روانشناسی

چرا بعضی مردان همسرشان را کتک می‌زنند

خشونت‌گرها چه شخصيتی دارند و چه كسانی حاضر نمی‌شوند از یک رابطه خشونت بار بيرون بيايند؟

 

کسانی که با همسرشان رفتاری خشونت‌گرایانه دارند چه کسانی هستند؟ آن‌هایی که ترجیح می‌دهند جسم و روان‌شان در رابطه زن و شوهری آسیب ببیند اما مهر طلاق به شناسنامه آن‌ها وارد نشود، چه ویژگی‌هایی دارند؟ در این مطلب از مجله ماورای سلامت به بررسی همسر آزاری در افراد می‌پردازیم.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

همسر آزاری در افراد

همسرآزاری، «پدیده‌ای تام» است و در تعریف آن باید گفت هرگونه عمل خشونت‌آمیز منجر به آسیب و صدمه، اذیت، آزار، تهدید، محدودیت و محرومیت‌های مختلف، همسر آزاری نامیده می‌شود که این پدیده­ امروزه شیوع بالایی در جامعه دارد.

داشتن اختلال روانی از نشانه های همسر آزاری در افراد

تنها برخی از افرادی که دست به خشونت می‌زنند، دچار اختلالات روانی هستند. گرچه برخی از افرادی که دست به خشونت خانگی می‌زنند دچار اختلال شخصیت هستند اما همیشه بیماران روانی نیستند که مرتکب این رفتارها می‌شوند.
در صورتی که فرد مقابل شما به اختلال شخصیت دچار باشد، می‌توانید پیش از اینکه پای خشونت به رابطه شما باز شود، با تشخیص برخی رفتارهای شدید و کاملا مشخص از بیماری او باخبر شوید. این افراد دارای افکاری ناسالم هستند و البته از نظر خودشان رفتارهای آن‌ها کاملا طبیعی و سالم است. آن‌ها ناگهان خشمگین می‌شوند، از کوره در می‌روند، در کنترل رفتارهای خود ناتوان هستند.

همچنین بخوانید:  راهکارهای غلبه بر استرس امتحانات و کنکور سراسری

 

چهار ستون روانش سالم است؟

تنها مبتلایان اختلال شخصیت نیستند که دست به خشونت خانگی می‌زنند. گاهی فرد دچار این اختلال نشده اما رگه‌هایی از آن را در رفتارها و شخصیتش می‌توان دید. فردی که همه علائم این اختلال را ندارد اما رگه‌هایش را در رفتارهای خود نشان می‌دهد، تکانه‌ای است. یعنی نمی‌تواند هیجان‌های خود را کنترل کند و به این هیجانات اجازه می‌دهد که ناگهان به عمل تبدیل شوند. خشم آن‌ها می‌تواند به آزار جسمی هم تبدیل شود و نشان دادن رفتار انفجاری هم می‌تواند یکی دیگر از ویژگی‌های این افراد باشد.

ظاهری مودب و باوقار دارد؟

برای تشخیص اینکه آیا فرد در آینده رفتارهای خشونت‌آمیز در محیط خانه از خود نشان دهد یا نه، نمی‌توانید رفتارهای اجتماعی او را مبنای قضاوت قرار دهید. شما به محیطی نیاز دارید که فرد معمولا در آن به چنین رفتارهایی دست می‌زند و واقعیت تلخ این است که در بسیاری موارد، شکل‌گیری رابطه زن و شوهری است که به او بستری برای نشان دادن این رفتارها می‌دهد.
گذشته از این، در اغلب موارد حتی خود فرد هم نمی‌داند که قرار است در آینده به یک خشونت‌گر تبدیل شود. برای مثال همسرش را کتک بزند و اگر پیش از این چنین رابطه‌ای را تجربه نکرده باشد، احتمالا از داشتن چنین قابلیتی، بی‌خبر خواهد بود. برای اینکه روابط عاطفی خوبی داشته باشید به مطلب مردها از یک رابطه عاطفی چه می‌خواهند؟ سر بزنید.

 

زود از کوره در رفتن از نشانه های همسر آزاری در افراد

آدم‌هایی که کمی تند مزاج هستند، پتانسیل تبدیل شدن به یک خشونت‌گر را دارند اما همیشه به چنین فردی تبدیل نمی‌شوند. اما اگر فردی که اهل خشونت است، به شکل مرضی این رفتار را ابراز کند، خشونت‌گری او تنها محدود به چهاردیواری خانه نمی‌شود. چنین فردی ممکن است هرکسی را مورد ضرب و شتم قرار دهد و مشکلش آن‌قدر واضح است که به راحتی می‌توان آن را تشخیص داد.

همچنین بخوانید:  هرگز اینگونه با همسر خود شوخی نکنید!

چه کسانی در معرض خشونت خانگی قرار می‌گیرند؟

خشونت خانگی تنها کتک زدن نیست؛ ما در ادامه به شما می‌گوییم که چه کسانی در یک رابطه پر از خشونت قرار می‌گیرند؟

اعتماد به نفس شان پایین است

کسانی که به فرد خشونتگر اجازه نشان دادن چنین رفتارهایی را می‌دهند، اغلب اعتماد به نفس پایینی دارند. این افراد قدرت بیان خواسته‌های خود را ندارند و نمیتوانند در مقابل آنچه که از نظرشان نادرست یا حتی ظالمانه است، ایستادگی کنند.

می‌ترسند

ترس از آینده باعث می‌شود قربانیان در رابطه‌ای ناسالم بمانند. ازدواج به دلیل ترس از ماندن در خانه پدر، ترس از تنها ماندن، ترس از مسخره شدن به خاطر تجرد در سن بالا و غیره قطعا تبعات خوشایندی نخواهد داشت.

 

 

 
منبع : deltapayam.com
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا