در واقع، این دسته از زن‌وشوهرها نمی‌خواهند خود را با شرایط وفق دهند و سبب دوام آن شوند. آن‌طور که دیدگاه خاص خودشان است، نمی‌خواهند به مشکل بیفزایند، حالا که نمی‌توانند راه‌حل باشند. فکر می‌کنند آوردن فرزند در شرایط حاضر عادلانه نیست. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب این دختران همیشه مجرد می‌مانند سر بزنید.

فرزند آوری در زندگی زناشویی

نقش و جایگاه زن در جوامع امروزی تغییر کرده است

زنان در گذشته، در مقایسه با مردان، با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو بوده‌اند. نقش و جایگاهی که جامعه برای زن تعریف می‌کرد او را مجبور می‌کرد در خانه بماند و مهم‌ترین کارکردش به‌دنیاآوردن و پرورش فرزند باشد. چیزی که به‌باور مردمان آن روزگار علت آفرینش زن بوده است.

اما حالا اوضاع به‌گونه دیگری شده است. زنان هم مثل مردان درس می‌خوانند و کار می‌کنند. هم زن و هم شوهر در فراهم‌کردن سرمایه لازم برای ادامه زندگی شریک‌ هستند. با این حساب، می‌توانیم نتیجه بگیریم بسیاری از انتظاراتی که در گذشته از زنان می‌رفت، در حال حاضر، در حال رنگ‌باختن است.

گرفتاری‌های خانواده‌ها و مشکلات از دلایل عدم فرزند آوری در زندگی زناشویی

عده‌ای به این نکته اشاره می‌کنند که ذهنیتشان راجع‌به خانواده کاملا متفاوت از چیزی بوده است که در واقعیت می‌بینند. ذهنیتشان درمورد خانواده عده‌ای بوده است که دور هم شادمان نشسته‌اند و می‌گویند و می‌خندند؛ اما وقتی واقعیت معضلات و گرفتاری‌های روزمره بزرگ‌کردن فرزندان را می‌بینند، کمی عقب می‌کشند.

همچنین بخوانید:  رنگ لباستان شخصیت شما را فاش می‌کند

بیشتر از همه دیدن اینکه والدین فرزندان چه فشار و استرسی را برای فراهم‌کردن ملزومات زندگی تحمل می‌کنند. البته چندان هم بی‌راه نمی‌گویند، چون نتیجه برخی پژوهش‌ها حاکی از آن بوده است که والدین، در مقایسه با سایرین، بیشتر ناراحت می‌شوند و تحت‌فشار و استرس هستند.

می‌خواهند تمامی وقت و عاطفه‌شان را صرف شریک زندگی‌شان کنند

خیلی‌ها به‌خاطر این ازدواج می‌کنند که لذت مادربودن یا پدربودن را تجربه کنند. همیشه احساس نیاز به این عشق عمیق به فرزندان در آنها هست و برای برآورده‌کردنش تلاش می‌کنند. منتها عده‌ای هستند که ترجیح می‌دهند تمامی عشق و محبتشان را خرج شریک زندگی‌شان کنند.

فرزند آوری در زندگی زناشویی

 

 
منبع : deltapayam.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا