رژیم غذایی

چرا پروتئین برای هر بدنساز حیاتی است؟

پروتئین یکی از سه درشت‌مغذی یعنی، پروتئین، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها برای هر بدنساز به‌شمار می‌رود. درشت‌مغذی‌ها گروهی از مواد مغذی است که منابع کالری بوده و بدن برای زنده‌ماندن به آنها نیاز دارد.

بدن انسان در حدود ۶۰ درصد از آب تشکیل شده و بعد از آن، بیشترِ حجم بدن از پروتئین است. هیچ بافت زنده‌ای بدون پروتئین ایجاد نمی‌شود. پروتئین‌ها ساز و کار سلول را تشکیل می‌دهند؛ آنها کار سلول را انجام داده و کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها، انرژی مورد نیاز برای انجام این کار را تامین می‌کنند.

امروز در این مقاله از ماورای سلامت نکات خیلی مفید و عملی و کاربردی را برای شما در نظر گرفته ایم.

 

نظریه‌ها در مورد مصرف پروتئین

عده‎ای از مردم بر این باورند که برای افزایش حجم عضلات و قوی‌تر شدنتان نیاز به مصرف پروتئین قبل و بعد از تمرین دارید. برخی دیگر نیز می‌گویند که مصرف پروتئین قبل از تمرین اهمیت زیادی ندارد، ولی مصرف پروتئین بعد از تمرین حیاتی است. در نهایت نیز عده‌ای معتقدند که اصلا نیازی به مصرف پروتئین قبل و بعد از تمرین نیست، فقط کافی است بدنتان در طول روز به میزان کافی پروتئین دریافت کند!

اما کدام‌یک از این نظرات، حقیقت دارد و باید برای رسیدن به هدفمان از آن پیروی کنیم؟! اینجاست که شخص ورزشکار دچار سردرگمی می‌شود. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، تا همه چیز را در مورد پروتئین به شما بگوییم.

پروتئین چیست و چرا اهمیت دارد؟

پروتئین، زنجیره‌ای متشکل از مولکول‌های کوچک‌تر به نام آمینو اسید است؛ همچنین یکی از پایه‌های ساختاری بدن به‌شمار می‌رود. بافت‌های بدنتان مثل عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها، موها، اندام‌ها و حتی پوست، همگی از پروتئین ساخته شده‌اند!

همچنین بخوانید:  سرکه سیب برای لاغری و بهترین زمان مصرف

به‌طور کلی بدن به ۲۱ نوع آمینو اسید نیاز دارد تا پروتئین بسازد، البته ۱۲ نوع آمینو اسید را خودش می‌تواند تولید کند، ولی ۹ تای آن در داخل بدن تولید نمی‌شود و حتماً باید از طریق غذا یا مکمل، جذب بدن بشود. (۱۲ غذای خوشمزه با بیشترین پروتئین و کمترین چربی)

این ۹ آمینو اسیدی که حتماً باید در طول روز مصرف کنید، شامل موارد زیر می‌شود:

  • والین
  • ترونین
  • لوسین
  • لیسین
  • متیونین
  • تریپتوفان
  • ایزولوسین
  • فنی آلانین
  • هیستیدین

علت اصلی نیاز بدن به پروتئین، این است که آمینو اسیدهای ضروری برای بازسازی و ساخت بافت در بدن را جذب کنید.

همان‌طورکه می‌دانید، افرادی‌که به‌صورت منظم وزنه می‌زنند و بدنساز هستند، بدنشان نیاز به پروتئین بیشتری نسبت به افراد بی‌تحرک و کم‌تحرک دارد؛ اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم افراد کم‌تحرک نیازی به مصرف پروتئین ندارند؛ زیرا در صورتی‌که پروتئین دریافت نکنید، با بالاتر رفتن سنتان، شروع به از دست‌دادن عضله خواهید کرد. 

نکات پایانی

رعایت همه این نکات در مجموع، باعث افزایش سرعت پیشرفت شما و رسیدن به هدفتان یعنی عضله‌سازی و عضلانی‌شدن خواهد شد.

(برنامه ورزشی تناسب اندام دوهفته‌ای)

پیشنهاد می‎کنیم برای دستیابی به اندام دلخواه خود، در اولین برنامه ورزشی آنلاین ماورای سلامت ثبت نام کنید و در کنار پیروی از رژیم غذایی سالم و اصولی، از نتایج آن لذت ببرید.


 

منبع : fitamin.ir
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا